Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

AISen må ha egen antenne.

 

Om den gamle GPS antenna du viste bilde av mister dekning så er det enkelt å bytte batteri på den (Bonus fikset det på min) om du vil ha en i backup. Den er ikke brukbar på nyere plottere. Jeg har min i backup til RC 435 systemet jeg har ombord (har beholdt deg som backup på kart og radar - det fungerer skuffende bra fortsatt ;-) ). Jeg satt inn en RS 150 antenne som hovedantenne - det ga nytt liv til RC 435 systemet med vesentlig bedre kartoppdateringer. Kan være jeg en dag for lyst tilå rydde litt på rekka - da kan det være den gamle antenna går ut :lol:

 

Den St STng konverteren er kanskje til trådløs fjernkontroll til autopiloten?  eller er den til den GPS antenna som ligger nedi der?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble vist postet i feil tråd dette.  Skulle vært i tråden om livet med Blue Sky 🤪 sånn kan det gå når hodet må tenke mange tanker på en gang😅😅😅

@Bitteliten, jeg har pr nå 2 stk GPS antenner, når jeg får koblet opp den 3, så bør jeg hvertfall finne meg selv på plotteren😅😅😅

Jeg plukker nok vekk den som står på rekka bak, og erstatter den med den nye til Ais. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Min Ray 650 GPS funker utmerket på plotter, og nå etter at jeg har pensjonert plotteren, også på laptop'n med OpenCpn. Jeg har NMEA 0183 interface.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 14 timer siden:

Ting tar tid. 😅

Det er mye som skal gjøres når man bytter båt.

Men nå er prosjektering av nytt navigasjonsopplegg startet. 20230418_144432.jpg.e03b928562b9ddaa6a4581b350128c2d.jpg

Tegnet med fattige evner, innenfor faget tegning. Men håper det er noenlunde forståelig. 

slik jeg har forstått stNg nettet til Raymarine,  så skal det stort sett bare strøm inn på Backbone. Men både Plotter (axiom 12 RV) og Ais 700 må vel kanskje ha strøm utenom?

Ser du har tegnet inn NMEA0183 nettverk. Hvorfor beholde dette, i stedet for å bruke NMEA2000?

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev On 19.4.2023 at 6.22:

Ser du har tegnet inn NMEA0183 nettverk. Hvorfor beholde dette, i stedet for å bruke NMEA2000

Rett å slett fordi det er i båten, å fungerer.  Så da legger jeg ikke opp på nytt. Skulle feks vindmåler eller autopilot slutte å funger, så kan jeg heller bygge om til 2000 eller StNg🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Nå har jeg lest gjennom tråden full av flotte seilbåter (som er langt utenfor hva jeg har tenkt å lære å håndtere :giggle: ) men bare kommet over en liten post at Princess 440 ble solgt og senere bilder før den ble overlevert ny eier.

Er det lov å spørre hva den Princess 440 ble solgt for (nå antar jeg utifra tråden at den må ha vært velholdt)?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:


Er det lov å spørre hva den Princess 440 ble solgt for (nå antar jeg utifra tråden at den må ha vært velholdt)?

Det er selvsagt lov å spørre. Den båten ble solgt rimelig.  Jeg hadde bodd i den i nesten 10 år, så den trengte å bli pusset å shinet.  Det var også en del ting som hadde dævvet, som nye eier trengte å fikse.  Men han var fornøyd med prisen, å det var jeg og.  Store båter koster mye å vedlikeholde.  Jeg solgte båten som oppussingsobjekt og delebåt.  Etter kjøpers forslag. Den kostet ny eier 1 mill. Han har kostet på den mye etterpå.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev Just now:

Virket som båten så ganske fint ut på bilder uansett hva den ble solgt som :giggle:

Bilder lyver ganske mye. Det er lett for en selger å ta bilder som gjør at båten ser ganske bra ut. Jeg har selv opplevd å sett bilder av en båt, for så å reise å se på den. Å funnet ut at det faktisk var et vrak. Da blir jeg veldig skuffet.  Når jeg solgte min 440, så var jeg veldig tydelig på at den trengte å bli påkostet mye. Når kjøper kom å så båten,  så ble han positivt overrasket.  For meg er det veldig viktig. Han fikk umiddelbart et positivt inntrykk, selv om jeg hadde sagt det var mye å gjøre. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Når erfarne folk som deg eller @Chilli Solbris snakker om at egne fiksede båter trenger påkostning så får man "hvite prikker på trelakken" tanker fremfor at "motor er halvveis dævv og vann renner inn vindu" tanker :giggle:

Hadde uansett trolig endt opp som kjøper av "midlertidig båt" om den ikke ble solgt allerede for over 1 år siden :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev Just now:

Hadde uansett trolig endt opp som kjøper av "midlertidig båt" om den ikke ble solgt allerede for over 1 år siden

Jeg hadde ikke vært redd for å selge båt til deg. Du har faktisk forstått masse angående litt eldre båter.  De trenger vedlikehold.  Å det er som du sier, mange ting som kan dævve.  Heldigvis dævver ikke alt hele tiden. Men det er noen dager du føler at det er slik likevel.  Men det koster ikke alltid så mye.  Om det plutselig lekker litt vann.. så kan det jo hende det er nok å skifte en kobling til ca 20 kroner. Men man bruker lang tid på å finne den feilen.   Å de dagene man da leter etter den lekkasjen..   da er alt mørkt i hodet😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås I mitt tilfelle blir det med "letemannskap" til så det blir nok dyrere enn 20 kroner men jeg er blitt klar over at det blir dyrt.  Men tanken er det blir forstatt billigere enn å sitte og spare flertallige millioner i flertallige år til noe betydelig yngre også er man kanskje uheldig selv da og f.eks eiern har latt være å vedlikeholde "den yngre båt" fordi den fungerte jo. Så plutselig "dævver" den "unge" like mye eller mer enn en eldre og vedlikeholdt båt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

Så plutselig "dævver" den "unge" like mye eller mer enn en eldre og vedlikeholdt båt.

Veldig enig i akkurat dette. Det kan skje. Å da koster nyere båter også masse å vedlikeholde.  Vi snakker da ikke om båter med garanti.  Men båter som nærmer seg 20 år gamle. 

Men for at du skal finne ut av hva slags selger, som selger båten,  så må du snakke med dem. Du må danne deg et bilde.  Uten at jeg kjenner deg som person,  så tror jeg likevel at du klarer å plassere selgere av båt i forskjellige kategorier..men det betinger at du møter dem.  Å snakker med dem. Spør hvor godt de kjenner båten de skal selge. 

I de tilfellene du har hatt nå, er det jo flest meglere. De kjenner ikke båten.  Da blir jeg med en gang urolig. Jeg vil snakke med dem som har hatt båten. Vært ombord,  å hatt ansvaret for denne båten.  For meg, gir ofte det et tydeligere bilde enn å lete rundt i en såkalt svær, eller enorm gammel driter. Det er vanskelig å finne feil, i en båt du ikke kjenner🙂

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Det er jo derfor jeg vil ha med veldig erfarne folk så de kanskje kan oppdage noe, ellers så gir jo faktisk megler av og til noen tilbud som virker veldig veldig bra dersom båt er god stand.

Men klart man får mange flere svar om det finnes en eier av båten kanskje med unntak for den båten i Horten. Hadde nok vært ett lettere prosjekt å f.eks tatt den Princess 415 til 850 000 som "midlertidig båt" men nå feilberegnet jeg verdien så den ble fort solgt til den prisen.

For tiden er det også mye mer 50++ fot båter til salgs enn det er 40-50 fots båter av typen flybridge båt så det har blitt mer leting blant "finale båter" enn "midlertidige lære seg bedre båt båter". Prøvingen av Storebro 500 til @Chilli Solbris gav jo veldig mersmak på å ha båt snart, istedet for å rolig vente til det blir "sen sommer / tidlig høst" hvor folk gir store rabatter for å slippe å overvintre med båten.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP

Den 480 i Horten må være noe av det verste jeg har sett. Sånn må man bare glemme.

En båt jeg kom ombord i, var så dekket av mugg, at jeg har aldri sett maken. Eier hadde ikke nevnt noe om det. Traff han heller ikke personlig.  Han hadde ikke tid til å møte meg. Det ble bomtur fra Arendal til Strømstad.  Men meget god læring,  som igjen viste meg hva jeg bør se etter.  På den måten lærte jeg mye. 

 

Det kommer til å komme mye båter på finn fremover mot sommeren. Så det dukker nok opp en drømmebåt skal du se. 

Jeg tror nok, at du vil finne ut, ar en 50 foter, også kan være endelig båt.  Den gir deg storfølelse. Å vil også gi deg plass til det meste av folk du vil ha med ombord. 

Ulempen,  som jeg forstår du vektlegger litt, er at du ikke kan bruke den som skolebåt i Polen.  

Mitt enkle råd..  ikke tenk så hardt på de kronene du kan spare på det vedlikeholdet en sånn skole kan bidra med. 

Den dagen du virkelig ønsker å kose deg på fjorden, er båten din opptatt i skolekjøring. Å du sitter grønn av ergrelse hjemme,  fordi du ikke kan bruke båten når du ønsker. 

Å slik jeg forstår økonomien din, så vil du ha god råd til å vedlikeholde båten selv. Å du vil lære masse..  når du eier en slik 50 foter...eller 60... eller 65 for den saks skyld.  Så lenge du er interessert i å lære. 🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Jeg tenkte mer sånn at enten supertilbud på "finale båt" eller kjøpe en "midlertidig båt som man kan lære noe mer med".

Finale båten skal på en måte være den "enorme gamle dritern" som på en måte gjør inntrykk på meg selv også og som jeg kan bruke i fremtiden til alle mine "ville ideer" når jeg har faktisk klart å lære meg båten. En 65 foter med 4250 liters tanker og motorer som maksimalt bruker 300 liter timen er jo stor nok til å "rekke over Biscaya" på "flatt hav melding" i løpet av ca. 13,5 time i 20 knops fart. Den kan også brukes til tur til Nord-Norge som blir "fiskecruise". Først da blir det kanskje fjorder over hele Norge. Og aller først til en tur ned til Polen med den.

Siden ved Langesund så er det som er spennende utpå Skagerrak altså 10 gradern og de andre plassene man kan nyte havet samtidig som man pilker og nyter sommervarmen. Eller "fryser" på flatt hav under vinterhøytrykk og varmes av tanken at man får "noe svært" :giggle: (De har jo lagt forbud om vintern å fiske nærme land uansett i noen soner i hvert fall og de ser ikke forskjell på stangfiske og "fritidsfisker" som kommer med garn og skal ha 1000 fisk som han umulig får spist med hele familien sin på 1 år. )

Så mine tanker ble litt sånn at "finale båt" er noe i den størrelsen som den Princess 65 først da er båten både planløsnings og utseende messig veldig forskjellig fra f.eks Princess 45 siden det virket som for meg alt opp til Princess 56 var mer eller mindre forstørrede varianter av mye av det samme. Men det kan kanskje være helt feil.

Men dukker det opp noe "midlertidig båt" så blir det en mindre båt først med mindre da denne Princess 65 viser seg å være i virkelig bra stand med tommel opp av begge undersøkere og en bra deal. Da får det være "finale båt" med engang.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner drømmen om Middelhavet,  det fristet også meg med Princess 440. Bare for morro skyld regnet jeg ca dieselkostnad fra Arendal til ca Malaga i Spania.  Avstand er ca 2400 nm, grovt stukket rute. 

Dieselforbruk på min var ca 1.7 l/nm på rolig fart. Dvs mest økonomisk fart. Ca 7.5 knop. Dieselpris på ca 18 kroner. Det gir en turkostnad på ca 73 500.. å da er ikke avstand for å inn å bunkre diesel tatt med. Det blir noen ekstra nm av det. Det er heller ikke tatt med havneleie eller noen som helst andre utgifter. Råtips kostnader på en slik tur, i overkant av 100.000 kr. I tillegg skal man gjerne ha med seg båten hjem igjen og.   Dermed er det vel ca 200.000  

Dette var for min lille gamle driter 😅  en enorm stor gammel driter vil nok bruke en del mer.🤪  Å hvis det kommer på litt ruskevær, eller gammel sjø, som gjør at farten må opp,  for å stabilisere båten. Da er det plutselig rundt 5l pr nm.. å 5l ganger med 2400.  Det er 12000 liter... huff..😅😅😅 fortsatt bitteliten gammel driter som eksempel 😅😅😅

 

bare elsker disse  nye ordene vi har lært på Bp etter at du begynte å drømme om stor båt til lav pris.👍👍👍

 

Når det gjelder en tur til Sørøya, der har jeg faktisk bodd. Jeg har ikke regnet nøyaktig avstand dit. Men tipper du havner på 1200 til 1300 nm

Pris med svær, ehh enormt svær gammel driter.. blir nok veldig mye😅😅😅

 

Men, som nevnt tidligere, du har en drøm, jeg liker folk som velger å følge drømmene sine. Det var en drøm for meg og, å kjøpe en båt, stor nok til at jeg kunne bo i den.  Det klarte jeg, å klarer fortsatt. 👍 du har atskillig bedre økonomisk grunnlag for å klare dette. 

Stå på @XardasKSP

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

Du fikke vel ikke så mye erfaring med D4 i den båten kanskje

Det var en webasto som stod i båten fra før. Det ble nesten samme varme, men det ble veldig mye mindre lyd. Varmer står i cockpitbenk. Det er bare 60 cm fra der jeg sover.  Så det hadde veldig stor betydning for meg. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

tacan skrev for 1 time siden:

@LALUNA II @Grand Banks jr @Tom Rør @Chilli Solbris @Hakkannen @Ida Marie III Prøver igjen :smiley: husker noen av dere hvilken båt dere kommenterte? Var dette en selvbygget båt?

Jeg har ikke peiling på hvilken båt det er snakk om. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Det koster jo selvfølgelig om man skal ha med sitt eget hotell på tur selv om det skal gå i 7 knop "på tomgang". Jeg har f.eks beregnet kostnaden til å krysse bare Biscaya en vei til 70 000 siden man vil jo gjerne ha varsel om flatt hav i flere dager og "seile på" i 20 knop så man kommer over på 13,5 timer og været ikke rekker å endre seg drastisk :giggle:

Men dette er jo noe mye mer tur enn "2 uker i Maledivene og 150 000 kroner er betalt med dagens kronekurs". Det er en sommertur på 500 000 om båten er snill og ting ikke "dævver". Noe man kanskje gjør engang i livet eller 2 om man skulle plutselig dobla inntekta per år :giggle:

Tur til Nord-Norge blir da vel halve prisen men fortsatt sabla dyrt, men "fiskecruise" står jo på lista. Og det må vel koste om man skal ha med "egent penthouse hotell" med seg. Men det er jo ikke ting jeg skal starte med, til og begynne med er det å lære båten med "beskjedne turer" til 10gradern og eventuelt engang i fremtiden tur til Polen.

Men det er fint å vite at båten er så stor at den kan brukes til absolutt alt og klarer både tur til middelhavet som fisking ved 10 gradern. Og hvis svære skøyter har klart uten DP har klart det at folk fikk fiska på 10 gradern så antar jeg sportsfiskerne har en idee om hvordan dette gjøres om det er med dregg eller annerledes. Og @Eika sa seg jo villig til å hjelpe til med hvordan man får "enorm gammel driter" til å stoppe over riktig sted på 10gradern, så var det jo også noen folk på forumet som gjerne ville være med på turen og se hvordan man ankrer "gammel driter" på store dyp :giggle: Så når jeg får skaffa båt så blir det en virkelig morro tur i hvert fall :yesnod:

PS. Om du bodde på Sørøya så er vel for deg fisk alle andre steder i Norge bare "kattemat" :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

PS. Om du bodde på Sørøya så er vel for deg fisk alle andre steder i Norge bare "kattemat" :giggle:

Nettopp..  selv om jeg er mere glad i mat laget av ku😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...