Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB

Turnfin

Recommended Posts

Da ser det ut til at jeg får lastet opp bilder fra iPhone igjen:clap:

Siden det nå snart er mindre enn en uke igjen til jeg disponerer bilen og jeg skal hente og slepe båten på tilhenger til Hvaler har jeg brukt ledig tid til andre ting: - YouTube videoer om innkjøring og andre tips&tricks - lese instruksjonsbøker - og bestille bilde av en som lager fine illustrasjoner basert på tilsendte fotoer. Se under… :wink:

image0.jpeg.aeb73256b241084b92ed8572ccf35813.jpeg

image0.jpeg.95a178f97f21df03382cf7f2996a8f85.jpeg

• 3 uker senere...

Hei igjen:wink:

Har hatt litt problemer med brennstoffsystemet. Den nye vannutskilleren (hele konstruksjonen i plast) sprakk. Ble skiftet som en reklamasjons sak. Reserve bestilt og sendt fra Belgia. Den sprakk også. 

IMG_6821.jpeg.732724701974911b37e9ca3ec19d46f0.jpeg

Da suger brennstoffpumpa bare luft, motoren går ned på et på færre sylindre og stopper.

I samråd med Ravns Garage - som bestilte opp et 3dje - tok vi en inspeksjon på verkstedsbenken. Fant ingen vesentlige endringer fra nr 2 til nr 3 (til tross for at Mercury nå hadde endret delenr) og valgte å se bort fra ordtaket «alle gode ting er tre» (for da følger gjerne det fjerde med…:nonod:). Ut av lagerhyllene ble det plukket fram «forrige generasjon» (en mer tradisjonell utgave med filterhus i metall og påskrudd «se-glass») som Verado motorene brukte. 

Takk for oppmuntring @Sinvano ! Det er fortsatt mye som gjenstår, men nå er den på sjøen.
Nå fusker opplasting av bilder fortsatt, men ett kom faktisk med - fortøyd med kalesjen på for natten. Bildet viser dypgang akter (med lite bensin på tanken etter innkjøring av motoren) og at ett mål er nådd. Hele undervannshuset ute av vannet ved stilleligge.:wink:

IMG_6856.jpeg.fe9b2254ea834d01b9d7978d5c9511e9.jpeg

Innkjøring var krevende da jeg var alene i båten. Mye å passe på av annen trafikk når jeg skulle endre turtall hvert annet minutt og kjøre på maks turtall i ett minutt hvert tiende. I 2 timer. Med powertrim på null for max belastning. Men fikk gjennomført det. 
Ikke mye toppfart å skryte av med baugen ned og hele skroget som en «plog» gjennom vannet. Orket ikke mer enn 4900 o/min og nesten 45 knop. 
Men nå er innkjøringen unnagjort. Hvis vind og bølger tillater det i morgen så får jeg se hvor mye jeg tør å utfordre skrogets egenskaper og begrensninger ift «chine-walking.:worry: :giggle:

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei igjen

Fortsatt litt arbeid igjen…:wink:

Først oljeskift etter innkjøring. Motoren levert med olje beregnet for innkjøringen. Skifter den, varmkjører med ny olje som del av innkjøringen og tar undervannshuset også.

IMG_6923.jpeg.b4b5850e2f96756c091b91b339b0272c.jpeg

Bunnen av skroget ble tørrisblåst da båten ble satt inn i teltet for et par år siden. Det tok det værste av mange lag med gammelt bunnstoff, men etterlot en ru overflate. I tillegg er gelcoaten under full av «spidervebb» sprekker samt porer som tørrisblåsingen skapte. Dermed ingen vei utenom en slipejobb som grunnlag for et antall strøk med epoxy primer. Litt mer sparkling blir det også.

Verktøy: Plan/eksenter sliper med 40 papir og fiber-disk på drill:

IMG_6931.jpeg.e178a758c7ba8b9d51bc70d51b1a4b36.jpeg

Halve bunnen tatt med plan/eksenter sliper:

IMG_6928.jpeg.e4de957f180fc38524485bb93736a7ed.jpeg

Kurvaturen på steglistene er vanskelig å ta med vanlige slipemaskiner. Dermed ble en fiberdisk satt sammen og montert på drill for med nennsom hånd og ta steglistene. Halve bunnen ferdig (må bare løfte båten på hengeren for å få tatt under rullene):

IMG_6929.jpeg.1d735c829a537486e289b5600daae785.jpeg

Begynner på SB side under i morgen :thumbsup:

Takk for oppmuntring, @Sinvano - ja, det blir noen timer «under-opp» arbeid. Men nå når jeg ila dagen er godt over halvveis så føles nok det godt. Så skal alle småsprekker og porer få tørke ut over vinteren før det blir noen strøk med epoxy primer.

Fiberdiscen var det en god nabo som kom med. Hvis jeg ser han igjen i dag skal jeg spørre. Jeg tok bolt og feste fra et gummidisk sett for slipepapir, sentrerte bolten ved å legge på noen lag isolasjonstape, la på store skiver og trakk sånn passe til. Det har holdt til nå.:clap:

Jeg syns også at denne fiberskiva er kjekk å bruke til slikt, effektiv uten å være for aggressiv

Den selges under ulike navn, tidligere kanskje mest kjent på folkemunne som "n*gerk*se"  men det er vel ikke lov å si lenger :giggle:

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipeverktoy/grovrengjorer-2000017843

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk @ivar, det var det unevnelige navnet (i våre dager…) han brukte, naboen også. Han syntes vel at det var merkelig at jeg brukte de siste dager med sommervarme til å ligge under båten med kjeldress, maske og skipemaskin. :rolleyes:

IMG_6932.jpeg.f36e57f0da6d4957c390ccb6b407022c.jpeg

Den jeg fikk var visstnok et 3M produkt, men han hadde den med fra jobben uten å vite hvor den var kjøpt.

Sola baker på den siden av båten som står for tur, så da klippet jeg gresset, tok en dukkert (19 grader +) og hygger meg i sola til det blir levlig å slipe litt til. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...