Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Hei, folkens

Har forsømt meg litt. Skulle ha fortalt litt om framdriften. Det kommer mer framover.:saint:

 

Etter fiaskoen med forsøk på innstøping av fundament for vindskjermen ble det brukt bajonettsag og flapdisk for å fjerne det.

IMG_4668.jpeg.e5feaa0ae577b9196a4b4413e5b5ddb2.jpeg

 

«Pølsa» var hul og fullstendig ubrukelig. Bildet under viser den gjennomskåret i profil der motlyset skinner igennom i hele lengden:

 

IMG_4670.jpeg.614d352f4b649112ee55548963f184ec.jpeg

 

Det så ikke pent ut etter frustrasjonsmessig bruk av verktøy, men borte ble det:

 

IMG_4669.jpeg.ff0d20b85f3c2b0ed16831a6e51a94fe.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen

 

Etter at «misæren» var fjernet leget jeg to «skinner» av alu-vinkel profil (30x30x3 mm) og prøvemontert med gjennomgående maskinskruer.

 

IMG_4677.jpeg.c0f43e52abfacb54bdac451eb35b889c.jpeg

 

Det så ut til å fungere. De ble så kappet på langs etter (vinkelsliper og avrundet med fil på kantene) profilen på vindskjermen. Ytterligere sliping av anleggsflaten på toppen av innerlineren for å få ned behovet for store mengder fugemasse. Så fikk hele innerlineren et strøk med epoxy primer:

IMG_4682.jpeg.c3eebf9f99e3ab9839d105e5fb585630.jpeg

 

Som det kan sees på bildet over måtte vindskjermen løftes tilside for hvert steg i denne prosessen. Kjenner jeg har noen «slitne» albu- ledd etter mange løft under tilpassingen. Ikke minst for å få luka i vindskjermen til å åpne og lukke uten bindinger. 
 

IMG_4676.jpeg.203ad620dc53b209bf23ec1264330094.jpeg

 

Bildet er tatt før primer er påført etter mange steg i tilpassingen og viser god passform for luka. 
So far - so good:wink:

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Da dette var gjort ble jeg ganske utålmodig etter å få vindskjermen ferdig montert. Heldigvis hadde jeg forborret alle hull for festeskruer(rustfrie - karrosseri der det var grp-masse nok for heft og maskin der det var mulighet for gjennomgående - både i alu «skinnen» og innerlineren)- før epoxy primer ble smurt på. Dermed var det enklere med innretning uten å måtte gjette seg til el foreta helt ny innretting. I går ble alu-skinnene montert med bolter og Tec7(den blir ganske stiv og fungerer godt som monteringslim der jeg vil ha det stivt(«hel ved»).

 

I dag ble vindskjermen montert. Den ble løftet på plass og klosset opp for å gi rom til å sprøyte inn fugemasse. Kjøpte Oppallingsbrikker på Biltema (Plastbrikker i 5-4-3-2 og 1 mm tykkelse) som ble lagt under vindskjermens anleggsflate. På innsiden - så jeg kunne sprøyte inn en uavbrutt pølse fugemasse fra utsiden. Sikaflex 591 hybridbasert lim og fugemasse for maritimt miljø - den er fleksibel, tåler vibrasjoner og noe bevegelse. En side av vindskjermen av gangen - styrbord uten luke først.

 

Så ble distansebrikkene fjernet. Det ble litt stress for å få i alle skruer og bolter før massen herdet for mye. Oppunder 20 stk pr side - i begge ender først, på begge sider av hjørnet deretter og så resten i mellom - med 26-27 grader i teltet haglet svetten. Etter at skruer/bolter var trukket til var det innsiden. Fugemasse presset inn i spalten på innsiden og glattet over. 
 

En tabbe må jeg rette opp i morgen. For å unngå for mye «søl» på vindskjermens alu-karmer hadde jeg brukt maskeringstape. Da jeg forsøkte å fjerne den på innsiden fulgte noe av massen med. Så her må jeg til med Stanley kniv, skjære vekk det overflødige og ellers skrape kanter jeg fikk søl på.:wink:

 

Til slutt i dag - et bilde av støtte-stag. Det fulgte en stor alu-trekant med vindskjermen til formålet - ment montert på en av sidene av luka. Jeg fikk en ide om å bruke noe annet i stedet. På begge sider. Noe han som har sveiset tanken min kunne hjelpe meg med: En - rør i rør konstruksjon(som et teleskop for utmåling av høyde) som låses med slangeklemme når korrekt høyde er bestemt og deretter sveises sammen til en stang:

 

Det er meldt regn i morgen, men kanskje ikke like mye som det ble varslet for noen dager siden. Kanskje litt svalere i teltet, men arbeidet fortsetter uansett.:thumbsup:

IMG_5875.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen dagers pause igjen. Springsteen, venner og familie.:wink:

Starter på igjen i morgen tidlig. Da er det forberedelser til støp med sparkelmasse. Prøver å jobbe 2 steder parallelt - med feste av styrekonsoll og fiksering av sidepanelene på akterdekk. Dvs - Kontrollere at ruting av lyskabler er ok, sliping av «ving-flater» på hekken, stramming av bøyler osv. Det er meldt regn så det passer bra med litt småpusling i teltet.

Link to post
Share on other sites

Dager med sol gjør det varmt i teltet. Ikke uvanlig med 36 til 38 grader. Med åpningene i begge ender vrettet til side er det 26-30 avhengig av hvor mye vind som gir gjennomtrekk.

 

Nå er sidepanelene på akterdekk og styrekonsollen festet med sparkelmasse. Det krevde ytterligere sliping for fintilpassing av flatene, men nå er det på plass.
 

I dag ble alle kanter og hjørner på det nye akterdekket avrundet for å sikre bedre forutsetninger for heft der alle skjøter skal støpes over med 3-4 lag CSM matte og polyester. En stor andel reste-kapp fra tidligere ble klippet til lapper. Det er mange kanter, innvendige vinkler, utvendige hjørner osv - det ble 800 g glass. Begynner selve støpingen i morgen tidlig og tar noen bilder som viser effekten når jeg er ferdig.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort litt. Lovte i går å poste noen bilder så her kommer det 2, et av forberedelser på akterdekk og et av resultatet av dagens arbeid.

 

IMG_4731.jpeg.83f39904390f22d81749efca95adb5b3.jpeg

 

Det som gjelder er å holde tunga rett i munn. På bildet sees to brett med bunker av lapper (to av 5 brett). Alle bunker har merkelapp for a jeg skal huske hvilke som skal hvor. Har lært på den harde måten at det ikke går å stole på hukommelsen fra kveld til morgen for å fiine hvem jeg la hvor. Like viktig er det med entydige betegnelser på lappene - og unngå jennomtrekk så ikke alt flyr teltvegg i mellom.:worry:

 

Neste bilde er godt over halvveis. Omstendelig jobb med kost og små lapper, kunne bare ha 250g polyester med 1% herder i karene av gangen.  Det tok tid å vete alt skikkelig igjennom så med inntil 30 min tid før geling setter inn gikk det med 5-6 kar - og ett startet å gele før jeg fikk tømt det.

 

Neste bilde er rett etter at barnebarna var tilbake etter tur til Gamlebyen og spurte pent om vi ikke kunne sette jolla på vannet. Da var det klarnet opp etter regn og tid for å bryte av støpinga….:yesnod:

 

IMG_4732.jpeg.26d1162c552d6f14f279168dca99b63f.jpeg
 

Det sees kanskje ikke så godt, men forstørres bildet kommer de mørkere falser, kanter og hjørner(neders og vertikalt) til syne. Det var så langt jeg rakk, og noe «støpe-skjegg» må slipes vekk (i overgangene og skjøtene) før de øverste kantene mot innerlineren kan tas. Håper å få det til i morgen.

Da er det meldt bedre vær og barnebarna har planlagt å ta jolla over til Rød for å kjøpe is på butikken. Da må bestefar gi noen instrukser for det er mye trafikk i Asmalsundet godværsdager. Før jeg dukker inn i båtteltet. 

 

Når dette er unnagjort er det bare litt lett sliping av nupper spesielt og flater generelt før det smøres gel-og topcoat på den nye hekk/akterdekk konstruksjonen. Det er siste steg på skrogarbeid i denne omgang. Neste fase - første steg i rigging med montering av brakett/lift står for tur - gleder meg til det !:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 15 timer siden:

Alle bunker har merkelapp for a jeg skal huske hvilke som skal hvor. Har lært på den harde måten at det ikke går å stole på hukommelsen fra kveld til morgen for å fiine hvem jeg la hvor.

He he, kjenner meg igjen der :giggle: Og jo mer styren du drar inn, jo verre blir det :lol:

 

Men det ser jo ut som om du har full kontroll på støping og båtbygging nå :thumbsup:  Kan nesten se ut som om du har tatt med deg noen tips fra vår vesle gjennomgang i starten av prosjektet ditt :wink:

Link to post
Share on other sites

Det skal være sikkert og visst, @Komodo, hadde det ikke vært for din instruksjon bak ryggen på meg da jeg utførte tester i praksis - både laminat på blank vokset plate og utfordringen med inn- og utvendige hjørner, vinkler og buer - så hadde dette ikke gått særlig bra. Synes jeg får det greit til.
Hvis du ser på et tidligere bilde @Komodo så er en-spaks kontrollen montert. Den adapterplata jeg lagde er skåret ut av det laminatet du og jeg støpte da du kurset meg opp på ferdigheter.:wink:
 

Trikset er å ikke ha for stor lapper - la dem heller overlappe - og ikke for store mengder polyester i karene av gangen. Nå kjenner jeg etterhvert også forskjell på egenskapene til det jeg har kjøpt av polyester hos henholdsvis Biltema og Kompositthuset/Claussen. I dag var det sol - som ga høy temp i teltet - og ganske god vind - som gjorde det litt utfordrende med å åpne i begge ender av teltet for å regulere/redusere temp med gjennomtrekk. Fikk rempen ned i 22-23 grader og da måtte jeg kun ha 150-200 g polyester i hvert kar for å unngå at det gelet på pensel/kost. Det å få formet lappene over/under/i kurvene med tilstrekkelig gjennomveting av lappene tar tid. 
I dag ble dette ferdig - se bildet under som viser mørkere partier i skjøtene øverst og mot innerlineren:

 

IMG_4738.jpeg.874b00ea7850e6ac924655579e944b58.jpeg

 

Maskeringstapen er fjernet. Samtidig avslører bildet at jeg har»tjuvstartet» på riggefasen - Ultraflex trimplan/flaps er montert.:clap:

Link to post
Share on other sites

Litt hygge med gjester under Tall Ships Race og datter på besøk mandag. Fikk allikevel sparklet noen små fordypninger/hakk/skruehull og slipt over alle kanter, hjørner og foger i går. Da så det sånn ut da jeg slukket lyset:

 

IMG_4761.jpeg.0e3f0e4a9b52d62dd18eeb56678932d9.jpeg

 

Alle forberedelser tar tid, i dag var det småskip av lett sparkling, borring av skruehull til fester av div og maskering før coating

Hadde en rest hvit gelcoat kjøpt hos Kompositthuset/Claussen og en ny boks kjøpt hos Biltema. Blandet først opp drøyt halvparten av den nye boksen med 4% parafin-oppløsning for at topcoat skulle stå klart og bare trenge herder når gelcoat var rullet på. Det ble tre kar (200g/300g/300g) med 1% herder pga temp i teltet (22 til 24 grader) - lagt tykt og stedvis dobbelt. Topcoat lagt rett på herdende gelcoat etter rask innblanding av 1% herder.

Da jeg var ferdig snudde jeg meg rundt for å sjekke at jeg ikke hadde noen «helligdager» - fant ingen - og godt var det for nå var det begynt å «gele» på rullen og i den lille resten i rullebrettet.

Lang dag og godt fornøyd :yesnod: - nå ser det slik ut:

 

IMG_4762.jpeg.987fb02e1cf38296b1874eef8e92c653.jpeg

 

Må en tur hjem, men fortsetter på lørdag, tenker jeg

Link to post
Share on other sites

Søndag. Må konstatere en tabbe:headbang:

Trakk hydraulikk slangene gjennom riggeslangene. Tenkte det var smart å trekke begge samtidig og for å unngå at de lagde spiral tapet jeg dem sammen med 30-40 cm mellomrom. Bare for å oppdage at de skal kobles side ved side på rattpumpa - ikke over hverandre. Så da skulle de ha vært «staggerd»/paralellforskjøvet. Ut igjen- fjern all tape og prøv på nytt.Må tenke litt på det - for i samme riggeslange skal også Mercury «14-pin data» kabel fores igjennom. Den er ganske tykk den også.

En liten ettertanke her:rolleyes:

Jeg kopierte @Komodo som valgte Biltema sin grønne slange - egentlig beregnet for hage bruk, fontener og sånt. Veldig grei å trekke gjennom hulrom i skroget med sin «riflede» ytre overflate. Men slangen har glatt og sugende overflate innvendig som gir unødig mye motstand når kabler og slanger skal trekkes gjennom. Til andre - velg en type slange som er mer «hard plast» enn «gummiert» - lik den typen som brukes til drenering.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg med 19mm langpipe i dag @Turnfin, kom hjem fra båttur akkurat nå. Hadde jeg vært hjemme og hatt tid kunne vi jo alltids kappet ei 19mm pipe og sveist på rør som forlenger. 

 

Turnfin skrev 24 minutter siden:

Jeg kopierte @Komodo som valgte Biltema sin grønne slange - egentlig beregnet for hage bruk, fontener og sånt. Veldig grei å trekke gjennom hulrom i skroget med sin «riflede» ytre overflate. Men slangen har glatt og sugende overflate innvendig som gir unødig mye motstand når kabler og slanger skal trekkes gjennom. Til andre - velg en type slange som er mer «hard plast» enn «gummiert» - lik den typen som brukes til drenering.:thumbsup:

 

Ser poenget ditt :thumbsup: Men det er lett å løse, det er bare å smøre på litt grease av et eller annet slag. Jeg har et spann med noe Dow Corning, det er brukt på gummilister på flyhangarene på Rygge. Det er omtrent som silikonfett, bare tynnere viskoitet. Fungerer ypperlig på alt av trekkerør til elektrisk i hus, hjem og båt, styrekabler, hydraulikkslanger mm. Zalo og andre ting fungerer sikkert også. 

Link to post
Share on other sites

Fortsatt Søndag, enda en stund:wink:

Nå ser jeg enda en milepæl komme nærmere.

IMG_4777.jpeg.5d6535326d34b964c7758b18cdd90d38.jpeg


Dette er trauet med terser, skiver og muttere jeg skal krype inn mot hekken med innvendig for å montere den hydrauliske løfte braketten til motoren med.

Har montert opp en rigg for å løfte den, justere vinkel og skyve på plass. Den veier om lag 35 kg, og med litt tidskritisk tørk på fuge/limmasse er det greit å unngå strev med å fysisk skulle løfte og treffe entring av 10 bolter - for så å krype inn og stramme til 10 muttere med 75Nm. Beklager «»blury» bilder:

IMG_4774.jpeg.684cbb0f01b8be5903c6cc76c9825d79.jpeg
 

IMG_4775.jpeg.01cfe8936575c3dfa6c7a4a1c4f24cfd.jpeg

 

Takket være gode venner og vilje til å låne bort har jeg en kjettingtalje til hovedløftet og egne latesteopper til å justere med.

Boltene er ganske dype og jeg trenger mer enn standard dybde 19 mm pipenøkkel for å fåtrukket det til. Så mandag morgen er det tur til Biltema for å handle dyp pipenøkkel.:thumbsup:

IMG_4775.jpeg

Link to post
Share on other sites

Og i mangel av trekkesnor kan man bruke tau til rundballepresser - sånn rull med et usaklig antall meter tvinnet "hyssing". En sånn rull hører hjemme i ALLE garasjer, for det kan brukes til absolutt alt. Sans moring, muligens. I alle fall ikke i lang tid. Uansett.

Man knytter en knute på enden, legger litt Gaffa rundt sånn at det blir en passelig klyse. 1/3 av den indre diameteren på røret det skal igjennom. Så setter man støvsugeren på andre enden av røret, stapper klysa inn og mater til det kommer ut på andre siden. Voilá!

Berga sitteredskapen min på den måten da jeg trakk ledninger i garasjen (trikker kommer og kobler, og jeg legger rør og trekker kabler etter forskriftene - grei og rimelig arbeidsfordeling), for trekkesnora (billigsjit fra clasern) fikk jeg ikke igjennom den siste svingen.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Mandag …. Og sola har avløst regnet. Det kom 26 mm utenfor båtteltet på et døgn.:diving:

Braketten er på plass - etter litt strev:

IMG_4782.jpeg.bbe08eb6065973a90d9dc2c2896b8bf8.jpeg

 

Drøye 35 kilo hengende i riggen. Ti bolter og periferien på flatene mot hekken satt inn med tetningsmasse (Kent - Rotabond 2000). Lange bolter - 5 og 5 1/2 tom lange. Det ble krevende og litt stress  - med vinkel på akterspeilet og bolter hengende med visning ned pga tyngdekraften tok det ikke mye bevegelse mot hekken før enkelte bolter satt seg på tverke. Seig fugemasse på 10 bolter gjorde det ikke lettere. På et tidspunkt måtte vi bare lette løftet i rigge og presse/banke på plass. Med ca en tommes klaring mellom akterspeil og brakett/lift ble det lettere. Da var de lengste boltene kommet igjennom så det hele kunne skrus på plass. Forsøkte å vokte diagonalene mens vi skrudde til. Litt stor belastning på gjengene på en av boltene var ikke til å unngå - mutteren låste seg helt. Heldigvis var det en av de lange og ut mot enden - så jeg kunne kappe den, sette på ters og mutter, og trekke til. Forsøkte først å splitte mutteren, men rustfritt er forholdsvis mykt og når gjengene først gir seg blir det stor friksjon. Forsøket på å splitte mutteren så sånn ut - uten å rikke seg i noen retning:

 

IMG_4783.jpeg.7e859597ef71d7b50cbc11476aa1149a.jpeg

 

Det var allikevel nok gjengeparti igjen med rom for ters og skive, men kun akkurat nok til at bolten (for det er en bolt, @Komodo, med langt glatt parti mellom hodet og gjengepartiet i spissen - ref våre syn på å definere forskjeller mellom bolt og skrue).

sSom første bilde viser - nå er den på plass - trukket til med moment på 75Nm - uten tegn til svikt i laminat eller «knirke/knake- lyder»:yesnod:

 

 

 

IMG_4782.jpeg

IMG_4783.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ideer, @Vidar F.H. 

 

Jeg har trekkesnorer på plass i rørene. Jeg brukte «rørleggertrikset og stakk en stakefjæ igjennom. 
 

Nå har jeg i tillegg fått både tips og remedier av @Komodo: Først - i går da det regnet som værst - lagde han en lang 19mm pipenøkkel til meg. Den var gull når jeg skulle trekke til muttere med moment langt inn på boltenes gjengeparti.:wink:

Da sendte han med meg et glass med smøremiddel. Etter sigende brukt på pakninger på hangardører på Rygge. Glattere enn såpe. Fungerer helt ypperlig selv i trekkerør med gummiert/sugende indre overflate. 
 

Jeg irriterte meg over å måtte trekke hydraulikkslangene til styringen ut ogjen. Det ble hell i uhell. Sjekket heldigvis Mercury kabelen som skulle i samme røret. Den har et «hode» med 14 pin kontakter. Så raskt at den måtte trekkes først og deretter hydraulikkslangene - nå en etter en. Med stoffet «Lurium» fra @Komodo gikk det glatt, boktavelig talt.

 

En refleksjon: Må bare berømme @Komodo for en ting til. Da han hjalp meg med sin søyleborremasin til å borre opp hull for de 10 festeboltene i iden plata som skulle støpes inn i akterspeilet anbefalte han å ikke lage for trang passning mellom gods pg bolt. Med 1:3 toms bolter hadde keg tenkt meg 13–13.5 mm hull. Etter litt diskusjon endte vi på 14-14.5. Når jeg nå ser tilbake på monteringsarbeidet i går må jeg bare konstatere st han hadde helt tett. Hadde aldri fått braketten på plads med trang boltpassning.:rolleyes:

Nå er også skroggjennomføringene for hydraulikk til/fra braketten også installert - mens Kent Rotabond 2000 fortsatt var færsk i fugepistolen. 
i morgen kommer det gjester - så jeg få se hva jeg rekker å gjøre.:lol:

Link to post
Share on other sites

Nå som jeg har begynt å strekke kabler måtte jeg begynne å se meg om etter batteri. Mercury minimums spec er AGM på 975 CCA og 65Ah. Med lite plass og en holder jeg allerede har laget fundament for (med innvendig grunnflate på 330 x 175mm) var det ikke mange alternativer. Jeg fant bare Optima…. I pris mellom 5 og 6.5 tusen hos de fleste. Seatronic hadde på tilbud - og ett igjen️Til 3.990. Så da blir det dette - hvis ingen har andre forslag med de gitte sesofikasjoner.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...