Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Turnfin skrev On 25.7.2023 at 19.33:

Nå som jeg har begynt å strekke kabler måtte jeg begynne å se meg om etter batteri. Mercury minimums spec er AGM på 975 CCA og 65Ah. Med lite plass og en holder jeg allerede har laget fundament for (med innvendig grunnflate på 330 x 175mm) var det ikke mange alternativer. Jeg fant bare Optima…. I pris mellom 5 og 6.5 tusen hos de fleste. Seatronic hadde på tilbud - og ett igjen️Til 3.990. Så da blir det dette - hvis ingen har andre forslag med de gitte sesofikasjoner.:thumbsup:

Jeg bruker Optima 50Ah, 800cca i min. Holder i massevis. Snart sjøsetting nå, har nok jobbet 150-200 timer med denne i vår/sommer. IMG_9675.jpeg.d58e42a051a0960e8c69b6a59f4be5e2.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takk for flott bilde @aneckh

Jeg fulgte som sagt spesifikasjonene og er på den trygge siden. 
Lenge siden jeg har postet noe - livets øvrige gjøremål presset seg fram. Er tilbake på Hvaler siste uke av september og poster mer da. I mellomtiden er tilhenger kjøpt, kalesje levert til sying og el- system for-montert.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 25.7.2023 at 19.05:

En refleksjon: Må bare berømme @Komodo for en ting til. Da han hjalp meg med sin søyleborremasin til å borre opp hull for de 10 festeboltene i iden plata som skulle støpes inn i akterspeilet anbefalte han å ikke lage for trang passning mellom gods pg bolt. Med 1:3 toms bolter hadde keg tenkt meg 13–13.5 mm hull. Etter litt diskusjon endte vi på 14-14.5. Når jeg nå ser tilbake på monteringsarbeidet i går må jeg bare konstatere st han hadde helt tett. Hadde aldri fått braketten på plads med trang boltpassning.:rolleyes:

 

Han har rett så godt som bestandig :wink:  så du vil statistisk spare en del tid om du gir deg med en gang....

 

Sabla morro å følge tråden din :thumbsup:  Heier på deg :clap:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Husets østvegg er ferdig malt og reising til 60 års lag er over. Fikk koronna utbrudd rett etter ankomst på Hvaler.

IMG_4915.jpeg.69923c3324191a410964b54ea93de546.jpeg

 

Heldigvis ganske mildt denne gangen og selv om jeg svettet og ikke var veldig effektiv fikk jeg gjort litt i båtteltet. Bildeserien under er av fordekket hvor jeg har bygget opp en liten «plattform» for å få litt høyde over profilene i dekket:

IMG_4913.jpeg.91f4a9be3184c6104247e3b68919949d.jpeg

Begynner å få lite glassfibermatte og brukte noen lag 600g/kvm på divinycell. Hensikten er å få felt inn en pop-up lanterne.

IMG_4914.jpeg.c951fcc5c3b644cf533024a516da1008.jpeg

 

Som vanlig har jeg brukt sagmuggfortykket polyester som sparkelmasse til forsterkning for feste av de tre skruene lanternen er montert med. De nakne flatene med grp fikk et par strøk gelcoat og topcoat, hullet skåret ut og lanternen festetet med zika-flex.

IMG_4916.jpeg.f2fd5bb6b7959cb9b8a84e49f5a1bdff.jpeg

 

Et par bilder til - lanternen oppe:

IMG_4917.jpeg.8fa27c5ae090a9a1459bcba5993d84eb.jpeg

 

og «flush» i dekket:

IMG_4918.jpeg.a781aacbbd0fcb5c38bdcdb0c8e01580.jpeg

IMG_4916.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ellers har det vært gjort myyyyye siste uke.
 

- montering av utstyr i det midterste rommet under akterdekket

- slanger og kabler trukket gjennom rørene

(kan snart levere tilbake «slippmiddelet» jeg lånte av @Komodo)

- klemmebrett, bus-bar og bryterpanel montert, kabelsko og skjøter krimpet og montert

 

Prøver å få ting ferdig så jeg snart kan slepe skroget opp til Ravns for montering av motor. Fortsetter i morgen - som blir siste dag før neste bursdagsfeiring - og tar noen bilder.:wink:

Link to post
Share on other sites

Lovte noen bilder u går -så her kommer det :

 

Begynner med førerposisjonen - på sett og vis slutten på verket.

Legg merke til «paddle control» - hendlene under rattet - som «hands on» for løft av brakett/lift på venstre hånd og trim/tilt på høyre.

IMG_4927.jpeg.8b21039e473a67a18db168745c510ec4.jpeg


- Øverst til høyre - «joystick» for trimplan

- underhøyre - bryterpanel (lensepumpe, nav lys, kabin- og akterdekkslys, dimmer, USB kontakt og 12V uttak. Logoen (synes ikke på bildey) for båttypen Sportling er bakgrunnsbelyst.
- Neste svarte flate mot venstre er trådløs lader/holder for iPhone. På mobilen overføres smartcraft Vessel view Mobile med alle motor og driftsdata (inkludive tank beholdning/forbruksonfo, trim og alt annet - grenseløse alternativer for å sette opp skjermbilder).

- videre mot venstre - turteller m/display for driftsdata ( dvs gode muligheter for å skill info mellom iPhone og indtrument i senter.

- Ytters venstre - programmerbar Livorsi nivå indikator for brakett/lift - ledlys for ekstrem og ideal setting.
 

Det eneste som mangler er Garmin kartplotter som monteres på toppen. Håper på at den ligger blant pakkene under juletreet.:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Veien hit har vært menge timer på rygg og mage. Det er sikkert hundrevis av meter med enkeltledere og samlekabler. Moderne påhengere krever litt mer enn wirestag for gir og gass…:worry:

 

Under konsellen ser det slik ut nå :

IMG_4928.jpeg.470e125981bc78db70ecbf2d341bf7af.jpeg

Vanskelig å tyde - drøssevis med fester for strip og bunting av kabler.

- Nederst til høyre - bak deksel - bus bar for bryterpanel (som har automatsikringer for kursene). 
- I midten - koblingsskinne for + siden ut til brukerene på bryterpanelet - dette er koblet mot Smart Craft Accessory harness over tenningsnøkkel til on/Acc - fra service/«house» batteriet

- Til venstre - sikringsboks - utenom tenningsnøkkel - fra service/«house til øvrige brukere som - styrestrøm brakett/lift, kartplotter, trådløs lader mobil - og mer når det er aktuelt.:wink:

 

Link to post
Share on other sites

Vurderer sterkt å få laget et panel under konsollen til beskyttelse.:confused:

 

Neste bilde: Senter rommet under akterdekk - for å gi et inntrykk av alt som er plassert inn der - selv om bildet er noe utydelig pga alle kveilene med «overskuddslengder» av kabler. Dette er «på magen» arbeid. ( Veldig glad for at dørken i kabinen var ferdig tilpasset…:clap:)

IMG_4934.jpeg.3964dd7ed43a62a57101763cf42351c7.jpeg

 

For å rydde litt i illustrasjonen: på SB side sitter hydraulikkpumpa til braketten/liften, bensinfilter m/vannutskiller og to større automatsikringer - en til power hydraulikkpumpa og en til større forbruk (reserve i fall sikringsboksen under konsollen trenger kraftigere kabel/spenning). Det meste montert på pre-fabrikkerte plast plater(kjøpt som massive plast skjærebrett):

 

IMG_4929.jpeg.8773d042a1028004be5b55aa5c75f865.jpeg

 

På BB side - startbatteri, separate hovedstrømsbrytere (massive, se tidliger info i denne strengen), ladersgulator (mellom start og service/house), og trolig også lensepumpa(som er passivt koblet direkte mot batteri og aktivt via bryterpanelet på konsollen):

IMG_4933.jpeg.742d48dfebec5a5e2c284a99e7cb369b.jpeg

 

Ser nå at selve lensepumpa ikke kom med på bildet - men slangen er synlig. Den er koblet passivt mot service/house batteriet

Bare startbatteriet synes på bildet. Service/house batteriet er plassert i BB aktre rom under akterdekket.:thumbsup:

IMG_4932.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tilbake på Hvaler. :thumbsup:
I går ble det litt forskjellig. 
a. Stolte ikke helt på den gamle bøylen i baugen - en 8 mm som tidligete var overbelastet og bøyd.

IMG_5034.jpeg.6d0cfe456352fe3e1b3e40824f2eab26.jpeg

 Ble skiftet med en kraftigere på 10 mm tykkelse.

 

b. Stagene til støtte av vindskjermen på begge sider av luka i midten - se tidligere bilde av stagene - ble montert

 

c. Støtdemping/hvilestøtte oppe - for luka i åpen stilling - laget og montert. Nede - i underkant av selve luka - lagde jeg en gummiforing. Så nå hviler luka på tre punkter i åpen stilling: på hengselet, demperen opp og foringen nede ( for å unngå skjev belastning på hengselet og skrapespor på dekk).

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært litt ift innredningen. Stolene og søyler passet ikke helt, samt at festet var fast(to faste alu (20x20) firkantprofiler boltet inn som spacer/overgang, ikke helt solid nok ift belastning under høy fart i litt sjø.

 

Fant - etter søk på internett - at Marineshop i Sarpsborg hadde 3 sett på lager. Kjapp handel - «klikk og hent» - og en rask biltur senere - så var 2 sett i hus. Bildene viser litt om montering:

 

IMG_5022.jpeg.a36dd4e20cd14d673d687d46f3720132.jpeg

 

IMG_5024.jpeg.6de207e760f8d98e8a115cc3c48db374.jpeg

 

IMG_5023.jpeg.4e6a3ac1fc0852e638526d5ebf209dba.jpeg

 

Siste bilde viser «spaken» for å løse ut låsing av lengde justeringen av stol/sete. Den måtte bøyes for å gi klaring. Ny forlenger ble laget:

 

IMG_5026.jpeg.505226c7238348d898ac53526ef40389.jpeg

 

IMG_5027.jpeg.12d6fdd8648f7930bab5c78ba04d24b7.jpeg

 

IMG_5028.jpeg.e4e6f8ef200f38e13c4ca274a7de1f7c.jpeg
 

De neste bildene viser ferdig montering etter at søylene ble kappet på høyden (standard søyle vill gitt en setehøyde på min 680mm - nå er den justerbar mellom 350 og 500mm):

 

IMG_5029.jpeg.cc2b582ae374d3f5d729e9c43aa28bca.jpeg

 

IMG_5030.jpeg.5e9b9f9f916bc5ff528dd8e3cc2249c2.jpeg

 

IMG_5031.jpeg.2333bc2eb45e59c44b8b34fdc803c3d3.jpeg

 

I morgen blir det montering i båten.:wink:

Link to post
Share on other sites

Lasting på henger og avreise nærmer seg. I går ble lukene til siderommene i aktetdekk montert, pop-up krysskoltet på fordekk og stussen/hylsa for riggeslangen mellom båt og motor på akterdekk. I dag ble omsydd kalesje (for bedre passform ift min ombygging versus Stormer dekksprofil) montert. Så nå kan det bare regne på mandag når jeg har planlagt å slepe båt på henger nordover.

 

IMG_5042.jpeg.5aaf3ac4b5fe3ef38d7797fbefda7a20.jpeg

 

IMG_5043.jpeg.36af6d66ab5e2f30f5cfe03786436b1e.jpeg

 

IMG_5044.jpeg.1db7a88f6d04f7f801cb4e6139c1a503.jpeg

 

Siste bilde med «akterduken» brettet opp over «taket» - skal egentlig rulles opp-, men for enkel tilgang til de småjobbene jeg håper å få pressert inn før avreise så ble duken bare lagt over toppen.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ny dag - og nå blåser det storm i kastene fra nord-øst.


Under forberedelsene til slepefrakt på mandag og innlasting av ting som skal være med oppdaget jeg selvfølgelig at førerstolen (fundamentet) må flyttes mye bakover. Tenker jeg må få laget skinner som gjør fundamenyet flyttbart i tillegg til setet(se bilder fra tidl)

 

I dag - en mile pæl - skroget ut av teltet og opp på henger:

IMG_3315.jpeg.46580d5296af181a90cc4db9447ebe7b.jpeg
 

IMG_3317.jpeg.4a272079a70b353166a770e49f52f144.jpeg

 

IMG_3321.jpeg.df0d5fdf0aa7fc9a37412fa84e8025d9.jpegIMG_3320.jpeg.e839ae3244a38c444d46af06ce78bb3b.jpegIMG_3324.jpeg.7c4279dafbc3f26aca6b625045c61b98.jpeg

Link to post
Share on other sites

Etter rydding i teltet (klargjøring for salg) og forberedelser av slepet gikk transporten nordover mot Båstad i Indre Østfold kommune.

 

IMG_5080.jpeg.257d5eb64b11ead02fa3be57f21adde4.jpeg

 

Vel fremme hos Ravns Garage ble henger med båt buksert på plass.
IMG_5084.jpeg.f0bfe04d9a423fed999902ce552e1de2.jpeg

 

IMG_5086.jpeg.43d0a75aeb2fa632c0cf5956889312c9.jpeg

 

Senere videre inn under tak for vinteren. Her blir motor montert i ledige stunder når trykket på vinterlagring og service gir seg litt. 

 

Noe ekstra-arbeid og modifiseringer blir nødvendig. Oppfaget at jeg har kraftig undervurdert avstanden mellom ratt og førerstol. Søylen må flyttes betraktelig lengre bakover. 

IMG_5101.jpeg.f081b1aa1165a2f62dd312fb0199750e.jpeg

 

Og videre - at båthengeren er litt knapp på lengde. Her må «støtta» som bærer vinsjen og båten vinsjes mot både flyttes og bygges om. Mer om dette senere.

 

IMG_5075.jpeg.be53b192a42748328878ef44bbbf6d3b.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev 57 minutter siden:

Ser at det har kommet med tre- fire bilder på slutten i forrige innlegg som ikke skal være der - fikk ikke fjernet dem nå og prøver senere.:nonod:

Når du skal fjerne disse bildene må du både slette de som er i innlegget, og de som er lastet opp der du ser bildet av en binders når du skriver. Da forsvinner de.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det har vært en vinter med vekslende vær med temp gjennomgående for lav til å stå og arbeide i en lager-hall uten varme. Det passet bra med en måned i varmere strøk.:yesnod:

 

I siste halvdel av januar ble båt og henger flyttet inn i verkstedet hos Ravns for montering av motor. Første start ble foretatt i midten av februar. Bildene viser motor montert samt relasjon mellom bunn og undervannshus.

 

IMG_6344.jpeg.23798615e74024c6debc697178af3339.jpeg

 

Fra siden med Porta hydraulic transom bracket nesten helt ned i laveste posisjon.

 

IMG_6350.jpeg.784d72e080f548e0f45c1cc4634ac09c.jpeg
 

…. og med braketten i øverste posisjon

 

IMG_6348.jpeg.7143dcaa73fd4cabceb377990d2bab06.jpeg

 

Videoen av første start lot seg ikke laste opp her, men jeg kan forsikre om at det var en herlig lyd og følelse.:clap:

 

 

Link to post
Share on other sites

larsand skrev for 2 timer siden:

Gleder meg til første film i godt driv utover hvalerskjærgården

:yesnod:

Tror jeg skal benke meg på Sand når den skal ut på første prøvekjøring :cool: Bare husk at det er kommer nye fartsbegrensninger i Asmalsundet til sommeren, du må utenfor Åsebu før du kan klemme på. Evt. inn i Løperen. 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle oppmuntrende kommentarer!:thumbsup:

Det gleder. Ja, @Komodo, jeg er klar over hastighetsbegrensningene i Asmalsundet. Skjønner at nå som båttrafikken etterhvert har økt så mye blir det nødvendig. Men det kunne ha vært begrenset til høysommer el sommermånedene.:wink:

Tar uansett høyhastighetskurs - det kan jo hende båten vil gå 50+….:yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 3 timer siden:

jeg er klar over hastighetsbegrensningene i Asmalsundet. Skjønner at nå som båttrafikken etterhvert har økt så mye blir det nødvendig. Men det kunne ha vært begrenset til høysommer el sommermånedene.

Det nye forbudet blir begrenset til sommermånedene. I Asmalsundet blir det fem knop fra Åsebu til Knatten. Vær ellers obs på at femknopssonene på Hvaler er gitt i tre forskjellige forskrifter; statlig forskrift om fartsgrenser på sjøen, kommunal forskrift om fartsgrenser på Hvaler, og kommunal forskrift om fartsgrenser i nasjonalparken. For å være helt ærlig tror jeg ingen har full oversikt over dette virrvarret. Det er også gitt krav til skilting av fartsgrensene, dette er verken oppfylt eller håndhevet av myndighetene.

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-12-16-3622 

 

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2023-02-16-358

 

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2023-02-16-365

 

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.kystverket.no/contentassets/adc32bc48db444faaa7140407237fa67/krav-om-skilting-av-kommunale-fartsgrenser-i-sjo---palegg.pdf 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...