Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Da har det blitt gjort litt for å komme videre oppi båten. Kappet profilen på de to bunnstokkene (de langsgående spantene) med vinkel ift bunnen og tilpasset dem på lengde. Litt finsliping av anleggsflaten mot bunnen så er de klare for fiksering med sparkelmasse og innstøping med lapper og matter. Bilder av det neste gang.:smiley:

 

Klippet til maler i papp for å skjære ut profilen til tverrskottet som skal erstatte det eksisterende med kjerne i 12-15 mm kryssfiner;

 

3096940C-CAF4-4A29-A2A6-5A07B329C3CF.jpeg.4c7ecc1c652f2a9445b073b5b6776be2.jpeg

 

Så er ny kjerne i divinycell formet i tre deler, de to « ving-delene» doblet med hel plate over senter;

 

0473F9B1-4DCF-4179-A620-F77B611822AB.jpeg.36f45de4d9c8b5ceeed0aec8eb9429ad.jpeg

 

I dag gikk turen til Båstad og Ravns Garage for å pakke ut, sjekke tilbehør og klappe litt på motor-vidunderet. Samle sammen instruksjoner og annen dokumentasjon. Litt vanskelig å få gode Bilder oppi kassa, men dere aner hvor flott det ser ut.:yesnod:

 

3AAE8D37-D2B8-4DB4-A536-8C884FB08A91.jpeg.72ccd9772a74f50791cef04341d8b20a.jpeg

 

7E46DAC2-093D-4431-A209-94FB592587A0.jpeg.b6712cbd3ddce33e0130b5cc4cbf9d14.jpeg

 

694C9F8D-E9B8-4EE7-9089-F83E721D59EE.jpeg.78cd5a1d6756aaa87805c78caccfe323.jpeg

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 2 timer siden:

Takk, takk @Komodo
Kan slå av TV’n og legge bort krim-romanen for en stund nå, har funnet annen hygge :clap::

 

4247E792-A1F7-48C1-B70E-5FC01D0F77D1.jpeg.946681bab32b6ff95b7fc9dabc485b6e.jpeg

Se der ja, olivenfan du også 😄

 

enslagsgjest skrev 1 time siden:

Blir artig å se bilde av denne på sjøen ved siden av Komodo sin! 

Det må vi kunne få til 👍 Vi holder jo til på to naboøyer!

Link to post
Share on other sites

Er egentlig på vei til VM i RC- speedbåt racing. Litt klargjøring til det er nødvendig, men klarte å presse inn litt arbeid i teltet også. Til tross for høy temp til tider…:rolleyes:

 

Skilleskottet mellom «sittebrønn» og «cabin» har fått to lag 450g matte som forberedelse til innstøp:

 

E60ECB5A-321C-4253-B1F6-A2744A4F7344.jpeg.f32fdfbaebcaf0d1ce4cfd0c2ccdf397.jpeg

 

81B7072A-051D-4F7F-95C0-879F5624932C.jpeg.21b57fd2be87ec5dabd3fbc6bede8cc5.jpeg

 

Da regnet kom lagde jeg en «mock-up» til nytt instrument panel/dashbord:

89D612C2-5216-42FF-A653-401A83C95DA5.jpeg.0ed9912cf5f7806860b7597c8558755a.jpeg

 

0B24604C-A4C0-426F-864C-B20831AA4C7F.jpeg.80eb6af291f0698503ee8b7f8f23b7df.jpeg

 

Den «kvadratiske» klossen skjæres vekk og «pappkassens» høyre side forlenges ut i bord - fordi det gamle ikke har nok volum innvendig til å romme alt av moderne styring (hydraulikk), el- og elektronikk.

Det er en visualisering - blir nok modifisert noe - men gir en ide om hvordan det kan bli.:wink:

3F6D566E-14C2-4D25-A61A-2F089B63F528.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Litt for mye godt vær, sol og varme for å holde på inne i teltet så det har blitt mer arbeid på ting som egentlig ligger litt fram i tid. Når konsollen med dasjbord og rattpumpe skal på plass må den støttes av en plate - som også blir et skille mellom fører posisjon og benken(e) forut mot vindskjermen.

Dermed en «domino-effekt» i rekkefølgen av arbeider:

1. De langsgående spantene(«stringere») som ble prefabrikkert i vinter ble kuttet med profil langs bunnen(se tidligere innlegg) og er nå støpt på plass med sparkelmasse og gitt ekstra masse på begge sider for å danne hulkil - før lapper og lag med matter avslutter denne bærende struktur på sidene av tanken og under dørken i «sittebrønnen».

 

3876E178-5B24-4EDC-99E5-AB14E4666232.jpeg.80ddbebfd08218f70d6e9fbe61b40a85.jpeg

 

2. Så skal det gamle, noe vasstrukne blåfargede skottet med kjerne av kryssfiner fjernes og skiftes med «divinycell-sandwich».

2AC2D106-C6EE-497C-8395-41AE98BBCE47.jpeg.87cf3822bf6539b24d7a0ec441588f48.jpeg

 

Så, mens sola skapte om lag 30 grader i teltet fortsatte jeg med konsollen - ute - i frluft - se neste post.:wink:

Link to post
Share on other sites

Til konsollen gjenbrukte jeg de utskårne panel-bitene til lukene i akterdekket - til vanger/sider og front mot fører - med skikkelig bæring for den tunge rattpumpa.

 

3D4833A0-F3F8-41E3-9845-50E90ABF1DA1.jpeg.f6274fa8910b820e7ff40e390d0b71de.jpeg

 

Kunne ikke motstå fristelsen til å prøvemontere - så neste bilde viser rattpumpe m/«paddlekontroll» for trim og lift - dette blir bra, tenker jeg:cheers_wine: 

 

B2122DFE-30AB-48D8-9EBB-5A2FF06B3C83.jpeg.48500bceca78292d29f518f85bed3d5f.jpeg393B2047-B9DB-49A7-A967-D99B002C036B.jpeg.721671487717fd24dfad338a3a642e45.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

«En sommer er over….», het det i refrainet på en norsk-topp «schlæger» på 60- el 70-tallet. Litt høstlig her på Sand utover dagen, men fikk da et morgenbad i formiddag før regnet kom. 17,5 grader i sjøen.:smiley:

 

Mye sensommertid til besøk hos- og av venner. Men et besøk i båtbyggingens ånd fikk jeg gjort i månedsskiftet aug/sep - til en barndomsvenn på Sotra som har holdt på med å bygge om og tilpasse båter til livet der ute vest mot havet de siste 30 år. Trengte litt tips om mulige snarveier for å få båten ferdig(neste sommer:rolleyes:) Det ble en nyttig tur.:clap:

 

Reviderte planen om «helstøpt» dørk. Trenger ikke kontrollert avrenning over tett dørk da jeg ikke har planer om selvlensende effekt - har hele tiden ønsket samme dybde under dollbord/fenderlist og da må jeg stole på lensepumpe-automatikk.

 

Dermed blir det faste lemmer kun på sidene av senterseksjonen - gjentar tidligere publisert bilde under for illustrasjonens skyld:

B60854CD-BFC1-493B-8EB3-2DD240EEBF16.jpeg.28fe34e63500153275a8ae0602a875f0.jpeg

 

- og avtagbare i senterseksjonen over tanken. Som båtbyggeren på vestlandet sa - du kan banne på at du trenger tilgang til tanken og muligheter for å løfte den ut på et eller annet tidpunkt - «Murphys Lov» gjelder fortsatt - så gjør lemmene i senter demonterbare. Det blir andre endringer også - for å forenkle - av innredningen foran fører- og passagersete. Kommer tilbake til det utover høsten….:thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter gårsdagens finvær med arbeid på tomta, plener (det gror selv om jeg heller vil jobbe med båten og husets dronning bli mer tilfreds på det viset) og annet av felles nytte, - så har jeg fått gjort litt i dag:

 

Alle forberedelser tar tid:

- tilpasse divinycellplater til spant og dørkplater

- kappe glass til lapper for forsterkning av stringere/langsgående spant -over hulkilene støpt med sparkelmasse.

- sliping av hulkilene og skutebunn der spant skal inn tverrskips.

- mer kapping av glass - til overstøp på begge sider av de langsgående spant/stringere - utenpå lappene og helt opp - for styrke til bæring av dørk.

- veie glass og beregne mengde polyester

…..listen er lang nok men gir en ide :wink:


Mye av forberedelsene ble ferdig i går kveld så i dag ble det støpt inn lapper - 4 lengder a 2 meter på siden av de langsgående spant/stringere. Det ble ikke stor overlapp - tre lapper av henholdsvis 10, 12 og 15 cm bredde oppå hverandre. For å sikre «potlife» ble det mixet 8 kar med 350g polyester og blandet i herder fortløpende etter at forrige var tømt. 
 

Bildet under viser flere ting:

- De slipte sonene(med sort markering i midten) der spant tverrskips skal inn.

- Ferdig støp av tre lag lapper på begge sider av stringere/langsgående spant.

- Og - det som stjeler oppmerksomheten - rigging av varmelamper for å sikre herdetemperatur.

 

945BF11C-2DAB-4DD9-9DC6-3FE3D949593F.jpeg.5bec722831d9610540db02d91b051d00.jpeg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Varmelampene trenger en kommentar:

 

Et av triksene jeg plukket opp på vestlandet var å bruke «varmelamper». Med dagens strømpriser (og diesel til dieselvarmeren for den saks skyld) koster det for mye å varme opp hele volumet i teltet over natten. Varmelampene er billigste sort, kjøpt på Felleskjøpet og er samme type som ofte brukes til rugekasset/tilsvarende:

 

DBCBFA1B-A3E0-48C8-B73D-4A98F1226C2E.jpeg.a0b8daa3749240288dd163ac98ac349c.jpeg

 

Og med rigging av bærende struktur( her, restene av rør til opplagstelt jeg hadde liggende) fikk jeg tatt i bruk papp-emballasjen divinycellplatene var pakket i:

 

1B68678C-B9E5-4A5D-AB12-1EF19D4874FD.jpeg.76c7e3e18f38792d9508bde804e28f43.jpeg

 

Med pappen trukket helt over er det utrolig lite varmetap fra 2 stk 150W pærer til mindre enn 150,- og langt mindre fyringsutgifter. Samme type pærer finns også i 250W - som kanskje blir nødvendig senere i høst.

Spent på å lese av temp nærmere midnatt….:yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sa jeg ville sjekke ved midnatt. Virker greit. Litt vanskelig å tolke temperaturer egentlig, - en ting er luft temp i det avlukket jeg klarer å skape, en annen ting er temp i selve skroget. Får håpe det holder seg mildt utover høsten. 
 

Da jeg ga meg sist bar jeg panelene jeg hadde støpt inn i kjelleren - der det står en gammel varmtvannsbereder med betydelig lekkasjevarme - for å herde ut etter at jeg måtte kjøre hjemover. Panelene skal skjæres til i profil tilpasset bunnen som tverrskipsspant, mer om det senere.

 

I bagasjen på returen etter besøk på vestlandet fikk jeg med meg to «bamser» av noen hovedstrømsbrytere. Tåler ekstremt høy «peak» strømstyrke. En til startebatteriet og en til service/hjelpebatteriet:

E1C5914E-4282-4956-B21E-E4ACD87824DC.jpeg.3b8f814311b24bc3ecde32111ba6fb47.jpeg

 

Som feste fant jeg fram en alu-skinne etter en demontert skyvedørsgarderobe. Vinkelsliper, superfil og hullsag ble brukt:

7E7FE37D-FBF9-461A-94FC-D131185BE8B9.jpeg.d3ba53f9b6938405a411fb97f423f8f4.jpeg

 

….og med bryterene i:

B52B6301-49C3-4825-81E2-4089FD6C31FE.jpeg.ba1ab33d86d96dbc74f09b61da760df6.jpeg

 

Måtte bare sjekke hvordan de passer, er egentlig veldig fornøyd.:yesnod:

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg hadde med meg fra Vestlandet var en sterk oppfordring : «Jan, du bare må ha trimplan på den båten». Så jeg har ombestemt meg og startet med å sjekke hva jeg har plass til på hekken.

 

Brukte monteringsanvisninger og kataloginfo fra Lenco for å sette av mål på SB side av akterspeilet, med streker både for «tabs» i 9 og 12 tommers bredde. 
CE00C5C7-3699-438A-A6F4-31E6DC969CF1.jpeg.faebf7e71cb33d9864f24b48d8a05306.jpeg

 

Sjekket priser i Europa, men fant fort ut at SeaSea i Sverige både hadde det beste utvalget og de laveste prisene. Målene viser imidlertid at jeg kun kan bruke 9 toms brede tabs. Enden mot kjølen på 12 tommere kommer i konflikt med strømnings effekten av den innerste steglisten, mindre enn 40 mm blir for knapt.

 

4-kant alu røret er fiksert for å måle flapsens endekants høyde over bunnen når den er trukket helt opp/inn. Det bestemmer plasseringen av sylinderens øvre festebrakett. For jeg har fått fatt i et godt alternativ til Lenco - broren min hadde Uflex i  9x12 liggende som han ikke hadde buk for. 
 

95DBD03F-A259-4A0A-9F7D-D5B75BAF39A2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Med unntak for en lørdag med dagsregn var fredag, helg inklusive mandag flotte høstdager med nesten vindstille og sol fra nærmest skyfri himmel. Så det ble pauser i arbeidet midt på dagen. 
 

Fortsatte med struktur rundt tanken og under dørk. Å skjære ut og deretter fintilpasse profilen i tverskipsskottenes profil mot skutebunnen tok sin tid. Hadde prefabrikkert paneler til 6 spant. H-80 Divinycell kjerne med 4 lag 450 g matte på hver side, 1 CSM + 2 WR (snudd 90 grdr) + 1 CSM (3 mm tykt  laminat på hver side):

 

8046A611-D66E-4369-8CF3-61FD10FB53B6.jpeg.0f69fbb778cec2179bb92a9b7cd8bea3.jpeg

 

Sett akterover vises aluprofilen som er skrudd i skilleskottet tverrskips og spantene som stikker ut i borde. 
 

9E253EA0-9F45-48D3-B337-9E4323737639.jpeg.ed3e56563301a39366e8c089ce0cfde7.jpeg

 

Over vises 2 av seks spant plassert løst foreløpig. Alle spant skal ha hull i bunnen for å lede kondens og lensevann akterover før de limes fast og støpes inn med lapper og matte. De midterste skal i tillegg ha plugger av sparkelmasse for skruefeste. De løst plasserte spantene vises aktenfra og forover på neste bilde:

8BE97BCE-714D-4F19-904C-253A15A88836.jpeg.1550ad989c519d0be44d9d9e91af21bd.jpeg

 

Her sees også «stubbene» etter de gamle bjelkene (mørkt treverk) som var støpt inn under den gamle kryssfinerdørken. De får stå igjen litt til og kan brukes som referansepunkter når den endelige høyden under ny dørk bestemmes.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oktober - det begynner å bli kaldt om natten. Dieselvarmeren er testet ok klar.

Spantene - tre på hver side - har fått stusser av alu-rør mot bunnen. For å lede vann til lensing langs utsiden av stringerene akterover.

 

2F415CF0-D452-4F76-B20E-71F5A219718B.jpeg.6aa24e128d22fe715f85dc76a3e948de.jpeg
 

De 6 skottene ble fiksert med MS Polymer lim. Gjorde først en test med å legge polyester oppå utherdet MS Polymer. Det gikk bra. Hadde kjøpt for lite og måtte til Byggern på Vesterøy for å få tak i mer. Det gikk faktisk med to patroner:

 

964646A6-0CBE-4291-835F-8414A759A82F.jpeg.42e1dfa266e90af626f5829d6ae264ad.jpeg

 

Bildet viser SB side inklusive trekantede biter av Divinycell til forsterkning i sammenføyningen mellom langsgående stringere og tverrskips skott. Hadde lite lyst til å legge opp 12 vertikal fuger på drøye 20 cm med sparkelmasse for å skape hulkil. En bit av trekantet Divinycell er lagt på bunnen for å illustrere. Limte sammen biter av 20 mm H80 for å få det tykt nok og skar 45 grader med kapp- og gjerdesaga.

Skjøtene mot stringer, flatene på tverrskottene og overgangen mellom bunn og skott støpes inn med lapper i 4 lag av 450 grams matter, mest CSM matter som former seg greit over kurvene i overgangene mot bunnen. Neste bilde viser ferdig støp av skottet lengst akter på SB side.

 

322BD3C2-F674-406D-B359-368B1E93B99C.jpeg.3868876f483e3c684b7f2d9f51999bd1.jpeg

 

Lappene med matter til dette skottet alene veide nesten 400 gram. Fikk kuttet/klippet matter til de 5 skottene som står for tur - ingen liten haug - se neste bilde.

 

7F9C0565-B334-46D8-BE0E-EC1F1FE1AFB0.jpeg.e70a2bc3a9a1fb77fed39c509abf8147.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har gått noen dager. Alle tverrskottene er støpt inn med 4 lag matte.

 

Har gjort klart til innstøping av det nye skilleskottet der det gamle blåfargede i innbakt kryssfiner sto. Det ble fjernet med hull- og bajonettsag, støpekanten med vinkelsliper (kappeskive og flapdisc). Så tok støvsugeren kvelden - den gamle gule Kærcheren brant…:sweat:

 

076062C7-EEB1-4C23-9F13-5C1805C2EF36.jpeg.0a32e5ca3b10b6709eddc74ecb0c8de4.jpeg

 

Det synes vel kanskje at bunnen måtte slipes ren for at ny polyester skulle bite, og alt støvet -, det måtte gi tapt for ny støvsuger fra Biltema (…tok tid selv om den sugde bedre enn den gule)


De fleste gamle stubbene etter bjelkene som bar dørken er fjernet. På bildet over ses en av dem og på bildet under er grunnen til at jeg beholdt 2 en stund til - som feste for tvinger som holdt det nye skilleskottet på plass mens det ble nestet fast med MS polymer lim.

 

A0776970-87CE-4E08-9DC9-CC7A3D07D18E.jpeg.f925c6cbbed7f5f18212af0eabea7049.jpeg

 

I dag ble det støpt fast med 4 lag matte på begge sider, mot bunnen og til stringerene (de langsgående skottene) - nesten 2 kg glass og drøyt 3 kg polyester. Bilder når «støpeslagg» og bjelkestubbene er fjernet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det går litt i «rykk og napp» på vinteren. En liten oppsummering:

Detaljer fra innstøping av skott og forsterkninger:

 

5982C4EE-3D0F-4CC0-9CEE-9E9F25E629D0.jpeg.2a846a8a1c5adcaf07f1c251bf6ec6e6.jpeg


4EBA2303-AFAB-417A-81F1-DFA16A5072C5.jpeg.a23e6ee846fd9d1e7504226e1c60ef87.jpeg

 

D0119BCB-A245-4846-A335-C46AE07E1AA3.jpeg.77c211ba4bd99da81ffe96149b823db3.jpeg

 

…og øye/ring for å spenne fast tanken:

 

FC24CBEB-06B7-4506-B02D-C8706D2B6799.jpeg.98764a48e4a0266790916f60fa044f17.jpeg

 

….og dette er bare mulig med dieselvarmer i teltet og vifteovn under tildekket område under utherding:

 

00443388-510F-40D2-90F1-57884775DAC1.jpeg.f7e3cfd3543542549d77e4cbf9e10970.jpeg

Link to post
Share on other sites

Siste bilde i forrige innlegg viste tildekkingen utherdingen skjer under oppi båten. Dette bildet viser tre av de 4 (det 4. ligger innerst under de to over) dørkplatene slik det er stablet under tildekkingen.

 

C5B4FC46-5F2A-4BEE-B7B6-040A1FF65410.jpeg.7435832fe7a701b8fd1e468fa5e3a5e7.jpeg

 

Det gikk med om lag 7,5 kg polyester til litt over 4 kg glass for å legge 2 lag (csm+wr) på  begge sider av platene. Etter herding følger borring av hull som skal fylles med sparkelmasse. Forsterkninger til bolt- og skruefester, primært for stolsøyler og benkfundament. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...