Jump to content

På tide med obligatorisk båtregister?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg slår et slag for et obligatorisk oppdatert båtregister. Det har sikkert vært diskutert før, men jeg syns det er viktig å ha fokus på det. Det hadde ikke trengt å koste så mye. Jeg tror kostnadene med å ikke ha et obligatorisk register er høyere. Tenk på alle unødvendige redningsaksjoner som kunne ha vært unngått dersom folk hadde måtte registrere båtene sine? Jeg syns stadig det står i avisen at det er funnet en tom båt på rek som man ikke vet om det har vært folk ombord. Timeprisen på et redningshelikopter bikker fort 100 tusen kroner for eksempel. Det går fort en halv million for en liten redningsaksjon med ulike etater inne. 

 

Et annet poeng er det miljømessige og samfunnsmessige problemet. Det er dessverre mange folk som skaffer seg båt som ikke har økonomi eller midler til å vedlikeholde den. Resultatet er at båtene blir hensatt på forskjellige steder også er det vi skattebetalere som må være med å betale for opprydningen når båtene går ned. Denne avis artikkelen er et fint eksempel på det siste. Jeg har selv båt i denne kommunen og jeg har ikke tall på hvor mange båter kommunen har måtte fjerne de siste årene fordi eierne har forlatt båtene av ulike årsaker. Det er ikke riktig at andre skal betale for noen sine synder. Med et obligatorisk båtregister blir eierne tvunget til å ta mer ansvar. Kanskje man i større grad unngår at folk skaffer seg båt hvis de ikke klarer å ta vare på den når de vet at det er lettere å bli stilt til ansvar. Det koster fort et par hundre tusen å heve en båt. Ikke minst opprydning av utslipp mm. 

IMG_20200108_223147.jpg

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 13 minutter siden:

Et annet poeng er det miljømessige og samfunnsmessige problemet. Det er dessverre mange folk som skaffer seg båt som ikke har økonomi eller midler til å vedlikeholde den. Resultatet er at båtene blir hensatt på forskjellige steder også er det vi skattebetalere som må være med å betale for opprydningen når båtene går ned. Denne avis artikkelen er et fint eksempel på det siste. Jeg har selv båt i denne kommunen og jeg har ikke tall på hvor mange båter kommunen har måtte fjerne de siste årene fordi eierne har forlatt båtene av ulike årsaker. Det er ikke riktig at andre skal betale for noen sine synder. Med et obligatorisk båtregister blir eierne tvunget til å ta mer ansvar. Kanskje man i større grad unngår at folk skaffer seg båt hvis de ikke klarer å ta vare på den når de vet at det er lettere å bli stilt til ansvar.

Det høres nesten for godt ut til å være sant men en fin fest tale var det.
I praksis vil tingenes tilstand være bortimot det samme fordi det er lett å ta vekk reg nummeret hvis man gir opp båten.
Greit nok at man i tillegg har ett HIN nummer på båter registrert etter 98 men slipe eller kutte vekk dette tar bare noen minutter hvis man er av typen som syntes det er helt ok å glemme båten ett sted når det har blitt dårlig nok.
Så finnes det alltid en gruppe mennesker som ikke eier nåla i veggen så det ikke er noe å hente uansett   

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du klare å tvinge alle til å bli med ?

 

Den 5-10%n som ikke kommer til å være uansett hvor sterkt du måtte ønske det, skal jeg vedde på står for 80-90 prosent av trøbbel.

 

Hver gang du starter en tråd som denne er vi et steg nærmere at ett eller annet miljøparti klarer å få innført 10000 i årsavgift på båt og syke drivstoffavgifter, er det virkelig det du vil ???????

 

Tenk deg om.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 31 minutter siden:

Det høres nesten for godt ut til å være sant men en fin fest tale var det.
I praksis vil tingenes tilstand være bortimot det samme fordi det er lett å ta vekk reg nummeret hvis man gir opp båten.
Greit nok at man i tillegg har ett HIN nummer på båter registrert etter 98 men slipe eller kutte vekk dette tar bare noen minutter hvis man er av typen som syntes det er helt ok å glemme båten ett sted når det har blitt dårlig nok.
Så finnes det alltid en gruppe mennesker som ikke eier nåla i veggen så det ikke er noe å hente uansett   

Det vil alltid finnes smutthull, men med et register vil man redusere problemer ganske mye. Med dagens teknologi er det heller ikke et problem å lage kjennemerker som er vanskelig å fjerne. På nyere båter som bygges kunne man for eksempel ha støpe inn en chip hvor man i tilegg til et synlig skilt kan lese av serienummer osv digitalt. Man bør også ha kontroller av og til av fritidsbåter for å sjekket at alle følger pålegget med registrering. Gebyrer man tar inn på dette kan være med å betale for kontrollvirksomheten. 

 

Et register kan/bør også være positivt når man skal kjøpe seg ny båt. Kanskje man får gunstigere lån på båter hvor man kan dokumentere hele historikken siden den var ny på lik linje med skipsregisteret.

Link to post
Share on other sites

...jeg glemte noe....

 

Kan vi ikke innføre tvungen sporing også med det samme??

 

Hva med 100kr pr kjørte sjømil ???

 

Også kan vi jo dra til med tvungen ID brikke og tvungen rapportering av hvem som er med i båten til enhver tid (slik at hver forbanna kjeltring i dette landet vet hvor det står tomme hus :thumbsdown: )

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Hvordan vil du klare å tvinge alle til å bli med ?

 

Den 5-10%n som ikke kommer til å være uansett hvor sterkt du måtte ønske det, skal jeg vedde på står for 80-90 prosent av trøbbel.

 

Hver gang du starter en tråd som denne er vi et steg nærmere at ett eller annet miljøparti klarer å få innført 10000 i årsavgift på båt og syke drivstoffavgifter, er det virkelig det du vil ???????

 

Tenk deg om.

 Jeg skjønner ikke hvordan du kan dra inn avgifter i dette. Dette handler om et register som skal sikre at alle båter blir registrert for å spare samfunnet og miljøet for mange utgifter når båter sliter seg eller blir dumpet/synker. Det er vel mer sannsynlig at idiotene som forsøpler og forurenser ødelegger for oss andre enn et register som skal hindre det. 

Link to post
Share on other sites

Støpe inn chip? Hvor mange båter blir produsert i Norge av de som selges i Norge?

Eller skal Norge forby salg av båter uten chip? Så produsenter i utlandet må ha egen produksjons linje bare for norske båter?

 

Da kan en like godt operere inn chip i alle når de fødes. Så kan staten spore alle dine bevegelser tilbake i tid, å se om du var på den å den båten.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 13 minutter siden:

 

 

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Jeg tror ikke du aner hvor utrolig på viddene du er nå....

 

Ok, så hvis du finner en tom båt på fjorden uten årer og motor. Båten har ikke kjennemerke, hva gjør du da? Ringer du til hjelp eller slår du deg til ro med at båten bare har slitt seg? Det er ikke lett å vite alltid om det har vært folk ombord. 

 

Hva hvis det plutselig ligger en båt på plassen din? Du prøver å få tak i eierne men båten er ikke registrert. Båten er såpass stor at den ikke kan flyttes med enkelhet alene. Hva hadde du gjort? 

 

Poenget mitt er at hvis man vet hvem som eier båten kan man i eksempel en fort få kontakt med personen og avklare om båten har slitt seg eller ikke. I eksempel to kan man også lettere få tak i eieren for å be han om å fjerne den, og man vet hvor man kan sende regningen hvis det ikke blir gjort. 

 

Ser man noen som promillekjører, eller kjører på andre og stikker kan man lettere rapportere og finne den skyldige. Hvorfor har alle biler kjennemerke tror du? Widget blockquote

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 39 minutter siden:

Hvor stor andel av de som står for 90% av alt trøbbel tror du har hemmelig nummer???????

 

Skal det være mobiltelefontvang med svarplikt for å ha båt, eller hvordan skal den nye planeten din se ut??????????

 

Det holder med navn dersom man av ulike grunner ikke vil dele alt, men de fleste har telefon i dag og kan svare. Man kan naturligvis reservere seg mot å ha telefon nummeret og adresse offentliggjort, men myndigheter bør ha tilgang til telefon og adresse for å oppnå kontakt dersom man selv ikke kan ta kontakt direkte. Er det samme med biler i dag. Vegvesen og skattemyndigheter har alle opplysninger men folk kan reservere seg mot å dele i telefonregisteret. Det er også nytteløst med et register hvis ikke man har kontroll av og til for å se om. Folk følger pålegget. Kontroll av kjennemerker kan for eksempel utføres sammen med andre rutine kontroller som utføres. Det bør svi å bli bli stoppet uten kjennemerke, og det bør være obligatorisk hvis man skal kunne kjøpe forsikring. Det bør også være obligatorisk å bli nektet medlemskap i båtforening o.l. uten registrert båt. Mange stedet må man ha registrert båt for å få bli medlem eller ha båten sin liggende alt - akkurat for å unngår problemene jeg har listet opp. 

 

Det handler ikke om overvåking men å sikre at ting går ryddig for seg, og spare samfunnet for store utgifter. Ikke minst er det tryggere å kjøpe en båt hvor man vet hvem som har eid den. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Hver gang du starter en tråd som denne er vi et steg nærmere at ett eller annet miljøparti klarer å få innført 10000 i årsavgift på båt og syke drivstoffavgifter, er det virkelig det du vil ???????

 

På,n igjen . . .

Båtførerprøve, praktisk opplæring, vestpåbud, bøyeflagg, tømmeforbud, alkoholpåbud, registreingsplikt, fartsregler . .

Tvunget båtregistrering vil gi myndigheten et hav av muligheter. Noen som tror at det ikke vil bli benyttet . . ?

 

La oss ta vare på det vi enda har igjen av frihet på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke hør på argumentene til disse få med sitt ekstremt negative syn på andre båtfolk og som ikke vil da ansvar for egen eiendom.. Ikke vil de gjøre noe som helst, ikke skal det det settes krav til noen, ikke skal folk ta ansvar for egne båter og eiendom. Uff å uff, jeg må ta vare på min egen båt, noen krever noe av meg, jeg må betale regninga selv... uhuuu... og uansett hva vi gjør så er det noen "få" som slipper unna. Og det er det aller, aller værste, at noen andre slipper unna, men ikke jeg. Da er det bedre at vi ikke gjør noe som helst og skylder på de andre, de som alltid slipper unna. 

 

Oh, ja, da kommer vi langt her i verden. Når vi velger å ikke gjøre noe fordi "de andre" slipper unna. Fordi vi er livredde for å måtte ta ansvar, selv for egne eiendeler. 

 

Tror vi båtfolk har blitt temmelig bortskjemte med offentlige instanser som rykker ut og rydder opp på skattebetales regning i stedet for at vi tar regninga selv. 

 

Eller som en sier om andre som holder på sånn, snyltere

 

Litt spennende at flere her stikker hodet frem og ønsker å opprettholde et system så de kan snylte videre på fellesskapet fremfor å ta regninga selv. 

 

For å si det rett ut, dere som fortsetter å argumentere for at båtfolk skal være snyltere, dere representerer ikke meningen til båtfolk flest. Det er ganske pinlig. Båtfolk ønsker selvsagt å ta ansvaret de har, og betale regninga for de utgiftene de påfører andre rundt seg, ikke stikke av og snylte ved å sende regninga videre til skattebetalerne. 

 

Kan være greit å begynne debatten med å gjøre det klart at båtfolk ikke er snyltere og overhodet ikke ønsker å være det, selv om noen få sier det motsatte. 

-----

 

Selvsagt skal vi ha et obligatorisk båtregister, koblet med en obligatorisk forsikring, akkurat som på bil. Båteiere selv ønsker det, båtforeninger ønsker det, båtorganisasjonene ønsker det, politiet ønsker det, RS ønsker det. Mange forsikringsselskap krever det allerede, flere og flere båtforeninger krever det, mange båtopplag krever det osv, osv. 

 

Alle forstår hvor praktisk det vil være med obligatorisk register og at alle båter har en minimumsforsikring på linje med en bil/motorsykkel/moped. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, på høy tid at det blir innført et obligatorisk båtregister og gjerne med et dokument som viser eierskapet slik at dette må fremlegges ved kjøp/salg, ved forsikring og at dette deponeres i banken hvis det er pant med sikkerhet i båten (eller en elektronisk løsning). Hvorfor dette ikke kan fungere i Norge når det fungerer i andre land har jeg aldri skjønt!

Å dra inn MDG, skatter og avgifterosv blir bare en avsporing i sak og søkt brukt som skremselspropaganda!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De ønsker frihet til å dumpe båtvraket/søpla si kostnadsfritt på andres eiendom, eller snike seg til å legge søpla på offentlig eiendom så skattebetalerne skal betale for fjerninga. La andre ta regninga for å få fjernet eget søppel. 

 

Frihet til å la andre finne ut hvem som eier båten hvis den sliter seg.

 

Frihet til å ikke ha forsikring så andre må betale når vraket må fjernes. 

 

Frihet til å føre båt lovstridig uten kjennemerker så ingen kan finne ut hvem du er.

 

Frihet til å ikke ta ansvar for egne handlinger og eget søppel

 

"Charming".... :-/

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vanskelig for å forstå at det er så mye verre med registrering av båter en det er med pålagt registrering av biler, motorsykler og mopeder...

Hva er forskjellen..? 

Tollvesenet hadde et godt båt register tidligere....og det var endog billigere en det RS har i dag, og som fsktisk ikke fungerer...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 1 time siden:

Tollvesenet hadde et godt båt register tidligere....og det var endog billigere en det RS har i dag, og som fsktisk ikke fungerer...

 

Men som enkelte forsikringer forlanger at en er medlem av, eller Securemark, som også er eid av RS. Stadig flere båtforeninger krever også at en har en minimumsforsikring på båten. 

 

Dette blir en "trickle down" greie. En må ha båtplass/opplag, båtforeninga krever forsikring, forsikringa krever at en står i registeret. 

---

Jeg skjønner ubehaget med å bli tvunget til noe en egentlig ikke ønsker, men om en bare blir flink nok til å belyse fordelene ved å stå i ett register, og også får et register som legger til rette for bruk. At man enkelt kan gjøre oppslag i registeret, gratis osv. 

 

Gud vet hvor mange "hvem eier denne båten" en ser på sosiale media gjennom året. Og med et regelverk rundt et register kan en legge til rette for prosesser hvor feks båtforeninger osv enkelt kan behandle uregistrerte vrakbåter. 

 

Og selvfølgelig noen rammer i hvem som må registrere. Mitt forslag, alle båter som går (med standardmotorisering) over 10 knop uavhengig av størrelse på båten, pluss alle båter over 20 fot. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mortenliereng skrev 1 minutt siden:

Hehe Dette er noe dere alllllldrig vil bli enige om,alllllldrig ?

 

:yesnod: Det har du helt rett i. 

 

Enighet er overvurdert. Er ikke viktig å bli enige, det som teller for de fleste er å bli hørt. Og så kan andre bestemme ;-) 

 

Så kan noen si "det er det jeg alltid har sagt"!, og andre si "forbanna politikere ###!". :-D 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

De ønsker frihet til å dumpe båtvraket/søpla si kostnadsfritt på andres eiendom, eller snike seg til å legge søpla på offentlig eiendom så skattebetalerne skal betale for fjerninga.

 

Dette er det vel ganske usaklig ? 

Hvordan klarer du å finne en kobling mellom det å være imot et samfunn hvor en skal ha en chip i nakken og at en er en miljøgris og snylter? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...