Jump to content

På tide med obligatorisk båtregister?


Knallipadden

Recommended Posts

Mouche skrev 4 minutter siden:

 

Her har du historien:

 

Årsavgift på båter1978-01-01

Årsavgift på fritidsbåter innført for motorbåter og seilbåter med listepris som ny på minst kr 100 000 og for båter med listepris som ny under kr 100 000 og motor på minst 38 hk. Av-giftssatser: kr 400 for båter med listepris minst kr 100 000, kr 200 forbensindrevne båter med listepris under kr 100 000 og motor på minst 38 hk og kr 400 for ikke bensindrevne båter med listepris under kr 100 000 og motor på minst 38 hk. Fritak etablert for båter i fiskebåt-og skipsregisteret, båter som tilhører fastboende i veiløse strøk, utenlandske diplomater, kon-suler og NATO-personell, båter i ervervsmessig virksomhet og båter i politiets, tollvesenets, forsvarets og brannvesenets tjeneste eller i ambulanse og redningstjeneste.1979-01-01Fritaket for båter som utelukkende eller hovedsakelig nyttes i ervervsmessig virksomhet er sløyfet. Betegnelsen på avgiften endret til "Årsavgift på båter".1983-01-01Avgiftsplikten begrenset til båter med forsikringssum eller antatt salgspris på minst kr 150 000. Felles sats er kr 600.1985-01-01Avgiften sløyfet

 

Kortversjon: Innført 1978 og avskaffet i 1985.

Husker den. Kjøpte ei ny Diana 700 snekke på Fevik i 1980. Salgsprisen var kr. 100.000.-, men "fikk den" for kr. 99.500.- for å slippe denne avgiften. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fordi folk er redd for årsavgift eller andre avgifter bør ikke det stoppet et båtregister. Hvis politikerne vil ha avgifter kommer det uansett, om det så er høyere avgift på drivstoff eller andre ting. Jeg har sett i media i det siste at det stadig har blitt høyere fokus på hvor mye småbåter forurenser. Det tar vel derfor ikke lang tid før vi vil se sanksjoner den veien også på lik linje med personbiler. 

Link to post
Share on other sites

Fokuset på forurensing og ikke minst utslipp av klimagasser har vel økt på alle områder i det siste så også på båtbruk hvilket er helt naturlig. Tror at vi uansett står overfor noen store utfordringer som i noen (stor?) grad vil (kunne eller måtte) påvirke vår hverdag såvel som fritid og hva/hvordan denne brukes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 6 minutter siden:

He he. Utrolig hva som kan dukke opp for den som leter. :smiley::thumbsup:

 

Ja, ble jo litt nysjerrig da for kunne ikke huske denne! Skyldes sikkert at i den perioden var det bare vanlige "hyttebåter" med mindre motor som var i fokus for min/vår del.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Husker de årene godt...

Fikk et rundt oblat en måtte klistre i vinduet, der beløpet stod med stor skrift

Mener og huske at de forandret farge fra år til år...men ordningen der varte jo ikke lenge...

 

For de som frykter at et obligatorisk båtregister skal misbrukes til å sette inn avgifter, så er nok neppe det vanskelig for staten å få til slik det er i dag også, uten register...

Husk, det er forsikringsselskapene som krever inn den statlige årsavgiften på biler i dag...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dieselfan skrev for 21 timer siden:

Det er ikke småtteri det du klarer å tillegge de som ikke er blindt enige med deg. Smålig :thumbsdown:

 

 

 

Du fortsetter med å gi dine alternative tolkninger om hva jeg egentlig mer med det jeg skriver. Du gjorde det en gang tidligere i tråden også ved å hevde at jeg mente at alle som var mot et register er snyltere. 

 

I stedet for å tillegge andre meninger de ikke har, og så kalle de smålig, les og forstå det jeg skriver, spør gjerne. Men ikke kom med fantasier og deretter kall meg for smålig! 

 

Var på kanten til å melde deg til moderator i går når du gjorde dette for andre gang på rad. Men jaggu kom du meg i forkjøpet og jeg ble kastet ut av forumet, basert på hva du mener jeg skriver, ikke hva jeg faktisk skriver. Gratulerer med den. :-/

 

Ventus skrev for 21 timer siden:

Er det finn 10 argumenter for noe man vil ha uansett hva?  eller løse et konkret problem?

 

Er båter virkelig det mest presserende hvitvaskingsområdet med høy grad av smugling over grensen?

 

At det blir gjort en større urett et annet sted gir ikke amnesti her. Og ja, siden du spør, det ble smuglet ganske mange seilbåter over grensen dengang det kun var motorbåter som var registreringspliktige. Dyre og store seilbåter. Bare å seile inn og tegne forsikring, ingen spørsmål stilt.

 

Og hva er feil med et system som faktisk gjør det vanskeligere?

 

pipe skrev for 20 timer siden:

Det er nesten ikke måte på hvor mye uønsket aktivitet man kan bli kvitt med ett slikt register skjønner jeg. 
Tror menigheten bør roe seg ned endel om hvor fantastisk bra og effektivt ett tvunget båtregister vil være for Norge.
De aller fleste båtene av noe verdi er vel allerede registrert for å få de forsikret og få tilgang til å ha båten i båthavnen.
I tillegg er det nesten tvingende nødvendig hvis man ønsker å selge båten videre.
Når det er skrevet så heller også jeg til at vi bør ha ett statelig drevet båtregister i Norge men deler ikke den store troen enkelte har på at ett slikt register effektivitet setter en stopper for uønsket aktivitet.  

 

Om du husker tilbake til dengang det var et register, hvor seilbåter var fritatt, så ble det smuglet inn mange seilbåter, store og dyre seilbåter. 

 

Igjen, hvorfor er det et problem å ha et register som gjør det vanskeligere? Mange ting med et register en kan være kritisk til, men at det vanskeliggjør smugling av båter og hvitvasking av penger er vel neppe særlig "dumt". 

 

Ida Marie III skrev for 19 timer siden:

 

Syns du er unødvendig giftig i dine uttalelser….tror/oppfører du slikt om alle rundt deg...??

 

Om du leser hva jeg faktisk skriver, og ikke hva Dieselfan påstår at jeg skriver, så vil du se at giften kommer med Dieselfan. Han tolker og legger ut sin versjon, påstår at det er det jeg mener. Noe jeg misliker sterkt. Men tenker han har planer om å slutte med det nå ;-) 

 

Og ja, se over, det er da noen som argumenterer mot at et register vil gjøre det vanskeligere å smugle inn båter, og hvitvaske penger. Erfaring med registeret sist viser at det gjorde det vanskeligere, og all logikk tilsier at det vil bli vanskeligere. Så hvorfor argumentere mot at et register kan være med på å redusere kriminalitet?  Og hvorfor er det så "vondt å vanskelig", eller "giftig"? 

 

Igjen, jeg sier ikke at noen som er mot et register er kriminelle som hvitvasker penger og smugler båter, men et register vil gjøre det vanskeligere. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og alle "vet" at det er mange penger fra svartejobber (i beste fall) i omløp, også innen fritidsbåter. Husker når de siste pumpestasjonene hvor en kunne betale kontakt ble lagt ned. Da var det krise for mange, som rett ut sa at de hadde spart "svartepenger" i kontanter gjennom hele året for å bruke i sommerferiene. Vi snakker ikke om småpenger. 

 

Uansett vil det være greit å kunne definere eier på en dyr gjenstand. Domstolene har fått utvidede muligheter til å konfiskere verdier som åpenbart er kjøpt med penger fra kriminell virksomhet. De kan ta bilen, huset/leiligheten, men ikke båten? 

----

En kan være for eller i mot register, men som det er nå så kan fritidsbåt, uten et register,  være en av de siste frihavnene for å plassere og bruke penger fra lyssky virksomhet. Det er en situasjon som er "no- good". Kan ikke se at vi er tjent med å ha det sånn. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 40 minutter siden:

Var på kanten til å melde deg til moderator i går når du gjorde dette for andre gang på rad. Men jaggu kom du meg i forkjøpet og jeg ble kastet ut av forumet, basert på hva du mener jeg skriver, ikke hva jeg faktisk skriver. Gratulerer med den. :-/

 

Insinuerer du her at jeg har tatt kontakt med Moderator for å få deg kastet ut av Forumet. Jeg ber deg svare med "ja" eller "nei"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dieselfan skrev 22 minutter siden:

 

Insinuerer du her at jeg har tatt kontakt med Moderator for å få deg kastet ut av Forumet. Jeg ber deg svare med "ja" eller "nei"

 

Les nest siste setningen en gang til. Jeg ble kastet ut basert på hva du tillegger meg å mene, ikke på hva jeg faktisk skrev og mener. 

 

Det er nå tredje gangen i denne debatten du prøver å ilegge meg andre meninger enn jeg har. Først at jeg mener alle som er mot et register er snyltere, som er helt på bærtur... så at de som er mot registeret er kriminelle, enda mer på bærtur... og nå at jeg mener du har meldt det jeg skriver til moderator. Eller som du nå skriver "insinuerer". 

 

Tre ganger på rad i denne debatten har du lagt meninger og ord i munnen min. Konsekvent feilaktige. Og du topper med at mene at jeg, basert på din feilaktige fremstilling er "smålig". 

 

Om jeg kun leste din feilaktige fremstilling av hva jeg skriver ville jeg kastet meg selv ut av forumet. 

 

Du ødelegger debatten. Jeg blir kastet ut av forumet. Gratulerer. 

----

Om du er redd for at jeg ikke skriver det jeg faktisk mener så ta det med ro. OM jeg mente alle med båt var kriminelle snyltere, ikke vær redd for at jeg ikke kom til å skrive det tydelig og klart :-) Du trenger ikke å legge meg meninger jeg aldri har hatt.

 

Men bra du spør, da er vi ett steg i riktig retning. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Var på kanten til å melde deg til moderator i går når du gjorde dette for andre gang på rad. Men jaggu kom du meg i forkjøpet og jeg ble kastet ut av forumet, basert på hva du mener jeg skriver, ikke hva jeg faktisk skriver. Gratulerer med den. :-/

 

Hadde ikke tenkt å engasjere meg noe mer i denne politiske debatten men når du ikke klarer å stoppe, så avslutter jeg med det under.

Min mening er at vi begge nå ikke bidrar med noe positivt i denne tråden og jeg beklager min andel ovenfor TS @Knallipadden  

 

Tilbake til dine påstander  @Pinkvin

Mener du seriøst at ikke setningen; "Men jaggu kom du meg i forkjøpet" ikke peker på handlingen "melde deg til moderator" og dermed klart insinuerer at jeg har tatt kontakt med Moderator for å få kastet deg ut av Forumet ?

 

Det er blank løgn, og jeg liker det ikke.

Jeg har aldri tatt kontakt med Moderator om deg eller andre ifm utkastelse. Det er ikke bare meg som har reagert på dine uttalelser og det bør du kanskje ta til deg.

 

Dersom Forumet var stengt pga vedlikehold i går kveld og gjennom natten, og du har oppfattet det som utestengelse så vil ikke jeg ha æren for det.

---------------------------------------  

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 11.1.2020 at 13.43:

Men klart, noen klarer vel å konstruere argumenter for å legge til rette for kriminell virksomhet også på dette....

 

dieselfan skrev On 11.1.2020 at 13.49:

Det er ikke småtteri det du klarer å tillegge de som ikke er blindt enige med deg. Smålig :thumbsdown:

 

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Var på kanten til å melde deg til moderator i går når du gjorde dette for andre gang på rad. Men jaggu kom du meg i forkjøpet og jeg ble kastet ut av forumet, basert på hva du mener jeg skriver, ikke hva jeg faktisk skriver. Gratulerer med den. :-/

Jeg får ta sjansen på å bli meldt til moderator.....:rolleyes:

@Pinkvin det er mulig du ikke er klar over det selv, men ærlig talt, dette faller mest tilbake på deg selv. Du har i mine øyne en særegen evne til å bli "furten" i diskusjoner og komme med ganske nedsettende  båssetting og karakteristikker av de som ikke er enige med deg. Jeg reagerte akkurat som dieselfan på kommentarene dine her, men er så vant med dem etterhvert at jeg knapt gidder å bry meg. Det er ganske merkelig synes jeg, at du, som oftere enn mange andre, glimter til med inteligente og saklige innlegg, klarer å senke deg ned på det jeg mener er et "furtenivå". Hersketeknikk kalles det vel. Jeg har fremhevet det jeg mener er etterslenger jeg finner unødvendig å komme med i en ellers saklig diskusjon. Jeg meldte meg inn i åpent forum eller hva diskusjonsforumet het i sin tid, men meldte meg ut etter få minutter, grunnet slike kommentarer fra nettopp deg. Hadde håpet å slippe de i båtforumet og off topic.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har for liten fantasi til å se muligheten man har for å kjøpe båt med svarte kontanter.
Er det noen selgere som er villig til å ta noen hundre tusen eller kanskje en mil eller to i kontanter som oppgjør for båten?
Vi har jo en hvitvasking lov så i banken kan man ikke sette inn pengene med mindre man oppgir fra hva og hvem pengene stammer i fra.

På alle mine år og med en ganske stor bekjentskapskrets i miljøet har bare en fått tilbudet om kontant oppgjør og dobbelt sett med kjøpekontrakter der den ene hadde ett lavt beløp fordi motor og drev var defekt og resten av båten var oppussing objekt.
Vedkommende selger hadde da sittet  på ca 600 000 i kontanter.
Kjøper hadde også bydd endel over prisantydning for ulempen med å håndtere ett stort pengebeløp. 
Dette er noe år siden da det var mer vanlig å betale for seg kontant rundt omkring med selger avslo da han var redd for at pengene kunne blitt inndratt da de antagelig var i fra kriminell virksomhet.
Sist men ikke minst hadde pengene liten verdi når ny båt skulle kjøpes
Det krever antagelig også gode nerver å ha noen hundre tusen i kontanter  liggende hjemme uten forsikring

Men for å gjenta meg selv så heller jeg til ett statelig obligatorisk register er veien å gå 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 6 timer siden:

Fokuset på forurensing og ikke minst utslipp av klimagasser har vel økt på alle områder i det siste så også på båtbruk hvilket er helt naturlig. Tror at vi uansett står overfor noen store utfordringer som i noen (stor?) grad vil (kunne eller måtte) påvirke vår hverdag såvel som fritid og hva/hvordan denne brukes

Det har du nok helt rett i.
Det kommer nok til å bli betraktelig dyrere med drivstoff så jeg ser for meg endel av dagens "folke" daycrusere kommer til å mangle kjøpere og endel eiere vil kvie seg for å bruke båten.
Den eneste bremsen jeg ser på det er fortsatt ett sterkt FRP i regjering men alt tyder vel på regjeringskifte med partier som overbyr hverandre for å være det grønneste partiet. 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 22 minutter siden:

 

 

Jeg får ta sjansen på å bli meldt til moderator.....:rolleyes:

@Pinkvin det er mulig du ikke er klar over det selv, men .....

 

Med fare for å gjøre dette til en tråd hvor det gjelder å vise hvem som kan pisse høyest....Er faktisk ganske uenig med deg, og stort sett finner jeg det naturlig å ta "parti" med Pinkvin, andre ikke navngitte medlemmer derimot......!

 

Poenget mitt er egentlig at vi er alle forskjellige, heldigvis, oppfatter og opplever egne og andres innlegg på vår egen subjektive måte, og tror faktisk at hadde vi sittet overfor hverandre med et glass i hånden så kunne de fleste herhatt det ganske så trivelig med hverandre?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 6 minutter siden:

 

Med fare for å gjøre dette til en tråd hvor det gjelder å vise hvem som kan pisse høyest....Er faktisk ganske uenig med deg, og stort sett finner jeg det naturlig å ta "parti" med Pinkvin, andre ikke navngitte medlemmer derimot......!

 

Poenget mitt er egentlig at vi er alle forskjellige, heldigvis, oppfatter og opplever egne og andres innlegg på vår egen subjektive måte, og tror faktisk at hadde vi sittet overfor hverandre med et glass i hånden så kunne de fleste herhatt det ganske så trivelig med hverandre?

Jeg er enig i mye av det du skriver og det er ingen nyhet at du er enig med Pinkvin i mye. Ingenting galt i det, heller ingenting galt i synspunktene til noen av dere, selv om jeg tidvis er uenig. Det som er så forferdelig irriterende er stadige etterslengere, som ikke har noe i diskusjonen å gjøre. Man skal liksom på død og liv prøve få satt personene man diskuterer med i "en negativt ladet bås". Det er ikke sjelden man blir tillagt politisk ståsted man enten ikke har, eller som ikke har noe med saken å gjøre, eller blir titulert med en politisk farge som svært få i dette landet har. og som det burde være veldig god grunn til å bli kastet ut av et forum som dette for å bruke om andre medlemmer.

 

Ærlig talt synes jeg en påstand som dette, blir drøyt, det er formuleringen jeg synes er verst, det kunne vært skrevet på en helt annen måte og fremdeles fått med meningen.

"Men klart, noen klarer vel å konstruere argumenter for å legge til rette for kriminell virksomhet også på dette...." 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Shore skrev 19 minutter siden:

Ærlig talt synes jeg en påstand som dette, blir drøyt, det er formuleringen jeg synes er verst, det kunne vært skrevet på en helt annen måte og fremdeles fått med meningen.

 

Tar den,. Skal prøve å være tydelig, eller la være å skrive om det ender opp som tvetydig... eller antyder i stedet for å være direkte og klart. 

 

Akkurat her så prøvde jeg å si at et register vil gjøre det vanskeligere å drive med kriminell virksomhet hvor en bruker fritidsbåter som "ikke registrert" investering, eller på andre måter hvitvasker penger.  I hvertfall var det sånn dengang seilbåter var fritatt for registrering, uavhengig av om en var for eller mot register. Og jeg tipper veldig mange av oss "vet" at det er sånn i dag også, men vi snakker jo ikke om sånt noe.. ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er blitt slik at vi går mer og mer mot en ren digital verden. Det er naturligvis på godt og vondt. Jeg forstår at de som har levd noen år lengre enn meg har et annet syn på ting. Imidlertid tror jeg det er bra med nye impulser. Det er en gang slik at verden går forover selv om det gamle ofte føles trygt og godt. 

 

Det er alltid noen som skal utnytte systemet. Sidene det ikke har vært noe skikkelig register for båter kan folk bare dumpe båter de ikke får bort og stikke fra ansvaret. Båter som sliter seg i vinden havner på rek og skaper dyre redningsaksjoner. Manglende register på båter er et stort problem for samfunnet. Slik det er nå er det lett å dumpe båter man ikke vil ha, og man har liten kontroll på båter som kjøpes og selges om de er stjålet eller ikke. 

 

Et register sparer samfunnet for kostnader med å fjerne båter som har blitt hensatt eller dumpet. Der sparer samfunnet for mange og dyre redningsaksjoner. Man kan i stedet redde de som faktisk trenger hjelp - ikke bruke millioner av kroner på å lete etter noen som kan ha ramlet over bord når man ikke klarer å spore opp eierne av en tom båt. Hvis det skjer noe med båten din som krever umiddelbar handling kan andre ta kontakt med deg før det er for sent å gjøre noe. Når man skal kjøpe eller selge båten har man et bevis på hvem som eier den. Hvis alle hadde vært i et register ville det ha vært omtrent umulig å selge en stjålet båt. 

 

Man kan naturligvis diskutere om opplysninger kan brukes mot båteierne. I teorien kan de det, men jeg tror ikke et manglende register kan holde unna avgifter eller andre restriksjoner for båteierne. Jeg tror at ting kommer uansett hvis politikerne vil det nok. Litt avsporing men her er en artikkel fra teknisk ukeblad: https://www.tu.no/artikler/batskam-elektroforeningen-vil-ha-dyrere-fritidsbater/470275

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Sjøfartsdirektoratet anbefaler at alle båter som er over 4,5 meter eller som har over 25 hestekrefter må registreres.

Sitat

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) er positivt innstilt til anbefalingen.

 

– Det betyr at nå går vi videre for å se på hvordan et slikt register kan være, organiseres og hva det skal koste, sier Skjæran.

 

Vært diskutert siden starten på dette århundret.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er en ansvarlig båteier som ikke kjører på en ulovlig måte, ikke lar båtene synke eller ligge igjen på feil sted, og heller ikke er så uheldig at de blir stjålet er jo friheten å slippe innblanding fra staten fin, men dessverre er ikke alle slik. Jeg er overbevist om at fordelene med et register oppveier de innskrenkinger i den enkeltes frihet de innebærer. 

Vi har register for blandt annet: biler, motorsykler, snøskutere, helikopter og våpen og de fleste synes vel dette er fornuftig.

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 8 minutter siden:

Vi har register for blandt annet: biler, motorsykler, snøskutere, helikopter og våpen og de fleste synes vel dette er fornuftig.

 

Vi har også register for båter. Riktignok frivillig, men de fleste forsikringsselskaper og båthavner vil ikke ha noe som helst å gjøre med båter som ikke er registrert. Så de fleste lovlydige er nok allerede registrert, og de som ikke registrerer seg nå kommer neppe til å gjøre det i et nytt register heller. Med mindre vi får en ekstrem økning i politi på sjøen som kan foreta hyppige kontroller og bøtelegging/beslag. Jeg vet ikke hva du ønsker, men dette er i alle fall langt fra det jeg synes er god ressursbruk.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 3 minutter siden:

 

Vi har også register for båter. Riktignok frivillig, men de fleste forsikringsselskaper og båthavner vil ikke ha noe som helst å gjøre med båter som ikke er registrert. Så de fleste lovlydige er nok allerede registrert, og de som ikke registrerer seg nå kommer neppe til å gjøre det i et nytt register heller. Med mindre vi får en ekstrem økning i politi på sjøen som kan foreta hyppige kontroller og bøtelegging/beslag. Jeg vet ikke hva du ønsker, men dette er i alle fall langt fra det jeg synes er god ressursbruk.  

Jeg tror det er langt ifra alle lovlydige som er registrert og har heller ikke hatt noen problemer med å verken forsikre eller få plass i båthavn til uregistrert båt, men er enig i at det er mye annet som samfunnet må bruke resurser på en å kontrollere registrering. Jeg tror derimot at et obligatorisk register som gjorde det vanskelig å forsikre og selge båt, samt gjorde det lettere for havner/myndigheter å nekte uregistrerte båter tilgang til kaiplass ville vært en god hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...