Jump to content

På tide med obligatorisk båtregister?


Knallipadden

Recommended Posts

Kallethekid skrev 30 minutter siden:

Hvis du er en ansvarlig båteier som ikke kjører på en ulovlig måte, ikke lar båtene synke eller ligge igjen på feil sted, og heller ikke er så uheldig at de blir stjålet er jo friheten å slippe innblanding fra staten fin, men dessverre er ikke alle slik. Jeg er overbevist om at fordelene med et register oppveier de innskrenkinger i den enkeltes frihet de innebærer. 

Vi har register for blandt annet: biler, motorsykler, snøskutere, helikopter og våpen og de fleste synes vel dette er fornuftig.

 

 

Hvis båtene mine synker, så har jeg ressurser til og ta den opp og få fiksa den selv, hvis den blir stjælt så er de såpass gjenkjennelige at de blir finni iløpet av noen timer eller ett par dager. Båtene ligger der jeg vet det er greit de ligger 

 

Så jeg syns ikke ett pålagt register er veien og gå. Da skal de vel også ha klistremerkene med regnr godt tydeligt på sidene også, noe jeg syns vil se stygt ut på båtene jeg har. Men desverre er det kun lille meg som ønsker anonymitet og privatliv, alle andre er for at staten skal ha full oversikt og kontroll, så vi vet jo hvem som vinner, det er ikke meg 

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 45 minutter siden:

 

Hvis båtene mine synker, så har jeg ressurser til og ta den opp og få fiksa den selv, hvis den blir stjælt så er de såpass gjenkjennelige at de blir finni iløpet av noen timer eller ett par dager. Båtene ligger der jeg vet det er greit de ligger 

 

Så jeg syns ikke ett pålagt register er veien og gå. Da skal de vel også ha klistremerkene med regnr godt tydeligt på sidene også, noe jeg syns vil se stygt ut på båtene jeg har. Men desverre er det kun lille meg som ønsker anonymitet og privatliv, alle andre er for at staten skal ha full oversikt og kontroll, så vi vet jo hvem som vinner, det er ikke meg 

Jeg kjenner ikke deg, men du virker som en ansvarstagende man og hvis alle hadde hatt dine resurser og kunnskaper ville det ikke vært noe problem, men nå er det jo ikke slik. Dessverre må reglene lages for å dekke også de med minst ansvar og kunnskap. 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke register hjelper noe særlig. Dem som har gamle skjøyter og (delvis ) flytende plimsollere som henlegges og synker eier jo stor sett ikke nåla  i veggen uansett.

Vanlige folk har jo ofte båtene i ett eller annet register allerede slik at dem kan forsikres, eller ligge i kommunal /organisert havn.

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler nå rundt Portugal.  Det er en helt annen båtvirkelighet her enn i Norge.  De vil se dokumenter, dokumenter, dokumenter, og jeg antar at jeg ville hatt seriøse problemer om ikke båtselger på forhånd hadde registrert båten i skipsregisteret og anbefalt meg å omregistrere i stedet for å avregistrere nettopp fordi det er viktig med dokumentasjon på at båten er registrert bl.a. i Spania og Portugal.  Målebrevet vil de også se.  Faktisk ingen som har spurt etter båtførerprøven, dét dokumentet skaffet jeg meg før avreise, men det var visst det minst viktige.  I én båthavn (den eneste vi har besøkt i Portugal så langt) krevde nattevakten å se et registreringsdokument som var gyldig for år 2023.

 

Jeg ser godt argumentasjonen for å gjøre registrering obligatorisk.  For meg personlig spiller det ingen rolle, båten er jo uansett registrert.  Men jeg har reflektert litt over hvilken frihet vi har på sjøen i Norge, sammenlignet med f.eks. på bilveien i Norge eller på sjøen i Portugal.  Det er en utrolig frihet, jeg elsker den friheten og vil veldig gjerne beholde den.

 

I Norge kan et hvilket som helst barn surre sammen noen tomme tønner, sette på en påhengsmotor og kalle det "båt".  Det er eventuelt opp til foreldrene å gjøre en sikkerhetsvurdering.  Vi har ingen registrering, ingen regelmessig teknisk kontroll, ganske få lover eller forskrifter man må forholde seg til, ingen behov for å besøke fysiske kontorer for å få vedlikeholdt dokumentbunken, få avgifter som må betales, det er ofte ganske så trivielt å krysse landegrenser, selv under covid. Jeg mener å ha nevnt det før, når jeg kjører bil og det plutselig dukker opp en poiltibil bak meg får jeg omtrent noia - det er så mange forskrifter og lover og regler man må forholde seg til, ønsker de først å stoppe meg er jeg nesten er helt sikker på at de vil greie å finne ett eller annet galt, det være seg tekniske forhold ved kjøretøyet, egen kjøreadferd (hva er egentlig fartsgrensen akkurat her?), dokumentene (har jeg med både førerkort og vognkort?), meg (hva var det jeg drakk i går kveld og hvor mye av det?), etc.

 

Kommer denne friheten til å vare?  Neppe!  Det er alt for mange båter på sjøen i Norge nå, alt for mange synkeferdige båtvrak som hensettes eller synker, alt for mange som snylter på gjestehavnsavgifter, etc.  Reguleringene kommer nok, på rekke og rad, litt etter litt, de ser fornuftige ut hver for seg, men jeg er redd det etterhvert kommer til å bli en omfattende "pakke".

 

Flytevestpåbudet har vi fått.  Det er blitt årsgebyr for å ha båten registrert i skipsregisteret.  Nå snakkes det om reguleringer på septikutslipp i Oslofjorden.  Promillegrensen kommer nok til å gå ned fra 0.8 til 0.2.  Det kommer nok obligatorisk registrering etterhvert, og sikkert også obligatorisk forsikring - i allefall ansvarsforsikring (som også dekker opprydding dersom båten blir hensatt eller synker).  Årlig teknisk kontroll.  Krav om hva slags sikkerhetsutstyr som skal være ombord til enhver tid.  Krav om hvor mange milliliter med sprit som skal være tilgjengelig i førstehjelpsutstyret.  Jeg frykter det verste, og er derfor personlig i mot enhver innskrenking i denne friheten, selv om hver enkelt regulering i utgangspunktet gir mening og kan være verdifullt i kampen mot faktiske problemer.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, hanto1 said:

Tror ikke register hjelper noe særlig. Dem som har gamle skjøyter og (delvis ) flytende plimsollere som henlegges og synker eier jo stor sett ikke nåla  i veggen uansett.

 

Sant.  Jeg besøkte en gang en nabobåt, et gammelt svært trevrak som så ut som at det kunne synke når som helst.  Eieren hadde fått vraket gratis og var svært fornøyd med det.  Jeg kommenterte at han kanskje kunne bli holdt økonomisk ansvarlig for opprydningen dersom båten sank.  Dét hadde han ikke tenkt på i det hele tatt - men jeg tipper han ikke løp noe særlig stor økonomisk risiko.  Dersom man har ubetydelig inntekt og formue, så vil ikke et slikt krav utgjøre noe praktisk forskjell.

Link to post
Share on other sites

https://dinside.dagbladet.no/reise/tar-bat-grep/79466744

Her antydes det at båtregisteret til og kan få ned  drukningsulykker til sjøs! Samt en rekke andre fordeler.

Nok en gang skal det lages paragrafer og regler som med eneste målbare resultat vil gi båteiere slankere lommebok.

Kan nesten garantere at her skal kruttet finnes opp på nytt og alt blir dyrt, tungvint og byråkratisk.

 

Nesten like mange drukner i bil, selv om bilene er registrert..

 

Båter uten noen særlig verdi eller i dårlig stand vil aldri havne i et slikt register.

Plimsollere blir heller ikke forsikret da prisen antakeligvis blir høyere enn verdien.

 

Den størte samfunnsnytte / verdien vil være å ha et sted der båter kan avleveres flytende til gratis destruering, slik at problembåtene blir løftet på land for godt. Det vil bli billigere for  kommunen som uansett sitter igjen med regningen.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, hanto1 said:

Her antydes det at båtregisteret til og kan få ned  drukningsulykker til sjøs!

 

Man kan argumentere for at mor nille er en sten om man bare går inn for det.

 

I dette tilfellet går argumentasjonen omtrent slik:

 

Quote

Redningsressurser blir i dag brukt på å søke etter mulige MOB-tilfeller dersom man finner en eierløs båt på drift.  Hvis man har mulighet til å kontakte eierene, så vil man raskt kunne avblåse søket og heller bruke redningsressursene på faktiske redningsoperasjoner.

 

At mange drukner på sjøen er totalt irrelevant i så måte, det som er relevant er hvor mange liv som kunne vært berget gjennom "merinnsatsen" ved smartere bruk av redningsressurser - og det tror jeg er nært null.  Jeg har stor tro på at man er i stand til å priorietere ressursene riktig i de tilfellene hvor man har begrensede bergningsressurser og flere samtidige SAR-oppdrag.

 

Min båt er registrert i skipsregisteret, og isolert sett ser jeg mange positive sider ved å ha et obligatorisk båtregister og få negative sider - og allikevel er jeg veldig motstander av idéen, ref innlegget mitt over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...