Jump to content

På tide med obligatorisk båtregister?


Knallipadden

Recommended Posts

Selvbygg trenger ikke å være et problem å registrere. Så lenge eier kan sende inn dokumentasjon på at båten er bygget fra grunnen eller er bygget om skal det ikke være noe problem å utstede registreringsnummer til båten. Dokumentasjon kan for eksempel være foto dokumentasjon, kvitteringer osv i forbindelse med byggeprosessen. Eldre båter som aldri har vært registrert, selvbygde båter osv. bør også kunne registreres ved at eier kan dokumentere eierforholdet på en eller annen måte. For eksempel med kjøpskontrakt, fotografier, papirer, kvitteringer på arbeid eller andre ting som kan knytte båten til eieren.  

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser ingen gode motargumenter mot et obligatorisk båtregister. 

 

Det meste som har kommet opp her i tråden av motargumenter er veldig konstruert. At det skulle koste 3000,- i året, at en åtternøkkel gir bedre sikkerhet, at en "frihet" som ingen kan beskrive er truet, at det vil være vondt å vanskelig, at noen mener politiet må ha flere tusen båter på sjøen for å sjekke alle båter osv. Oppkonstruerte fantasier, antagelig basert på Ideologi. 

 

Mens de konkrete fordelene er åpenbare. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 30 minutter siden:

Skal vi bare la det være som det er eller har du noen forslag til endringer som er/kan være fornuftige?

Mitt ønske er:

  • ett register som drives etter selvkostprinsippet (ikke av en pengekåt direktør ala bomselskaper og strømbaroner med syke bonuser)
  • ett register som respekterer personvern
  • ett register som ikke selger opplysninger til google eller andre svindlere og bløffmakere (ref ulovlig innsamling av data)
  • ett register hvor ansatte kan bestå en politiattest
  • ett register som fysisk ligger på en lukket server i NORGE og ikke på en sky og at dataene blir prosessert i Kina eller India slik som bompengeselskaper og helseforetak...
  • ett register som ikke er søkbart for alle RS medlemmer som ønsker å "leke seg" eller sjekke hvor en kan finne en 2020 Etec med lang stamme og mirage propell i ubevoktet havn
  • ett register som begrenser innsamling av data til: Navn, medlemsnummer, telefonnummer, båtmerke, lengde, VIN, HIN, Type, motormerke, HK, serienummer, securmark, masthøyde, hvor dypt, adresse og fødselnummer (det kan være flere, har ikke tenkt nøye igjennom dette men ønsket å gi et raskt svar på et konstruktivt spørsmål)
  • ett register som IKKE influensere, politikere og bloggere har tilgang til
  • ett register som fokuserer på å utføre en viktig oppgave

Alle som leser mine uvanlig hissige innlegg i denne tråden skjønner nok at min erfaring med RS ikke er entydig positiv. Hjelpen jeg ikke fikk når jeg trang den som mest, en RS kaptein som jeg skulle ønske ble ekskludert og et par tilfeller av telefonsalg til person som trenger verge, det preger meg.

Men, Alle de som gjør en kjempejobb med dugnad på land og redning/hjelp på sjøen er mine helter også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Selvbygde båter eller eldre båter uten VIN eller HIN nr er bare en bagatell i den store sammenhengen

Jeg er ikke enig med deg.

Det er mulig det er store geografiske forskjeller men her jeg holder meg et det et stort antall selvbygg.

50 prosent av de gangene jeg har sett Seaking siste år så har det vært søk etter selvbygg, og det syntes jeg ikke en skal bagatellisere...

 

Min mening er at dersom en skal ha respekt for et tvungent register så må det være for alle

Dersom en båt skal være nyere enn, lengre enn og koste mer enn... for å kunne bli reddet...  opplever jeg det som patetisk. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 16 minutter siden:

Ser ingen gode motargumenter mot et obligatorisk båtregister. 

 

Det meste som har kommet opp her i tråden av motargumenter er veldig konstruert. At det skulle koste 3000,- i året, at en åtternøkkel gir bedre sikkerhet, at en "frihet" som ingen kan beskrive er truet, at det vil være vondt å vanskelig, at noen mener politiet må ha flere tusen båter på sjøen for å sjekke alle båter osv. Oppkonstruerte fantasier, antagelig basert på Ideologi. 

 

Mens de konkrete fordelene er åpenbare. 

 

 

 

Ting vil til en viss grad regulere seg selv. Hvis man får et obligatorisk båtregister vil det bli vanskelig å omsette båter som man ikke kan dokumentere eierskap til. Det vil derfor bli vanskeligere å omsette stjålne båter, og de fleste vil antageligvis registrere båtene sine for å unngå å bli sittende med en båt som ikke kan omsettes. Hvis man også innfører et krav om obligatorisk registrering av alle båter som er medlem i båtlag, foreninger osv vil det også hjelpe på. Det siste er det alt mange som krever.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I det litt større bildet kan en bli kvitt hvitvasking av kontanter fra kriminell virksomhet gjennom kjøp og salg av ikke registrerte verdigjenstander, dvs båt. 

 

Og det vil også legge begrensninger på mulighetene for smugle båter over grensa for å unngå toll og avgifter.

----

Men klart, noen klarer vel å konstruere argumenter for å legge til rette for kriminell virksomhet også på dette....

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Pinkvin said:

I det litt større bildet kan en bli kvitt hvitvasking av kontanter fra kriminell virksomhet gjennom kjøp og salg av ikke registrerte verdigjenstander, dvs båt. 

 

Og det vil også legge begrensninger på mulighetene for smugle båter over grensa for å unngå toll og avgifter.

----

Men klart, noen klarer vel å konstruere argumenter for å legge til rette for kriminell virksomhet også på dette....

Er det finn 10 argumenter for noe man vil ha uansett hva?  eller løse et konkret problem?

 

Er båter virkelig det mest presserende hvitvaskingsområdet med høy grad av smugling over grensen?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 51 minutter siden:

I det litt større bildet kan en bli kvitt hvitvasking av kontanter fra kriminell virksomhet gjennom kjøp og salg av ikke registrerte verdigjenstander, dvs båt. 

Det er nesten ikke måte på hvor mye uønsket aktivitet man kan bli kvitt med ett slikt register skjønner jeg. 
Tror menigheten bør roe seg ned endel om hvor fantastisk bra og effektivt ett tvunget båtregister vil være for Norge.
De aller fleste båtene av noe verdi er vel allerede registrert for å få de forsikret og få tilgang til å ha båten i båthavnen.
I tillegg er det nesten tvingende nødvendig hvis man ønsker å selge båten videre.
Når det er skrevet så heller også jeg til at vi bør ha ett statelig drevet båtregister i Norge men deler ikke den store troen enkelte har på at ett slikt register effektivitet setter en stopper for uønsket aktivitet.  

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Mitt ønske er:

  • ett register som drives etter selvkostprinsippet (ikke av en pengekåt direktør ala bomselskaper og strømbaroner med syke bonuser)
  • ett register som respekterer personvern

Helt enig, og det tror jeg de fleste er ...og det var faktisk slik Tollvesenet sitt system funket i sin tid...engangssum...det var det hele...

Sitat
  • ett register som ikke selger opplysninger til google eller andre svindlere og bløffmakere (ref ulovlig innsamling av data)
  • ett register hvor ansatte kan bestå en politiattest
  • ett register som fysisk ligger på en lukket server i NORGE og ikke på en sky og at dataene blir prosessert i Kina eller India slik som bompengeselskaper og helseforetak...

Helt enig..

Sitat

 

  • ett register som ikke er søkbart for alle RS medlemmer som ønsker å "leke seg" eller sjekke hvor en kan finne en 2020 Etec med lang stamme og mirage propell i ubevoktet havn

RS medlemmer ...hvordan kommer det inn i et offentlig register...? Men en kan faktisk søke opp eier av en bil ut i fra nr.skiltet....kan heller ikke se problemet det skulle medføre...

Sitat
  •  
  • ett register som begrenser innsamling av data til: Navn, medlemsnummer, telefonnummer, båtmerke, lengde, VIN, HIN, Type, motormerke, HK, serienummer, securmark, masthøyde, hvor dypt, adresse og fødselnummer (det kan være flere, har ikke tenkt nøye igjennom dette men ønsket å gi et raskt svar på et konstruktivt spørsmål)
  • ett register som IKKE influensere, politikere og bloggere har tilgang til
  • ett register som fokuserer på å utføre en viktig oppgave

Alle som leser mine uvanlig hissige innlegg i denne tråden skjønner nok at min erfaring med RS ikke er entydig positiv. Hjelpen jeg ikke fikk når jeg trang den som mest, en RS kaptein som jeg skulle ønske ble ekskludert og et par tilfeller av telefonsalg til person som trenger verge, det preger meg.

Men, Alle de som gjør en kjempejobb med dugnad på land og redning/hjelp på sjøen er mine helter også :thumbsup:

 

Enig i alt her også, bortsett fra at jeg ikke forstår hvorfor du trekker inn RS...et offentlig register må drives av den norske stat på en eller annen måte, ikke RS ...ingen magi i å få til noe slikt, vi hadde det faktisk, helt idiotisk at det ble lagt ned pga noen spilleautomater og et redningsselskap ...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 10.1.2020 at 12.34:

Nå kostet det aldri "flere tusen" alle de årene tollvesenet hadde registeret...

En betalte bare en engangsavgift ved registrering på noen hundre, det var det hele...

I

Husker ikke at det kostet flere tusen. Men vi hadde en periode på syttitallet eller noe sånt, hvor alle båter med motorstørrelse over 38 hk, eller var det 40? (Husker ikke) Fikk en ekstra avgift. Altså ren hk avgift pr år. Og økende avgift for flere hk. Lurer på om det var 300 kroner som minstesats den gangen. Men husker ikke satsene videre oppover. Det var egne klistremerker som måtte stå på båtene for å dokumentere dette. Tror tollvesenet hadde egne kontroller også for dette.

Og utifra disse reglene kom det mye rart for å unngå avgift. Husker jeg hadde en Hanto 24 hvor det stod i registreringskortet at motor hadde 36 hk. Ifølge spec på denne motoren, så var den oppgitt til alt fra 38 hk, til 52. Det var en BMC 1,8 L. Men den ble altså oppgitt til 36hk for å unngå avgiften.

Når dette ble avviklet husker jeg faktisk ikke. Men det var ikke så mange årene det varte. Heldigvis.

At staten vil bruke et slikt register til å håve inn avgifter, er jeg ikke i tvil om. Spørsmålet er bare når de vil forsøke på nytt.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Enig i alt her også, bortsett fra at jeg ikke forstår hvorfor du trekker inn RS...et offentlig register må drives av den norske stat på en eller annen måte, ikke RS ..

Takk for litt uventet men veldig hyggelig støtte. 

Ja, jeg har nok tvangstanker om at RS skal drive det, på vegne av staten... og drive det som sin største inntektskilde... 

Link to post
Share on other sites

Registeret @dieselfan beskriver er jo Tollvesenets gamle småbåtregister.

Drevet etter selvkost og med bare et lite gebyr ved registrering.

Ingen årsgebyr.

Høyre hadde dette som valgkampsak fordi man mente det kunne brukes til å ilegge båteiere en årsavgift. 

Det ironiske er jo at det første som skjedde var at vi fikk årsavgift da RS tok over. Samtidig mistet registeret sin funksjon siden det ble et privatdrevet frivillig register. Ble jo egentlig bare noe tull.

 

HK avgiften var noe helt annet og forsvant for noen år siden, av samme politiske fløy, og de fleste av oss er jo glade for det.

 

Hvis politikere finner ut at fritidsbåtene er en passende melkeku kommer nok nye avgifter på plass uavhengig av register eller ikke.

Jeg tror det er endel fordeler med et offentlig register. Og tror også det bør være mulig å lage regler som gjør at selvbygg kan registreres. 

Vi er etterhvert blitt så mange båter at jeg tror det er fornuftig med en registreringsordning. 

De gamle båtene som svever rundt og blir liggende som vrak blir nok det uavhenh\gig av register eller ikke.

Men de nye vil komme inn i registeret og på sikt vil det dekke de fleste.

 

Må si det var litt av en historie @dieselfan med åtternøkkel på vesten som passet i en hytte hvor du kunne komme deg inn og få varmen igjen. Utrolig heldig og er nok ikke mange hytter som har det på den måten. Vi har ved og opptenning klart, men bedre lås. 

 

Ellers er jeg enig i konklusjonen om at her blir det nok ikke enighet blandt medlemmene på båtplassen heller. Og det blir det jo ikke ellers i storsamfunnet heller så da er jo alt ved det normale.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 2 timer siden:

Men vi hadde en periode på syttitallet eller noe sånt, hvor alle båter med motorstørrelse over 38 hk, eller var det 40? (Husker ikke) Fikk en ekstra avgift.

Husker den der. Mener det ble avviklet fordi utgiftene til innkreving ble større enninntektene.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 54 minutter siden:

Må si det var litt av en historie

...det er mye som gikk i 1979 som ikke går idag... lært mye om å støpe bedre akterspeil også... setter halvparten så store motorer på båtene mine nå... har brukt opp all flaks og fått noe mer vett.... 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 2 timer siden:

Husker ikke at det kostet flere tusen. Men vi hadde en periode på syttitallet eller noe sånt, hvor alle båter med motorstørrelse over 38 hk, eller var det 40? (Husker ikke) Fikk en ekstra avgift.

 

Her har du historien:

 

Årsavgift på båter1978-01-01

Årsavgift på fritidsbåter innført for motorbåter og seilbåter med listepris som ny på minst kr 100 000 og for båter med listepris som ny under kr 100 000 og motor på minst 38 hk. Av-giftssatser: kr 400 for båter med listepris minst kr 100 000, kr 200 forbensindrevne båter med listepris under kr 100 000 og motor på minst 38 hk og kr 400 for ikke bensindrevne båter med listepris under kr 100 000 og motor på minst 38 hk. Fritak etablert for båter i fiskebåt-og skipsregisteret, båter som tilhører fastboende i veiløse strøk, utenlandske diplomater, kon-suler og NATO-personell, båter i ervervsmessig virksomhet og båter i politiets, tollvesenets, forsvarets og brannvesenets tjeneste eller i ambulanse og redningstjeneste.1979-01-01Fritaket for båter som utelukkende eller hovedsakelig nyttes i ervervsmessig virksomhet er sløyfet. Betegnelsen på avgiften endret til "Årsavgift på båter".1983-01-01Avgiftsplikten begrenset til båter med forsikringssum eller antatt salgspris på minst kr 150 000. Felles sats er kr 600.1985-01-01Avgiften sløyfet

 

Kortversjon: Innført 1978 og avskaffet i 1985.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 20 timer siden:

 

Du tipper. Flere lokalsamfunn hvor en ser politiet hvert skuddår. Det er lave tanker om sine medborgere hvis du tror det er flust med biler uten skilt av den grunn. Folk følger lover og regler fordi de ønsker å delta i et samfunn på en positiv måte, ikke fordi de har barnevakt/politi hengende over skuldra. 

 

Du tipper nok du også. Folk følger lover også uten et offentlig register. Det vet du like godt som meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis noen har interesse av å lese om de mange avgifter som har vært påført folket og også fjernet igjen så finnes det en grei oversikt her;

 

https://www.skatteetaten.no/contentassets/128e3352b6cf4d759c03dc941e97fcba/avgiftshistorie2018.pdf

 

Listen over avgifter som har vært fjernet er laaang, ,en mange av disse har dukket opp igjen og/eller inngått som del av en ny måte å beregne og/eller inndrive avgifter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...