Jump to content

På tide med obligatorisk båtregister?


Knallipadden

Recommended Posts

Alle problemene nevnt i første innlegg kan enkelt reduseres betydelig med å forby privat eide båter.

Inkludert kajakk, robåt , badeleker og luftmadrasser etc (slike tomme finnes jo også fra tid til annen rekende).

 

Så kan all båtbruk skje gjennom typegodkjente utleiere, som har registrert alle sine båter, og som fører nøye pasasjerlister på alle som leier seg inn på å bruke båtene deres, og sjekker sertifisering og sikkerhets klarering på hver enkelt bruker, og som før ombordstigning påmonterer redningsvest på alle som skal ombord og som er låst og bare kan åpnes av utleier ved returnering av den leide båten.

Alle båtmotorer kan da påmonteres alkolås. Og være eletriske.

At dette blir dyrt og tungvindt ekskluderer sannsynligvis endel av dagens brukere, og det er bra, for miljøet.

 

Hvis problemløsning er eneste mål (både ekte og fiktive problemer), og ingripen i den enkeltes privatsfære er ett ikke tema, så bør ingen ha problemer med dette forslaget ?

Untatt snyltere og pipelorter da så klart...

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dieselfan skrev for 1 time siden:

 

Dette er det vel ganske usaklig ? 

Hvordan klarer du å finne en kobling mellom det å være imot et samfunn hvor en skal ha en chip i nakken og at en er en miljøgris og snylter? 

 

Syns ikke et register for småbåter kan sammenlignes med et samfunn hvor en har chip i nakken. Og hva denne påståtte og svært diffuse "friheten" brukes til er temmelig konkret. Folk dumper sitt eget søppel, dvs egne båtvrak, på privat og offentlig eiendom så andre må betale for opprydding. Det ser vi hele tiden, dra til en offentlig havn, spør en båtforening, se på båtene som ligger igjen på opplagsplassen om sommeren, hvem er det som må rydde opp? Er det eierne av vrakene, nei de har jo "friheten" til å gjøre det på den måten. 

 

En båt er en gjenstand, selv nærmeste toalett har ett serienummer som kan spores tilbake til produsent og batch, hvis det trengs. Tipper du har på deg en rekke gjenstander, eller sitter å skriver vha en rekke gjenstander som også er "registrert" i ett register og kan spores tilbake til produsent, og også, i en del tilfeller, eier. 

 

Lever dere uten registrert bil, uten bombrikke, uten forsikringer, uten TV, uten PC, uten mobil, uten, uten, uten... eller er denne uttalte motstanden mot å registrere en flytende eiendel bare noe en kommer på sånn for å ha noe å diskutere?

 

Lever dere som dere preker? Uten gjenstander som er registrert og kan spores til eier? 

----

Og hvilken "frihet" er det som er truet om en båt kan spores til eier? Frihet til å gjøre hva? Hva er det jeg ikke kan gjøre som seiler rundt med en båt som det kun finnes noen veldig få av i Norge, med tydelig navn påklistret, og registreringsnummer? Hva er noen som helst ikke kan gjøre med båten om den kan spores til eier? 

 

Det blir mye arbeid å fjerne alle spor av eierskap om jeg en dag finner ut at jeg ikke gidder å vrake båten på et ordentlig vis og heller vil dumpe den ved din brygge, eller din kommune sin brygge for å slippe å betale for meg. For jeg driter vel i om kommunen må bruke noen titusen ekstra som kunne gått til sykehjemmet hvor foreldrene dine ikke får den hjelpen de må ha... ikke sant? 

 

Sjeldent et så viktig og godt begrep som "frihet" blir misbrukt så til de grader. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 29 minutter siden:

For et idiotisk og infatilt innlegg.

 

Nå, nå. Delingsøkonomi og båtkollektiv i god MDG ånd dette. 

 

Kan ikke nekte folk å ha en mening. Litt radikalt dette selvsagt, men tipper han får gehør i rette miljø, miljøet ;-)

----

Litt uventet at Erik står frem som radikal MDGer, men skal ha for å komme ut av skapet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Off.. 

Jeg har definitivt ikke noe til overs for folk som kaster ting enten det er båter eller søppel uten å ta ansvar, men et slikt 'påbud' vil uansett bare gjelde de lovlydige av oss. Litt som fartshumper; de som vil, kjører fort der uansett, vi andre må bare lide oss gjennom utslitte understell og vonde rygger..

 

Man vil ikke få gjennom registreringsplikt for 'vrak', eller eldre båter som kanskje aldri har vært i noe som helst register, man vil heller aldri klare å stoppe/bøtelegge alle båtene på sjøen. Da tror jeg politiet må øke antall uniformerte båter med mange tusen prosent.. 

Og jeg må si meg helt enig i flere over her, dette vil i beste fall bli en ordning der det må samles inn masse penger kun for å drifte apparatet som samler inn penger og forvalter denne aktiviteten. Typisk sosialistisk tankegang i sysselsettingens ånd. 

Kan hende det heller hadde vært en løsning med en engangssum (som vrakpanten?) som kunne gått til evt. opprydningsarbeid der eier ikke kan finnes.

Jeg tror vel ellers heller ikke en eier av en jolle eller en gammel tresnekke eller mindre seilbåt vil være særlig interessert i å måtte punge ut med 2-3000 i året kun fordi noen ikke klarer å rydde opp etter seg.. 

 

Leste ordet 'snylter' et sted over her, da må man vel kanskje ikke kjøre elbil heller? ;)

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke at noen syns det er fælt å ha et obligatorisk båtregister. Det koster i dag 230 kroner i året å være medlem i småbåtregisteret, og 115 kroner for de andre båtene man eier hvis man eiere flere. Det er ikke en promille en gang i forhold til hva det koster å eie en båt. Man har fortsatt full frihet på sjøen. Er det en ulempe at noen kan finne ut hvem som eier båten din hvis den har blitt sjålet, du har ramlet over bord ,eller båten har blir hensatt på feil plass? Jeg forstår det bare ikke... Det er en trygghet for en selv personlig og det er en trygghet for samfunnet at folk ikke bare kan ta seg til rette. I den ene båtforeningen jeg var medlem i var det et så stort problem med folk som hensatte båtene sine at foreningen måtte sette opp kontigenten for å få råd til å fjerne alle båtene og øke sikkerheten. Det er ikke riktig at jeg skal måtte betale for at noen dumper båtene sine (om de er stjålet eller ikke). Hadde de vært registrert kunne man ha funnet eieren, og eier eller forsikringens selskap kunne ha fjernet båtene. 

En kompis av meg er også plaget med at folk tyvlåner plassen hans når han har vært ute med båten. Veldig ofte er båtene uregistrert slik at han ikke kan få kontakt med eier. Det er utrolig irriterende. Siden det veldig ofte ikke lar seg gjøre å flytte båten en annen plass havner han i en knipe selv med å finne plass. 

 

 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klippet fra et tidligere innlegg i denne tråden:

 

"Har vanskelig for å forstå at det er så mye verre med registrering av båter en det er med pålagt registrering av biler, motorsykler og mopeder...

Hva er forskjellen..?"

 

Hvordan er det så med statens beskjedenhet mht avgifter på motorisert trafikk? Der hvor myndighetene har den totale oversikt og kontroll, kommer avgiftene fort og sterkt som f....

Da blir det vel også slik med båtliv at det er de med mye penger som kan nyte sjølivet uten begrensninger.  Jeg er ikke tilhenger av at folk fritt kan være hensynsløse mht forsøpling og dårlig oppførsel, men man bør tenke seg vel om før man legger til rette for å forbeholde båtlivet for dem som har god råd. Håper det kan finnes bedre løsninger. 

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk ikke det er noen siviliserte land som ikke har båt register...noen som vet om noen slike nasjoner .?

Slik det er nå, er dette frivillige systemet en gudegave til tyver....

Stjel en skjærgårds jeep, riv nr. av,( event slipper du det om eier ikke vil ha register )...og kjør av gårde...

Det er på tusener av identiske skjærgårds jeeper, og når det er frivillig med register, er det umulig for politiet å sjekke ut en slik båt lettvint...

 

Stjel en bil, skru av registernr...og kjør av gårde...og se hvor langt du kommer ….

 

Er vi virkelig tjent med slike forhold ??

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tyverier, så er det vel en del muligheter for båteiere til å gjøre slikt mindre fristende. Securemark, sporingssystemer, AIS konstant på, merking, bedre låsing etc. Men det er vel ganske mange som ikke gidder, forsikringen dekker vel det meste. Register kan virke preventivt på tyver, men det er det også mange andre tiltak som kan.

 

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev 3 minutter siden:

Når det gjelder tyverier, så er det vel en del muligheter for båteiere til å gjøre slikt mindre fristende. Securemark, sporingssystemer, AIS konstant på, merking, bedre låsing etc. Men det er vel ganske mange som ikke gidder, forsikringen dekker vel det meste. Register kan virke preventivt på tyver, men det er det også mange andre tiltak som kan.

 

 

Joda, mange muligheter...alt fra selvskudd til avanserte elektroniske sporings systemer...

Men kanskje det enkleste er det beste....et offentlig register som fungerer...

 

Og tyveri er bare en liten del av fordelene et register gir...

Alt fra hensatte vrak til båter som ligger hvelvet i sjøen, og en ikke vet om det er en ulykke eller ikke...

 

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt obligatorisk register tidligere, flere faktisk.

Det første var drevet av politiet, med regnummere som startet med bokstav for hjemstedet, "C-123456".

På slutten av 70-tallet overtok Tollvesenet registeret, nummerne ble da 3 bokstaver og 3 tall. Fortsatt mange båter med slike nummer.

Tollvesenet drev registeret gratis frem til 2005 når RS opprettet sitt betalbare liksomregister.

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev for 9 timer siden:

Vi har hatt obligatorisk register tidligere, flere faktisk.

Det første var drevet av politiet, med regnummere som startet med bokstav for hjemstedet, "C-123456".

På slutten av 70-tallet overtok Tollvesenet registeret, nummerne ble da 3 bokstaver og 3 tall. Fortsatt mange båter med slike nummer.

Tollvesenet drev registeret gratis frem til 2005 når RS opprettet sitt betalbare liksomregister.

 

Stemmer, og jeg har hatt båter registrert i alle registrene...

Vil påstå at Tollvesenets sitt fungerte best

Det frivillige til RS er en dårlig vits... selv om jeg faktisk har båten min der...

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt I tvil om nytteverdien av et obligatorisk register. Skal det ha noen som helst effekt må man ha en betydelig økt tilstedeværelse på sjøen av politi og "båttilsyn". Og en slik storsatsing må jo finansieres på et vis, dette blir jo en stor organisasjon både administrativt og utførende I felt. I så fall snakker vi om årsavgifter og omregistreringsavgifter I en helt annen klasse enn dagens 230,- I året. Så er spørsmålet om det er verdt noen tusen I året for hver av oss samt x antall tusen I omregistrering ved bytte av båt når poenget er å fange opp de få som gir f... uansett? Disse som likevel aldri ville ha omregistrert en båt, og slett ikke betalt årsavgifter. Så vi vanlige lovlydige båteiere skal få svi for å fange opp disse få unnasluntrerne? Jeg tror det hadde vært bedre å bruke ressurser på de få dette gjelder, enn å lage et svært og  unødig dyrt system for oss lovlydige. Da hadde man I det minste kunnet oppnå resultater...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå kostet det aldri "flere tusen" alle de årene tollvesenet hadde registeret...

En betalte bare en engangsavgift ved registrering på noen hundre, det var det hele...

Ingen årsavgift slik RS holder på med nå... og det endog med et system som overhodet ikke fungerer...

 

Det er et tankekors at det muligens bare er Norge som ikke har et offentlig register på båter...

(den siviliserte del av verden )

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

Nå kostet det aldri "flere tusen" alle de årene tollvesenet hadde registeret...

En betalte bare en engangsavgift ved registrering på noen hundre, det var det hele...

 

Nei, det stemmer. Men så fungerte det heller ikke særlig godt. Sikkert en av grunnene til at det ble lagt ned.

 

Skal du ha en oppfølging som gjør at du kan stole på registeret, kommer det til å koste. Garantert.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Ida Marie III said:

Nå kostet det aldri "flere tusen" alle de årene tollvesenet hadde registeret...

En betalte bare en engangsavgift ved registrering på noen hundre, det var det hele...

Ingen årsavgift slik RS holder på med nå... og det endog med et system som overhodet ikke fungerer...

 

Det er et tankekors at det muligens bare er Norge som ikke har et offentlig register på båter...

(den siviliserte del av verden )

 

Hvor har du det fra at resten av den siviliserte verden har obligatorisk offentlig båtregister?

Verken Danmark eller Tyskland har dette. Andre land kjenner jeg ikke til, men det ville forbause meg om alle andre enn disse (som kanskje er noe av det mest gjennomregulerte i Europa) har klart å gjennomføre et slikt system.

Link to post
Share on other sites

index skrev 52 minutter siden:

Nei, det stemmer. Men så fungerte det heller ikke særlig godt. Sikkert en av grunnene til at det ble lagt ned.


Det fungerte faktisk godt. Ble lagt ned i 2005 p.g.a. redsel for fremtidig politisk "misbruk" som grunnlag for avgiftsbelegning av fritidsbåter.

Det var regjeringen Bondevik (KrF, H og V) med støtte fra Frp som fikk nedleggelsen gjennomført.

Som @Ida Marie III refererer til så var registeret selvfinansiert gjennom avgift på nyregistrering og omregistrering.

Registeret hos tollvesenet ble opprette for å avvikle det desentraliserte registeret hos politiet. Det var et manuelt register lokalisert lokalt på politikammere rund i landet. Registeret var som følge av det ikke tilgjengelig utenom normal arbeidstid. Manglende tilgjengelighet var sterkt medvirkende til at det sentrale registeret ble opprettet. Hvorfor det ble lagt under tollvesenet avstedkom mye forundring dengang.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Jeg er litt I tvil om nytteverdien av et obligatorisk register. Skal det ha noen som helst effekt må man ha en betydelig økt tilstedeværelse på sjøen av politi og "båttilsyn". .

 

Et for meg viktig element ved obligatorisk register og eierdokument er at det vil sterkt redusere antall tyverier samt øke tryggheten ved kjøp av bruktbåt, teller vel det også?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 7 minutter siden:

 

Et for meg viktig element ved obligatorisk register og eierdokument er at det vil sterkt redusere antall tyverier samt øke tryggheten ved kjøp av bruktbåt, teller vel det også?

 

Mulig det? Vi som har eldre båter har uansett ikke noe VIN nummer eller annen unik merking I båten, så da er det bare å rive av registreringsnummeret så er båten uidentifiserbar. Om du skal sterkt redusere antall tyverier så må det vel være veldig mange båttyverier I utgangspunktet. Dette varerer vel fra sted til sted, her jeg bor hører det til skjeldenhetene. Uansett, et register I seg selv løser ikke dette problemet, det er det I så fall hyppige kontroller som gjør. De fleste steder I landet er det ikke så mye som en politibåt engang, så kontrollmulighetene er svært begrenset.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 49 minutter siden:


Det fungerte faktisk godt. Ble lagt ned i 2005 p.g.a. redsel for fremtidig politisk "misbruk" som grunnlag for avgiftsbelegning av fritidsbåter.

 

Jeg mener å huske at omleggingen hadde en helt annen årsak enn frykt for misbruk. Røde Kors, Redningsselskapet og flere andre veldedige organisasjoner hadde tusenvis av spilleautomater plassert i hver eneste kiosk og sjappe rundt om i hele landet. Dette ble forbudt og automatinntektene forsvant. Redningsselskapet ble da i stedet tildelt småbåtregisteret som "plaster på såret".  Mulig jeg har dårlig hukommelse og har mistet noen detaljer, men det var vel omtrent det som skjedde.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...