Jump to content

På tide med obligatorisk båtregister?


Knallipadden

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

t slik RS holder på med nå... og det endog med et system som overhodet ikke fungerer...

 

 

 

Hva er det med dagens system som ikke fungerer? (bortsett fra at det er frivillig og det er veldig mange som ikke bruker det)

Jeg har selv båt registrert i RS, men skal innrømme at jeg ikke har satt meg så mye inn i ullempene.

Ser bare fordelene.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Mulig det? Vi som har eldre båter har uansett ikke noe VIN nummer eller annen unik merking I båten, så da er det bare å rive av registreringsnummeret så er båten uidentifiserbar. Om du skal sterkt redusere antall tyverier så må det vel være veldig mange båttyverier I utgangspunktet.

 

Jeg vet ikke når VIN nummer ble innført, men mener at jeg har hatt det på alle båter bygget for opptil drøye 30 år siden. Ingen endelig og for all fremtid og i alle henseende løsning, men et skritt på veien og vil trolig redusere problemet som er nokså stort i en del områder, åpenbart dog ikke i alle områder. Å gjøre ingenting er ikke noen god løsning etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det ble vel innført på nittitallet en gang. Du må ikke glemme at vi har et båtregister allerede, eller faktisk to med Securmark sitt. De fleste ansvarlige båteiere har båten sin registrert i ett av disse, så sporbarheten er allerede ganske god. Og mange av de som ikke er registrert ville uansett ikke ha registrert seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 14 minutter siden:

 Og mange av de som ikke er registrert ville uansett ikke ha registrert seg. 

 

Fungerer greit ved salg av mopeder så hvorfor ikke for båter? Det er snakk om et obligatorisk register, tvungent om du vil, og ville du da kjøpt en bruktbåt av noen som ikke kan legge frem noen form for dokumentasjon for sitt eierskap?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

index skrev for 6 timer siden:

 

Mulig det? Vi som har eldre båter har uansett ikke noe VIN nummer eller annen unik merking I båten, så da er det bare å rive av registreringsnummeret så er båten uidentifiserbar.

 

Feil...prøv og ta av nr skiltet på bilen din, og forsøk og selge den...eller ta deg en biltur til byen...det vil det kanskje bli en aha opplevelse...

Det er liksom hele poenget med et register...båten din blir helt ukurant i alle sammenhenger…. enten det er bruk eller salg osv...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 5 timer siden:

 

Jeg mener å huske at omleggingen hadde en helt annen årsak enn frykt for misbruk. Røde Kors, Redningsselskapet og flere andre veldedige organisasjoner hadde tusenvis av spilleautomater plassert i hver eneste kiosk og sjappe rundt om i hele landet. Dette ble forbudt og automatinntektene forsvant. Redningsselskapet ble da i stedet tildelt småbåtregisteret som "plaster på såret".  Mulig jeg har dårlig hukommelse og har mistet noen detaljer, men det var vel omtrent det som skjedde.

 

Er redd du har rett... vi båtfolk ble ofret for en slik banalitet... 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 24 minutter siden:

 

Feil...prøv og ta av nr skiltet på bilen din, og forsøk og selge den...eller ta deg en biltur til byen...det vil det kanskje bli en aha opplevelse...

 

Kan overhode ikke sammenlignes. De fleste steder ser ikke en politibåt hvert skuddår en gang. Hadde det ikke vært kontroller på veien tipper jeg biler uten skilt ikke ville vært uvanlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

... Du må ikke glemme at vi har et båtregister allerede, eller faktisk to med Securmark sitt...

 

Vi har også det tredje båtregisteret, NIS/NOR. Dette har antagelig alle egenskapene som innleggene i denne tråden etterlyser. Det koster litt å registrere båten føste gang, men det er ingen årsavgift. Båter mellom 7 og 15 meter kan registreres, og det er vel omtrent denne størrelsen de fleste båtene på Båtplassen er.

Velkommen etter ?.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket problem er det en egentlig (tror) én løser?

 

Og står innsatsen/ressursene i forhold på både kort og lang sikt?

 

En skal ikke ha for åpne øyne for å skjønne at noen vil aldri ønske eller klare å holde på innen rammen av fornuft/loven.

 

Løser man egentlig et ikke- problem med for stor innsats som (garanteres) betalt med midler fra oss (nesten) alle - til en større total kostnad enn å bare løse det ørste problem til (felles) selvkost?

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 5 minutter siden:

Fungerer greit ved salg av mopeder så hvorfor ikke for båter?

 

Det er det ganske enkelt å svare på. Jeg gir noen eksempler fra egen flåte:

  • Har 3 båter som jeg har laget selv. Disse har ikke VIN kode og fikk heller ikke lov til å få det den gangen jeg bygget dem...
  • Fordi de ikke hadde VIN fikk de heller ikke Securmark... slik baller det på seg.
  • Importerte en konkurransebåt fra England som jeg søkte å få VIN kode til. Det ble avslag fordi den ikke var produsert i Norge...
  • Tok inn en annen båt som jeg også forsøkte å få VIN til. Forsikringsselskapet mitt var veldig hjelpsomme men det ble igjen avslag, denne gang fordi jeg ikke kunne dokumentere hvilket serienummer min båt hadde... (den er bygget i 3 eksemplarer og de to andre båteierne bekreftet sine serienummer og da var det bare ett nr igjen til meg... men det ble avslag på VIN og det ble avslag på registrering)
  • En av mine relativt mange båter ble stjålet. Båt er registrert og har Sercurmark.. kjøper noen måneder senere motoren tilbake på en hittegodsauksjon på POLITISTASJONEN... på lappen som hang på motoren står Securmark nummeret skrevet opp sammen med navnet på finneren og at motor og TANK ble levert inn sammen..  i den byen driver en av lovens lange arm båtutleie... og dusten dette flotte forbildet visste ikke at jeg hadde skrevet inn navn og regnummer i bunnen av tanken med loddebolt, slik som jeg pleier... brukte ikke lang tid på å finne den tanken i en av hans utleiebåter... Inne i motordekselet hadde jeg lakkert navnet mitt,  men ikke regnummer...  min feil og et godt bevis på at systemet fungerer fantastisk...

Men... som flere har påpekt så fungerer det godt selv for mopeden min fra 1953.... men den er ferdig utstyrt med unikt nummer fra fødselen.... og reglene var klare når jeg kjøpte mopeden. Det var registreringsplikt og det synes jeg er greit.

 

Som @Pinkvin påstår over, så skal jeg være en snylter, og det kan jo kanskje forklare mine uheldige erfaringer og dermed mangel av kjærlighet ovenfor enda et ikke-fungerende register  (jeg regner med du kjenner meg godt når du velger å hente et slikt substantiv i møkkjelleren)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev for 2 timer siden:

 

Kan overhode ikke sammenlignes. De fleste steder ser ikke en politibåt hvert skuddår en gang. Hadde det ikke vært kontroller på veien tipper jeg biler uten skilt ikke ville vært uvanlig.

 

Du tipper. Flere lokalsamfunn hvor en ser politiet hvert skuddår. Det er lave tanker om sine medborgere hvis du tror det er flust med biler uten skilt av den grunn. Folk følger lover og regler fordi de ønsker å delta i et samfunn på en positiv måte, ikke fordi de har barnevakt/politi hengende over skuldra. 

Link to post
Share on other sites

Det er ganske mange selvbygg og "låve-produserte" joller og skjærgårdsjeeper i alle fall. I % vet jeg ikke, men her jeg bor vet jeg om ganske mange. Har vært flere gjenger som har fått tak i en form og laget noen avstøpninger. 

Jeg har kjørt bil uten skilt!!!
- MIdt i Arendal sentrum og langt oppover i landet. Fikk bilen hos en forhandler og dro på prøvetur. De hadde glemt å feste på prøveskiltene, og det tenkte jeg ikke på en gang. Oppdaget det da jeg stoppet bilen på en busslomme for å ta den nærmere i øyensyn. Kjørte meget pent tilbake til forhandler... :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dieselfan skrev 15 minutter siden:

 

Som @Pinkvin påstår over, så skal jeg være en snylter, 

 

 

Har aldri påstått at du er snylter.

 

Men om du dumper egne båtvrak ved min kai, eller kommunens for å slippe å betale det det koster å bli kvitt søpla, da er du snylter. Og det er det mange som er. 

--------

Skjønner ikke trangen til å omskrive andres meninger på en sånn måte, hva er poenget? 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 38 minutter siden:

Men om du dumper egne båtvrak ved min kai, eller kommunens for å slippe å betale det det koster å bli kvitt søpla, da er du snylter. Og det er det mange som er. 

Dersom jeg dumper et båtvrak er jeg ikke snylter, da er jeg en kriminell ufyse.

Har aldri hørt noen si at det du beskriver over er riktig eller akseptabelt. Aldri.

 

Er det symptomatisk for deg at alle at alle som ikke støtter et tvungent båtregister som ikke fungerer,  er for dumping av båter ?

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Hvor stor andel av fritidsbåtene er selvbygg eller importerte konkurransebåter?

For å bruke et eksempel fra det som du regner som ditt territorium;

 

Hvor mange av de ca 200 KBS 11, KBS 13, KBS 14 og KBS 18 Sport som har passert Skåtøyroa, har Torstein eller andre utstyrt med VIN?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

En av mine relativt mange båter ble stjålet. Båt er registrert og har Sercurmark.. kjøper noen måneder senere motoren tilbake på en hittegodsauksjon på POLITISTASJONEN... på lappen som hang på motoren står Securmark nummeret skrevet opp sammen med navnet på finneren og at motor og TANK ble levert inn sammen..  i den byen driver en av lovens lange arm båtutleie... og dusten dette flotte forbildet visste ikke at jeg hadde skrevet inn navn og regnummer i bunnen av tanken med loddebolt, slik som jeg pleier... brukte ikke lang tid på å finne den tanken i en av hans utleiebåter... Inne i motordekselet hadde jeg lakkert navnet mitt,  men ikke regnummer...  min feil og et godt bevis på at systemet fungerer fantastisk...

Men... som flere har påpekt så fungerer det godt selv for mopeden min fra 1953.... men den er ferdig utstyrt med unikt nummer fra fødselen.... og reglene var klare når jeg kjøpte mopeden. Det var registreringsplikt og det synes jeg er greit.

 

Som @Pinkvin påstår over, så skal jeg være en snylter, og det kan jo kanskje forklare mine uheldige erfaringer og dermed mangel av kjærlighet ovenfor enda et ikke-fungerende register  (jeg regner med du kjenner meg godt når du velger å hente et slikt substantiv i møkkjelleren)

Haha, jeg ler så jeg griner over beskrivelsen av lovens lange arm , enda det faktisk er tragisk. 

 

Personlig har jeg ambivalente følelser overfor det å være registrert, spesielt hos RS. For det første er det alt for dyrt, for det andre ville det vært naturlig at det var en gulrot for de som var medlem å få rimeligere årsavgift. Aspektet med å være registrert for å ha oversikt over hvilken båt man eventuelt finner drivende på sjøen ser jeg absolutt. Å være registrert for å kunne finne et dumpet vrak finner jeg nytteløst, det blir som å rive av adresselappen på et brev, alle kan lese brevet, men ingen kan se hvem det er adressert til.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 13 minutter siden:

Aspektet med å være registrert for å ha oversikt over hvilken båt man eventuelt finner drivende på sjøen ser jeg absolutt.

 

Å være registrert for å kunne finne et dumpet vrak finner jeg nytteløst, det blir som å rive av adresselappen på et brev, alle kan lese brevet, men ingen kan se hvem det er adressert til.

Det var to gode og saklige argumenter :thumbsup:

 

Har opplevd å måtte svømme til land 3 ganger til nå. Alle gangene så var det langt hjemmefra, jeg nådde land langt fra folk, brukte redningsvest og mobilen virket ikke pga sjøvannsinntrengning...

Det er ikke en god følelse å etterlate en båt i sjøen og kanskje risikere å sette igang en leteaksjon...  men et register ville ikke reddet meg eller hindret en leteaksjon....  det gjorde 8'er nøkkelen som hang i fløyta på redningsvesten og han som hadde valgt 8'er lås i hyttedøra og i tillegg gjort klart til opptenning i ovnen og lagt fyrstikkene frem....  2 grader kaldere i vannet siste gangen og jeg ville vært helt stille

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

For å bruke et eksempel fra det som du regner som ditt territorium;

 

Hvor mange av de ca 200 KBS 11, KBS 13, KBS 14 og KBS 18 Sport som har passert Skåtøyroa, har Torstein eller andre utstyrt med VIN?

 

Ikke vet jeg hvilke båter du viser til og ikke har jeg noen ide om hvor mange av landets 5-6-7-800.000 fritidsbåter som er selvbygg eller importerte racingbåter, har du?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Sitat

Er det symptomatisk for deg at alle at alle som ikke støtter et tvungent båtregister som ikke fungerer,  er for dumping av båter ?

 

Hvorfor tror du det? 

 

Et båtregister løser veldig mye for RS og politi ved søk, og for båteierne mtp tyveri, kjop og salg osv. Og det vil kunne redusere dumping av båter. Alt dette på en enkel måte. 

 

Hva er ditt alternativ, fortsette som før er ikke et alternativ. Båtregister må komme på plass nå, Norge kan ikke fremstå som en bananstat. 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvbygde båter eller eldre båter uten VIN eller HIN nr er bare en bagatell i den store sammenhengen, og det er heller ingen "månelanding" og få flettet inn i et slikt register om en ønsker det..

 

Hvor mange her kunne tenke seg en ordning med den samme frivillighet av registrering av biler...?

Og vist ikke...hvorfor...?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Båtregister må komme på plass nå, Norge kan ikke fremstå som en bananstat. 

Det er det beste argumentet jeg har hørt til nå.

 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Hva er ditt alternativ, fortsette som før er ikke et alternativ.

Du snakker stadig på vegne av "alle", er ikke det litt smålig ?

Dersom dette skal være et forum for alle så burde du jobbe med å redusere slike forsøk på å lukke debatten ved å bruke "flertallsknepet" som vel passer best som billig FB retorikk 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...