Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

Hmm, jeg stusset litt på vekten og materialet på den nye albuen i forhold til orginalen. Det virker som den nye albuen er laget i aluminium. Selve varmeveksleren til D2-55 som albuen står festet til er vel også laget av aluminium. Hvordan blir det da med orginal pakningen som er laget i SS? 
 

Alu + SS + Alu høres farlig ut...

 

Kan det ha vært en endring fra Volvo?

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Barbaria said:

Hmm, jeg stusset litt på vekten og materialet på den nye albuen i forhold til orginalen. Det virker som den nye albuen er laget i aluminium. Selve varmeveksleren til D2-55 som albuen står festet til er vel også laget av aluminium. Hvordan blir det da med orginal pakningen som er laget i SS? 
 

Alu + SS + Alu høres farlig ut...

 

Kan det ha vært en endring fra Volvo?


Hvilket bend har du bestilt? Er det originalt fra  VP?

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev 1 time siden:


Noen krumspring som vi kan kopiere?

Nei, det går ikke. Jeg har laget tørre potter/vannsperrer, deretter kommer sjøvann inn, deretter kommer vannlåser. Manifoldene mine er i støpejern, eksospakninger i 'klingerit', bolter er unbrakoskruer i sort stål. Gjenger satt inn med alu.pasta. 15 år så langt. 

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev 1 time siden:

Hvilket bend har du bestilt? Er det originalt fra  VP?


Jeg har kjøpt Perkins varenummer 4133y023.

https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-outlet-elbow/
Pakningen som fulgte med var ikke i SS som avbildet.
 

8A7DEBFF-39CA-4C1C-863B-AC3E14A9D346.jpeg.ee44753ed2bd9ffcee6ce48b9ef5e7fe.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, magnuje said:


HDI sin er av grafitt, se litt lenger opp i tråden. 
 

Men del gjerne svaret deres i denne tråden


Ja har du sett. Skal poste svaret. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut hva Volvo sine pakninger er laget av, prøver du å finne ut av dette?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Thostr said:


Ja har du sett. Skal poste svaret. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut hva Volvo sine pakninger er laget av, prøver du å finne ut av dette?


Jeg prøver å finne ut av hva den fra parts4engines er laget av i første omgang. Sendt mail til dem. 

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var vel et svevende svar siden et kompositt materiale kan være omtrent hva som helst. Best å spørre om den konkret inneholder grafitt.

På en annen side så kommer ikke denne pakningen i berøring med saltvann, dette er jo den tørre siden av albuen og en ren eksospakning slik jeg forstår det.

 

Det står noe om dette her og jeg det kan være noe av det Hulda har vært borte i:

Under RECOMMENDATIONS;:

Graphite- containing gaskets are acceptable provided the graphite is sealed from the seawater and is never wetted.

 

Riktignok  høytrykk systemer.

 

Best å høre på Hulda...

Link to post
Share on other sites

Så lenge kompositten ikke inneholder grunnstoffet 'C'. En mast i karbon er også en kompositt. Der bør man ta ekstra forholdsregler, blant annet. Bare for å laste over litt negative vibrasjoner. Nabobikkja gneldrer på innpust og utpust.

 

@Barbaria, det er helt korrekt. I dette tilfellet vil forurensingen fra forbrenningen være nok til at destillert vann opptrer som elektrolytt. Når det ruster hull i en manifold, er det ikke helt tørt inni der. Uansett alt går i filler til slutt. Også manifolden til Lars H. Om du husker den seansen der.

 

Nå kan man teoritisere rundt alt, til krampa tar en. Men det er den lokale installasjonen som til slutt bestemmer suksess eller fiasko. Og den installasjonen kjenner ikke jeg. Tross alt, jeg har sett beintørre installasjoner (slik som i Hulda), og der regn- og sjøvann har dryppet ned over motorene. Klart slike forskjeller vil også ha avgjørende betydning. Men jeg er så redd for manifoldene mine, at der er det jern mot jern med jern bolter, og det er tørt. Beintørt. Ikke 'C'. Og >200 grader C når motoren går. Sånn er det der, og det vil ikke ruste på 100 år :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Hulda said:

 

@Barbaria, det er helt korrekt. I dette tilfellet vil forurensingen fra forbrenningen være nok til at destillert vann opptrer som elektrolytt. Når det ruster hull i en manifold, er det ikke helt tørt inni der. Uansett alt går i filler til slutt. Også manifolden til Lars H. Om du husker den seansen der.

 

Nå kan man teoritisere rundt alt, til krampa tar en. Men det er den lokale installasjonen som til slutt bestemmer suksess eller fiasko. 


Lars H sitt eksosbend hadde jo indre rør rustet i stykker slik at det ikke førte vann vekk fra manifold. Min teori er at korrosjon i manifold veldig ofte skyldes dårlig eksosbend grunnet manglende vedlikehold. 
 

Min teori er at det blir mindre problemer med et rustfritt bend enn et bend som fører vann feil vei grunnet rust. Tenker uansett at det blir årlig inspeksjon av overgang bend manifold fremover. Er jo gjort på noen minutter og en ny pakning koster en femtilapp. 
 

Fant forøvrig denne hendige oversikten46E1055F-B14F-45A0-89CC-EB89B60421D9.png.120e044b8827064019612e39eabf7dbe.png

Link to post
Share on other sites

Parts4engines lager pakninger av noe de kaller LAMINATED GASKET MATERIAL (MAGLAM)

 

Triple layered composite material consisting of asbestos free fibre facings, bound in a NBR matrix, mechanically laminated on both sides of a 0.18mm thick tanged tinplate steel core.

 

Vet ikke om jeg ble noe klokere..

Link to post
Share on other sites

Kontrabeskjed fra HDI Marine! Utfordret dem på hvorfor de lagde pakninger av grafitt 

———

This is a stainless gasket us and the OEM.

We invested in a pretty expensive stamping die to make this one.

 

An improvement we made is with the square rings seals.

OEM is Buna

We use urethane

———

Så da burde det være ganske uproblematisk å bruke ref diagrammet over? Bestilte fra parts4engines også så kan velge hva jeg installerer

Link to post
Share on other sites

Diagrammet over inneholder feil. Men det er greit, ser ikke noen grunn til å kverulere om det.

Buna er vel en gummi? I såfall inneholder den svovel og karbon (C).

NBR er vel etter husken også en gummi, NitrileButadieneRubber. Nå jobbet jeg innen industrigummi på 70-tallet, har glemt noe. 

Uretan er vel greit så lenge den holder pH'en og ikke avgir syrer.

Materialet bør være pH-stabilt også når det blir varmet opp.

Det er ingen vits å trekke dette for langt ut i teorien. Pakningene jeg bruker er basert på glassfiber, og skal holde rundt 500 grader C. Også etter husken. Det er sikkert 15 år siden jeg kjøpte et lite flak og banket ut pakningene selv.

Poenget jeg vil stresse er å ikke blande noe borti karbon/grafitt (C), ikke blande aluminium borti rustfritt- eller annet stål. Om det ikke spruter sjøvann inn, kan det være at damp er tilstrekkelig til å danne elektrolytt. Uansett så går alt i stykker til slutt. Det vi stresser etter er at ting skal holde så lenge som mulig med minimum insats. Tror vi gir oss der.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Barbaria said:

Sett i betraktning diagrammet over og at vi har med saltvann å gjøre så må jeg si at jeg er overrasket over at Volvo har et eksosbend i støpejern montert på en aluminium varmeveksler med en Rustfri pakning festet med stålbolter :confused:

Poenget er vel at det ikke skal være saltvann der. I teorien

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
33 minutes ago, magnuje said:

Poenget er vel at det ikke skal være saltvann der. I teorien

 

I teorien så er teori og praksis like, men i praksis er de ulike? Kjenner jeg blir mer og mer forvirret over det som står i tråden her. "Eksosbend i støpejern på en varmeveksler i aluminium med rustfri pakning er vel riktig" og fra fabrikken, så helgalt kan det jo ikke være?  Blir det verre med bend i syrefast?
 

Så har vi han danske 'hertingen' her som sier at bend i syrefast kan bryte sammen fordi det ikke tåler varm gass og kaldt vann - se fra circa 23:30 i følgende video. Hva skal en stakkar gjøre....

 

 

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, Thostr said:

Så har vi han danske 'hertingen' her som sier at bend i syrefast kan bryte sammen fordi det ikke tåler varm gass og kaldt vann - se fra circa 23:30 i følgende video. Hva skal en stakkar gjøre....

 

 


Jeg spurte HDI marine om akkurat det der. Svar under:

 

I understand your concern due to this video. 

 

A couple points for you to consider:

 

--We sell about 100 different elbows, all 316 stainless steel and for hundreds of applications. We sell about 10-20 elbows a day, worldwide, and have been selling them for the last 12 years. They have 3 year warranties, but I have yet to hear about one cracking.

 

--This particular elbow is our most popular elbow, especially with our european dealers, who purchase about 250+ pcs a year. 

 

--Popular diesel engine companies like Yanmar, Cummins, Caterpillar have all started producing their elbows out of stainless steel on their larger engines.

 

--This particular elbow is "jacketed" meaning the water is surrounding the center tube of hot exhaust, keeping the temperature of the elbow consistant all the way around. Its when the elbow is split, half circle of exhaust and half circle of cold water that the chance of cracking stainless steel is more of a concern. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...