Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 17 timer siden:

@Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. 

Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet.

Jeg valgte å ikke kjøpe Gori da jeg byttet til foldepropell. Yanmar 4 jh3 TE har vi. 75 hk turbo.

Spesielt for turbomotorer er det ikke bra å gå på lavt turtall over lang tid. Normalt marsjer vi 2200-2400 rpm /7-7,5 knop. Da går det Økonomifart på oversjøisk fart hos oss er 1800rpm/6 knop med Flexofold propell. Da drar motoren ca 3 liter i timen. Men regelmessig (2-3 ganger i døgnet) blir turtallet økt opp til 2200-2400 rpm 1/2 time for å få skikkelig fart på turbo og eksos. 

 

Hva er maksturtallet på denne motoren? Blåse reint på 2200-2400 rpm syntes jeg hørte lite ut. I manualen til min 4JH-DTE står det at man skal blåse reint på 3600 rpm som er maks. Har gjort det flere ganger, og motoren trives fint med det. Ble faktisk litt sprekere også.

Men går litt suppe da :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 11 minutter siden:

 

Hva er maksturtallet på denne motoren? Blåse reint på 2200-2400 rpm syntes jeg hørte lite ut. I manualen til min 4JH-DTE står det at man skal blåse reint på 3600 rpm som er maks. Har gjort det flere ganger, og motoren trives fint med det. Ble faktisk litt sprekere også.

Men går litt suppe da :giggle: 

3300-3400 rpm når jeg. Handler ikke om å blåse reint - men å få opp temperaturen over tid for å avkokse turbo og eksosbend

Blåse reint er beskrevet i manualen man skal gjøre i fri (ruse opp motoren). det er for å rense dysene.

 

Motoren vår kan gå sammenhengene flere titalls timer - vi kjørte for motor i 3 døgn over Nordsjøen i sommer. Det gir nok et litt annet bruksmønster enn mange andre har, og at drivstofføkonomi blir viktig for å maksimere rekkevidden ifht diesel ombord  :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

3300-3400 rpm når jeg. Handler ikke om å blåse reint - men å få opp temperaturen over tid.

Blåse reint er beskrevet i manualen man skal gjøre i fri (ruse opp motoren)

 

Står det virkelig det? Det er få motorer som er konstruert for høyt turtall uten belastning.. Motoren min lar jeg heller ikke gå på tomgang før jeg er klart til å kaste loss. Det er hva min manual forklarer. Rart Yanmar har endret praksisen såpass.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Citat :

"de fleste små turbomotorer starter å bygge opp ladetrykk på rundt 2000 rpm. Under det spinner bare turboen". 

 

Det gælder også dieselbiler...   Lige så snart der er olietryk skal motoren op i omdrejninger så turboen bliver aktiveret.

 

At køre i få omdrejeninger på sådan en er at bede om motorhaveri..

Redigert av Shortcut (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Torsen67 said:

 

Hva er maksturtallet på denne motoren? Blåse reint på 2200-2400 rpm syntes jeg hørte lite ut. I manualen til min 4JH-DTE står det at man skal blåse reint på 3600 rpm som er maks. Har gjort det flere ganger, og motoren trives fint med det. Ble faktisk litt sprekere også.

Men går litt suppe da :giggle: 


 

Denne motoren har max 3000 rpm i følge spec. Vet den har vært kjørt i lange strekk (Døgn) på 1600 rpm med overdrive innkoblet. Dette skal jo tilsvare ca 2000 rpm i normal modus. 
 

Jeg tror ikke tidligere eier har blåst ut motoren noen gang på høyt turtall. 
 

Til tross for disse utfordringene har jeg fortsatt troen på Gori. Ikke pga dieselbesparelse, men fordi det er utrolig behagelig å være ombord når motoren tusler på 1600 rpm i 6.5 knop. 
 

Men det må nok brukes med omhu
 

 

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Shortcut said:

de fleste små turbomotorer starter å bygge opp ladetrykk på rundt 2000 rpm. Under det spinner bare turboen. 

 

Det gælder også dieselbiler...   Lige så snart der er olietryk skal motoren op i omdrejninger så turboen bliver aktiveret.

 

At køre i få omdrejeninger på sådan en er at bede om motorhaveri..


D2-55 har ikke turbo og skal i teorien tåle dette bedre enn D2-75 (turbo)

Link to post
Share on other sites

Vurderer å ta en service på eksosmanifolden siden det er vinter og jeg uansett har demontert en del. På denne motoren er det en kombinert varmeveksler og eksosmanifold. 
 

Er det egentlig vanlig å ta av hele denne delen for rutinemessig vedlikehold som foreslått lenger oppe i denne tråden? 
 

Har ikke klart å søke opp dokumentasjon på noen som har gjort dette. Kun bytting av bend. 
 

Verkstedhåndboken beskriver heller ikke dette, kun rensing av de rørenene som kan tas ut uten å demontere hele greien

7333F726-9E2D-4DE3-B214-3A529ACD3006.jpeg.4b0ddfdc963c62a407211474120e753c.jpeg
http://www.eddievan.com/documents/engine/volvopenta/d2-55workshopmanual.pdf

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

magnuje skrev 12 minutter siden:


 

Denne motoren har max 3000 rpm i følge spec. Vet den har vært kjørt i lange strekk (Døgn) på 1600 rpm med overdrive innkoblet. Dette skal jo tilsvare ca 2000 rpm i normal modus. 
 

Jeg tror ikke tidligere eier har blåst ut motoren noen gang på høyt turtall. 
 

Til tross for disse utfordringene har jeg fortsatt troen på Gori. Ikke pga dieselbesparelse, men fordi det er utrolig behagelig å være ombord når motoren tusler på 1600 rpm i 6.5 knop. 
 

Men det må nok brukes med omhu
 

 

 

Beklager, ikke meningen å ødelegge tråden din, men her svarte jeg en med Yanmar-motor. Dette er et tema som er interessant, enten man har turbo eller ei. Jeg kjenner godt til din motor da jeg har hatt den i flere år.

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev 45 minutter siden:

Til tross for disse utfordringene har jeg fortsatt troen på Gori. Ikke pga dieselbesparelse, men fordi det er utrolig behagelig å være ombord når motoren tusler på 1600 rpm i 6.5 knop. 

 

Hadde det stått Gori på min fra før av hadde jeg nok ikke byttet. Men da jeg skulle bytte valgte jeg Flexofold helt bevisst. Gori propellene trenger også er service/vedlikehold, og for oss som skal seile langt avgårde var det enkelt å velge bort den.

 

Varmeveksler og eksosbend er to forskjellige ting. Eksosbend er ikke et normalt servicepunkt. Varmeveksler er et servicepunkt - men kan også løses med å kjøre systemrens gjennom motoren.

Link to post
Share on other sites

On 1/20/2020 at 9:03 AM, Vindøyet said:

Her bør du legge hele eksosmanifolden/varmevekslerhuset i syrebad. Dette er av aluminium og noe utsatt for tæring. Vil anbefale deg Grenland Radiator og Sveis. Dessuten vil du  IKKE at den kokingen skal gå videre inn i sylindertoppen.

 

3 minutes ago, Bitteliten said:

 

Varmeveksler og eksosbend er to forskjellige ting. Eksosbend er ikke et normalt servicepunkt. Varmeveksler er et servicepunkt - men kan også løses med å kjøre systemrens gjennom motoren.


 

Var @Vindøyet som foreslo å gjøre dette, men det virker som det er en enighet i tråden at dette ikke er nødvendig for å fjerne noe koks på motorsiden?

Link to post
Share on other sites

Ser forsåvidt ikke så veldig vanskelig ut å få av hele huset. Koble fra sjøvann inn og løsne de 10 skruene inn mot blokken? 
9AF0F6D3-6B0D-448F-8AE4-1C05EA7886E3.jpeg.003f59d36e901fc04e6cea738c42a6e1.jpeg

 

Min bekymring er jo at å skru for mye unødvendig kan lede til andre problemer. Knekte bolter, pakninger som ikke blir helt tett osv..

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt av varmeveksleren på denne motoren. Det krever sin plass på siden av motoren for å få den ut pga bolter som sitter igjen i blokka. Jeg ville renset bendet og kun kjørt systemrens på resten. Du kan også ha noe additiver i dieselen som renser forbrenningskammeret. Gjør så som de sier over og kjør den hardt, gjerne i 10 min før du legger til for dagen. Da er motoren gjennomvarm og saker og ting setter seg ikke så godt. 

 

Dette er en god motor som er verdt å ta vare på. Skal nevnes at denne er basert på en Kubota/Perkins motor som er meget bra. Noen av delene passer også over til 1/3 av prisen.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Torsen67 said:

Jeg har hatt av varmeveksleren på denne motoren. Det krever sin plass på siden av motoren for å få den ut pga bolter som sitter igjen i blokka. Jeg ville renset bendet og kun kjørt systemrens på resten. Du kan også ha noe additiver i dieselen som renser forbrenningskammeret. Gjør så som de sier over og kjør den hardt, gjerne i 10 min før du legger til for dagen. Da er motoren gjennomvarm og saker og ting setter seg ikke så godt. 

 

Dette er en god motor som er verdt å ta vare på. Skal nevnes at denne er basert på en Kubota/Perkins motor som er meget bra. Noen av delene passer også over til 1/3 av prisen.


Takk, da gjør jeg det. Førstehåndserfaring er alltid nytttig.

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev 43 minutter siden:

@Barbaria ser bra ut! tenker du å gjøre noe rengjøring  på motorsiden eller skrur du bare på nytt bend?

 

 


ingen rengjøring nødvendig, setter på det nye og renser det gamle i en bøtte med kaustisk soda og har det som reserve. Jeg syntes ikke dette så ille ut i det hele tatt.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...