Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

Bitteliten skrev On 20.1.2020 at 15.21:

@Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. 

Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet.

Det er litt merkelig at det første man skylder på ved varmgang, er en Gori propell.

Lurer også på hva som er agendaen bak disse påstandene.

 

Link to post
Share on other sites

Agenda :lol: ingenting annet enn at folk skal vite hva lavt turtall over tid gjør med motorer. Sjekk litt ut om erfaringene med Gori så er ikke dette den første man hører om 

 

Årsaken til tett eksosbend er lang tid på lavt turtall. I og med at Gori selges som drivstoffbesparende/rekkeviddeøkende får man dette i bakhodet når motoren går i stykker. OM man ikke følger bruksanvisningen på motoren. Her har bendet kokset igjen. Det er mye billigere enn turbohavari som mange har opplevd. 
 

er ikke noe feil med Gori bare man vet hva man må gjøre for å unngå problemer. Samt at man er klar over det elstra vedlikeholdet propellen krever sammenlignet med vanlige propeller

 

@dobsen62. Hva er dine erfaringer med dette?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Torsen67 said:

 

Husk ny pakning når du setter denne på igjen. (gammel duger garantert ikke) Hvis ikke får du masse saltvann/rust på avveie. Bare å pusse flatene rene med feks stålull.


Du tenker her på pakning mellom eksosbend og motor? Jepp fulgte med ny! Eneste som irriterer meg er at denne også skal gjennom uttaket til varmtvannsbereder? Skjønner ikke helt hvilken funksjon det skal ha. Og lite lyst å åpne opp dette unødvendig. Tenker derfor å sage opp en åpning med baufil for å unngå dette?

CDB3593F-C4BF-4905-AE01-38DB0F537FD7.jpeg.0d2c741ca804dc385fd0d4277c046b74.jpeg 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mons Olav said:

De ruster kjapt de Volvo Penta delene...Dårlige greier.

Mulig det, men eksosbendet er kjent for å være achilleshelen til disse motorene. Alle motorer har vel sine svakheter. 

2 hours ago, Barbaria said:

Hmm, det følger med en pasta i det eksosbendet jeg kjøpte, mulig det bare er til skruene?

Sealer isnt recommended, most of our customers use the gasket just by itself. Its made of graphite and creates a great seal as long as both flanges are smooth and flat. If you have any corrosion or pitting on your heat exchanger where this elbow mounts, using a sharpening stone to smooth out the surface is recommended.

Link to post
Share on other sites

Sitat
magnuje skrev On ‎21‎.‎01‎.‎2020 at 10.40:

Vurderer å ta en service på eksosmanifolden siden det er vinter og jeg uansett har demontert en del. På denne motoren er det en kombinert varmeveksler og eksosmanifold. 
 

Er det egentlig vanlig å ta av hele denne delen for rutinemessig vedlikehold som foreslått lenger oppe i denne tråden? 
 

Har ikke klart å søke opp dokumentasjon på noen som har gjort dette. Kun bytting av bend. 
 

Verkstedhåndboken beskriver heller ikke dette, kun rensing av de rørenene som kan tas ut uten å demontere hele greien

7333F726-9E2D-4DE3-B214-3A529ACD3006.jpeg.4b0ddfdc963c62a407211474120e753c.jpeg
http://www.eddievan.com/documents/engine/volvopenta/d2-55workshopmanual.pdf

 

Bildet over viser at varmevekslerinnsatsen skal trekkes ut forover. Jeg har C-modellen, der trekkes den ut bakover. I virkeligheten så kommer svinghjulet i konflikt. Det overlapper med et par centimeeter. Derfor må hele greia av for å ta ut innmaten. Komplett sett med pakninger fra Parts4engines.com kom på kr 216.- levert hjem. La-Sa skulle ha noe tilsvarer sommerens drivstoffbudsjett.

 

For dere som lurer på hvorfor det er så mye brunfarge i rørstussene: Ja, jeg har en lekkasje i varmeveksleren.


Varmeveksler1.jpg.944f79ceb90b2b4cf6fe9fa655af5207.jpg

Varmeveksler2.jpg.97ae25ee10b8c8d9ec8cb18192c0ec9f.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har du misforstått problemstillingen. 
 

man bruker Gori overdrive for redusert turtall og opprettholdt fart. Ikke for å hindre varmgang. 
 

lavt turtall over lang tid gjør at motoren går for kaldt og kokser igjen turbo og/eller eksosbend. Uansett merke. 

det er ikke noe problem om man vet at motoren må kjøres varm regelmessig. Men mange får ikke den kunnskapen før de får motorproblemer som beskrevet over

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 34 minutter siden:

Kjenner ikke til at Yanmar også har  kjøleproblemer og at eierne går med redusert turtall, for å forhindre overoppheting.

I Håndbok Yanmar 1GM-2GM-3GM-3HM-D&F-SD20 står det ihvertfall:

Topp-effekt skal ikke brukes mere enn én time ad gangen, hvoretter motoren må få minst 15 minutter med redusert effekteffektene man eventuelt kjører full effekt igjen. 

 

Stusset på dette en gang jeg så på en båt med slik motor. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 13 minutter siden:

 

lavt turtall over lang tid gjør at motoren går for kaldt og kokser igjen turbo og/eller eksosbend. Uansett merke

En Volvo 55 hk er kjent for å ha problemer med kjølingen. (Snakker også av erfaring)

Resultatet blir da at man går med for lavt turtall for å forhindre overoppheting, med det resultatet at motoren kan bli for kald.

Dette har ingenting med hvilke type propell man bruker.

Har  også Gori og bruker kun overdrive dersom jeg av og til motorseiler.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 12 timer siden:

En Volvo 55 hk er kjent for å ha problemer med kjølingen. (Snakker også av erfaring)

Resultatet blir da at man går med for lavt turtall for å forhindre overoppheting, med det resultatet at motoren kan bli for kald.

Dette har ingenting med hvilke type propell man bruker.

Har  også Gori og bruker kun overdrive dersom jeg av og til motorseiler.

 

Dette er også forsåvidt feil. Dette gjelder D2-55a. De ble produsert helt til "f" før det ble 60 hk. Jeg hadde "a" modellen og den slet med å få opp temperaturen på lavt turtall. Til denne så selger La-Sa i Son et lite kitt til noen hundrelapper. Easy fix. Den største utfordringen for meg vedr denne jobben, var at når varmeveksler skulle av så buttet den i dørken på siden. Men etter at det var gjort, så gikk den som en drøm i hele turtallsregisteret. Den hadde et lite oljeforbruk. Alle kalde motorer bruker mer olje når de er kalde. Dette forsvant også. Timer på motoren lå mellom 1500-2000 tenker jeg ish.. Eneste ettersyn denne motoren trenger, utover vanlig service, er eksosbendet. Men dette gjelder mange motorer.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 37 minutter siden:

Et nytt spørsmål. Jeg har med godt resultat renset den lille biten i kausitsk soda over natten og den er nesten som ny igjen.

image.png.c34fbadc3f9c08a734c3b80ddd0e331b.png

 

Tanken er rense eksosbendet også, men det virker som det er noe som for meg ser ut som frostplugger (3 stk). Og spørsmålet er da om de er i aluminium eller stål? 

 

Her ville jeg brukt oksalsyre. Så vidt meg bekjent, så angriper ikke denne syren alu eller stål. Du kan også bruke Biltema sin bio-felgrens. Den inneholder oksalsyre.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev On 23.1.2020 at 22.09:

En Volvo 55 hk er kjent for å ha problemer med kjølingen. (Snakker også av erfaring)

Resultatet blir da at man går med for lavt turtall for å forhindre overoppheting, med det resultatet at motoren kan bli for kald.

 

 

Er det en D2-55A du har erfart disse problemene med?  Det er vel en kjent sak at D2-55A og de første D2-55B kunne gå for kaldt,  men jeg har aldri hørt om problemer med overoppheting på D2-55 før.  Med unntak av at jeg erfarte at det kunne tette seg med groe/rur i MS25s seildrevet.  Dette drevet  ble levert i starten med D2-55, og er vel omtrent som ett 120s undervannshus med 130s gir.  Det ble avløst av 130s drevet. Motoren ble litt grov i lyden når dette skjedde ettersom det ble mindre vann som dempet lyd i eksosen. Det var derfor en enkel sak å oppdage.

 

 Nå har vi en  D2-55 med 130s drev, og der er det ett litt annerledes inntak for sjøvann.  Har aldri på F utgaven opplevd problemer med hverken groe i drev eller for kald/varm motor.  Normalt så ligger temperaturen på ca. 86 grader ved vanlig marsjfart, men jeg har sett den opp mot 92 grader ved mer pådrag. 

 

Jeg tror D2-55 ble en bedre motor med årene. Det var litt tull med de første, men det er vel ikke uten grunn at D2-50 idag fortsatt er omtrent samme motoren men med lavere effektuttak pga. miljøkrav.  (D2-55 forurenset mye om man tok ut de siste hestene)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg deler samme oppfatning som @seilars. 
 

Var skeptisk til VP når jeg så på båten (forrige båt hadde Yanmar). Leste meg opp og fant ut at D2-55E er en meget god og ukomplisert motor. Noen barnesykdommer på den første modellen (A) som nevnt. 
 

Svakheten på denne motoren er eksosbendet, så jeg var forbredt på å bytte dette til rustfritt med en gang jeg overtok. 
 

Så med nytt bend håper jeg på problemfri motor i mange år fremover. Eksosmanifolden så forøvrig veldig bra ut da jeg fikk skrapt vekk rusten fra bendet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...