Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

Guest Thostr
1 hour ago, magnuje said:


Jeg spurte HDI marine om akkurat det der. Svar under:

 

I understand your concern due to this video. 

 

A couple points for you to consider:

 

--We sell about 100 different elbows, all 316 stainless steel and for hundreds of applications. We sell about 10-20 elbows a day, worldwide, and have been selling them for the last 12 years. They have 3 year warranties, but I have yet to hear about one cracking.

 

--This particular elbow is our most popular elbow, especially with our european dealers, who purchase about 250+ pcs a year. 

 

--Popular diesel engine companies like Yanmar, Cummins, Caterpillar have all started producing their elbows out of stainless steel on their larger engines.

 

--This particular elbow is "jacketed" meaning the water is surrounding the center tube of hot exhaust, keeping the temperature of the elbow consistant all the way around. Its when the elbow is split, half circle of exhaust and half circle of cold water that the chance of cracking stainless steel is more of a concern. 

 

Takk! Godt å ha et 'medium' som har dialog med HDI Marine her, og høres jo ut som om de har en rimelig forklaring på dette. Har ikke fått svar på min henvendelse ennå, mulig de er swampet ned med nordmenn som har lest @huldra sine kommentarer og fått panikk?

 

De pakningene deres, forstod det slik at det var 'kontrabeskjed' på det med grafitt og at de brukte uretan. Men syrefast på kontaktflatene som er i kontakt med alu høres fortsatt ut som en ganske dårlig idé? 

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 2 minutter siden:

De pakningene deres, forstod det slik at det var 'kontrabeskjed' på det med grafitt og at de brukte uretan. Men syrefast på kontaktflatene som er i kontakt med alu høres fortsatt ut som en ganske dårlig idé? 

 

Tror du får dårlig gjenklang med '@huldra'. Bedre å prøve Hulda, som er det offisielle nick'et. Syrefast er for spesielt interesserte. Samme gjelder grafitt, som er enda ett hakk over, for meget spesielt interesserte. Og, det er ingen grunn til panikk. Selv om du kobler aluminium til grafitt og senker det i saltvann, tar det sikkert et par år før aluminiumen har gått fullstendig i oppløsning. Så, for dem som legger inn å plukke fra hverandre alt mulig rart på årlig basis, ikke noe problem uansett.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
18 minutes ago, Hulda said:

 

Tror du får dårlig gjenklang med '@huldra'. Bedre å prøve Hulda, som er det offisielle nick'et. Syrefast er for spesielt interesserte. Samme gjelder grafitt, som er enda ett hakk over, for meget spesielt interesserte. Og, det er ingen grunn til panikk. Selv om du kobler aluminium til grafitt og senker det i saltvann, tar det sikkert et par år før aluminiumen har gått fullstendig i oppløsning. Så, for dem som legger inn å plukke fra hverandre alt mulig rart på årlig basis, ikke noe problem uansett.

 

Ble litt lurt av autocompleten der, dukker opp inntil flere flere huldre her - men selvsagt bare One True and Only @Hulda.  Du får nå prøve å se positivt på at vi tar din kunnskap her på alvor og ønsker å lære av den, selv om det fører deg ut i langdryge samtaler som du kanskje ikke har så mye glede av å prøve å følge opp.

Jeg har ikke så lyst å gjøre det til en årlig foreteelse å skru på eksosbendet mitt, da skal jeg heller prøve å få tak i en pakning som det er grunn til å tro at duger også in the long run. Da høres det ikke ut som rustfritt stål mot alu er veien å gå, med mindre det brukes noe form for isolasjon. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Thostr said:

 

Ble litt lurt av autocompleten der, dukker opp inntil flere flere huldre her - men selvsagt bare One True and Only @Hulda.  Du får nå prøve å se positivt på at vi tar din kunnskap her på alvor og ønsker å lære av den, selv om det fører deg ut i langdryge samtaler som du kanskje ikke har så mye glede av å prøve å følge opp.

Jeg har ikke så lyst å gjøre det til en årlig foreteelse å skru på eksosbendet mitt, da skal jeg heller prøve å få tak i en pakning som det er grunn til å tro at duger også in the long run. Da høres det ikke ut som rustfritt stål mot alu er veien å gå, med mindre det brukes noe form for isolasjon. 


Jeg har altså endt opp med pakning fra parts4engines og bend fra HDI. Har veldig tiltro til HDI som produsent av bend, men velger på @Hulda sin oppfordring å heller safe det inn med NBR pakning. Koster bare en femtilapp + frakt

 

parts4engines har også bend, men fikk litt bedre kvalitetsinntrykk av HDI som helhet

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
Just now, magnuje said:


Jeg har altså endt opp med pakning fra parts4engines og bend fra HDI. Har veldig tiltro til HDI som produsent av bend, men velger på @Hulda sin oppfordring å heller safe det inn med NBR pakning. Koster bare en femtilapp + frakt


Takk for hjelpen fra dere begge! @magnuje hadde du orket å dele link til den pakningen du har kjøpt?

Link to post
Share on other sites

Demonterte bendet på min 2015 modell D1-30 gått ca. 350 timer. Motor topper på drøye 2800 omdr. (Anbefalt 2800-3200). Kjører motor relativt hardt når jeg er på langtur. Fikk tiltagende lekkasje fra antihevertventil på vei til Danmark i sommer. Ingen steder å kjøpe ny ventil/jokepakning i Danmark(Skagen, Fredrikshavn og Sæby). Kjørte en behandling med eddiksyre da jeg antok at varmeveksler kanskje ga motstand. Ingen bedring før jeg fikk tak i ny jokepakning i Marstrand. 

 

Skuffet over at den lille slangen fra varmeveksler til bendet delvis var blokkert. Det var også endel koks i den tørre delen av bendet. Har i utgangspunket tenkt å rengjøre bendet og ikke bytte. Forslag til anbefalt metode. Har selv tenkt sandblåsing/bad med systemrens.

20200128_111841.jpg

20200128_111851.jpg

20200128_111944.jpg

20200128_112030.jpg

20200128_112408.jpg

Link to post
Share on other sites

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.1d8a251e00dca18944f1dc89e992f784.jpgDet har noen steder i denne tråden blitt nevnt mitt navn og at jeg også har hatt lignende problemer. Og det stemmer. Problemene dukket opp da jeg skulle løsne eksosbendet fra eksosmanifolden for å løfte motoren litt opp for å skifte motorlabber.

 

Da jeg skulle løsne boltene som holdt bendet fast til manifolden dukket problemene opp. Der var det fullt av rust rundt bolter og flens og sveis. Og selvfølgelig satt boltene som fa . . med det resultat av at noen knakk.

 

bolt_brukket.jpg.620339b33ffa32c54fe8f340b1f8d9f2.jpg

 

 

 

Etter hvert fikk jeg trukket av bendet, og slik så pakningen på bendet ut.

 

bend_med_pakning.jpg.4c353d8d6a15f4785f3abc9c0468cae9.jpg

 

 

 

Men værre var det på anlegsflaten for manifolden. her var det ikke mye igjen med rester av de knekte boltene.

 

taering1.jpg.4a63b414bc142e6229d5a7a7fd76a186.jpg

 

 

Slik har det blitt etter 33 år og ca. 3000 timer når manifolden er av lettmetall og bendet stål! Her burde det egentlig vært tørt slik at det ikke ble problem med forskjellige materialer. Vannet inn på bendet skal normalt ledes via et indre rør nedover i bendet, men den delen var rustet bort. Dermed ble det ikke langt for dette vannet (sjøvann) bort til sammenkoblingen av to forskjellige metaller.

 

Løsningen for meg ble nytt eksosbend pluss ny komplett eksosmanifold og varmeveksler. Hva den nye pakningen er laget av, vet jeg ikke. Den fulgte med bendet. Men jeg la pakningsmasse (anbefalt av Hulda) mellom pakning og manifold.

 

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.1d8a251e00dca18944f1dc89e992f784.jpg

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte 400 gr. oksalsyre  på 3,5 liter varmt vann over natten på eksosbendet, jeg kunne like gjerne pisset på det når det kom til og fjerne avleiringene i eksosbendet. Kaustisk soda fra Rema løsnet mye mer av dette, men jeg fikk i allefall en fin lysegrønn Volvo farge på det gamle :yesnod:.

 

Link to post
Share on other sites

Hadde du tatt 1/2 kg oksalsyre i 1/2 liter vann og 20 grader, ville du nok sett en ganske annen reaksjon. Enda bedre om du hadde økt andel syre. Pulveret som er i handelen er muligens ikke heller 100 % salt (oksalsyre). Hulda forurenset et hvitt plastdekk den gangen jeg laget båten. Jeg brukte Hempel Gelcoatcleaner å rense med. Strødde pulveret på dekket, la over våte lakner, holdt det vått i 24 timer, spylte av. Dekket, hadde i følge eieren, aldri vært så fint siden båten var ny. Virkemiddelet var oksalsyre. Kaustisk soda er vel en base? Kjemi er ikke min sterke side. Men en del av funksjonen er å forrykke pH, blant annet. Så er det heller ikke alle syrer som løser rust. Hvorfor vet jeg ikke. Blant annet løser salpetersyre (HNO3) irr (løser kobber), helt uvirksom på jern (Fe) og rust som f.eks. Fe2O3. Jeg blir helt imponert.

Link to post
Share on other sites

Da har den nye pakningen kommet i posten. Veldig forskjellig fra den som fulgte med bendet (som var rustfritt stål). Kjennes ut som en slags papirmasse limt på tynt metall. 
 

i forhold til korrosjon tenker jeg intuitivt at denne blir bedre da denne papirmassen sikkert leder strøm dårligere?

 

I pakken lå det en tube Hylomar Universal Jointing Compount. Noen som kan tenke seg hvordan denne skal brukes? Er det bare å smøre på pakningen før montering?

 

På tuben står det maks 250C. Blir det ikke varmere enn dette i et eksosbend?

D5D0602E-B45D-4D7A-9654-2F38BAE20E99.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da er nytt bend montert. Gikk veldig greit. 

75044388-CE05-4962-81A8-37390AD80411.jpeg.afcc2b3975f529df12ed9b97f6d7dc9c.jpeg

Slipte godset litt med en knivslipestein (tips fra hdi) for å få det helt jevnt, men var egentlig unødvendig da flaten var helt fin. 
 

2805FCD7-F986-4F6D-8628-CD44E60E4C07.jpeg.3004ee50d1a50726edf6b35161d0489d.jpeg
 

Satt bolter inn med keramisk pasta og ny pakning på. Merk at denne pakningen ikke krever at man skrur av utløp til varmtvannsbereder. 
 

2CF638A8-C40E-4A32-A4DA-8A7ED916AB45.jpeg.d7cbc55ef654e10993924ad0327650f1.jpeg

 

Deretter var det bare å skru på bendet. 
 

Det var godt å få gjort. Skrur av bendet om 2-3 år for inspeksjon. 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha latt mitt bend ligge i saltsyre i to døgn er det så og si fritt for rust. Burde kanskje ha latt det ligge lenger da jeg hørte det bruse forsatt. Har null peiling på dette men regner med at brusingen er fra reaksjonen mellom rust og saltsyre. Det som ikke var så oppløftende var at det var noen dype groper med gravrust i innerrøret der sjøvannet treffer eksosrøret. Gropene var på eksossiden av dette innerrøret. Stussen hvor sjøvann går inn på bendet var også morken i kantene. Jeg kunne pirke bort biter med metall. Metallet virket morkent. Tror jeg først som sist skal gå til innkjøp av et rustfritt bend. 

 

Ellers likte jeg ikke kokslaget som var i eksosløpet(alt på bendet forsvant med syrebadet). Jeg har drøye 2800 omdreininger på topp. Det er innenfor spec. fra Volvo som sier 2800-3200 omdr. Hvilket utslag tror dere at å få maks turtall opp til 3200 omdr. vil gi. Jeg fikk høre fra en tidligere mekaniker på jobb at et firma han hadde jobbet med hadde hatt mange jobber med å "vaske" topper for å fjerne koksing for BMW etter at det ble vanlig med lavt turtall for noen år siden. Jeg mistenker at Volvo tar litt feil med å "tillate" så lavt turtall som 2800.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...