Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

1 hour ago, dobsen62 said:

Dårlig kjøling av Volvo Penta D2-55 med VP 130 seildrev

Av baatsman,  13.Oktober.2008 i Båtforumet 


Ja leste denne tråden i min research, og konklusjonen var dårlig vanngjennomstrømming grunnet blåskjell e.l i undervannshus/drev. Ble løst ved å blåse ut fra innsiden. 

 

Jeg klassifiserer dette som en ekstern årsak og ikke et spesifikt problem med denne motoren. 

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å spraye litt bunnstoff inn i sjøvanns inntaket på drevet. (alu vennlig type).  Det har kanskje hatt en effekt, for når jeg tenker meg om så er det nok 10 år siden sist jeg opplevde problemer med redusert kjølevann pga. groe i drevet.  Men varmgang (rødt lys og alarm) har jeg aldri opplevd. 

Link to post
Share on other sites

Vannstussen på eksosbendet tæres ned. Kan det sveises på en ny stuss?

 

Eksosbendet er identisk for D1-motorene og MD2010 til 30. Det tettes / ruster i vannkappen slik at kjølevannet tvinges ut andre steder og det kan bli oversvømt i motorrommet. Det kan stakes opp hvis det gjøres jevnlig slik at det ikke er rustet helt tett.

Stålavstivningen på et vindusviskerblad var det jeg fant som var sterkt , smidig og tynt nok.

Vannkappen står i saltvann hele sesongen hvis man ikke kjører ferskvann inn i kretsen f.eks etter tur.

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, småbåtentusiasten said:

Vannstussen på eksosbendet tæres ned. Kan det sveises på en ny stuss?

 

Eksosbendet er identisk for D1-motorene og MD2010 til 30. Det tettes / ruster i vannkappen slik at kjølevannet tvinges ut andre steder og det kan bli oversvømt i motorrommet. Det kan stakes opp hvis det gjøres jevnlig slik at det ikke er rustet helt tett.

Stålavstivningen på et vindusviskerblad var det jeg fant som var sterkt , smidig og tynt nok.

Vannkappen står i saltvann hele sesongen hvis man ikke kjører ferskvann inn i kretsen f.eks etter tur.

 


Hva med å bytte det ut med syrefast?

 

https://hdimarine.net/product/v834-mixing-elbow/

Link to post
Share on other sites

Vedrørende syrefast eksosbend: 

Det drøftes endel i internettfora om det gjør vondt verre å innføre to ulike metaller i kontakt med hverandre: Eksosbendet og varmeveksleren. Hvis eksosbendet er syrefast vil det svært kostbare varmeveksleren ofre seg som en anode, hevdes det. Delene er kanskje noe "isolert" med pakningen, men bolter og muttere vil uansett holde dem i metallisk kontakt med hverandre.

 

Er det noen som vet om originalt eksosbend og varmeveksler er av samme legering og/eller har erfaringer med å bruke syrefast eksosbend over lang tid?

 

(Eksosbendet også er likt for MD2040 mener jeg å huske ut fra VP delenummer.)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen korrosjonsmessige potensielle ulemper med syrefast bend? Dvs. er det noen fare for at dette gir nye problemer, eller er det vinn vinn.  Jeg har jo opplevd at varmeveksleren på D2-55A rustet hull etpar cm før dette eksosbendet. Det ble mye dyrere enn ett nytt bend.  Det vil jo vært dumt om flere opplever slike ting istedenfor bytte av bend. Hullet mitt var på oppsiden, og tørr eksos kom ut, ikke vann. Merket det ved at kullos alarmen slo ut. Tok det først for å være feil på alarm, og byttet den, men ny varsler gav også alarm. Da fant jeg litt fri eksos på varmeveksleren nær dette bendet.  

Link to post
Share on other sites

Nå må @Hulda korrigere meg her, men er ikke poenget at så lenge det ikke er en elektrolytt til stede (saltvann) i overgangen bend motor så vil det ikke oppstå galvanisk korrisjon?

 

Jobben til bendet er jo å holde vannet vekk fra denne delen. Men et kokset/rustet bend vil miste denne egenskapen. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Da skulle det heller ikke kunne ruste oppstrøms bendet, skulle det vel?  Jeg kjenner ikke alle mulige installasjoner, derfor uttaler jeg meg generelt. Eks.: Sett at motoren kjøler ned. Sett at det oppstår et marginalt undertrykk nedstrøms bendet. Sett at det derfor danner seg et duggpunkt i taket på manifolden. Voila, elektrokjemien er tilstede. Manifolden blir anode og grafitten katode. Bingo.

Link to post
Share on other sites

Det er også et mulig scenario.
 

Poenget mitt var at med et rustet/kokset bend så vil saltvann kunne sprute feil vei og lage kvalme. Et «friskt» rustfrittt bend vil jo holde vannet vekke, men det kan jo oppså slike ting som @Hulda er inne på her. 
 

HDI Marine har forøvrig send meg pakning av grafitt. Mulig jeg bør gå til innkjøp av orginal pakning før montering. 

 

«Sealer isnt recommended, most of our customers use the gasket just by itself. Its made of graphite and creates a great seal as long as both flanges are smooth and flat. If you have any corrosion or pitting on your heat exchanger where this elbow mounts, using a sharpening stone to smooth out the surface is recommended.»

 

De nevnte også at D2-55 bend var den klart mest solgte typen med flere hundre i året. Uten at de hadde fått tilbakemeldinger om problemer. Men slike problemer oppstår kanskje over lang tid?

 

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Hulda said:

Ikke noe unikt i dette. 

 

NORSOK 1997 foreskrev grfittpakninger uansett på sjøvann. Til og mec utstyr laget i SuperDuplex knela.


Da blir det en tur på lasa for å handle orginal pakning før montering. 
 

Ev bestille herfra, uten at det står hvilket materiale som er brukt https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/ 

 

Takk for dine gode råd @Hulda, som alltid!

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev for 2 timer siden:

Ev bestille herfra, uten at det står hvilket materiale som er brukt https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/ 


Jeg har denne pakningen, men hvordan skal jeg vite hva den er laget av?  Orginalen som stod på er av metall, så da blir det å kjøpe en orginal.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
4 hours ago, Hulda said:

På generelt grunnlag. Om man IKKE bruker pakning som inneholder grafitt (C) og setter inn boltene med alu.pasta, burde mulighetene for galvanisk reaksjon reduseres. Pakninger som inneholder grafitt burde holdes 'flere meter' unna sjøvann, eller vann generelt.

 

Jeg har kjøpt og skal installere syrefast eksosbend. Pakningen som fulgte med var av en 'metallisk' utseende (se bilde). Hvordan kan jeg vite hva det er laget av? Skal visstnok monteres tørt. Hadde fra før av klekket ut idéen om å bruke pasta for å isolere boltene fra bendet image.png.5673f1b4f4304d59fadb984af37fb5bf.png

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
Just now, Hulda said:

Det er leverandøren som må fortelle hvilke materialer det er i delene de leverer. Det hører til unntakene at det lar seg gjøre å bestemme innholdet visuelt.

 

Jeg kan kun beskrive mulig hendelsesforløp og konsekvens gitt visse (teoretiske) betingrlser.

 

Skjønner. Kanskje ikke noe vits å tippe ut fra et bilde. 

Kan det være en idé å bruke nevnte alu-pasta mot motorsiden for denne pakningen, just in case up in space to protect the human race?

Link to post
Share on other sites

Det er en fornuftig tilnærming :-)

 

Det er spesielt deler i aluminium som kommer i kontakt med materialkombinasjonen jeg anser som bekymringsverdig. Er det jern, tar det lenger tid før det går åt skogen. På Hulda har jeg laget en del krumspring for å sikre at manifoldene ikke blir anoder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...