magnuje Startet 19.Januar.2020 Del på Facebook Startet 19.Januar.2020 Er i gang med bytte av eksosbend på min d2-55 2008 (1200 timer) og det var ikke for tidlig ihvertfall. Heldigvis ser det ikke ut som godset er korrodert på motorsiden, ellers kunne det blitt fryktelig dyrt. Tips til hvordan jeg best rengjør godset på motorsiden? Regner med at jeg bør prøve å få vekk så mye koks som mulig før jeg monterer det nye? Er det stålbørste og godt mot som gjelder her? Hva med flaten ut mot bendet? Skal jeg behandle gods eller pakning med noen kjemikalier før jeg setter den nye på? Eller er det bare å sku på tørt mot tørt? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Her bør du legge hele eksosmanifolden/varmevekslerhuset i syrebad. Dette er av aluminium og noe utsatt for tæring. Vil anbefale deg Grenland Radiator og Sveis. Dessuten vil du IKKE at den kokingen skal gå videre inn i sylindertoppen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Merkelig så tett denne så ut. Bare dorgekjøring? Har hatt samme motor selv og den så ikke sånn ut da jeg inspiserte. Det var en D2-55a. Lønner seg å blåse ut motoren i blant. Gjerne på full guffe over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Gori overdrive propell? stusser også på at den er så tett. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Gori Overdrive? Jeg vet ikke engang hva slags båt motoren er montert om bord i :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Bitteliten skrev 1 time siden: Gori overdrive propell? Her er en D2-75 som ble byttet ut etter kun 650 timer. Sylindrene var helt glaserte. Gori overdrive fikk skylda... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) @Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet. Jeg valgte å ikke kjøpe Gori da jeg byttet til foldepropell. Yanmar 4 jh3 TE har vi. 75 hk turbo. Spesielt for turbomotorer er det ikke bra å gå på lavt turtall over lang tid. Normalt marsjer vi 2200-2400 rpm /7-7,5 knop. Da går det Økonomifart på oversjøisk fart hos oss er 1800rpm/6 knop med Flexofold propell. Da drar motoren ca 3 liter i timen. Men regelmessig (2-3 ganger i døgnet) blir turtallet økt opp til 2200-2400 rpm 1/2 time for å få skikkelig fart på turbo og eksos. Redigert 20.Januar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Enig med sistnevnte talere. På Hulda har jeg en overdimensjonert dundremotor. Helt hinsides krefter i forhold til det jeg kan ta ut. På denne motoren hadde jeg girutveksling 3:1. Byttet girkasse, skulle vært samme utvekslingen, men den var 2,5:1. Denne 'halve omdreiningen' i utveksling medførte at motoren begynte å 'brumme', greide ikke mer enn snaue 2000 rpm. Jeg beholdt girkassen med 2,5:1 og byttet til propell med mindre dia/stigning og lavere bladareal. Grunnen til skiftet av propell var at jeg visste at motoren ville gå overlastet og ville kokse i eksosen. Nå går GM'en til Hulda omtrent som motoren til @Bitteliten. Rusler på 1500- til 1900 rpm. Og svelger unna 5 liter i timen. Kommer med denne tiraden for å understreke at last (propell/utveksling/turtall) er nokså avgjørende for motorens helse. Jeg titter også på en del YouTubere, der kondens på dieseltanken er en bekymring, og gleden over 'nå kobler overdriv'en inn og da går vi billig'. I andre enden venter reparasjoner/overhalinger som kan koste nokså mange tanker med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Bitteliten skrev 33 minutter siden: @Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet. Jeg valgte å ikke kjøpe Gori da jeg byttet til foldepropell. Yanmar 4 jh3 TE har vi. 75 hk turbo. Spesielt for turbomotorer er det ikke bra å gå på lavt turtall over lang tid. Normalt marsjer vi 2200-2400 rpm /7-7,5 knop. Da går det Økonomifart på oversjøisk fart hos oss er 1800rpm/6 knop med Flexofold propell. Da drar motoren ca 3 liter i timen. Men regelmessig (2-3 ganger i døgnet) blir turtallet økt opp til 2200-2400 rpm 1/2 time for å få skikkelig fart på turbo og eksos. Heldigvis ikke min, den kom fra en HR43. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Det stemmer at denne motoren er kjørt med Gori propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Mare Nostrum skrev 4 minutter siden: Heldigvis ikke min, den kom fra en HR43. ja, du pusher Gori. For 0,1 l/nm besparelse.. magnuje skrev 1 minutt siden: Det stemmer at denne motoren er kjørt med Gori propell.. HR dette også? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Nei Bavaria 40 2008 Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Er det en verkstedsjobb å få av eksosmanifoilen på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 magnuje skrev 29 minutter siden: Er det en verkstedsjobb å få av eksosmanifoilen på denne motoren? Det kommer jo an på deg og hva du kan. Neppe behov for spesialverktøy men trangt kan det være. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Tok meg en titt inni manifoilen så godt jeg kunne. Er et ganske jevnt lag og glatt med koks langs veggene, ikke tykkere enn noen mm virker det som. Kan et første steg være å montere nytt bend og ta en skikkelig italian tuneup? Kjøre på full guffe uten overdrive i noen timer? Eller er det for mye koks til at dette vil ha noe effekt? Motoren funker helt fint uten røyk av noe slag, også på høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) Manifoil -> Manifold Tror ikke det hjelper noe videre men det skader jo ikke å prøve. Hvis det ikke er mer sot enn det som vises på bilde nummer 2 så hadde jeg ikke brydd meg. Redigert 20.Januar.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) Det ser faktisk verre ut på bildet enn det er, grunnet blitsen. Her er fra en annen vinkel, hvor du ser en veldig fin og glatt sot på veggen bak. Så det gjør ingen skade å kjøre videre med dette? Det er i hvert fall mindre propp enn det var? Redigert 20.Januar.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Bare å kjøre på. Litt sot blir det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) 19 minutes ago, Hulda said: Bare å kjøre på. Litt sot blir det uansett. Takk for svar! Så en film om bytte av bend på en MD2020 fra en danske som virker å ha en del peiling. Manifold på hans motor så mye verre ut enn min vil jeg påstå. Uten at han bemerket det eller gjorde noe med det? Da slipper jeg påkjenningen med å gå løs på manifold i denne omgang. Takk for all hjelp! Redigert 20.Januar.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) Hallberg Rassy skriver en hel del om Gori propeller og også litt Warning-tekst, se sid 9-10, i manualen https://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/Manual-Eng.PDF Redigert 20.Januar.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Du var heldig at ikke annleggsflaten var slik som hos meg på min 33 år gamle Yanmar, helt oppspist og og med bolter som knakk. Det ble ny eksosmanifold og eksosbend. Så tok jeg varmeveksleren i samme slengen slik at det hele kom på 40k! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Leste en australsk test av D2-55 for noen år siden. De anbefalte å marsje ved minimum 2000 rpm. De mente den ville sote om den vanligvis gikk på lavere last. Tror det handlet noe om at motoren var en enkel og ikke så moderne konstruksjon. Men de skrev samtidig at den var slitesterk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 magnuje skrev for 2 timer siden: Takk for svar! Så en film om bytte av bend på en MD2020 fra en danske som virker å ha en del peiling. Synes denne karen hadde heller svært lite peiling. Bruker flere minutter på å forklare selvfølgeligheter som å løsne fire muttere. Han burde også tatt en nærmere kikk på stussen som leder sjøvannet inn i eksosalbuen. Den er svært utsatt og kan ofte enkelt brekkes i stykker med en skrutrekker på en motor som har gått 1000 + timer. Det er forøvrig også der det vanligvis tetter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) I eksosbendet på min motor er det et rør fra stussen der kjølevannet kommer inn og videre mot eksosslangen slik at vannet kan ledes lengst bort fra manifolden. På bendet mitt var dette røret rustet helt bort etter 33 år/ca.3000 timer. Noen tetting var det ikke snakk om heldigvis, hverken i eksosmanifold eller bend. Gammelt bend: Nytt bend: Redigert 20.Januar.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Hva er årsaken til at propellen kan være problemet her? Nå hadde jeg en propell på snekka som gjorde at jeg akkurat klarte å makse turtallet på 3000 omdr. om våren med en D2-55a. Ellers koste den seg fint på 2300-2400 omdr som gir mest Nm. Hadde jeg dårlig tid så gikk den på 2600 omdr. Var aldri snakk om soting. Men nå kjørte jeg på med dyserens i blandt. Vet ikke om det utgjorde noen forskjell. Dette er en helt super motor av en arbeidshest etter hva jeg erfarte. Startet på sekundet hver vår, og lett å serve også. Skrudde av bendet en gang, og dette var superenkelt, så dett klarer du fint selv. Men rens den du har først. Er ikke sikkert den har rusta i filler. NB: etter flere timer med dorging, så kjørte jeg den på 2400 omdr i 5-10 min før jeg la til for kvelden. D2-75 er en motor som har mer trøbbel pga turbo. Men det er bruken som feiler her da de oftest er å finne i seilbåt. Litt motorbruk for å komme ut og inn igjen etter seilturen. Motoren og turbo får aldri kjørt seg skikkelig og til slutt så går turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.