Darlingen Svart 7.November.2022 Del på Facebook Svart 7.November.2022 Barbaria skrev On 5.11.2022 at 22.21: Ja, alt passet helt fint. Jeg kunne ikke se noe forskjell på delene. Hi If look closely into the image you will notice the outlet has different design on both and the hole position don’t match. I am not aware of the Stainless steel outlet being harmful to the manifold as we sold them for years and we never had any issues. We recommend a Stainless steel outlet as it provides great resistance to corrosion and it would last you a very long time Kind regards Shamu Raza Technical advisor|parts4engines ltd Hei igjen.Fremdeles hevder Parts4engines at dette aluminiumsbendet,ment for Perkins M50,ikke vil passe på en VP D2-55. Det er jo egenlig litt rart når skriver at det passet rett på. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 7.November.2022 Del på Facebook Svart 7.November.2022 (redigert) Det er kanskje viktig og presisere at jeg har D2-55A., og Perkins prima 50 er samme motor. Muligens er også D2-55B den samme. Hvilken versjon av D2-55 er det du har? Du kan se forskjell i åpningen på albuen. Hvis åpningen din er trekantet så har du ikke D2-55A versjon og Perkins albuen passer ikke. Har du en firkantet åpning så passer den. Redigert 7.November.2022 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Darlingen Svart 7.November.2022 Del på Facebook Svart 7.November.2022 Barbaria skrev for 2 timer siden: Det er kanskje viktig og presisere at jeg har D2-55A., og Perkins prima 50 er samme motor. Muligens er også D2-55B den samme. Hvilken versjon av D2-55 er det du har? Du kan se forskjell i åpningen på albuen. Hvis åpningen din er trekantet så har du ikke D2-55A versjon og Perkins albuen passer ikke. Har du en firkantet åpning så passer den. Hei.Jeg er ikke sikker på hvilken version "min" D2-55 er men det skal jeg finne ut av.Du skriver at Perkins prima 50 og VP D2-55 er samme motor,men når jeg ser på Youtube videoer av prima 50 har denne varmeveksleren på styrbord side av motoren mens D2-55 har denne på babord side.Dieselpumpen er også plassert motsatt.Så at prima 50 og D2-55 skal være like skjønner jeg ikke.På svinghjulskappa på denne D2-55 står det alltids:Manufactured by Perkins. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.November.2022 Del på Facebook Svart 8.November.2022 Darlingen skrev for 23 timer siden: Hei.Jeg er ikke sikker på hvilken version "min" D2-55 er men det skal jeg finne ut av.Du skriver at Perkins prima 50 og VP D2-55 er samme motor,men når jeg ser på Youtube videoer av prima 50 har denne varmeveksleren på styrbord side av motoren mens D2-55 har denne på babord side.Dieselpumpen er også plassert motsatt.Så at prima 50 og D2-55 skal være like skjønner jeg ikke.På svinghjulskappa på denne D2-55 står det alltids:Manufactured by Perkins. Som du ser av partnummeret på den albuen jeg har brukt så tilhører den Prima M50. https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-outlet-elbow/ Før jeg kjøpte denne leste, eller hørte, at delene til Prima 50 kan benyttes til min D2-55 til omtrent halv pris av Volvo. Det er vel ikke utenkelig at Volvo har gjort noen egne endringer, hvem vet. Men, du gjør rett i å sjekke nøye selv for jeg er bare en dude på et forum Albuen jeg kjøpte passer i alle fall 100%. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
StorStas Svart 8.November.2022 Del på Facebook Svart 8.November.2022 D2-55A og D2-55B har lik innfesting som Prima M50, mens D2-55C-F har mer "trekantet" hull. Synes godt på bildene. Prima M50: https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-outlet-elbow/ D2-55A/B: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55a-and-d2-55b-stainless-steel-exhaust-outlet-and-connector/ D2-55C-F: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-stainless-steel-exhaust-outlet-elbow-connector-kit/ Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 8.November.2022 Del på Facebook Svart 8.November.2022 On 11/6/2022 at 4:53 PM, Darlingen said: Ja,eksosbendet kan være lurt å sjekke,impelleren i sjøvannspumpa og innløpet på varmeveksleren Takk for innspill. Jeg sendte spørsmålet til mekaniker. Ifm med at belgen til seildreven nå byttes (i skrivende stund) etter at de foreskrevne 7 årene har forløpt, så er eksosbendet noe de også sjekker siden såpass mye allerede er demontert (De er VP autorisert). En bekymring mindre her for meg, men kudos til dere som kan så mye og er så flinke at dere får til så mye selv Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
larsenigarasjen Svart 9.November.2022 Del på Facebook Svart 9.November.2022 Om dere skal ha deler til Perkins, er han her bra på pris: https://www.dieselmann.no/perkins-deler._202.html. Jeg har Perkins Prima M60 i båten, og i sommer tok eksosbendet kvelden. Dieselmannen hadde delene inne, og prisen var ikke mye forskjellig som parts4engine sine priser. Finner ikke eksosbendet på siden hans, så jeg ringte de. Sitér dette innlegget Link to post
Darlingen Svart 9.November.2022 Del på Facebook Svart 9.November.2022 StorStas skrev for 22 timer siden: D2-55A og D2-55B har lik innfesting som Prima M50, mens D2-55C-F har mer "trekantet" hull. Synes godt på bildene. Prima M50: https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-outlet-elbow/ D2-55A/B: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55a-and-d2-55b-stainless-steel-exhaust-outlet-and-connector/ D2-55C-F: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-stainless-steel-exhaust-outlet-elbow-connector-kit/ Hei igjen.Jeg har vært ombord idag og slik jeg tyder motorskiltet er "min" motor en D2-55-A og da skal forhåpentlig eksosbendet fra Perkins Prima M50 passe. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.November.2022 Del på Facebook Svart 15.November.2022 Her er eksosbendet fra min D2-55F fra min 2015 modell Bavaria 42 Vision. Anbefales å bli byttet. Jeg syntes det ser lurt ut. Kjøler er også demontert og renset. Det så også lurt ut å få mekanikeren til å gjøre. I likhet med mine D4 motorer, så er det vel fortsatt hvert 5. år som gjelder. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Ove T Svart 15.November.2022 Del på Facebook Svart 15.November.2022 Hej Nu är det väl så att Perkins Prima 50 och Volvo Penta MD 22 är samma motor, där D2 55 är efterföljaren till MD 22, det kan ju vara så att MD 22/Prima 50 avgaskrök passar på D2 55 av tidigaste modeller. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
magnuje3 Svart 24.Mars Del på Facebook Svart 24.Mars Hva tenker D2-50/55 folket om denne løsningen her da? Fiffig løsning med en slags anode/pakning hybrid for å beskytte varmeveksler? Har blitt veldig glad i eksosbendet fra HDI, men aldri klart å slå meg til ro med potensiale for galvanisk korrosjon (selv om jeg inspiserer ofte). Virker litt shaky med ekstra tykkelse og nye bolter osv. Men på en annen side digg å ha en billig del som tar støyten? https://www.swedenmarineparts.com/spare-parts/inboards/volvo-penta/engine-parts/diesel-models/products/exhaust-flange-upgrade-kit-for-volvo-penta-d2-50-d2-55-marine-diesel-engines-d2-5xexhkit/ Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 25.Mars Del på Facebook Svart 25.Mars Vil tro den gjør en god jobb! Har selv montert denne mellom varmeveksler og eksosbend på min D2-55 E https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/ Mitt originale eksosbend fra 2007 så fremdeles fint ut da jeg demonterte det sist gang i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.