Jump to content

VP D2-55 bytte av eksosbend (med bilder)


magnuje

Recommended Posts

Da har mitt bend ligget i saltsrye (30%) i to døgn. Kunne nok ha ligget litt lengre. Har også sanblåst litt. Min konklusjon er at etter 5 sesonger er det så tynt gods i deler av stussen hvor sjøvann kommer inn på bendet og det samme med deler av innerrøret hvor varmeksos får kjølevann rundt at det er like greit å bytte. Det er skuffende at en motordel holder kun 5 sesonger. 

 

20200210_162112.jpg

20200210_162116.jpg

20200210_162126.jpg

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
blueline skrev On 10.3.2020 at 8.40:

Er det noen som vet hvilket moment det skal trekkes til med på min d1-30 når jeg monterer det nye bendet. Det er nok ikke så lett å komme til med momenttrekker, men likevel. Det ble forøvrig et rustfritt bend fra HDI marine.

 

Eksoskne 2.jpg

 

På min Yanmar så skal den bare dras til med vanlig håndmakt. 30Nm? Men jeg fikk med pakning i rustfritt stål fra HDI. Ville uansett prøvd det først. Lekker det så drar du til litt mer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Thostr
On 1/28/2020 at 5:34 PM, Lars H. said:

Løsningen for meg ble nytt eksosbend pluss ny komplett eksosmanifold og varmeveksler. Hva den nye pakningen er laget av, vet jeg ikke. Den fulgte med bendet. Men jeg la pakningsmasse (anbefalt av Hulda) mellom pakning og manifold.

 

Lars H ev @Hulda - hva slags pakningsmasse ble benyttet? Jeg har byttet men skal ta en ny sjekk fordi jeg ikke gjorde anleggsflaten godt nok ren (tror jeg). Kanskje vært greit med pakningsmasse mellom plakning og manifold? Har fra før av denne, kan den brukes? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Thostr said:

 

Lars H ev @Hulda - hva slags pakningsmasse ble benyttet? Jeg har byttet men skal ta en ny sjekk fordi jeg ikke gjorde anleggsflaten godt nok ren (tror jeg). Kanskje vært greit med pakningsmasse mellom plakning og manifold? Har fra før av denne, kan den brukes? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863


Ser den massen holder til maks 300 grader. Blir det ikke varmere enn dette i overgangen bend/manifold?

 

HDI marine insisterte på at pakningen skulle installeres tørt, men dette var en SS pakning. Etter Hulda sine anbefalinger gikk jeg heller for en komposittpakning for å minimere risken for korrosjon. Bestilt fra parts4engines. Mulig pakningsmasse gir mer mening på disse?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
22 minutes ago, magnuje said:


Ser den massen holder til maks 300 grader. Blir det ikke varmere enn dette i overgangen bend/manifold?

 

HDI marine insisterte på at pakningen skulle installeres tørt, men dette var en SS pakning. Etter Hulda sine anbefalinger gikk jeg heller for en komposittpakning for å minimere risken for korrosjon. Bestilt fra parts4engines. Mulig pakningsmasse gir mer mening på disse?


Jeg brukte samme pakningen fra parts4engines. 

 

Hm håper ikke den pakningsmassen tar fyr da, ser at temperaturer over 300 grader ikke akkurat er uvanlig på en diesel.  @Hulda har du noen kommentarer? Har montert nå, men tar jo heller en ny demontering enn å få fyr i motoren...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
21 minutes ago, Hulda said:

Det verste som kan hende er at massen kokser. Den tar ikke fyr. Bruker den på Huldas GM 6.2L NA V8. Det er noen år siden sist jeg plukket på den forbindelsen nå. Må være snart 10 år, minst fem. Tett, begge eksosrør.


Ok, så du mener jeg ikke må demontere, rengjøre og bruke noe annet?  

Dette er jo _på_ motoren og ikke et stykke unna som eksosrør er. Så er vel betydelig høyere temperaturer her? Samtidig så er jo selve bendet vann-kjølt så det tar vel ned temperaturen en del. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
6 minutes ago, Hulda said:

Hos meg sitter pakningene ca. 50 mm fra nærmeste eksosporter. Manifoldene kjølt med grønt vann. Kjør og prøv. 

 

Ok takk for svar, får prøve meg med en IR-temperaturmåler og se hvor høye temperaturer det blir på dette punktet. Eksosalbuen blir kanskje  ganske kraftig nedkjølt av saltvannet som kommer ut av varmeveksleren også? 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Uvitenskapelig test med IR-termometer ratet opp til 380 grader utført. Lot motoren gå rundt 30 minutter, siste 20 under belastning og circa 10 av disse på 2500 rpm som er litt mer enn marsjfart (2200 ifl manualen såvidt jeg husker).

 

Maks 95 grader målt på bend/gods, lå stort sett på 93. Får måle litt mer under bruk i lengre tid, men ser ingen grunn til å vie dette veldig mye mer oppmerksomhet. Mulig det mildt sagt jævlig kalde vannet her oppe bidrar til ekstra mye kjøling.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Barbaria skrev for 5 timer siden:


Ja det passet fint og det står fremdeles på.

Ok,kjempegreier,men ifølge svaret jeg fikk fra parts4engines.com,skulle det alu bendet ha passet........

 

Good afternoon

 

Although the Prima M50 and the D2-55 exhaust outlet look very similar there is difference and we don’t recommend purchasing the M50 outlet for the D2-55 as the holes positions are different

 

We only have the SS version available for the D2-55 engine

 

Måtte du ikke tilpasse bendet på noen måte?Passet det lille bendet for sjøvann inn på bendet også rett på? 

Link to post
Share on other sites

Darlingen skrev for 8 timer siden:

Ok,kjempegreier,men ifølge svaret jeg fikk fra parts4engines.com,skulle det alu bendet ha passet........

 

Good afternoon

 

Although the Prima M50 and the D2-55 exhaust outlet look very similar there is difference and we don’t recommend purchasing the M50 outlet for the D2-55 as the holes positions are different

 

We only have the SS version available for the D2-55 engine

 

Måtte du ikke tilpasse bendet på noen måte?Passet det lille bendet for sjøvann inn på bendet også rett på? 


Ja, alt passet helt fint. Jeg kunne ikke se noe forskjell på delene.

 

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg har båten på land nå med en D2-55F, og har også en Gori 3-foldet propell med overdrive. Båten er 7 år gammel, og jeg overtok den sent isommer. Med overdrive har den typisk gått i 1700 rpm.

 

På land der jeg ligger har jeg tilgang på flinke mekanikere, for dette kan jeg ikke noe om selv. Kan det være lurt å be de om å sjekke eksosbendet på båten? Evt andre ting ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 18 timer siden:

Interessant tråd. Jeg har båten på land nå med en D2-55F, og har også en Gori 3-foldet propell med overdrive. Båten er 7 år gammel, og jeg overtok den sent isommer. Med overdrive har den typisk gått i 1700 rpm.

 

På land der jeg ligger har jeg tilgang på flinke mekanikere, for dette kan jeg ikke noe om selv. Kan det være lurt å be de om å sjekke eksosbendet på båten? Evt andre ting ?

Ja,eksosbendet kan være lurt å sjekke,impelleren i sjøvannspumpa og innløpet på varmeveksleren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...