Jump to content

Blått LEDlys bak båt, noen som har prøvd denne?


Bigdrago

Recommended Posts

Har betydelig sans for å handle fra Ebay, men ville da samtidig hatt som forutsetning å ta det med fatning om dette skulle ryke etter kort tid, jfr veldig lav pris. Var i hvert fall overraskende billig. Skadepotensialet er uansett lite, da disse er skrogmontert utenpå og kun med kabelgjennomføring i bakkant som du trenger å tenke på. Da har du kontroll på sikkerheten og det er det viktigste.

 

Så kan det jo faktisk hende at dette er knallbra. Jeg har selv Båtsystem Aquadisc i blå, og disse koster til sammenlikning kr 3.000 ! pr stk. Da kan du altså bytte 20 ganger for samme pris. Løp og kjøp.

 

Blått lys under plattformen er blant de totalt unyttige tingene på en båt, men gir en enestående mulighet til å studere den meget sjeldne blåfisken som ellers er helt usynlig, og av mange regnet som utryddet.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Mouche said:

Hva er poenget med alt dette fæle lyset?

Har vært diskutert mange ganger! det og bauglys!! her blir vi nok ikke enige!  vi får bare respektere at folk vil ha slikt på båtene sine!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er vel på lik linje med folk som styler og senker bilene sine, lastebiler som er full av tusenmetere og oransje markeringslys rundt om og folk som bruker 100.000,-kr i julepynt i hagen sin. Noen liker det, og andre ikke. Og alle personer har sin egen smak om hva som er tøft eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 44 minutter siden:

Bauglys kan vel ha en praktisk nytte, men dette fæle lyset bakpå hekken hva er det godt for, eller er det bare "har stort behov for å bli sett-faktoren" som råder?

Sikkert greit å kjøre bak en slik båt i mørket, med blått baklys akter. :crazy:

Link to post
Share on other sites

@Torsen67

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Blått lys = billig Kina-bling :thumbsup::giggle:

@-morten- og @Mouche

Nei, billig er det ikke, ref mitt innlegg høyere opp. Bling, ja ! og relativt harry, ja !. Overtok mitt med båten og hadde absolutt ikke fått rederinnens godkjenning hvis vi skulle kjøpt dette selv. Men når det først er der, så er det faktisk litt morsomt å kikke ned i vannet i det blå lyset. Har i utgangspunktet forbud mot å slå det på i gjestehavner pga harryblingfaktoren:) 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Hvordan reagerer egentlig fisk og andre sjødyr på slikt lys under vann?


I akvarieverdenen brukes blått ledlys gjerne som nattlys. Blått lys påvirker i alle fall ikke ferskvannsplanters vekst, spørs om de kan nyttegjøre seg så mye av det blå fargespekteret at det har noen betydning. Hadde selv blått nattlys i et par av akvariene mine noen år, merket ikke ulemper verken for fisk eller planter. Fikk til og med yngel på noen relativt vanskelige maller i det ene karet med nattlys, så vil tro at blått nattelys ikke kan være alt for ille. Er nok verre med hvitt lys som planter kan nytte og for døgnrytmen til fisken rett under båten.

Link to post
Share on other sites

Hørte på en sending med Ekko på P2. Om nye led gatelys mm, lysforurensning etc. 
 

Fugler og insekter tar feil av månen og alt mulig slags lys, og det har blitt en forverring med hvitere lys, som led. De dør i hopetall. 
 

Så om man vil det marine livet godt, dropper man lys under vann, tenker jeg. Som et føre var prinsipp 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 3 timer siden:

Det er vel på lik linje med folk som styler og senker bilene sine, lastebiler som er full av tusenmetere og oransje markeringslys rundt om og folk som bruker 100.000,-kr i julepynt i hagen sin. Noen liker det, og andre ikke. Og alle personer har sin egen smak om hva som er tøft eller ikke.

 

Nå er vel lys på veien og i boligstrøk ganske vanlig, ja sågar ønskelig og nødvendig, men blått lys bak på båten?

 

bellen skrev for 3 timer siden:

 

Blått lys sørger faktisk for at nattesynet blir ivaretatt. Men tror ikke du egentlig vil merke det så godt uansett, det er jo under vann.

 

Har sett dette på noen båter, riktignok kun i utlandet så langt (heldigvis!), men lyset synes godt også andre steder enn "under vannet"!

 

Er det slik å forstå (basert på relativt få kommentarer her) at eneste formålet er at noen synes dette er stilig, pent, tøft eller hva det måtte hete, men ikke har noen praktisk verdi? Er neste at man har forskjellige farger og lar disse veksle og blinke? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Popeye70 og @Eureka: Jeg skal ikke gjøre meg til forsvarer av dette blålyset under vann, men av alle ting vi utsetter miljøet for, så tror jeg dette er av de mindre viktige.

 

Etter å ha hatt dette på noen få ganger i korte økter sist sommer, så er mitt inntrykk at fisken i liten grad reagerer på dette. Hadde kanskje trodd de ville stime rundt, men det gjør de ikke.

 

Jeg vil imidlertid forsvare blålyset (eller om det evt var hvitt) med at det faktisk gir en veldig nyttig effekt når folk skal gå i land fra båten når man ligger longside et fjell. Det er vel den eneste praktiske nytten ved dette fordi du får ganske tydelig frem det litt glatte og sleipe området ned i fjæra når du ligger mot fjell. Syltynt argument ja, men faktisk sant. Ble applaudert av litt ustø gjester flere ganger når vi kunne slå på dette og lose folk trygt opp på fjellet en halvmørk sommerkveld. Har ellers litt lite lys på plattformen, og da var dette blålyset under vann en god hjelp i de minuttene man trenger det.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

Nå er vel lys på veien og i boligstrøk ganske vanlig, ja sågar ønskelig og nødvendig, men blått lys bak på båten?

Så det er nødvendig å bruke 100.000,-kr på julelys i hagen og at lastebilene ser ut som juletrær når dei kommer etter vegen, eller at 18-åringen har neonlys under golfen sin? 

 

Mouche skrev Just now:

Er det slik å forstå (basert på relativt få kommentarer her) at eneste formålet er at noen synes dette er stilig, pent, tøft eller hva det måtte hete, men ikke har noen praktisk verdi? Er neste at man har forskjellige farger og lar disse veksle og blinke? 

Ja, det har du nok sikkert rett i. Tviler på at det har noe spesielt praktisk betydning, på lik linje med en 6 meters høy dansende julenisse. Det er for å "vise seg frem" og en stil som en del folk liker. Jeg ser ingen grunn til å rakke ned på det, selv om jeg ikke har planer om å montere det på min båt. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 11 minutter siden:

Så det er nødvendig å bruke 100.000,-kr på julelys i hagen og at lastebilene ser ut som juletrær når dei kommer etter vegen, eller at 18-åringen har neonlys under golfen sin? 

 

Nei, og jeg har heller ikke hevdet noe slikt. Jeg har dog hevdet at lys på biler, busser, ja sågar lastebiler er både nødvendig og nyttig, til og med lovpålagt. I boligstrøk synes jeg også at gatelys er en fordel på mange sett og vis, men blått lys på hekken på båten ser jeg absolutt ingen praktisk hensikt med. Jeg har også lys på/i/ved min bolig, svært nyttig i mørket.

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

 

Nei, og jeg har heller ikke hevdet noe slikt. Jeg har dog hevdet at lys på biler, busser, ja sågar lastebiler er både nødvendig og nyttig, til og med lovpålagt. I boligstrøk synes jeg også at gatelys er en fordel på mange sett og vis, men blått lys på hekken på båten ser jeg absolutt ingen praktisk hensikt med. Jeg har også lys på/i/ved min bolig, svært nyttig i mørket.

 

Så du forstod fortsatt ikke hva jeg skrev? Jeg nevner ekstra lys, ikke lys som er lovpålagt eller har praktisk betydning. Eller klager du like mye på ungdommer som styler og senker bilene sine? 

Link to post
Share on other sites

God ide, få slikt blått lys langs kaikanten på Aker brygge, så blir det tryggere å falle i vannet i fylla etter et restaurantbesøk.  :easter:

 

(Og gjerne i Strömstad også). :saint:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...