Jump to content

Blått LEDlys bak båt, noen som har prøvd denne?


Bigdrago

Recommended Posts

Har aldri hørt om at noen gjestehavner har forbud mot "blålys", men regler om feks. ro etter et visst klokkeslett, har nok de fleste. Så skal en ha full fest til diskolys (gjene blått), må en nok finne seg en holme for seg selv. Så får vi andre bare godta litt blålys i vannet en stille sommerkveld i en gjestehavn. Men å ha en mening om dette blålyset, må være lov enten en er for eller mot.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 4 timer siden:

Ser jeg en båt i gjestehavna med blått lys under badeplattformen, tenker jeg umiddelbart at " der blir det fest utover natta gitt". Jeg tar sikkert feil. 
 

Skal vi avklare, først som sist, hva er innafor, hva er utafor?  Kan jeg montere strobelight og discokule i salingen? 

 

Med mine straks 80 år på baken kan jeg love at det blir lite fest og leven utover natta fra båten min. Men jeg er fremdeles i relativt god fysisk form og ser frem til kveldsbad i mørke kvelder med lys under badeplattformen. Ellers kan jeg også nevne at jeg stort sett unngår marinaer og uthavner med store ansamlinger av båter, og har ikke til hensikt å lage noe "se på meg"- opplegg.

 

Dette for å berolige sarte og nervøse sjeler som kan tro jeg har  til hensikt å lage discolys i marinaene. Jeg er FOR kveldsro og FOR hensyn til andre (selv om noen antyder det motsatte uten å kjenne meg).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 9 minutter siden:

 

 

Dette for å berolige sarte og nervøse sjeler som kan tro jeg har  til hensikt å lage discolys i marinaene. Jeg er FOR kveldsro og FOR hensyn til andre (selv om noen antyder det motsatte uten å kjenne meg).

 

Der lurte du meg :-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

 

Der lurte du meg :-)

 

:smiley:

Jeg er av natur litt anarkist (men bare litt). Det får noen til å misforstå og tro jeg ikke tar hensyn til andre.

Og så har man kanskje en tendens til å bli litt sta på sine gamle dager . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Artig tråd. Mange mer og mindre merkelige argumenter for og i mot. Nå er vel båtfolk som folk flest, bortsett fra disse som omtaler andre som "folk i båt" fordi de ikke gjør akkurat det samme som dem selv. Selv liker jeg juletre med hvite lys, mens min oldemor hadde stearinlys og synes mine lys var harry. Selv synes jeg farget lys er harry. 

Argument 1. Man har disse lysene for å bli sett. Er det ikke slik at ganske mange velger selve båten og bilen også for å bli sett?

Argument 2. Fest og fyll. Så lenge ikke dette er forbudt så kan man vel bruke hva som helst for å innby til fest.

Argument 3. Ja man må følge gjeldende regelverk, men det finnes vel neppe for undervannslys

Argumant 4; Har selv et undervannskamera med lys og er det fisk kommer de og titter inn i kameraet når lyset settes på.. Festlig!

Kanksje man kan få rene akvariet bak båten med disse lampene. 

 

Og til slutt. Selv om ikke jeg liker disse lysene, eller festmusikk, eller naboen som vasker båten eller eller, så burde jeg kanskje vise litt takhøyde la andre få være i fred

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 28 minutter siden:

Og så har man kanskje en tendens til å bli litt sta på sine gamle dager . . . . .

 

:saint: :thumbsup:

Lars H.

(76 år)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trenger vi et eget underforum for geriatriske hjelpemidler og stell/vedlikehold av disse? Rullatorer, høreapparater, pensjonistscootere, kunstige kroppsdeler osv.

 

Det er sikkert mange som lurer på hva slags hofteolje man trenger på forskjellige typer kunstige hofter. Er f.eks. en helsyntetisk bedre enn en mineralsk...?  :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 7 minutter siden:

Trenger vi et eget underforum for geriatriske hjelpemidler og stell/vedlikehold av disse? Rullatorer, høreapparater, pensjonistscootere, kunstige kroppsdeler osv.

 

Det er sikkert mange som lurer på hva slags hofteolje man trenger på forskjellige typer kunstige hofter. Er f.eks. en helsyntetisk bedre enn en mineralsk...?  :giggle:

 

Snakk for deg sjæl. 1946- modell. 50 push-ups og 5 minutter planken nesten hver dag. Også Nötholmen rundt ute på svabergene. Det er de dagene det ikke er intensiv trening. Men jeg føler meg litt slapp i fisken, egenlig. Alderen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 8 minutter siden:

Trenger vi et eget underforum for geriatriske hjelpemidler og stell/vedlikehold av disse?

 

:-)

 

Og så kan ungdommen få et forum hvor de kan spørre hvordan de trimmer 8hk påhenger til 12 hester.. eller hva de nå alltid spør om ;-)

 

Noe av det som er både hyggelig og nyttig her er aldersfordelingen. Det er vel egentlig et større problem med mangel på unge og kvinner enn at "gamle gubber" er overrepresentert. Inkluderer meg selv for jeg tipper alle menn over 50 er gamle gubber, sett fra ett yngre perspektiv. 

 

Helt ærlig, savner kvinner her inne. Litt mer usikker på "de yngre" for de er så "slitsomme" og har en tendens til å være både flinkere, smartere og mer energiske så da står en igjen avkledd og ubrukelig med utdatert "erfaring" ;-)

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 51 minutter siden:

Litt på siden: Det kan da ikke være mulig at jeg er eldstemann på forumet . . .?

1941- modell, bikker 80 til neste år. Det må da ellers være flere enn meg og Lars fra krigsårene . . ?

 

Du husker kanskje litt fra krigsårene. Det gjør nok ikke jeg (-43 modell), men jeg opplevde i hvert fall frigjøringen! Her på armen til mor flankert av to kjekke engelske soldater.

 

1945a.jpg.7d4a42f4977c4e96befe95159f8786e1.jpg

 

Dette er nok langt fra trådens tittel om "blålys", men jeg kunne ikke stoppe . . .

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Og da er det bestilt to LED blålys på e-bay for tilsammen under 300 kroner, inkl. frakt. Håper de kommer innen 1. april så jeg unngår MVA og fortollingsbgebyr.

 

Lysene vil bli montert under badeplattformen på en panikkbryter for det tilfellet at det skulle dukke opp sure gammle gubber. Bryteren vil bli merket "Mouchebryter".  :smiley:

 

Nice. La selv inn bestilling på 4 ? styres med egen bryter.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tråd. Kjøper meg noen lys og koker popcorn. Dette er saker. Jeg kan godt melde meg på som jypling. 77 modell og evig ung! (Må bare trimme litt før jeg blir 43, sikkert lurt, muligens). 

 

Alt handler om respekt og å kose seg sammen på sjøen. La oss samles om positive opplevelser og ha vidsyn og til modighet med de som koser seg på en litt annen måte enn deg selv. 

 

Snart helg og tid for bunnstoff! ???

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 10 timer siden:

 

Nice. La selv inn bestilling på 4 ? styres med egen bryter.

 

Da skjønner jeg at jeg må trå til igjen. La inn bestilling på to til så jeg får fire stykker jeg også.. Sånn blir det også to pakker på under 350 kroner hver. Da går jeg under radaren til tollvesenet. Nå er det bare å håpe at de ankommer før jeg skal ha båten på vannet før Påske.

 

Nå går jeg ut i snekkerverkstedet (har egen snekkerfilial her i Chiangmai) og lager et par teakplater til å montere dem på, to og to. Jeg planlegger å lime platene til skroget og skru fast lysene til plata. Sånn kan jeg også få ført ledningene sammen to og to så det blir færre hull i skroget. Hos meg passer det fint å ta hull relativt usynlig, godt over vannlinjen.

 

Redigert:

Etter forslag fra junior blir det to glassfiberplater i stedet for teak til å feste lysene på. De vil bli limt fast og laget med innfeldte muttere, så jeg slipper å skru i skroget. Vi har glassfiber og polyester i Chiangmai også . . . .

 

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Du husker kanskje litt fra krigsårene. Det gjør nok ikke jeg (-43 modell), men jeg opplevde i hvert fall frigjøringen! Her på armen til mor flankert av to kjekke engelske soldater.

 

Det var et veldig fint bilde Lars.

Vi bodde på Strømmen under krigen og jeg husker veldig mye fra krigsårene. Det skjedde veldig mye spesielt, og så hadde jeg en eldre bror som fant på mye fanteri. Vi hadde griser, høner, kaniner og geiter på en liten hageflekk i Skolegata 18, og hus med utedass og vedfyring. Og utenfor på andre siden av veien stod det en tysk soldat på vakt. For der bodde det tyske offiserer. som hadde overtatt huset til lærer Fjellvang. Vi hadde stor respekt for den vaktposten, og også for de tyske soldatene som marsjerte i gatene i Strømmen. Og så husker jeg engelsk bombing av Kjeller flyplass. Vi satt i potetkjelleren når flyalarmen gikk. Og det var rasjonering og matmangel. Til frokost var det poteter stekt i tran. Og det var ikke Møllers tran uten smak, nei. Jeg har utrolig mange minner fra den tiden, og selvfølgelig fra etterkrigstiden da jeg bodde på skjetten, et par hus bortenfor Hotellet (som den gang var kvinneasyl) og gikk på ski til Gjellerås Skole, forbi der du bor nå.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...