Jump to content

Blått LEDlys bak båt, noen som har prøvd denne?


Bigdrago

Recommended Posts

Så mye bestilling på blå lys, kommer nok til å få puddelen til å se rødt... :giggle:

 

Ang lys under vann...jeg var oss basseng forhandleren i går å handlet kjemikalier...

Der solgte de en ny type basseng belysning, med fjernkontroll og lys som forandret sakte farger.. alt i LED selvfølgelig...

Kanskje dette blir den nye trenden …?

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Hah, gleder meg til dere oppdager alle de lysmulighetene dere kan få kjøpt til hagedammer* :clap:
*) Tar ikke ansvar for om det tåler saltvann :p

 

 Du behøver ikke ta noe ansvar.

Spesifikasjonen sier "Marine" og stainless steel 316. Vi får se. Uansett blir det et billig eksperiment.

 

Ellers er de spesifisert til både 80 0g 50 W hver. Regner med at det er tilsvarende wattstyrke  for glødelamper med samme lysstyrke, slik at 4 lamper ikke drar 200 W effektivt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg også skulle få meg noe slikt lys på Saga'n, en kan jo ikke være dårligere enn ungdommen? Men det begynner å bli slitsomt å følge med på alt det nye.

 

helge_old.jpg.28a52f9c3a024a8b0670f5f68c2f145a.jpg

 

Lars H.

(-43 årgang)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja Lars, den som klager over å bli gammel bør tenke på alternativet . . .

 

Ellers vil jeg nevne et råd jeg engang fikk fra min mor:

"Når du blir gammel Nils, må du ikke gå med pensjonistene . . . "

 

Det var hun som bemerket til min bror, da hun var godt over 80 og bussjåføren ville ta honnørpris:

"Den mannen har da ikke noe med hvor gammel jeg er . . "

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer det seg messen Sjøen for alle. Der får en kanskje kjøpt "blålys"?

Og husk, pensjonister får barne/honnørbillett der, - he he.

 

blaalys.jpg.b432f4b1200de7bf7bd29a6da9c9c7c5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Nå nærmer det seg messen Sjøen for alle. Der får en kanskje kjøpt "blålys"?

Og husk, pensjonister får barne/honnørbillett der, - he he.

 

blaalys.jpg.b432f4b1200de7bf7bd29a6da9c9c7c5.jpg

 

Hvis ikke båt-messen blir avlyst pga Corona. Er jo bil-messer som har lidd den skjebnen?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 6.3.2020 at 7.31:

For å slippe å borre i skroget under vann, kan det være en ide og montere de oppå trimflapsene, ved hjelp av en vinklet brakett slik at de lyser rett bakover. Da kan man styre lyset opp eller ned i vannet.

 

Denne ideen likte jeg litt. Tenker du ikke at de kan falle av når man kjører i plan? 

 

(Kona bekymrer seg så jeg spør for å få flere til å være enig i at vannet beveger seg under og ikke over flapsene. Kanskje i deplasement fart at det blir en anelse mer turbulens men....)

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 3 timer siden:

Etter å ha lest tråden vurderer jeg å bestille et par jeg også, og montere dem på hver side av roret på tresnekka. Mest for å påføre hjerteklapp på surgubber ...?

D0EAA61C-940B-4CCC-922F-A002424C556C.png.eaa0e162f4f14ce88a3c93a73e227d9c.png

Fin god gammel årgang av ei sjekte. Har sans for slike gamle båter. 

Link to post
Share on other sites

Mouche er nok ikke alene om å ha dette synet på blått lys...og andre ting som plager andre.  Men,- på dette forum aksepteres det bare rosende omtale og positive tilbakemeldinger uansett.  Kritikk frabedes.  Det er som å be naboen skru ned volumet på musikken. Som den furtne ungen han er, skrur han det bare høyere...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg begynte å tenke på en eller annen boblebadfunksjon en kunne senke ned på bunnen og få litt brusing og bobler i gang, sammen med lys da selvsagt. ,-)

----

Fra spøk til alvor, det er en plass til/for alle på samme måte som det alltid finnes en for alle. Samtidig, i min ungdom så gikk jeg hverken i bedehus eller på homseklubb veldig ofte, men ble aldri nekta de gangene jeg var der ;-) Så la blålysene blomstre, de finner sine brygger og sine plasser. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte litt på dette med montering på trimflapsene og husket på at jeg har ti LED bolter liggende i kjelleren som jeg hadde tidligere tenkt å bruke på et annet båtprosjekt. Til det ble de for store men til dette er de perfekte! Fem stk på hver trimflaps. Disse er på 3W hver og de er marine grade stainless steel. 

 

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg kan lodde og få en helt tett kappe rundt de. Holder varme/krympeslange? Hvordan kan jeg koble sammen 10 stk under vann i parallell? Koblingsboks best eller? Hver LED bolt har ca 25-30cm kabel. 

 

Se produktet her: https://www.oznium.com/led-bolts-prewired-leds/led-bolt

 

Ser at støvet hjemme synes godt i alle fall. Den lyser noe helt sykt mye. Dette er på 12v AAA batterier i serie. Utrolig lysstyrke. 

 

 

 

IMG_20200307_213254.jpg

 

IMG_20200307_213415.jpg

 

IMG_20200307_213415.jpg

 

IMG_20200307_213405.jpg.0086317f3db1e63dc2585ecc69cae395.jpg

 

IMG_20200307_213418.jpg

 

Screenshot_20200307_214924.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Flott å se at dere også finne slike lys som sågar; Den lyser noe helt sykt mye. Dette er på 12v AAA batterier i serie. Utrolig lysstyrke. 

 

Diskresjon og måtehold har gått av måte. Her er det høy partyfaktor/harryfaktor og unna vei, her kommer jeg, kjekk og grei, alle se på meg!

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Noen som har testet ENYCASE under vann? Dette produktet ser genialt ut for dette formålet. 

https://www.hellermanntyton.no/produkter/produktnyheter/hensel-enycae-nytt-design

http://www.enycase.de/enycase/index.php

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Diskresjon og måtehold har gått av måte. Her er det høy partyfaktor/harryfaktor og unna vei, her kommer jeg, kjekk og grei, alle se på meg!

 

Jeg trodde/håpet Mouche hadde tatt inn over seg at vi også fleiper litt, og at handummer seg ut når han holder på slik videre med forutintatte meninger om andre. Men det ser ut til at jeg tok feil der. Men som den som ble utpekt som sjefsmobber, vil jeg foreslå at det er nok nå, både fra ham og oss. Denne tråden bør ikke gli ut i personkrakteristikker og krangling om uvesentligheter.

 

Desverre vet jeg ikke hvor Mouche holder til eller ferdes, men jeg kunne gjerne ønske å treffe ham til en koselig prat. Ikke minst for å få vist at her er det ingen partyfaktor eller en som, for å bruke hans egne ord:

".... har det på 24/7, spesielt når han ligger i en gjestehavn og driter en lang marsj i hva alle andre måtte mene om det siden verden og tanken er fri, ytringsfriheten gjelder og hvem bryr seg om hva andre måtte mene.  . . . . . "

 

Jeg tror vi i MY Saowanee er minst like hensynsfulle og bryr oss om andre minst like mye som både Mouhe og de fleste gode båtfolk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 47 minutter siden:

 

Jeg trodde/håpet Mouche hadde tatt inn over seg at vi også fleiper litt, og at handummer seg ut når han holder på slik videre med forutintatte meninger om andre.

 

Problemet er nok heller at enkelte her IKKE fleiper, men i ramme alvor installerer denne dritten, dessverre. Jeg mener ingenting om noen konkrete anonyme nicker her, kun om temaet, lysforsøpling i forskjellige former og fasonger. Med andre ord prøver jeg å holde meg til sak mens du, og noen andre "moroklumper", er mer opptatt av person. Jeg avstår fra å kommentere denne "humoren" enkelte bedriver, eller mangel på sådan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...