Jump to content

Blått LEDlys bak båt, noen som har prøvd denne?


Bigdrago

Recommended Posts

Mr_Stian skrev On 2.3.2020 at 21.55:

Jeg har nettopp montert 4 stk av disse bak på min båt. Men med hvitt lys og ikke blått. Styrken er helt ok. Testet med ett lys under vann før jeg monterte og det ser ut til å funke. Gjenstår bare å se om de holder. 

 

Festet du de kun med sika eller med noe annet i tillegg?

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å kjøre den rett gjennom skroget. dette for å minske sannsynlighet for at det kommer vann inn i selve lampen. Mener det var 6mm hull til ledning å hvis du har på godt med tec7 så blir det tett. Har ingen problemer med å borre hull under vannlinjen. 

Link to post
Share on other sites

Det eneste som plager meg med slikt lys, er når man har dette påskrudd i gjestemarina. Og det er det mange som har da de sikkert syns dette er drittøft og har behov for å bli sett. Men å sitte med dette i trynet når man prøver å slappe av med et rolig t-lys eller et dempet led-lys i sin egen båt, da blir jeg irritert. Blender faktisk ganske bra når man får dette rett i mot. Synd folk ikke begrenser bruken av lys her. Noen ganger ser det ut som man har en trailer ved siden av seg.

Link to post
Share on other sites

Quote

Nei, og jeg har heller ikke hevdet noe slikt. Jeg har dog hevdet at lys på biler, busser, ja sågar lastebiler er både nødvendig og nyttig, til og med lovpålagt. I boligstrøk synes jeg også at gatelys er en fordel på mange sett og vis, men blått lys på hekken på båten ser jeg absolutt ingen praktisk hensikt med. Jeg har også lys på/i/ved min bolig, svært nyttig i mørket.

 

Nødvendig nyttig og lovpålagt er stikkord her :giggle:

 

image.png.bfb8cb53ff1e8edbd38eb3d88fbb7b91.pngimage.png.1fda4a2ab60efbe14701ae651f946452.pngimage.png.266d3a42b1bdda5080f90f6f39d37f14.png

 

 

Tenk hvor kjedelig verden ville vært om alle hadde lik smak.

 

Kjør på med blått undervannslys de som vil.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 23 timer siden:

 

Blått lys sørger faktisk for at nattesynet blir ivaretatt. Men tror ikke du egentlig vil merke det så godt uansett, det er jo under vann.

Er vel teorier om både blått og rødt lys, men siden de ikke blir enige tviler jeg på at noen virker veldig bra :p

Uansett, som du sier liten effekt siden det er under vann. 
 

Folk får gjøre som man vil med båtene sine, men jeg er allergisk mot unødige gjennomføringer under vann. Og uansett synes jeg det blir nesten like ille som å la flagget henge ute hele kvelden eller ikke ta inn fenderne. (Har vel klart å glemme meg å gjøre begge deler selv, folk får gjøre som de vil ;)


 

 

Link to post
Share on other sites

eriklepe skrev 17 minutter siden:

Tenk hvor kjedelig verden ville vært om alle hadde lik smak.

 

Enig, men glad for at det finnes en del lover og regler slik at ikke alle blir pådyttet ved "tvang" andres dårlige smak! Takk for at du så tydelig demonstrerer akkurat hva jeg påpeker i så måte.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 3.3.2020 at 17.42:

Hva er poenget med alt dette fæle lyset?

 

Mouche skrev On 3.3.2020 at 20.48:

Bauglys kan vel ha en praktisk nytte, men dette fæle lyset bakpå hekken hva er det godt for, eller er det bare "har stort behov for å bli sett-faktoren" som råder?

 

Dette måtte jo komme . . . . :yesnod:

 

Nå fikk jeg lyst på "dette fæle lyset" jeg også. Jeg synes blålys under badeplattformen kan være både stilig, morsomt og praktisk.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 33 minutter siden:

Jeg synes blålys under badeplattformen kan være både stilig, morsomt og praktisk.

 

Og da har vi det på 24/7, spesielt når vi ligger i en gjestehavn og driter en lang marsj i hva alle andre måtte mene om det siden verden og tanken er fri, ytringsfriheten gjelder og hvem bryr seg om hva andre måtte mene. Helt enig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 12 minutter siden:

 

Og da har vi det på 24/7, spesielt når vi ligger i en gjestehavn og driter en lang marsj i hva alle andre måtte mene om det siden verden og tanken er fri, ytringsfriheten gjelder og hvem bryr seg om hva andre måtte mene. Helt enig!

Ja det finnes jo to kategorier av individer til sjøs Mouche, : Båtfolk, og Folk i båt. Tydelig her hvilken kategori disse tilhører som vil ha blått lys under båten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det føles mye tryggere på høsten når det er mørkt i vannet ungene bader. Lyset gjør det også lettere å se maneter osv. Samt er gøyere om man plasker rundt i klart vann. 

 

Nei jeg skjønner ikke hvorfor alle blir så engasjert. Er mye større problemer å ta tak i på sjøen enn om noen har på litt stemningslys. Jeg bruker deg mest ved bading o.l.. Aldri under seilas. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Mouche said:

 

Enig, men glad for at det finnes en del lover og regler slik at ikke alle blir pådyttet ved "tvang" andres dårlige smak! Takk for at du så tydelig demonstrerer akkurat hva jeg påpeker i så måte.

Bare hyggelig! 
 

Og enig at reglene gjør det lettere for de som ikke tåler andre folk. Fint om de kan få noen lover og regler for blinkende julebelysning også så de som blir støtt av det slipper å ha belastningen med å se på. Jeg liker ikke slik belysning  men klarer å la vær kalle de for folk i hus.
 

Jeg ser mange gode argumenter for å ha undervannslys mens de som misliker det har ingen andre enn «dårlig smak».  Er båtfolk nå blitt gretne, bitre, konservative gubber? Bedre å være folk i båt da:lol:

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 10 timer siden:

 

Og da har vi det på 24/7, spesielt når vi ligger i en gjestehavn og driter en lang marsj i hva alle andre måtte mene om det siden verden og tanken er fri, ytringsfriheten gjelder og hvem bryr seg om hva andre måtte mene. Helt enig!

 

Noen vet å trekke opp stemningen med personkarakteristikker og meninger om andre og deres tanker og hensikter.

Man blir fristet til å svare, med rull inn puppen, men jeg har forlengst sluttet å la meg provosere av dette medlemmet.

Det blir nok blålys, ja. :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

3rik skrev for 8 timer siden:

Og enig at reglene gjør det lettere for de som ikke tåler andre folk.

 

Problemet er ikke folk, men hva folk gjør så her dreier det seg for min del om sak først og fremst.

 

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Man blir fristet til å svare, med rull inn puppen, men jeg har forlengst sluttet å la meg provosere av dette medlemmet.

 

Din bruk av norsk grammatikk, bruken av personlige pronomen, er en vel kjent hersketeknikk. Jeg husker min farmor av og til sa følgende; "Jeg holdt på å si...." og så sa hun det. Hun mente åpenbart at hun da ikke hadde sagt det, men kun sagt hva hun hadde tenkt å si dersom, hvis eller i fall. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og da er det bestilt to LED blålys på e-bay for tilsammen under 300 kroner, inkl. frakt. Håper de kommer innen 1. april så jeg unngår MVA og fortollingsbgebyr.

 

Lysene vil bli montert under badeplattformen på en panikkbryter for det tilfellet at det skulle dukke opp sure gammle gubber. Bryteren vil bli merket "Mouchebryter".  :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 27 minutter siden:

Lysene vil bli montert under badeplattformen på en panikkbryter for det tilfellet at det skulle dukke opp sure gammle gubber. Bryteren vil bli merket "Mouchebryter".  :smiley:

 

Du når stadig nye "høyder" eller lavmål som det vel ellers omtales som, gratulerer!:giggle:

 

Var det noen som nylig skrev noe sånn som; Noen vet å trekke opp stemningen med personkarakteristikker og meninger om andre og deres tanker og hensikter.

 

https://www.ikea.com/no/no/search/products/?q=speil

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 16 timer siden:

 

Og da har vi det på 24/7, spesielt når vi ligger i en gjestehavn og driter en lang marsj i hva alle andre måtte mene om det siden verden og tanken er fri, ytringsfriheten gjelder og hvem bryr seg om hva andre måtte mene. Helt enig!

 

Mouche, jeg synes du burde roe deg ned litt. Det er jo tross alt bare snakk om blått lys under båten som kan slåes av når det ikke passer. Det er ikke bra for helsen å hisse seg opp over slike bagateller. Du burde også innse at du dummer deg ut hvis du fortsetter å la deg trekke opp. La oss avslutte her og heller konsentrere oss om det som er hyggelig, for eksempel at båtsesongen står for døren.

 

Jeg for min del hopper av denne tråden nå og tar en tur i snekkerverkstedet og sysler litt med båtrelatert snekring. DET er bra for helsen.

:seeya:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Mouche, jeg synes du burde roe deg ned litt.

 

 

Det du bedriver er fet patetisk forsøk på mobbing og ikke noe annet, men det er vel på det "nivået" du befinner deg i diskusjoner, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Jeg husker min farmor av og til sa følgende; "Jeg holdt på å si...." og så sa hun det. Hun mente åpenbart at hun da ikke hadde sagt det, men kun sagt hva hun hadde tenkt å si dersom, hvis eller i fall. 

 

Noe genetisk ? 

Link to post
Share on other sites

Altså, det er bare å ha dette blå lyset om man ønsker det, og ser praktiske grunner til å ha det for min del. Dessverre tror jeg 9 av 10 har dette lyset for å vise seg frem ala "Se på meg!". Så, mitt syn er at denne type lys, og andre lys som kan minne om en blanding av trailer og juletre, ikke har noe å gjøre i en gjestemarina eller andre steder det ligger båter tett i tett, som feks i Sandspollen en vakker sensommerkveld. Ser man ikke sin egen båt da, så må man enten kjøpe enda større båt, få seg briller, eller kun kjøre båt når det er lyst ute.

Link to post
Share on other sites

Dette med blått lys går vel sammen med en rekke andre ting inn under " Jeg dr.... i hva du mener, jeg gjør som jeg har lyst til for det har jeg rett til"....

Det å "ha rett til" her jo blitt et slags mantra for mange både på land og på sjøen.  En glemmer da at om en selv mener en "har rett til" noe så overkjøres en annen persons rett.  Jeg ønsker f.ex å hevde min "rett til" å ligge i havn uten å bli plaget av blått lys, av støy fra festende båtfolk etter tidspunkt for ro i havna, av hekkbølger fra hensynsløse båteiere, av for høy fart i mørket, av båtførere med promille etc etc.  

Det rare da er at jeg gjerne får beskjed om å ikke oppsøke gjestehavn, holde meg på land eller evt dra på fjellet...  Hvorfor er det alltid de som ønsker ro og fred, trygghet som skal "gi seg" og oppgi sine rettigheter...?

 

Kanskje det burde etablere egne gjestehavner for de som ønsker fest, fart og fyll (og blått lys for den saks skyld), og andre havner for de med behov for ro og fred?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
joern-eo skrev 6 minutter siden:

 

Kanskje det burde etablere egne gjestehavner for de som ønsker fest, fart og fyll (og blått lys for den saks skyld), og andre havner for de med behov for ro og fred?

 

Ser at du er fra Sande i Vestfold. I praksis så bør de maritime nasjonalparkene fungere på den måten, der er unødig støy ikke lov, samt "lek" med motorbåt, bruk av drone osv. Men det tar nok litt tid før det er innarbeidet. 

 

Nå går det nasjonalparker mer eller mindre hele veien fra Tjøme til Grimstad. Så om en legger seg i havner i nasjonalparkene bør en være trygg for "partygjengen". 

-------

Personlig syns jeg det er trist at det må reguleringer til. Men når de først er der så kan en i det minste bruke de til egen fordel. 

 

Spørsmålet er jo om noen som ikke ønsker eller vil vise hensyn til andre båter i en havn i det hele tatt vil forholde seg til at de er i en nasjonalpark? Om en driter i det ene så driter en som regel i det andre også. 

 

Tiden får vise. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...