Jump to content

Blått LEDlys bak båt, noen som har prøvd denne?


Bigdrago

Recommended Posts

Bigdrago skrev 1 time siden:

Stilig å ligge midtfjords og stupe ut fra badeplattformen :)

 

Enig. Det  er sånn jeg vil ha det når jeg tar kveldsbad  :thumbsup: 

Men ikke bare midtfjords. Vi ligger ofte longside i uthavn. Da kan vi også sjekke fjellformasjonene intil båten.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ikke til båt, men til brygge”skjørt”:

 

Vi har en sandstrand (lys skjellsand) langs vår brygge på hytta, og har montert noen billige 220V små lyktestolper langs kanten, som på bildet.  Stemningsfullt, men lyser ikke opp sanden.
 

Men så prøvde vi en dykkerlykt under vannet, og det ble et helt annet, og mye mer effektfullt lys på den nesten hvite sanden om kvelden! Plutselig vrimlet det av fisk etc.

Tenker derfor å montere ett ( eller to) hvite LED-lys under vannflaten, langs bryggeskjørtet.  Helst på en type stang  så man kunne trekke disse opp på brygga om høsten/vinteren, og så senke under vann på fine sommerkvelder.  
 

Det måtte være noen helisolerte / helstøpte greier, sannsynligvis da med omformer til 12 volt (ikke trygt med 220v .?).  Altså ikke modeller der ledning må føres inn gjennom akterspeil til tørre omgivelser inne i båten.

Hadde blitt et veldig stilig hvitt undervannslys!  Altså montering ned langs ”skjørtet” på bildet, utenfor badetrappen.

Er det noen som har tips til spesifikke kvalitetslamper som tåler saltvann og er helisolerte/innkapslede?  Linker??

 

 

 

 

1B137D00-9C0D-4157-9887-5B854A9AB80C.jpeg

Redigert av ArvidKa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er bryteren klar fra snekkerfilialen min i Chiangmai. Den vil bli plassert i et skap bak innerlineren på bakdekket. Bakplata vil bli primet og limt fast og fronten med bryter skrudd fast til denne. Jeg tar alle fire kablene inn over vannlinjen og kobler til rekkeklemmer ombord.

 

Fint å få brukt sånne smårester av teak som liggger og slenger. Dette er gamel teak, overflødige rester fra gamle hus som vi har flyttet og bygd opp igjen i løpet av mer enn 30 år.

 

IMG_8323.JPG.2c9c98faf65a025ae8c32d49d05a1f8d.JPGIMG_8325.JPG.ea0f0c6c9cb459e9624d78da686d9251.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 2 timer siden:

Nice. Kobler du lysa på rele? Hvilke kabelfester bruker du?

 

Kobler lampene direkte. Det er neppe snakk om mange ampere her.

 

Har ikke tenkt så mye på kabelfester enda. Sannsynligvis limer jeg på lister som jeg kan feste kablene på. Skal skaffe noen bilder når jeg kommer så langt. Håper lampene kommer før Påske, slik at jeg får det på plass før båten skal ut i år. Jeg har erfart at deler fra Kina har tatt uventet lang tid i det siste. . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Hva?? Bryter fra Biltema??? (OK, ser at det ikke er det, men det lignet en de hadde tidligere  :-)  ).

 

Feil! Kjøper ALDRI brytere fra BT. Jeg går konsekvent for brytere av typen "toggle switch" og av av god kvalitet. Jeg hater såkalte "rocker switch". Har hittil kjøpt gjennom Farnell Norge til båtbruk. Ingen problemer med dem.

 

Bryteren på bildet er en dummy jeg har kjøpt her i Thailand på Lazada til bruk i hjemmesnekrete bordlamper. Den ble prøvemontert for å gjøre bildet komplett og vil bli byttet ut når jeg kommer hjem til Norge.

 

Hjemmesnekret bordlampe til gjestehuset vårt i Chiangmai:

IMG_7583.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig der kom disse fantastiske LED lysene fra ebay https://www.ebay.com/itm/Blue-42LED-80W-Underwater-BOAT-MARINE-Transom-LIGHTS-316-Stainless-Steel-Pontoon/193264689263?hash=item2cff79206f:g:EkgAAOSwNYVdUQlo

 

Oppgitt til 80W i annonsen og 50 w i velagte datablad. Utrolig billig, men som med det meste av ting som er for fantastisk til å være sant så gjelder nok det også disse. Målte strømmen ved 13 Volt. 0,3 Ampere. Med andre ord disse var på 4 Watt  Gidder i alle fall ikke å montere de på båten. Noen forlag til hva de kan brykes til :giggle:

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Oppgitt til 80W i annonsen og 50 w i velagte datablad. Utrolig billig, men som med det meste av ting som er for fantastisk til å være sant så gjelder nok det også disse. Målte strømmen ved 13 Volt. 0,3 Ampere. Med andre ord disse var på 4 Watt  Gidder i alle fall ikke å montere de på båten. Noen forlag til hva de kan brykes til

 

Vanligvis oppgis wattstyrke for LED som effekten på glødepærer som gir samme lysstyrke. Så dette er ganske normalt. 1 Watt LED tilsvarer minst lysstyrken på en 10 Watt glødelampe. Så 50 W bør være godt innafor. De vil lyse godt opp under båten din. Du bør være glad for at de ikke trekker 80 W hver. Da ville du fort kunne fått flatt batteri . . .

 

Jeg har nettop mottat mine 4 stk. De blir montert i Påsken . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 4 timer siden:

 

Vanligvis oppgis wattstyrke for LED som effekten på glødepærer som gir samme lysstyrke. Så dette er ganske normalt. 1 Watt LED tilsvarer minst lysstyrken på en 10 Watt glødelampe. Så 50 W bør være godt innafor. De vil lyse godt opp under båten din. Du bør være glad for at de ikke trekker 80 W hver. Da ville du fort kunne fått flatt batteri . . .

 

Jeg har nettop mottat mine 4 stk. De blir montert i Påsken . .

80 W da starter jeg bare aggregatet  :yesnod:  Neida det var en spøk, Det får rekke for motstanderens at vi forstyrrer med blålys:wink:

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 3 timer siden:

Monterer mine 4 i påsken og :) hvilket rele og bryter bruker dere?

 

Disse trekker så lite strøm at det ikke bør være nødvendig med rele (0.3 A hver). Jeg har vist bryteren min i ett tideliger innlegg her. Den blir plassert inne i et skap på akterdekket. Båten min har logo med lys på hekken, så jeg bruker den kursen som allerde har ledning helt frem.

 

Jeg har laget 4 små plater i GRP (en for hvert lys), ca 15 mm tykke med innebyggete muttere M4 for sikkert feste med syrefast maskinskrue. Disse platene limer jeg med epoxy på den vertikale delen av hekken og borer hull i midten av hver plate for ledningsgjennomføring. Jeg får da 4 små hull (Ø5 mm) under vannlinjen, men disse blir tettet bra med Tech7 både under lampene og i hullene. Jeg montere i Påsken og vil ta bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 3.3.2020 at 15.30:

Det er vel på lik linje med folk som styler og senker bilene sine, lastebiler som er full av tusenmetere og oransje markeringslys rundt om og folk som bruker 100.000,-kr i julepynt i hagen sin. Noen liker det, og andre ikke. Og alle personer har sin egen smak om hva som er tøft eller ikke.

Lastebiler har markeringslys som en del av sikkerheten og gjerne montert med 1 meter mellom hvert lys, ser voldsomt ut men er et signal til motgående på smale veier om at her må du være obs og kanskje stoppe litt på møteplass. Jada, jeg er lastebilsjåfør og måtte bare :giggle:

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev 9 minutter siden:

Lastebiler har markeringslys som en del av sikkerheten og gjerne montert med 1 meter mellom hvert lys, ser voldsomt ut men er et signal til motgående på smale veier om at her må du være obs og kanskje stoppe litt på møteplass. Jada, jeg er lastebilsjåfør og måtte bare :giggle:

Det er ikke bare markeringslysene, noen av hyttene ser ut som  er i redligth... ? 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er lysene ferdig montert på skroget

 

Jeg lagde 4 plater i GRP som jeg limte på skroget med epoxy. Hullet Ø5mm i midten er for ledningen og går rett gjennom skroget. Det ble behørlig tettet med Tech7, både i hullet rundt ledningen og under LED-lyset. De to festehullene har innebygget mutter M4 i plata for feste med maskinskruer. Standard maskinskruer hadde litt for stor diameter på hodet, så jeg måtte slipe av litt på smergelskiva. Unbrakoskruer hadde passet perfekt, men det hadde jeg ikke for hånden.  Kobling av det elektriske må vente til jeg får båten på vannet, da det er mange andre mer presserende oppgaver som kommer først . . . .

IMG_8505.JPG

IMG_8526.JPG

IMG_8534.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 3.3.2020 at 11.42:

Hva er poenget med alt dette fæle lyset?

Helt enig, hva er grunnen til at man skal ha blått lys på og under båtene? Hvitt lys er jo både stiligere og mer nyttig? Ikke at jeg har noe med det, men har lurt på hvorfor folk vil ha slikt lys.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 6 timer siden:

Helt enig, hva er grunnen til at man skal ha blått lys på og under båtene? Hvitt lys er jo både stiligere og mer nyttig? Ikke at jeg har noe med det, men har lurt på hvorfor folk vil ha slikt lys.

 

Selvfølgelig er det for å plage og irritere gamle surpomper. Hvorfor ellers . . . ?

Men har vi ikke vært gjennom dette allerede . . ?

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

 

Selvfølgelig er det for å plage og irritere gamle surpomper. Hvorfor ellers . . . ?

Men har vi ikke vært gjennom dette allerede . . ?

 

 

Må være deilig å være så ung og hipp! Ute og chiller'n i dag og får litt lættis? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...