pipe Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 scamπ skrev 3 minutter siden: laderen har vært koblet slik at den er på pluss på ene og minus på det andre. Da røyk to teorier til men må innrømme jeg er litt skeptisk til om det siste batteriet holder helt inn selv om det kan skje Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) 11 minutes ago, pipe said: Da håper jeg at jeg sover når den testen er ferdig. Tenkte å ta en tur på jobben i ni draget men i disse tider med påskekrim og virus kan jo ting utsettes til en annen dag. Hehe. Fikk veid batteriene nå med en digital badevekt. Usikker på hvor nøyaktig den er med 1 desimal, men begge batteriene veier 24,0 kg. Redigert 13.April.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) 5 minutes ago, pipe said: Da røyk to teorier til men må innrømme jeg er litt skeptisk til om det siste batteriet holder helt inn selv om det kan skje Har funnet mye god info på sutars.com, spesielt når det gjelder installasjon og beregne kabeltverrsnitt. Der leste jeg at det var lurt med "diagonalt" trekk og forsyning. Status batteri #2: 12,58V etter 4 timer. Redigert 13.April.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 scamπ skrev 4 minutter siden: Usikker på hvor nøyaktig den er med 1 desimql, Det er godt nok det Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) scamπ skrev 10 minutter siden: Har funnet mye god info på sutars.com, spesielt når det gjelder installasjon og beregne kabeltverrsnitt. Der leste jeg at det var lurt med "diagonalt" trekk og forsyning. Du har tydeligvis gjort hjemmeleksa på en bra måte og det viser jo også i din iver på finne ut av hva egentlig det er som foregår. Redigert 13.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 3 minutes ago, pipe said: Du har tydligvis gjort hjemmeleksa på en bra måte og det viser jo også i din iver på finne ut av hva egentlig det er som foregår. Takk for det! Prøver så godt jeg kan å gjøre ting riktig :) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 2-3% vekttap er det som regnes som uttørket på disse AGM batteriene mener jeg å huske. Det er ikke mye, og årsaken til at jeg alltid veier dem ved installasjon. Skriver alltid vekten på siden av dem sammen med dato, indre motstand, og hvilespenning. 2-3% er 5-700 gram dersom ett batteri skal veie 24 kilo. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Seilars skrev 10 minutter siden: 2-3% vekttap er det som regnes som uttørket på disse AGM batteriene mener jeg å huske. Det er ikke mye, og årsaken til at jeg alltid veier dem ved installasjon. Skriver alltid vekten på siden av dem sammen med dato, indre motstand, og hvilespenning. 2-3% er 5-700 gram dersom ett batteri skal veie 24 kilo. Tror nok en til vil gjøre som deg her etter hva han har opplevd. Det er smart å ha tingene sine på stell. Er ikke like nøye selv med ber alltid om å få sjekket batteriene med batteritester før jeg bærer de ut av butikken. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 2 minutes ago, pipe said: Tror nok en til vil gjøre som deg her etter hva han har opplevd. Det er smart å ha tingene sine på stell. Er ikke like nøye selv med ber alltid om å få sjekket batteriene med batteritester før jeg bærer de ut av butikken. Jepp, det tar jeg absolutt med meg videre! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 scamπ skrev for 4 timer siden: Det gikk uhyggelig fort her også. Har målt på nytt nå. Spenning er 10,52V etter 1 t 39m. Noe som er et klart tegn på at en celle er død. Hvis du fortsetter å belaste det batteriet tipper jeg at du kan ta ut en god del mer strøm. Og hvis du da etter en stund måler temperaturen på batteriet utvendig vil du se hvilken celle som er defekt. Den vil belaste de friske cellene med en viss effekt. scamπ skrev for 3 timer siden: Disse batteriene har stått koblet sammen i 1 bank i snart 2 år. Burde ikke begge batteriene oppføre seg likt? Ikke nødvendigvis. Hvis begge batteriene er feil behandlet vil en feil alltid oppstå først et eller annet sted. Du får ikke 12 celler til å dø momentant, dette er et analogt forløp. I dette tilfellet ser det ut som om den ene cella i det ene batteriet er død, men det behøver ikke bety at de 11 andre er friske. De kan ha ulik grad av skade, og flere kan stå med en fot i grava. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 7 hours ago, Komodo said: Noe som er et klart tegn på at en celle er død. Hvis du fortsetter å belaste det batteriet tipper jeg at du kan ta ut en god del mer strøm. Og hvis du da etter en stund måler temperaturen på batteriet utvendig vil du se hvilken celle som er defekt. Den vil belaste de friske cellene med en viss effekt. Ikke nødvendigvis. Hvis begge batteriene er feil behandlet vil en feil alltid oppstå først et eller annet sted. Du får ikke 12 celler til å dø momentant, dette er et analogt forløp. I dette tilfellet ser det ut som om den ene cella i det ene batteriet er død, men det behøver ikke bety at de 11 andre er friske. De kan ha ulik grad av skade, og flere kan stå med en fot i grava. 11,8V etter 12 t 20 min. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Første jeg sjekket i dag ? Ting som tyder på at det batteriet er 100% så langt.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hva er planen for batteri nr. 1 ? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) 13 minutes ago, Fantino said: Første jeg sjekket i dag ? Ting som tyder på at det batteriet er 100% så langt.. Hehe, kult! Ja. Endelig svar rundt lunsjtider. Redigert 14.April.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 5 minutes ago, Seilars said: Hva er planen for batteri nr. 1 ? Vente til forhandleren åpner, og få deres velsignelse til å tappe det ned til 4V. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 11,73V etter 14 timer. I testen av dette batteriet koblet jeg også opp en batterimonitor for å telle antall ampere. I skrivende stund har det gått ut 59ah av batteriet. Halogenlampens strømtrekk har gradvis minsket fra 4,58A til 4,2A. Om det skyldes temperatur eller feilmargin på monitoren, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Du må prate med importør, ikke forhandler. Det de nok lurer på først er om batteri 1 var 100% fulladet. Før en eventuell ny test som går helt ned til 4V så må du starte laderen på nytt, og notere deg at det ikke går strøm inn på batteriet etter «peaken» man får når man starter laderen på ny. Noter deg gjerne max. strøm peak også, samt ladespenning. Det er viktig for å kunne dokumentere at ikke utjevning pågikk. Det er naturlig at strømmen synker når spenningen synker. Det er litt som å skru igjen hagekrana, da gir mindre trykk i slangen mindre vannstrømming, og mindre vann totalt levert til hagedammen. Det er derfor strømmen har gått noe ned underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Vær også klar over at ikke alle ladere er villige til å starte ett såpass utladet batteri. Så kanskje må du se i hylla om du har noe annet og litt dummere som kan tilkobles. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det batteriet må da være veldig nær å kunne friskmeldes? Følger jo denne kurven jeg fant temmelig perfekt. Og skal jo ha noe lavere Ah-rating nå når det testes med «C16» eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 14 minutes ago, Seilars said: Du må prate med importør, ikke forhandler. Batteriene er "dessverre" kjøpt hos SeaSea i Strømstad. Skal kontakte SeaSea på Rud for å høre om de kan være et mellomledd i disse corona-tider. SeaSea på Rud får batteriene sine fra Sverige, og ikke Skanbatt i Norge. Er rimelig sikker på at SeaSea i hele Norden får sine batterier fra Batteripoolen i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 18 minutes ago, Fantino said: Det batteriet må da være veldig nær å kunne friskmeldes? Følger jo denne kurven jeg fant temmelig perfekt. Og skal jo ha noe lavere Ah-rating nå når det testes med «C16» eller deromkring. Ja, ser ut til at det ene batteriet er i rute. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Om du har kjøpt dem i Sverige, så kan de likevel komme fra skanbatt. Det står jo for skandinavisk batteri import, så det er vel ikke umulig at de har SeaSea over grensa også. Ring Sverige og hør hvor de får ritar fra. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 4 minutes ago, Seilars said: Om du har kjøpt dem i Sverige, så kan de likevel komme fra skanbatt. Det står jo for skandinavisk batteri import, så det er vel ikke umulig at de har SeaSea over grensa også. Ring Sverige og hør hvor de får ritar fra. Ringte Skanbatt i Påsken, SeaSea i Norge fikk batteriene sine direkte fra Sverige og ikke via deres nettverk. Har ikke hørt med SeaSea i Sverige, men de står oppført som forhandler av batterier fra Batteripoolen. Jeg ringer for å dobbeltsjekke :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Og spør samtidig om garanti/reklamasjonsbetingelser i Sverige. Trolig er det 12 mnd. fra kjøpstidspunkt. Så vidt jeg ved, skrur de av bryteren tvert der borte, fleksibiliteten er tilnærmet null. Norge er i særstilling når det gjelder garanti/reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Garanti tror jeg ikke du har uansett etter 2 år. Skal jeg være ærlig så tror jeg ikke det lar seg fikse heller med såpass lite restkapasitet som det hadde. Du får høre med seasea i sverige hvordan de vil håndtere saken. Dersom svaret er at batteriet er dødsdømt og uten garanti, så kan du vurdere om du vil bruke energi på en hestekur med muligheter, men likevel relativt dårlige odds. Det var det jeg nevnte for en liten tid siden med at man har ganske dårlig tid på seg når slike ting skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.