Jump to content

AGM batteribank har tatt kvelden, igjen

5nacks

Recommended Posts

scamπ skrev 40 minutter siden:

Det håper jeg også. Jeg ble litt skremt av mangelen på kunnskap om batterier. Når jeg dro frem testeren, fikk jeg beskjed om at det var langt over deres nivå. Når jeg dro fram vekta, sto de å klødde seg i hodet ?

??  Det blir ikke lett å være batteriforhandler fremover.

Kommer aldri over en butikk jeg gikk forbi i Fredrikstad sentrum i sommer. Hele butikkvinduet var fullt av støvete batterier i sola. Så mange batterier kjøper man bare inn fordi det ser kult ut. Jeg kjøper aldri batterier av dem som stabler dem i kule pyramider eller setter dem i butikkvinduer.  Men jeg er ingen selger, så det er vel noe der jeg ikke forstår. Men batterier skal behandles som melk. Sist inn i butikken, sist ut av butikken, innkøp i forhold til salg, og lagres  kaldest mulig. 

11 minutes ago, Seilars said:

??  Det blir ikke lett å være batteriforhandler fremover.

Kommer aldri over en butikk jeg gikk forbi i Fredrikstad sentrum i sommer. Hele butikkvinduet var fullt av støvete batterier i sola. Så mange batterier kjøper man bare inn fordi det ser kult ut. Jeg kjøper aldri batterier av dem som stabler dem i kule pyramider eller setter dem i butikkvinduer.  Men jeg er ingen selger, så det er vel noe der jeg ikke forstår. Men batterier skal behandles som melk. Sist inn i butikken, sist ut av butikken, innkøp i forhold til salg, og lagres  kaldest mulig. 

Jeg har lært mye om batterier gjennom denne tråden - takk for det, folkens! Fremover vil jeg sikkert bli oppfattet som batterikjøperen fra helvete. 

Men, jeg tror mitt besøk hos båtbutikken i dag, beviser at det med stor sannsynlighet er mulig å plukke med seg dårlige batterier, 2 ganger på rad. 

Vel, det virker jo litt alarmerende, men jeg ville latt batteriet stå på lading et døgn slik at det garantert var fulladet før jeg lot det hvile noen timer før testing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 minute ago, Lars H. said:

Vel, det virker jo litt alarmerende, men jeg ville latt batteriet stå på lading et døgn slik at det garantert var fulladet før jeg lot det hvile noen timer før testing.

Ja, det er nok lurt! La merke til et lite klistremerke som det sto 11/2018 på, antsr at det er datoen butikken fikk batteriet da klistremerket har butikkens navn. Spurte de om de hadde noe laderegime på batteriene har har på lager, det har de ikke. 

Med et slikt merke ville jeg umiddelbart levert batteriet tilbake. Å selge som nytt et gammelt batteri som har stått i butikken i 1½ år, er uhørt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det kan jeg ikke si, men da jeg kjøpte mine siste forbruksbatterier, var det rett fra hovedlageret til Bema. Jeg regner med at de var ferskere enn om jeg skulle kjøpt i en liten ubetydelig butikk.

Det kan jeg ikke si, men da jeg kjøpte mine siste forbruksbatterier, var det rett fra hovedlageret til Bema. Jeg regner med at de var ferskere enn om jeg skulle kjøpt i en liten ubetydelig butikk.

Ok. Lar det stå på lading. I morgen ringer jeg uansett til teknikeren hos Batteripoolen, som er leverandør av batteriene - det er ikke noe poeng å snakke teknisk med butikken. 

Når batteriet hadde 12,7V og det har vært lagret i 1,5 år så har det blitt ladet i tidsrommet.
Dessverre kan det se ut som batteriet har stått med for lav spenning før det har blitt ladet i følge batteritesteren.
Er jo smått utrolig at ett batteri som du har brukt i 2 år som forbruksbatteri  har bedre test data en ett nytt i fra butikken.
Men dette underbygger viktigheten av å ha høy nok spenning på batteriet uansett hvor det er oppbevart.

Seilars skrev for 4 timer siden:

Kommer aldri over en butikk jeg gikk forbi i Fredrikstad sentrum i sommer. Hele butikkvinduet var fullt av støvete batterier i sola.

Bilextra?

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Med et slikt merke ville jeg umiddelbart levert batteriet tilbake. 

I prinsippet enig, men det spørs vel om ikke TS har strekt strikken så langt det går i forhold til å reklamere.

Uansett lengden på strikken, er ikke et slikt batteri noe å ha. Reklamasjon og kroner vil jeg ikke blande meg bort i. Jeg anbefaler kun å levere dette batteriet tilbake og få tilbake han har betalt for dette batteriet. Det økonomiske og reklamasjon på det batteriet som døde er en annen sak.

Uansett lengden på strikken, er ikke et slikt batteri noe å ha. Reklamasjon og kroner vil jeg ikke blande meg bort i. Jeg anbefaler kun å levere dette batteriet tilbake og få tilbake han har betalt for dette batteriet. Det økonomiske og reklamasjon på det batteriet som døde er en annen sak.

Jeg fikk faktisk nytt batteri på reklamasjon/goodwill, så den skal de ha. Men, når jeg får utlevert et batteri som er dårlig, da er jeg jo like langt. Eller vent, jeg er faktisk i minus etter 2t kjøring. 

31 minutes ago, pipe said:

Er jo smått utrolig at ett batteri som du har brukt i 2 år som forbruksbatteri  har bedre test data en ett nytt i fra butikken.
Men dette underbygger viktigheten av å ha høy nok spenning på batteriet uansett hvor det er oppbevart.

Ja, det synes jeg også. Jeg begynner å tvile litt på hele opplegget. Enda mer sjokkerende er det første batteriet som de kom med, som hadde motstand på over 60 MΩ :confused:  Hadde det vært forrige gang jeg kjøpte batterier, hadde jeg fått med meg det batteriet også. 

Hvis du tester ett batteri mange ganger, får du det samme resultatet da?

Foreslår at du prøver følgende:

Lad batteriet helt opp, test på nytt, sett på en kraftig kortvarig belastning på batteriet (type 50-200A), test nok en gang. Sørg for at du har god kontakt på polene med klemmene, gni dem godt inn i blyet. Sett gjerne en liten tvinge utenpå klemma. 

Tipper du får ganske avvikende resultater. 

16 minutes ago, Komodo said:

Hvis du tester ett batteri mange ganger, får du det samme resultatet da?

Lad batteriet helt opp, test på nytt, sett på en kraftig kortvarig belastning på batteriet (type 50-200A), test nok en gang. Sørg for at du har god kontakt på polene med klemmene, gni dem godt inn i blyet. Sett gjerne en liten tvinge utenpå klemma. 

Ja,  har sikkert testet det 15 ganger. Kan forsøke å belaste det kraftig, må bare finne noe å belaste det med først. Polene på batteriet er av typen som skal skrur fast med m6 skruer. Polene er i et hardt metall. Jeg har brukt moment for å skru de fast.

Redigert av scamπ (see edit history)
scamπ skrev for 8 timer siden:

Den har blitt testet på andre batterier, så ser ikke noen grunn til å mistro den. Men, må vel kjøre en skikkelig utladningstest med hallogenpæra igjen. Tenkte meg egentlig utpå til helga, men må få ordnings på forbruksbanken først. 

Jeg tenker at det nok er vanlig med 6-12 mnd fra produksjon til du går ut av butikken med ett batteri. Det burde ikke være mer enn 6 mnd, men så er ikke alle like flinke på denne filosofien. Se for deg melke kjøla på meny. De fyller fra baksiden, og du henter på forsiden. Slik bør batterier også håndteres, men jeg mistenker bransjen for å ikke ha det slik. Her har du ett batteri som sannsynligvis er 1,5-2 år gammelt. Det er jo ikke ulikt det du i sin tid kjøpte. Kjør en test med halogenpæra, lad opp, og mål igjen. Er du da fornøyd, så vil jeg si at alt er ok. Det du trenger er ett batteri som er likest mulig det du har fra før. Batterier trenger noen sykluser for å kvikne helt  til ,så full ytelse får man først etter litt bruk. 

Så litt pirking...Det du måler er m ohm og ikke M ohm.  Dvs. milli ohm, ikke Mega ohm. Så kanskje hadde klemma litt dårlig kontakt når du målte 60? Det får du ikke svar på. Men uansett så imponerer ikke butikken som selger utgåtte dato varer. 

En annen ting er at du har kjøpt RA serien og ikke DC serien. RA er ett litt mer generelt batteri som ikke er like godt på dyputladinger som DC serien. RA er mer typiskt brukt i UPS og brannsentraler etc. DC er Deep cycle, og i følge ritar får man inntil 30% flere cycler ut fra DC serien enn RA serien. Har hørt det tidligere at endel selger RA, det handler vel om pris.  Men du skal ikke bekymre deg for det i disse tider, for nå handler det om å få dem til å fungere. 

32 minutes ago, Seilars said:

Jeg tenker at det nok er vanlig med 6-12 mnd fra produksjon til du går ut av butikken med ett batteri. Det burde ikke være mer enn 6 mnd, men så er ikke alle like flinke på denne filosofien. Se for deg melke kjøla på meny. De fyller fra baksiden, og du henter på forsiden. Slik bør batterier også håndteres, men jeg mistenker bransjen for å ikke ha det slik. Her har du ett batteri som sannsynligvis er 1,5-2 år gammelt. Det er jo ikke ulikt det du i sin tid kjøpte. Kjør en test med halogenpæra, lad opp, og mål igjen. Er du da fornøyd, så vil jeg si at alt er ok. Det du trenger er ett batteri som er likest mulig det du har fra før. Batterier trenger noen sykluser for å kvikne helt  til ,så full ytelse får man først etter litt bruk. 

Så litt pirking...Det du måler er m ohm og ikke M ohm.  Dvs. milli ohm, ikke Mega ohm. Så kanskje hadde klemma litt dårlig kontakt når du målte 60? Det får du ikke svar på. Men uansett så imponerer ikke butikken som selger utgåtte dato varer. 

En annen ting er at du har kjøpt RA serien og ikke DC serien. RA er ett litt mer generelt batteri som ikke er like godt på dyputladinger som DC serien. RA er mer typiskt brukt i UPS og brannsentraler etc. DC er Deep cycle, og i følge ritar får man inntil 30% flere cycler ut fra DC serien enn RA serien. Har hørt det tidligere at endel selger RA, det handler vel om pris.  Men du skal ikke bekymre deg for det i disse tider, for nå handler det om å få dem til å fungere. 

Takk for presiseringen, det er en stor forskjell!

Jøss, trodde batteriene var deep cycle, men nå som du påpeker det, er det jo åpenbart at de ikke er det. Man kan jo bli forvirret av mindre når man leser produktbeskrivelsen av batteriet på nettsiden til butikken:

Det står 80Ah nå, men det er samme batteriet. De har bare byttet ut C10 med C20. 

337106269_Screenshot_20200417_095831_com.android.chrome2.jpg.79efa45771d51dfb238550c9db3a0588.jpg

Jeg kjører en utladningstest. 

Men det har jo så god ‘tålighet’ at det kan erstatte batterier opp til 115Ah... Mye Snake Oil her gitt. Og frustrerende for oss forbrukere når vi er blitt kvalitetskontrollen til forhandlerene.

Tenker at jeg hadde gått tilbake med det batteriet med en gang og bedt om identisk med det du hadde. Og målt de nye/vist forhandler spec og resultat, og sagt at de må stille med egen kapasitetstester dersom de betviler Biltema sin.

Tror jeg kjøper sånne leirkrukke-batterier fra Mesopotamia neste gang.. Eller: 100Ah 3.2V LiFePO4 Lithiumceller fra Kina er nede i rundt 50 USD nå. Det kan fort bli hjemmemekk den dagen jeg må erstatte noen av bankene mine.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...