Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht

pam

Recommended Posts

@hanto1 ja, den er nok efterhånden rimeligt lagt fra originalen på den gode måde:ja: tror jeg. Flapsene virker rigtigt godt, og baugen stikker ikke af mere, samtidig har det øget effekten af Zipwake-systemet. March farten er fortsat i området 8-12 knob, men det sker på en helt anden kontrolleret måde og den har en langt roligere gang i sjøen. Vel tro at de har sænket baugen 2-2,5 grader mål på Zipwake-systemet ved 12 knob, og 1-2 grader ved 8 knob, så der er stor forskel. Har også betydet en del på brændstof-forbruget, det var ret tydelig på årets togt til Hvaler, jeg vurdere ca. 5-10 l/timen totalt ved 8-9 knob og 20-25 l/timen ved 12 da den kan holde den fart med ca.3-400 omdr. mindre. Så ja, temmelig stor ændring og besparelse. Jeg havde nok ikke forventet så stor en forskel. 

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

pam skrev for 18 timer siden:

@hanto1 ja, den er nok efterhånden rimeligt lagt fra originalen på den gode måde:ja: tror jeg. Flapsene virker rigtigt godt, og baugen stikker ikke af mere, samtidig har det øget effekten af Zipwake-systemet. March farten er fortsat i området 8-12 knob, men det sker på en helt anden kontrolleret måde og den har en langt roligere gang i sjøen. Vel tro at de har sænket baugen 2-2,5 grader mål på Zipwake-systemet ved 12 knob, og 1-2 grader ved 8 knob, så der er stor forskel. Har også betydet en del på brændstof-forbruget, det var ret tydelig på årets togt til Hvaler, jeg vurdere ca. 5-10 l/timen totalt ved 8-9 knob og 20-25 l/timen ved 12 da den kan holde den fart med ca.3-400 omdr. mindre. Så ja, temmelig stor ændring og besparelse. Jeg havde nok ikke forventet så stor en forskel. 

Har du forsøkt den i tung medsjø ? Orginalt er der jo 4 flaps på disse båtene. Og disse vil vel virke ganske så likt når de kjøres litt ned ned under vanlig fart. Men i tung medsjø (havsjø) er jeg glad jeg kan kjøre dem opp igjen. Står også orginalt advarsel skilt om at trim tabs ikke skal brukes i tung medsjø.

Ellers en fantastisk jobb du har gjort på skuten din. Jeg fikk selv trekt om begge sofaene samt fører stolen på flybridge denne våren, ble veldig bra.

10 minutes ago, Ida Marie III said:

Har du forsøkt den i tung medsjø ? Orginalt er der jo 4 flaps på disse båtene. Og disse vil vel virke ganske så likt når de kjøres litt ned ned under vanlig fart. Men i tung medsjø (havsjø) er jeg glad jeg kan kjøre dem opp igjen. Står også orginalt advarsel skilt om at trim tabs ikke skal brukes i tung medsjø.

Ellers en fantastisk jobb du har gjort på skuten din. Jeg fikk selv trekt om begge sofaene samt fører stolen på flybridge denne våren, ble veldig bra.

Ja, det går ganske godt, og bedre end de originale på min båd. Det er jo en kombination af de to flaps og Zipwake-systemet med 4xinterceptor, og så er vægtfordelingen også en stor del af det samlede billede.For at bibeholde stabilitets-funktionen af Zipwake var jeg tvungen til at finde en anden løsning for flaps. Jeg har temmelig meget vægt agter, med rib, fb-extension med fuld RF-ræling osv. også selvom jeg er gået over på LiFePo batterier og flyttet øvrige batterier frem i forskibet. Med andre ord har jeg ingen problem med at stævning skulle “digge ind” i medsjø, den har en fin balance. Giver det mening?

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...