Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

Hei Pam. 
Spennende å følge med på denne tråden din. Imponerende arbeid👏
Jeg har en Bayliner 4788 Motoryacht, og det ser ut som låsen på skyvedøren er identisk til din. Jeg trenger også en ny,- kan du gi meg info om hvor du fikk tak i den nye? Partnummer, etc…

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Ruby said:

Hei Pam. 
Spennende å følge med på denne tråden din. Imponerende arbeid👏
Jeg har en Bayliner 4788 Motoryacht, og det ser ut som låsen på skyvedøren er identisk til din. Jeg trenger også en ny,- kan du gi meg info om hvor du fikk tak i den nye? Partnummer, etc…

Hei @Ruby Tak for de pæne ord, ja, det er jo noget af en omgang. Låsen finder du her: https://www.ebay.com/itm/265687885336?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=e4hP8BmCSHK&sssrc=2349624&ssuid=Oq0GbLLJTBm&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
Her kan du også se partnummer.
Osculati er en meget stor producent af båd-dele sådan helt generelt, men jeg var alligevel overrasket over at de var dem der havde den i sortiment.

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

 

Transom door….

 

Ovenstående er et mantra blandt 3288  ejere, og udfordringen ligger i at langt de fleste ikke har en.
Det var en luksus der blev standard på modellen fra årgang 1992…  Døren giver en helt ekstrem lettelse i at bruge badeplatform, til ombordstigning mm. og dermed har den en meget stor indflydelse på brugen af agterdæk, badeplatform og tilgang til ex. tender mv.

 

Men ser man lidt på nettet, kan man også konstatere at det er en meget omfattende opgave at tilføje en til en ældre model. Samtidig kan man også konstatere mere eller mindre “butcher” tilgang til opgaven, som hverken er pænt eller erstatter det strukturelle tab ved udskæringen. Jeg vil undlade at poste billeder for ikke at hænge nogen ud…

Herunder ses hvordan den originale indgang/dør blev lavet, der er både kanter, forstærkning og man har lavet en rigtig dør med teak-top, rigtige dørkarme mv.

 

image.jpeg.44d5162fd441552b39f68a00d2eae1da.jpeg

 

Hvis den ikke er der fra starten er opgaven meget omfattende, da agterenden også er en strukturel del af skrovet, og derfor er det ikke bare lige at “skære et hul”, der skal også forstærkes så styrken i agterenden beholdes.

 

Samtidig skal det for at se ordentligt ud laves mere eller mindre som Bayliner gjorde det originalt fra ´92. Dvs. ikke bare en plade, men en reel dør.

Projektet har jeg gået og tænkt over de seneste år, for det er sin sag at få skåret så stort et hul i skroget på sin båd… Der er blevet lavet en del research for at sige det mildt.. Men nu skal det altså være..:smash:

 

Første opgave er at få fundet målet og placeringen, og opmærket hvor der skal skæres. Jo mere præcist, jo mindre arbejde bagefter. Det stykker er skæres ud skal bruges til døren, så jo mindre “slip” jo bedre.
 

image.jpeg.aa8455593a18af6ddac9b08270e926c4.jpeg

 

Udefra billeder af originalen målte vi ca. ud så dimensionerne passede. Døren er smallere udvendigt end indvendigt for at kunne lukke.

 

Jeg vil lige indføje her at denne opgave altså er en ren værftsopgave med mig som "supervisor", så omfattende og kritisk en opgave - dertil rækker min selvtillid ikke og der må eksperterne på banen. Udmåling mv. har vi dog selv stået for, så efterfølgende billeder er arbejdsprocessen helt generelt….
 

image.jpeg.e608dbb6ed6893d4fc3442a5a5cac46c.jpeg

 

De første skæringer laves… Første billede viser meget godt ideen med dørkarmen. Teak rælingen er limet på som det ses.

 

image.jpeg.d41f6ae4a7283ca9793c6f5eb96c7f15.jpeg

 

Så kom der hul… Lidt skræmmende. Det er ret tydeligt på billederne hvordan profilen er i skroget her. Yderskal og inderskal. de to er skruet/limet sammen, alligevel var det nødvendigt at lime ekstra (skruetvinger). Man kan se direkte ned i motorrummet….:crazy:

Mere følger...
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

@dsm Yes, har været virkelig dårlig op opdateringer her i år…

 

Det betyder jo som altid ikke at projekterne står stille…

 

Her følger noget beskrivelse af arbejdsprocessen siden sidste post, så der er jo en del over de seneste måneder.

 

Selve Tranum på 3288 (og mange andre) består af selve skrovet og så en inderliner, og er hul, På denne årgang er den en del af det stabiliserende på agterenden.

Det betyderselvsagt at der skal forstærkes kraftigt for at agterenden fortsat er tilstrækkeligt stiv.

 

image.jpeg.9a30333b9118a74925bb85ade0d427d0.jpeg

 

Et kig ind i skroget og opbygningen. Her kan man se inder og yder-skal. Teak-toppen og alu-listen beholdes og gennem til montering på døren.

 

image.jpeg.f41c1aabdb114989c8aa1ac67dfd6123.jpeg

 

På billederne her er der lagt forstærkninger ind i agterenden. Det er udskårne glasfiber plader der bruges som glasses ind og bruges som skotter. Udover det kommer der også forstærkning indvendig. Vi er tilbage i starten af marts her, så der er stadig brug for varmelamper for at holde temp.

 

image.jpeg.2b8641f770c15e827570474f8459b15a.jpeg

 

Her kan man se den indvendige forstærkning tage form. Der laves yderligere forstærkning med alu-kasse-profiler der støbes ind i konstruktionen. Det giver en kraftig forstærkning uden at blive for tungt.
 

image.jpeg.360d4510dbb308138a35a30366542d4f.jpeg

 

Yderligere arbejde med karmen…

image.jpeg.8943515f1d397aaf3a1d60b38318fe4a.jpeg

 

Her er der tilskåret yderligere fiberplader og lagt ind rundt kanten. man begynder at kunne se selve formen/tværsnittet af agterenden.

 

image.jpeg.416a203ea636589069cc525390897d5f.jpeg

 

Der lægges glasfibermåtte på. Selve konstruktionen/forstærkningen er færdig på det her tidspunkt, nu er det finish det handler om.

Der er ikke meget tolerance mellem dør og karm, så der er meget obs på hele tiden at måle.

 

image.jpeg.c4f42b5a9f695ea611e43e12c97e946e.jpeg


Her begynder finisharbejdet med spartel...

image.jpeg.0e580ca63b16ef75a3c2339e99bcb54e.jpeg

Endnu engang måtte der dækkes ind, da der var chance for nattefrost...

Mere følger...:smash:

 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

 

Tak @Faxen - forhåbentlig kan det give noget inspiration og lidt indsigt i arbejdsgangen

 

Yderligere arbejde med karmen…

 

image.jpeg.54a8d6e649a5459c75bd3927b4164070.jpeg

 

Her er spartel slebet ned og det hele begynder at tage form.

 

image.jpeg.ad0d904ffab18ede6c515592bd585939.jpeg

 

Arbejdet med døren er meget mere omfattende end man lige tænker over. Udover yder og inderskal, ja, så er der ikke meget “masse” i det udskårne stykke. Der skal bygges sider og forstærkes ligesom med karmen. Samtidig skal formen holdes, så målene passer til karmen. Det var ikke noget let job, og der måtte laves flere skabeloner for at få det til at gå op. Den bliver pænt tung:smash:

 

image.jpeg.a6059a195209411e5057575a19e23814.jpeg

 

Første lag grunder på karmen…

 

image.jpeg.c8ea1f25b70a85cde5fc88d94354e54a.jpeg

 

Her klargøres til maling/topcoat. Vi kommer til at bruge Awlgrip her. Øverste kant rundt cockpittet (lige under rælingen) var af tidligere ejer blevet malet med en form for oliemaling… Det kommer af i samme omgang. Hvorfor det var gjort fatter jeg ikke.

 

image.jpeg.6ba2f54c9ccc576099bb21d5509387a3.jpeg

 

Afdækning og slibning, de sidste omgange primer før endelig lakering..

Og så er vi faktisk fremme ved i dag på det her projekt.

 

Mere følger….

 

 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@dsm tak, det er meget omfattende, ikke noget man lige går igang med. Jeg er ikke sikker på at jeg havde fået det lavet hvis jeg vidste på forhånd...

Nu kan man heldigvis se enden på det projekt...:smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er vel ved at være tid med noget opdatering. Det har været en noget "ujævn sommer" for at sige det midt, men derfor er der jo lige nogle ender der skal bindes som man siger, så det her kommer lidt i efterkant...:smash:

 

Transum døren blev færdig til søsætningen. 

 

image.jpeg.cc29ace7da48bb4206655c5acfdd5fc5.jpeg

Til venstre ses sidste lag grunder og efterfølgende topcoat-lag fra Awlgrip. Det er altid svært at matche farver på gelcoat, så vi valgte at bruge helt simpel hvid 2000. Der er en lille farveforskel, som dog ikke bliver særlig tydelig når båden er poleret op.

 

En anden lille opgave var at sætte noget undervandslys agter, lidt en Harry-ting....:lol:

Vi valgte den nye Hella-type, vi får set om de lever op til "hypen" og holder bedre end andre fabrikater.

image.jpeg.e10b3e238002910f6923053b4479f786.jpeg

 

Det er ikke den helt store avancerede montering, der er vedlagt opmålings-skabelon, så det er bare at måle op. Selve lyset er sammenstøbt hvilket sikre at det er helt vandtæt. En ting der kan drille lidt er at selve gennemføringen som er faststøbt omkring kablet, er konisk så det er ikke "bare" at bore hul i båden som man kan se på billedet til venstre.

 

image.jpeg.bf12d71a64952ceb75bbb8f204677f78.jpeg

 

Eller er det bare at fylde godt med Sika i hullet og bag lyset.

 

Mere følger...
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak @Faxen for troligt at følge projekterne :thumbsup:

Nu var projektet med transom door jo næsten færdig, men der har kørt andre sideløbende projekter….. pheew…
Fornyelse af sofaerne på flybridgen har stået højt på ønskelisten. Jeg har de sidste år lavet lidt “små-fix” for at holde sammen på de meget medtagede sofa-baser. Bayliner lavede dem i marine-ply hvilket jo principielt er godt nok, men efter 30 år, og en del år hvor de ikke har været overdækket, ja så var de svært medtaget.

De måtte med andre ord skiftes helt og nye opbygges fra grunden, men det er noget af et job…

 

image.jpeg.13f7b13deb4c0bfe70cdf7fbb4744447.jpeg

 

Her bliver baserne afmonteret og skilt ad, ude til højre kan man se at kanterne mange steder simpelthen smuldrede væk…

 

image.jpeg.d0a1f868185b87deb8905c5d2ceeef97.jpeg

 

Til venstre ses flybridgen hvor baser og sofaer er fjernet. Masser af gammelt kabel så dagens lys….. Til højre ses en af baserne efter afmontering, den kunne knap holde formen og blev nærmest kun holdt sammen af det kunst-læder/plastik der var monteret på ydersiden. Gennem-rådne…

 

image.jpeg.81ee47868ccea9edfe4c28217a6dcf2f.jpeg

 

Flybridgen efter oprydning. Overskydende gamle kabler er fjernet og øvrige kabler er lagt i kabel-runns. Det hjalp jo en del allerede…:yesnod: Samtidig kunne selve dækket gåes efter, heldigvis ingen “soft-spots”….

Mere følger…

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

On 8/31/2023 at 8:14 AM, hanto1 said:

Flott arbeid, alt blir jo bedre enn nytt og flotte løsninger. Skulle likt å se deg fikse opp en Coronet 32 oceanfarer

He he ja det er jo en dansk klassiker, men jeg har aldrig været helt glad for deres design:rolleyes:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

 

image.jpeg.b535ad4baf586917f80f2eec3376c84a.jpeg


Her er de to rygge færdige hos saddelmageren, det ser lidt “sølv-agtigt” ud på første billede, men som man kan se er finish faktisk mat. På de to sidste billeder ses ryg monteret på styrbord side, og de nye “baser” i glasfiber. Der kantes lige rundt med teak-liste i bunden, og man kan se hullet til en af højtalerne.
Baserne limes og skrues fast i dækket, monteringen af ryggene er lidt en udfordring, da skruer skal op nede fra.

 

image.jpeg.c7c42894bba2bf831d393cf34e38debc.jpeg

 

Ryggene monteret og højtaler og lys med kabler er også på plads. til højre ses det færdige resultat inkl. ny styrestol.

 

image.jpeg.9f3a778d26bef01b9efc5b0b23a20b11.jpeg

 

Endnu et billede af det færdige resultat.
- det blev jo ikke helt værst

 

Hvis man hellere vil se video af arbejdet så er den her:
 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...