Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

@Faxen Tak for de pæne ord, og ja, der går en del båtpenger til det her...:crazy:
 

Her er en af de opgaver der er rimeligt “scary”… :smash: At skære et 1m2 hul midt i salon…

Nu kunne man godt tænke at det var da en underlig ide, men der er faktisk mening med galskaben og er et kendt "mod".

Mange af installationerne i en 3288 ligger i hvad man kunne kalde en “krybekælder” eller "cave" på engelsk, i styrbord side. Der er adgang fra agterkahyt, men der ligger så mange installationer og tanke at det på det nærmeste er umuligt at komme til f.eks. vandpumper, mv. uden at splitte det hele ad.

Derfor er et af de “mods” som mange laver en stor luge i gulvet i salonen. Det ændre lige pludselig alt, og gør det “nemt at komme til.
Gulvet er lavet i sandwich, så det er nemt at skære - men man kan naturligvis ikke se hvor man saver….

 

1881901397_Cavehatch.jpg.93d900603adbbdb570d22318233ac4f6.jpg

 

Her skæres lugen, støvsuger er sat på stiksaven så der er minimalt støv.
 

1686858563_Cavehatch1.jpg.864bbc029659070e051838a9a9a41fe1.jpg

 

For at holde lugen når den er udskåret, laves der en underramme som skrues fast, den kan lige skimtes på første billede.
På midterste billede et kik ind fra adgangen fra agterkahytten, helt fremme kan man se det nye hul.
Sidste billede viser hvad jeg opdagede… en gennemrustet varmtvandsbeholder… lige hvad der manglede når man nu nærmer sig søsætning…

Der havde været en utæthed der har givet tæring i bunden, så den var helt rustet fra ydersiden og ind.

 

1094229344_Cavehatch2.jpg.dd82890e005578f6c8d0f16debaa6017.jpg


Varmtvandstanken er monteret foran septiktanken og er på 40 liter. Den var fuld af vand, gammelt vand, og meget ildelugtende vand….

Yderligere var det umuligt at tømme den helt…. så samlet har den vejet omkring 45 kg. der skulle hives op fra dybet. Der mangler billeder desværre, for det var noget af en anstrengelse i en stank af gammelt rådene vand.:lipseal:

 

Løsningen blev at binde et reb omkring tanken og trække den ud. Føj!:sweat:

 

Til højre ses hullet efter at vandvarmeren kom ud. Rust mv havde også ødelagt trykpumpen, vandfiltret var stoppet og temmelig ulækkert…

 

1387210794_Cavehatch3.jpg.278e88a30756b8f65ceedda81658283d.jpg

 

Gammel trykvandspumpe og filter fjernet. Efter rengøring var der stadig spor af rust. Endnu en rengøring, herefter grunder og maling. Det begynder at se hæderligt ud.

 

1225726122_Cavehatch4.jpg.a9ccee6a10a1b4e20c01c6d68a6426ed.jpg

 

Ny vandvarmer og trykvandspumpe med filter klar til installation. Spændbånd monteret, og trykvandspumpe delvist monteret.
Varmvandsbeholder monteret og trykvandspumpe med filter færdigmonteret på skottet helet til højre. Selvom det måske ikke ser sådan ud på billedet, så er det faktisk relativt nemt at komme til installationerne nu.
Sidste del der mangler er ekspansionstanken, der lander sidst på ugen...

Selvom der er rimelig adgang via den nye luge i gulvet, så var det noget af en omgang, føj!
 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg lurte litt på hvorfor du ikke beholdt tilgang til motorene i forkant.. greit du oppdaget det før det ble et problem...

I "caven" i min båt omorganisere jeg både septik og VVBereder...dermed ble den originale tilkomsten helt grei....

Bimini topp blir faktisk mer brukt en en skulle tro på disse breddegrader...

Nå mangler du bare original  forlengelsen av flybridgen...😉

Flott arbeid...👍👍👍

Link to post
Share on other sites

Tak @Ida Marie IIIja der har været en del af den slags på båden. Rimeligt godt gået at du har fået arrangeret så du kan komme til alt fra agterkahytten, det må have været et massivt stykke arbejde...:eek: Jeg kan kun sige at få adgang til "caveen" via lemmen i salonen har været en helt ny oplevelse, kan kun anbefales uanset.

Aah-ja, flybridgeforlængelsen, ja. den kommer måske næste år (nice to have), vi får se, det er et lidt massivt stykke arbejde, og søsætning er lige om hjørnet...:smiley:


Dagens update....
 

Et af de projekter der har ventet har været gelcoaten. tidligere ejer har ikke taget godt vare på den og der var flere skader på venstre siden.

 

934351708_Gelcoat1.jpg.c6e8463d57ddf65426f31a094516c49c.jpg

 

Det skulle fixes først før der kunne poleres op.

Et par af skaderne var gået gennem gelcoaten, så der måtte flere lag til med afslibning imellem, en langvarig process.

 

Bovpropellen var monteret uden spoiler på røret. Noget jeg har erfaring for giver flere problemer udover øget vandmodstand.

 

Ser man forfra på en stævn uden, er det ret tydeligt at vandet møder en lodret væg i begge sider, og herefter skaber noget uønsket turbulens, både i røret og omkring skroget.

 

1203555566_Bovpropelspoiler.jpg.52c30611ec362b6e133582513fcdbc23.jpg

 

På første billede ses som den så ud uden spoiler, andet billede er der ved at blive lavet en skabelon.

 

1373827611_Bovpropelspoiler1.jpg.12fd70da9a25ea4671a642bcfc54834c.jpg

 

Derfor måtte der en spoiler på… Først afslibning ind til ren glasfiber og dernæst opbygning med glasfiber og epoxy til den ønskede form.

 

På første to billeder viser den nye spoiler opbygget men før spartel, grunder mv. På sidste billede er det ret tydeligt hvordan vandstrømmen vil blive ledt uden om røret når båden er i fart.

 

Adgang til motorservice mv…. Der har jo været lavet nogle lidt underlige løsninger på båden. Som tidligere nævnt/vist måtte jeg genetablere adgangen fra agterkahytten, selvom tidligere ejer havde sat tæppe på og lukket denne adgang. De har så skiftet impeller mv. ved at kravle mellem motorene og ligge på ryggen. Ikke optimalt når der nu originalt er to luger som giver nem adgang.

Ved motorgennemgang kunne vi se at impellerne var nye - så de er blevet skiftet den vej…

 

Efter denne lærestreg hvor jeg måtte retur og lave tidligere arbejde om, ja så var turen kommet til at retablere adgangen til olie og kølevands-påfyldning på styrbord motor.

 

1965984826_Lugeagterdk.jpg.16c51ba271482277051dee6d67136aa8.jpg

 

Som det ses på billedet var der lagt teak-dæk over, og det ser også pænt ud, men det gør oliepåfyldning og kølevands-tjek og påfyldning meget vanskeligt. Det kunne faktisk kun ske med slanger mv, og var bestemt ikke noget der kunne ske uden spild mv.

Derfor - selvom det gjorde lidt ondt at skære i det fine teakdæk, så måtte der laves adgang igen.

 

Det var muligt at mærke op under dækket hvor den oprindelige luge havde siddet, og dermed måle sig frem til hvor der skulle skæres. (man skære jo i blinde her). Motoren afdækkes så der ikke kommer støv på den og stiksaven monteres med støvsuger for at tage det meste.

Gennem den færdige luge på sidste billede kan man skimte de to påfyldnings-studser der nu er nemme at komme til..

Mere følger....

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III Yes:thumbsup: men jeg opfatter den mest som en inspektionsluge, for du kan ikke nå styrbord motor derfra som du ved, hverken generator eller andet eller komme ordentligt til andre ting. Den er en hurtig måde lige at tjekke at alt er som det skal være dernede, bl.a. sidder mine vandudskillere/forfiltre der.:smiley: Jeg har brugt den en del da jeg trak nye kabler mv. for de går jo umiddelbart under.

Link to post
Share on other sites

pam skrev for 23 timer siden:

 

 

 

Derfor måtte der en spoiler på… Først afslibning ind til ren glasfiber og dernæst opbygning med glasfiber og epoxy til den ønskede form.

 

På første to billeder viser den nye spoiler opbygget men før spartel, grunder mv. På sidste billede er det ret tydeligt hvordan vandstrømmen vil blive ledt uden om røret når båden er i fart.

 

 

 

Manglende spoiler kan som du sier gi flere problemer enn bare økt skrogmotstand. Et av de mest alvorlige er slitasje på baugpropell som gir svært kort levetid. Manglende spoiler skaper strømninger i tunnell under fart som får propell til å gå rundt. Baugpropell oppnår da på kort tid antall omdreininger normalt for baugpropellens hele levetid.

 

Husk at det også er viktig med god radius i overgang mellom skrog og tunnell. 10% av tunneldiameter er anbefalt radius. Med skarpe overganger risikerer man kavitasjon på sugesiden og kan miste hele 20% av potensiell effekt på grunn av dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det blev tid til at sætte 3288´eren ud af hallen for den sidste montage, vi havde 2 dage før søsætning…

 

Agtertrusteren skulle monteres, - det værste er dog at skulle bore hul igennem båden. Yderst til højre kan man se gennem pilot-hullet. Selve samlingen af en Side Power er relativt “strait-forward”.

 

Agtertruster.jpg.35576906621cafab4f1bcae45791bf24.jpg

 

Færdigmonteret agtertruster. Da den sidder lidt højt pga. både flaps og ror er der monteret kapper til at hjælpe vandstrømmen. Selve trusteren skulle holde sig lige under vandoverfladen selv med næsten tomme brændstoftanke.

 

Agtertruster2.jpg.60ee246b72435499be3cca0c455df30f.jpg

 

For at få plads til installationen er thrusteren monteret lidt off-center. I motorrummet sidder hele batteri-installationen i midten og med startbatteri over i venstre side, så der er ikke plads.

 

Targabøjlen færdig og med alle tilslutninger gjort klar til montage. Den er blevet tung, meget tung at håndtere - med installationer vejer den ca. 150-200 kg, så det var nødvendigt at have en kran til at få den op.

 

Det var lidt en kamp at få den på plads, de første bolte blev sat i bagerst, men blev bøjet under vægten da vi svingede den op på plads, og måtte skiftes….

 

1306942413_Targabjlemontering.jpg.6e4a3ca9b0084a3f6a70e1082bf43142.jpg

 

Endelig søsætning efter halvandet års arbejde. Der mangler stadig nogen finjustering der kun kan laves i vandet, og motorene skal også køres rigtigt ind… Det bliver i løbet af denne uge.

 

Soesaetning.jpg.da4b199db953e57565dd67af2f2b1357.jpg

 

Vi opdagede hurtigt en utæthed ved udluftnings-skruen på brændstoffiltret på styrbord motor. Det viste sig at den sikkert har været skruet skævt i, ødelagt kærven, og efterfølgende løst med at sætte en anden og større skrue i….

Det holder naturligvis ikke i længden… Det betyder i praksis at toppen faktisk er ødelagt og skulle skiftes.

 

Tog kontakt til MPS som står for Hino i Canada hvor langt de fleste Hino marine-motore. De havde komplet top på lager så den var her i løbet af 3 dage med UPS.
 

Bayliner3288Skilsoyachts2021.jpg.afd580877170a025a4d1913954c63e70.jpg


Mere følger

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

@Ida Marie III kan se hvad du mener, (det var tænkt lidt som en inspirations-video) men den er ikke til salg:smiley:

 

@Espen Styrestolen til min var "forsvundet" på et tidspunkt hos den tidligere ejer, så jeg måtte ud og skaffe nyt, Havde egentlig tænkt at det skulle være helt originalt, men jeg endte med at vælge en kombination af to mærker. Selve stellet er fra Pörtner i Tyskland www.Poertner-Seats.de som producere de originale stel, mens sædet er fra Vetus. Den originale sæder-type giver ikke megen støtte... Man sidder til gengæld ekstremt godt i denne kombination, men det er også en dyr løsning.  

Link to post
Share on other sites

pam skrev for 11 timer siden:

@Espen Styrestolen til min var "forsvundet" på et tidspunkt hos den tidligere ejer, så jeg måtte ud og skaffe nyt, Havde egentlig tænkt at det skulle være helt originalt, men jeg endte med at vælge en kombination af to mærker. Selve stellet er fra Pörtner i Tyskland www.Poertner-Seats.de som producere de originale stel, mens sædet er fra Vetus. Den originale sæder-type giver ikke megen støtte... Man sidder til gengæld ekstremt godt i denne kombination, men det er også en dyr løsning. 

 

Tusen takk for tilbakemelding. Så veldig god ut den stolen, så det gir mening at den også koster sitt.

Får se hva jeg får råd til etterhvert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det tid for en opdatering. Som altid når det er så omfattende en renovering vil der være noget indkøring. Det er jo nærmest - system-mæssigt som en helt ny båd, med helt nye installationer over alt.

 

Første ting….:confused:

Jeg laver nok en gennemgang af elsystem på et tidspunkt, det er ikke helt så avanceret som det måske lyder, og har set ud gennem renoveringsforløbet. Alligevel faldt jeg i med fejlsøgning og lidt ekstra grå hård. Victron alderen/inverteren er forsynet - som man skal pga. sikkerhed - med en masterswitch der bryder forbindelsen mellem batteri og inverter/lader (den bruger samme 50mm3 kabler til både strømforsyning og ladning til batterierne. Af sikkerhedsmæssige grunde slår man masterswitchen fra - og dermed strømforsyning til inverteren, når båden ikke benyttes. Så i udgangspunkt står den i off. 

Efter anden weekend på båden begyndte køleskabet at slå fra (det har været ekstremt varmt her i Danmark i juni) og Victron måleren viste lige under 12V. Med andre ord blev der ikke ladet på systemet. Kontrol-panelet viste bulk, så tydeligvis ingen registrering. Brugte en hel aften på at tjekke landstrøm, forbindelser, måle, læse manual, overveje om jeg havde monteret noget forkert. Men det hele så rigtigt ud….:confused:
Lige indtil jeg nåede helt frem til selve lader/inverteren og den master-switch jeg har monteret ved siden af… den var i off, så der var ingen forbindelse til batteribanken overhovedet:headbang: Slog switchen til, og voila, alt var som det skulle være og laderen startede som den skulle…!!!!

Ja, ja, man skal jo lige lære systemerne at kende….


Mere køleskab…

Nåmen det var jo selvfølgelig ikke sidste ting med det nye køleskab. Køleskabet var ikke monteret af mig/os, men af tidligere ejer som en del af købsaftalen. Det var monteret med en tænd/sluk-kontakt på træværket ved siden af selve skabet, hvilket måske i udgangspunkt har været praktisk, men køleskabet begyndte at slukke og tænde sådan lidt random…

Vi havde netop fyldt køleskabet - selvfølgelig - da det slog endegyldigt fra, og ikke ville tænde… kl. 11 om aftenen. Så der var ikke andet for end at jeg måtte tømme det og få det afmonteret og trukket ud…

 

5C73AE18-A42D-44E9-94B7-AC392099506C.jpeg.cf4b7fdbf77ea8071c865167e70cb564.jpeg

 

Desværre fik jeg ikke taget så mange billeder af hvordan det så ud inde bag ved, men jeg har da et af samlingen/tilslutningen af køleskabet….

 

1660D3C3-103F-48FA-88FC-5AD71E9117A5.jpeg.742223382169b801785ae975c6fced30.jpeg

 

“Spændende måde at sætte tingene sammen på” må vel være bedste beskrivelse…. Den sorte ledning som er ude til venstre er en alm. 220 ledning, det er vel 0,5mm3 i bedste fald, resten var 0,75mm3…. Jeg tør ikke tænke på hvor meget spændingsfald der har været - bare i de her 4 samlinger… For ikke at tænke på brandfaren mv. Hvem finder på sådan en montering?? - og her er ikke engang medregnet den - noget “dodgy” kontakt der var monteret på forsiden af skabet:headbang::headbang: 
Alt klippet af, nye 2x1,5mm3 ledninger trukket og tilsluttet, ingen kontakter andet end det der er på køleskabet selv, og kl. 01 om natten startede køleskabet som det skulle og har virket siden…Pheew…

 

Motorene….

Generelt er det gået fint med “re-commition” Vi var løbet ind i at styrbord motor ikke ville starte da båden stadig var i hallen. Når man trykkede på startknappen var der ganske enkelt ikke nogen forbindelse ned til start-relæet, men motoren kunne startes uden problemer hvis man omgik det hele, og gjorde det direkte på motoren, så det var tydeligvis noget kabel/el/elektronik-relateret. (Bb motor gav ingen problemer men startede med det samme) 
Den gang lavede jeg fejlsøgning på kabler mv, men fandt ikke noget brud som var synligt. Vi tænkte det kunne være en gammel tyverisikring med en gemt kontakt et sted (ja- det findes….), men fandt aldrig noget, og løsningen blev at trække et helt nyt kabel fra styrepladsen to tilbage til motoren. Af en eller anden grund tænkte jeg den gang at det måske gav mening at trække en dobbelt ledning…

Og, ja, det kom til at give mening selvfølgelig…. For efter søsætningen begyndte bb motor at opføre sig på samme måde, altså ingen start eller kontakt. Fejlen, fandt vi ud af, var at den “sikkerhedskontrol” der sidder i gas/gear på båden var så slidt, at den havde problemer med at registrere om båden var i frigear (den skal sikre at man ikke starter båden i gear). Den slog ganske enkelt fra så motoren ikke kunne startes.
Fejlen blev rettet nemt med ekstra kabel trukket var det løst på kort tid. Der gik lige en venlig tak mod himlen på det tidspunkt:rolleyes::lol:

 

Motor går varm…

Ved de første prøvesejladser viste motorene gode takter og gik godt, men det viste sig at styrbord motor havde lidt tendens til at blive for varm over 2000 omdr. Højst sandsynligt var det gammel skidt i kølesystemet. Tjek af søvands-filtre, og Systemrens til saltvands-siden hjalp ikke meget, så der var ingen vej uden om at gå i krig med ferskvandskølingen.

Løsningen blev et fuldt “flush” - dvs. fuld tømning af kølevandet, og gennemrensning med et nyt produkt som vi fandt hos  Thansen i Danmark, Prestone Cooling System Flush. Grunden til at vi valgte det og ikke systemrens, var egentlig at det skulle virke hurtigere, arbejdsgangen er den samme. Jeg var lidt spændt på hvor godt det ville virke. 
Efter tømning af det gamle kølevand, satte jeg bare en vandslange på og skyllede til der kom rent vand ud. Det viste sig at det nemmeste var at afmontere en af slangerne til vandvarmeren og tømme/skylle den vej. Herefter sætte slangen på igen, fylde Prestone på sammen med noget rent vand, og køre motoren varm i ca. 45 min…. Herefter fik den lov at stå i ca. 6 timer med blandingen i systemet. Herefter tømmes ud, grundig gennemskylning med rent ferskvand og så påfyldning af ny kølervæske… Det virkede som det skulle, og den holder nu ca. 80 grader som den skal selv ved Max omdr. på 3000.
Ved testen viste BB motor noget af det samme med at gå varm, dog slet ikke så slemt, først over 2700 omdr. Men nok til at den også fik et “flush”.
Lidt imponeret over effekten af produktet, og lidt skræmmende hvad der kom ud af kølesystemet. Vi havde en si på dunkene og kunne - udover hvor mudret det gamle kølevand var og fyldt med opløst “slim” og “grue”, at der kom små stykker uopløseligt skidt ud som selvfølgelig har ligget og blokeret…
Ja, de har stået stille i nogle år, det var tydeligt…

 

3264E219-F21E-4232-B27A-39335E601150.jpeg.fe63fe50e7781ebdba1c5b8f86f49236.jpeg
 

Mere el….

Noget der blev maskeret lidt af laderen/inverteren og som derfor tog tid at lokalisere var at generatoren på BB motor ikke kørte. Efter en gennemgribende test af bow- og stern-prop kunne jeg se at batteriet var rimelig tappet selvom der er 200 amp… og det kom ikke rigtigt “op” selvom motoren kørte. Systemet er sådan at BB motor lader start/thruster batteriet og SS motor forbrugsbanken 400 amp.
Jeg måtte igennem en lang række dokumentation på lade-systemet, som er er ok beskrevet af Bayliner, men alligevel har “huller”. Der var flere fejlmuligheder, særligt med tanke på bådens og motorens alder, men mest sandsynligt i min erfaring er det noget kabel-modificering foretaget af en “ekspert” på et tidspunkt der giver problemerne. I dokumentationen for 3288´eren viser det sig at generatoren startes af olietryksmåleren (eller rettere et relæ som er tilsluttet den). Når der kommer olietryk, startes generatoren og lader dermed batteriet. Af en eller anden grund fik generatoren ikke det signal eller også virkede den slet ikke… Alternativt kunne jeg have fejlmonteret ladekablet i det nye elsystem (igen kryber tvivlen sig ind indtil man lige tjekker….) Nå men det viste sig selvfølgelig at det var noget gammelt “ekspert-mek” som gav problemerne. Af en eller anden grund var den “trigger-wire” der skulle give generatoren besked på at starte klippet, og sat til et kabel der gik op til styrepladsen et sted…. Jeg har stadig ikke fundet ud af hvor den ender, men det giver INGEN mening. Kablet/forbindelsen giver ingen strøm fra generatoren, hvilket “ekspert-mek” måske har troet…:confused::headbang:
Nåmen det var jo et “simpelt” fix, reetablere forbindelsen og så var der ladning igen fra generatoren, men det krævede da en del tid og oplæsning på funktion og tilslutninger - og fejlsøgning..

Det blev jo lidt af en post denne gang, fortsat god sommer:thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det er tid til en ny omgang.
Båden kom op uge 42.  Der er flere prosjekter denne vinter.
Gråt og kedeligt vejr på dagen…

 

Optagning2021.jpg.6b9b828aa2075b62e43f9ff4a36bc0f8.jpg

 

Jeg var glad for at have valgt “vippe-beslaget” til radar-masten, det gav lige nok til at båden kunne komme ind i hallen.

 

Optagning2021-1.jpg.dbd3ba41d974fc61c306cdc1961df81e.jpg


Der er flere projekter i år, bl.a.  har jeg besluttede at der skal hard-top over agterdækket. Det er en løsning som er populær i Paciific North West hvor de fleste Bayliner Trawler MY-serie sejler, både 3288, 3888 og 4588. Klimaet minder meget om DK/NO, og kan være lidt barsk til tider, så det giver god mening at få "fast tag", samtidig gør det fly-bridgen en helt del større:thumbsup:
.
Ud over det er der en del i indretningen der skal på plads og rettes, men det vender jeg tilbage til..

Link to post
Share on other sites

pam skrev On 4.6.2021 at 12.26:

@Fortego præcist, jeg håber bare at den ikke har fået alt for meget slid af den tid den har siddet uden spoiler. Min opfattelse er heldigvis at forrige ejer som fik den installeret ikke har sejlet meget...:smiley:

Satse på at det har gått bra da. :smiley: 

 

Men det ser også ut som om radiusen på kantene på tunnelen er veldig liten. Med skarpe kanter kan du miste en betydelig del av effekten. Sjelden jeg ser baugpropeller hvor radius er i henhold til anbefalinger fra leverandør. På bildet har du min baugpropell med radius ganske akkurat som anbefalt fra leverandør. 

 

Har da også støpt en del på innsiden av skroget for å kunne runde av nok.

 

 

 

36298364_baugpropellferdig.JPG.64a8a258d3951a6bc673f5ec25acb3e9.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

 

pam skrev for 3 timer siden:


Der er flere projekter i år, bl.a.  har jeg besluttede at der skal hard-top over agterdækket. Det er en løsning som er populær i Paciific North West hvor de fleste Bayliner Trawler MY-serie sejler, både 3288, 3888 og 4588. Klimaet minder meget om DK/NO, og kan være lidt barsk til tider, så det giver god mening at få "fast tag", samtidig gør det fly-bridgen en helt del større:thumbsup:
.

 

Ja, forlengelse av fly bridge kommer du aldri til å angre på.. 

Taket sparer kalesjen der bak, og gir masse stueplass...

 

 

 

20210529_144237.jpg

Link to post
Share on other sites

@Fortego Ja, tak, alt gik godt med den nye "spoiler", helt klart det giver effekt, og det lader ikke til at propellen har taget skade fra tidligere ejer.

@Ida Marie III Ja, jeg er ikke i tvivl om at det giver god mening. Det er en bekostelig upgrade, men helt sikker værd at gøre.

 

Der var to valg hvad angår hardtop, enten kunne den laves her inklusiv måltagning, støbning, mv.mv. - eller også skulle den bestilles som "semi-original) i Canada. 

Efter noget research og prisoverslag valgte jeg at bestille en hardtop fra en af de mest anerkendte producenter i BC Canada, de har formene og har et godt ry for kvalitet. 

Jeg fik producenten til at tage nogle billeder fra støbningen af HT

Hardtopstoebning.jpg.bcbad0d7bc7467e2b56582daa0c22b8f.jpg

 

Her er hardtoppen næsten færdig, de sidste lag gelcoatlægges på til højre. Herefter trimmes kanter mv.

Det er jo noget af en tur den skal på så der bygges en speciel "crate" til transporten for at sikre at den kommer godt frem.

Hardtopstoebning2.jpg.ea74c5306c607b9b32e45657a4ffb6ea.jpg
 

Her er den pakket og gjort klar til afsendelse. Jeg må indrømme at de er meget omhyggelige med det.
Som de fleste ved så er der i øjeblikket store udfordringer med fragt, og særligt specialfragter som denne. Heldigvis har jeg gode forbindelser til branchen, så det gik.

 

Herefter er det bare at være tålmodig og vente...

 

Hardtopstoebning3.jpg.2b45499d134358b13d116a76688d10b4.jpg


Onsdag i sidste uge, efter ca. en uge under vejs dumpede den så ind på værftet. Lidt imponerende den havde rejst den halve klode rundt, og selve hard-top er i flot kvalitet.

Mere følger...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...