Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

@Faxen Tak for de pæne ord, og ja, der går en del båtpenger til det her...:crazy:
 

Her er en af de opgaver der er rimeligt “scary”… :smash: At skære et 1m2 hul midt i salon…

Nu kunne man godt tænke at det var da en underlig ide, men der er faktisk mening med galskaben og er et kendt "mod".

Mange af installationerne i en 3288 ligger i hvad man kunne kalde en “krybekælder” eller "cave" på engelsk, i styrbord side. Der er adgang fra agterkahyt, men der ligger så mange installationer og tanke at det på det nærmeste er umuligt at komme til f.eks. vandpumper, mv. uden at splitte det hele ad.

Derfor er et af de “mods” som mange laver en stor luge i gulvet i salonen. Det ændre lige pludselig alt, og gør det “nemt at komme til.
Gulvet er lavet i sandwich, så det er nemt at skære - men man kan naturligvis ikke se hvor man saver….

 

1881901397_Cavehatch.jpg.93d900603adbbdb570d22318233ac4f6.jpg

 

Her skæres lugen, støvsuger er sat på stiksaven så der er minimalt støv.
 

1686858563_Cavehatch1.jpg.864bbc029659070e051838a9a9a41fe1.jpg

 

For at holde lugen når den er udskåret, laves der en underramme som skrues fast, den kan lige skimtes på første billede.
På midterste billede et kik ind fra adgangen fra agterkahytten, helt fremme kan man se det nye hul.
Sidste billede viser hvad jeg opdagede… en gennemrustet varmtvandsbeholder… lige hvad der manglede når man nu nærmer sig søsætning…

Der havde været en utæthed der har givet tæring i bunden, så den var helt rustet fra ydersiden og ind.

 

1094229344_Cavehatch2.jpg.dd82890e005578f6c8d0f16debaa6017.jpg


Varmtvandstanken er monteret foran septiktanken og er på 40 liter. Den var fuld af vand, gammelt vand, og meget ildelugtende vand….

Yderligere var det umuligt at tømme den helt…. så samlet har den vejet omkring 45 kg. der skulle hives op fra dybet. Der mangler billeder desværre, for det var noget af en anstrengelse i en stank af gammelt rådene vand.:lipseal:

 

Løsningen blev at binde et reb omkring tanken og trække den ud. Føj!:sweat:

 

Til højre ses hullet efter at vandvarmeren kom ud. Rust mv havde også ødelagt trykpumpen, vandfiltret var stoppet og temmelig ulækkert…

 

1387210794_Cavehatch3.jpg.278e88a30756b8f65ceedda81658283d.jpg

 

Gammel trykvandspumpe og filter fjernet. Efter rengøring var der stadig spor af rust. Endnu en rengøring, herefter grunder og maling. Det begynder at se hæderligt ud.

 

1225726122_Cavehatch4.jpg.a9ccee6a10a1b4e20c01c6d68a6426ed.jpg

 

Ny vandvarmer og trykvandspumpe med filter klar til installation. Spændbånd monteret, og trykvandspumpe delvist monteret.
Varmvandsbeholder monteret og trykvandspumpe med filter færdigmonteret på skottet helet til højre. Selvom det måske ikke ser sådan ud på billedet, så er det faktisk relativt nemt at komme til installationerne nu.
Sidste del der mangler er ekspansionstanken, der lander sidst på ugen...

Selvom der er rimelig adgang via den nye luge i gulvet, så var det noget af en omgang, føj!
 

 

 

 

Link to post

Ja, jeg lurte litt på hvorfor du ikke beholdt tilgang til motorene i forkant.. greit du oppdaget det før det ble et problem...

I "caven" i min båt omorganisere jeg både septik og VVBereder...dermed ble den originale tilkomsten helt grei....

Bimini topp blir faktisk mer brukt en en skulle tro på disse breddegrader...

Nå mangler du bare original  forlengelsen av flybridgen...😉

Flott arbeid...👍👍👍

Link to post

Tak @Ida Marie IIIja der har været en del af den slags på båden. Rimeligt godt gået at du har fået arrangeret så du kan komme til alt fra agterkahytten, det må have været et massivt stykke arbejde...:eek: Jeg kan kun sige at få adgang til "caveen" via lemmen i salonen har været en helt ny oplevelse, kan kun anbefales uanset.

Aah-ja, flybridgeforlængelsen, ja. den kommer måske næste år (nice to have), vi får se, det er et lidt massivt stykke arbejde, og søsætning er lige om hjørnet...:smiley:


Dagens update....
 

Et af de projekter der har ventet har været gelcoaten. tidligere ejer har ikke taget godt vare på den og der var flere skader på venstre siden.

 

934351708_Gelcoat1.jpg.c6e8463d57ddf65426f31a094516c49c.jpg

 

Det skulle fixes først før der kunne poleres op.

Et par af skaderne var gået gennem gelcoaten, så der måtte flere lag til med afslibning imellem, en langvarig process.

 

Bovpropellen var monteret uden spoiler på røret. Noget jeg har erfaring for giver flere problemer udover øget vandmodstand.

 

Ser man forfra på en stævn uden, er det ret tydeligt at vandet møder en lodret væg i begge sider, og herefter skaber noget uønsket turbulens, både i røret og omkring skroget.

 

1203555566_Bovpropelspoiler.jpg.52c30611ec362b6e133582513fcdbc23.jpg

 

På første billede ses som den så ud uden spoiler, andet billede er der ved at blive lavet en skabelon.

 

1373827611_Bovpropelspoiler1.jpg.12fd70da9a25ea4671a642bcfc54834c.jpg

 

Derfor måtte der en spoiler på… Først afslibning ind til ren glasfiber og dernæst opbygning med glasfiber og epoxy til den ønskede form.

 

På første to billeder viser den nye spoiler opbygget men før spartel, grunder mv. På sidste billede er det ret tydeligt hvordan vandstrømmen vil blive ledt uden om røret når båden er i fart.

 

Adgang til motorservice mv…. Der har jo været lavet nogle lidt underlige løsninger på båden. Som tidligere nævnt/vist måtte jeg genetablere adgangen fra agterkahytten, selvom tidligere ejer havde sat tæppe på og lukket denne adgang. De har så skiftet impeller mv. ved at kravle mellem motorene og ligge på ryggen. Ikke optimalt når der nu originalt er to luger som giver nem adgang.

Ved motorgennemgang kunne vi se at impellerne var nye - så de er blevet skiftet den vej…

 

Efter denne lærestreg hvor jeg måtte retur og lave tidligere arbejde om, ja så var turen kommet til at retablere adgangen til olie og kølevands-påfyldning på styrbord motor.

 

1965984826_Lugeagterdk.jpg.16c51ba271482277051dee6d67136aa8.jpg

 

Som det ses på billedet var der lagt teak-dæk over, og det ser også pænt ud, men det gør oliepåfyldning og kølevands-tjek og påfyldning meget vanskeligt. Det kunne faktisk kun ske med slanger mv, og var bestemt ikke noget der kunne ske uden spild mv.

Derfor - selvom det gjorde lidt ondt at skære i det fine teakdæk, så måtte der laves adgang igen.

 

Det var muligt at mærke op under dækket hvor den oprindelige luge havde siddet, og dermed måle sig frem til hvor der skulle skæres. (man skære jo i blinde her). Motoren afdækkes så der ikke kommer støv på den og stiksaven monteres med støvsuger for at tage det meste.

Gennem den færdige luge på sidste billede kan man skimte de to påfyldnings-studser der nu er nemme at komme til..

Mere følger....

Link to post

Du er klar over at hyllen på akterlugaren er hengslet , kan åpnes, og du ser rett ned på motorene i forkant ovenfra..

Link to post

@Ida Marie III Yes:thumbsup: men jeg opfatter den mest som en inspektionsluge, for du kan ikke nå styrbord motor derfra som du ved, hverken generator eller andet eller komme ordentligt til andre ting. Den er en hurtig måde lige at tjekke at alt er som det skal være dernede, bl.a. sidder mine vandudskillere/forfiltre der.:smiley: Jeg har brugt den en del da jeg trak nye kabler mv. for de går jo umiddelbart under.

Link to post
pam skrev for 23 timer siden:

 

 

 

Derfor måtte der en spoiler på… Først afslibning ind til ren glasfiber og dernæst opbygning med glasfiber og epoxy til den ønskede form.

 

På første to billeder viser den nye spoiler opbygget men før spartel, grunder mv. På sidste billede er det ret tydeligt hvordan vandstrømmen vil blive ledt uden om røret når båden er i fart.

 

 

 

Manglende spoiler kan som du sier gi flere problemer enn bare økt skrogmotstand. Et av de mest alvorlige er slitasje på baugpropell som gir svært kort levetid. Manglende spoiler skaper strømninger i tunnell under fart som får propell til å gå rundt. Baugpropell oppnår da på kort tid antall omdreininger normalt for baugpropellens hele levetid.

 

Husk at det også er viktig med god radius i overgang mellom skrog og tunnell. 10% av tunneldiameter er anbefalt radius. Med skarpe overganger risikerer man kavitasjon på sugesiden og kan miste hele 20% av potensiell effekt på grunn av dette.

 

 

Link to post

@Fortego præcist, jeg håber bare at den ikke har fået alt for meget slid af den tid den har siddet uden spoiler. Min opfattelse er heldigvis at forrige ejer som fik den installeret ikke har sejlet meget...:smiley:

Link to post

Det blev tid til at sætte 3288´eren ud af hallen for den sidste montage, vi havde 2 dage før søsætning…

 

Agtertrusteren skulle monteres, - det værste er dog at skulle bore hul igennem båden. Yderst til højre kan man se gennem pilot-hullet. Selve samlingen af en Side Power er relativt “strait-forward”.

 

Agtertruster.jpg.35576906621cafab4f1bcae45791bf24.jpg

 

Færdigmonteret agtertruster. Da den sidder lidt højt pga. både flaps og ror er der monteret kapper til at hjælpe vandstrømmen. Selve trusteren skulle holde sig lige under vandoverfladen selv med næsten tomme brændstoftanke.

 

Agtertruster2.jpg.60ee246b72435499be3cca0c455df30f.jpg

 

For at få plads til installationen er thrusteren monteret lidt off-center. I motorrummet sidder hele batteri-installationen i midten og med startbatteri over i venstre side, så der er ikke plads.

 

Targabøjlen færdig og med alle tilslutninger gjort klar til montage. Den er blevet tung, meget tung at håndtere - med installationer vejer den ca. 150-200 kg, så det var nødvendigt at have en kran til at få den op.

 

Det var lidt en kamp at få den på plads, de første bolte blev sat i bagerst, men blev bøjet under vægten da vi svingede den op på plads, og måtte skiftes….

 

1306942413_Targabjlemontering.jpg.6e4a3ca9b0084a3f6a70e1082bf43142.jpg

 

Endelig søsætning efter halvandet års arbejde. Der mangler stadig nogen finjustering der kun kan laves i vandet, og motorene skal også køres rigtigt ind… Det bliver i løbet af denne uge.

 

Soesaetning.jpg.da4b199db953e57565dd67af2f2b1357.jpg

 

Vi opdagede hurtigt en utæthed ved udluftnings-skruen på brændstoffiltret på styrbord motor. Det viste sig at den sikkert har været skruet skævt i, ødelagt kærven, og efterfølgende løst med at sætte en anden og større skrue i….

Det holder naturligvis ikke i længden… Det betyder i praksis at toppen faktisk er ødelagt og skulle skiftes.

 

Tog kontakt til MPS som står for Hino i Canada hvor langt de fleste Hino marine-motore. De havde komplet top på lager så den var her i løbet af 3 dage med UPS.
 

Bayliner3288Skilsoyachts2021.jpg.afd580877170a025a4d1913954c63e70.jpg


Mere følger

Link to post

@Faxen og @Ida Marie III Tak ja, det var godt endelig at få den i vandet. Som altid er der ting der mangler og noget "indkøring" af de enkelte systemer. 

Her er en lidt "so-and-so" video af hvad der er lavet i interiøret. Der mangler stadig nogle ting som det ses på videoen, men den er ved at være der :smiley::smash: 
 

 

Link to post

Ser fortreffelig ut 👍👍

 

har selv en 3870, og kunne hatt behov for en førerstol liknende den du har.

hvor fikk du tak i din?

Link to post

@Ida Marie III kan se hvad du mener, (det var tænkt lidt som en inspirations-video) men den er ikke til salg:smiley:

 

@Espen Styrestolen til min var "forsvundet" på et tidspunkt hos den tidligere ejer, så jeg måtte ud og skaffe nyt, Havde egentlig tænkt at det skulle være helt originalt, men jeg endte med at vælge en kombination af to mærker. Selve stellet er fra Pörtner i Tyskland www.Poertner-Seats.de som producere de originale stel, mens sædet er fra Vetus. Den originale sæder-type giver ikke megen støtte... Man sidder til gengæld ekstremt godt i denne kombination, men det er også en dyr løsning.  

Link to post
pam skrev for 11 timer siden:

@Espen Styrestolen til min var "forsvundet" på et tidspunkt hos den tidligere ejer, så jeg måtte ud og skaffe nyt, Havde egentlig tænkt at det skulle være helt originalt, men jeg endte med at vælge en kombination af to mærker. Selve stellet er fra Pörtner i Tyskland www.Poertner-Seats.de som producere de originale stel, mens sædet er fra Vetus. Den originale sæder-type giver ikke megen støtte... Man sidder til gengæld ekstremt godt i denne kombination, men det er også en dyr løsning. 

 

Tusen takk for tilbakemelding. Så veldig god ut den stolen, så det gir mening at den også koster sitt.

Får se hva jeg får råd til etterhvert.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...