Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei @pam fantastisk tråd dette her. Har lest igjennom den i dag og fått en del ideer selv her. Holder selv på å oppgradere en 3888. Har allerede gjort en del, mest med det elektriske - men også en del annet "småplukk" Det som forundrer meg, er at det er så trangt og vanskelig å komme til. Det er få luker og det er ett mareritt å trekke kabler.

Jeg ønsker å fjerne badekaret og kun ha dusj for å få mer plass på badet. Men er usikker på hvordan jeg skal gå frem her og er redd for å ødelegge en del på veien. Har googlet for å se om jeg kunne finne noen som har gjort dette, men har ikke funnet noen.

Neste blir å ta ut strømaggregatet. Dette har jeg ikke forsøkt å starte en gang, for det ser temmelig slitt ut og jeg har liten kompetanse på selve strømdelen på den. Men jeg skal ta det ut og gå igjennom motoren, se om jeg kan få startet det, så får jeg se om jeg setter det inn igjen.

Planen er i grunnen å sette batteripakka der, fordi det er så trangt babord side av motoren der batteriene står nå.

Så derfor har jeg en stor forbruks-bank med AGM, separat startbatteri og 1. 230a til hver av trøsterne.

I så har jeg ett 360w solcellepanel og ett på 120w.

Har montert en 5kw vann-dieselvarmer for å kunne ha nok varmtvann og 2. 5kw luftvarmere.

Men har litt utfordringer med å få fordelt varmen til begge toalettene og til gjestelugaren. For det er så //%&/ trangt..

Takker så mye for at du har delt prosjektet ditt med mange flotte bilder :wink:

Legger opp litt bilder..

20210321_155806.jpg

244763091_242530221167066_6916573719638029577_n.jpg

244939880_605375723819069_6391063789053129458_n.jpg

245067175_288076436466535_1896009290374916866_n.jpg

245146793_342649080949012_6980759351385521268_n.jpg

245395998_983366295776231_1085453716434110628_n.jpg

246710930_858131881387141_211843730179015943_n.jpg

270979257_301405921786322_6807067596259168422_n.jpg

244347023_550593982689912_2029766167742293598_n.jpg

204835617_2961511690750513_5367467498998618219_n.jpg

208259270_933032967488455_4318453954635938381_n.jpg

208594950_325112325750638_3355615543035861905_n.jpg

20210321_134643.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

@Roger og Olina spændende prosjekt og fine billeder, ja det kan være noget af en omgang. Bayliner var nogle af de første til at arbejde med "inderskaller", altså færdigstøbte, noget som er helt almindeligt i dag. Det betyder at mange installationer er lavet på forhånd inden inderskallen monteres ned i skroget. På trawlerne er det i mindre grad, men der er stadig en del, og det gør det svært at komme til nogle installationer. Det er helt almindeligt at montere luger og "adgangs-stykker".

Tak @Faxen :thumbsup:

Det er vist tid til noget update...

Forkahytten er et af de steder jeg ikke nåede omkring sidste vinter, men et af de steder der virkelig trænger.... Loftbeklædningen har været skiftet/lavet før, med noget tæppe-stof, der ikke har taget godt imod årene, og det har heller ikke hjulpet at tidligere ejer havde for vane at sætte op små "pines" med lim fra de steder man havde besøgt. Så beklædningen var fuld af lim som man kan se og hele kahytten virkede hverken indbydende eller ren på trods af guld rengøring og nye hynder. Så der var ingen anden vej end det hårde arbejde med at få tæppet af og montere nyt. Vi diskuterede ligdt forskellige løsninger, men kom frem til at bruge den beklædning vi tidligere har brugt på andre projekter. Den er nem at holde og ser pæn ud.

2074416765_Forkahyt.jpg.d6e58a2f5e246883de27472287e14ad8.jpg

Her ses den gamle loftbeklædning og til højre er arbejdet gået igang, der var 2 lag.... og de var ikke særligt lækre..:thumbsdown:

Selve afmonteringen gik relativt godt, der var meget der havde løsnet sig men der skulle stadig skrabes en del..

2054944430_Forkahyt1.jpg.ddd2d46f8a06b9d34ad4af4941c255e7.jpg


Skrogsiderne er isolerede, og det skulle jo ikke fjernes. Ramme omkring ko-øjet afmonteres og tæppestykkerne gemmes så de kan bruges som skabeloner til de nye stykker.

851172149_Forkahyt2.jpg.5d736aa0e0521d4828b25f56a6d62f73.jpg

Til venstre ses et afmonteret stykke tæppe. Det nye beklædning er med lim, og selve monteringen er lidt følsom, og der er ikke mange chancer for justering når det først er sat op... Til venstre ses kahytten næsten færdig, der mangler fortsat lister og lidt justering, men man får ideen.

Mere følger...
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tid til lidt mere opdatering... :smiley:

 

Sidste sæson blev det tydeligt at tankudluftningerne ikke var helt som de skulle være, og selvom der var “hul” igennem til dieseltankene skulle man være meget forsigtigt for ikke at få “bobler” ved påfyldning.

Det er selvsagt ikke optimalt når der skal fyldes 7-800 liter diesel på… 

Jeg prøvede at få mere hul i de gamle udluftninger, men det var med begrænset succes, det var den type med vinkel og trådnet, og måske i virkeligheden kun lige nok når de var nye.

 

Tankudluftning.jpg.5e0a9e6691475e141d83e47db13d6a6e.jpg

 

Problemet med manglende udluftning var der også med septitanken, og den har nok været underdimensioneret fra starten, dårlig udluftning giver både dårligt træk i dasset og grim lugt når man trækker ud, og nogen gange har jeg ikke misundt dem der lå ved siden af os i sidste sæson.

Løsningen blev at skifte alle udluftninger på alle tanke og gå op i dimintion, det løser forhåbentlig de problemer der måtte være. De to til dieseltankene var ikke det store problem, men til septim og vandtank måtte der skaffes adgang i styrbord side til tilslutningerne ved at skære hul, og så efterfølgende sætte dækplader på.

 

Jeg har ikke været tilfreds med ræling og andet rustfrit stål, men mente at det lige skulle prøves af en sæson før jeg fandt løsninger og ændringer. Men nu er det altså tid.. Det er jo ikke noget som jeg selv kan lave, så der må fagkundskaben hyres ind...

1496390295_Forpulpit1.jpg.10038b2ed81d536f1d919823426def2a.jpg

 

En af de store er ny ræling og predikestol ude foran. Tidligere ejer havde bare  skåret hul i rælingen ude i spidsen for at for passage forud (ses på første billede) Det var både grimt og ikke særligt stabilt, så det måtte afmonteres og laves forfra med en ny løsning. Første billede kan man se det gamle afskårne for-pulpit, der iøvrigt også var skævt :lipseal:

På andet billede er det gamle afmonteret, og på sidste billede er det nye påbegyndt.
Udfordringen er at sørge for at der er plads nok til ombordstigning, og derfor må den nye ræling monteres i siden på bovspydet. Det er ikke nogen hemmelighed at vi designmæssigt har lagt os en del op af Nimbus.

1038494537_Forpulpit2.jpg.18e87969ec698c6674f91cf834ef22e4.jpg

 

Her er vi nået lidt længere, og også fået monteret støtten under bovspyd som igen er for at få hele konstruktionen mere stabil og sikker.

Selve rælingen bliver med dobbelt-rør i første del, og med wire på den sidste del langs siden af overbygningen.

Vi har været meget opmærksomme på at designet, både for at underbygge “Trawler-looket” og følge bådens linjer så hele den nye konstruktion blev "naturlig" om man kan sige det sådan. Det er lidt af en udfordring, og der er brugt nogle timer på at finde den rigtige løsning...

Mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Det er lige ved at man kunne kalde det "Dagens Nyheder" :smiley:

En stor opgave er den nye hard-top over agterdækket. Dem der har fulgt tråden ved at jeg bestilte den i Canada tidligere på vinteren.

 

1564279094_HardtopstoebningMontering1.jpg.8331aa29f58529c3dccb0340f95bab64.jpg

 

Her ses de første step med udpakning og opmåling til ræling. Forud har toppen faktisk været prøvemonteret for lige at tjekke mål og pasform. Det så godt ud.

Der skal monteres ræling hele vejen rundt. Det kommer meget nemt til at virke tungt og der har været en del diskussion omkring højden af rælingen... På de fleste 3288 med hardtop ligger rælingen mellem 50-65 cm hvis der er nogen, men det er nok lige i underkanten. Mange af de hardtoppe man ser er heller ikke i en kvalitet så men ville bryde sig om at kravle ret meget rundt på dem, og en del er også hjemmelavet.

For at man skal kunne bruge pladsen seriøst, og samtidig føle sig sikker, skal rælingen nødvendigvis op i højden, samtidig kan det hele som sagt nemt komme til at virke for tungt- jeg tror vi har fundet et kompromis med en højde på 77 cm. men det bliver lidt spændende at se det hele i sammenhæng når toppen kommer på, men det bliver lidt af en balkon...:yesnod:

297715812_HardtopstoebningMontering2.jpg.b7ebf209011a18c0652682d55edb5c1c.jpg
 

Her er balysterne monteret, og den øverste del af rælingen lavet. Den følger kanten rundt. Igen har der været en del overvejelser omkring hvordan og hvorledes det hele skulle se ud, og det er endt med at der bliver dobbeltrør i siderne og plexiglas agter.


Mere følger...:smiley:

 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tid til update igen.... :-) 
Der er efterhånden kommet lidt styr på hard-toppen agter. Det har været et kæmpe job at få det hele til at "spill"..

Noget af det der har været vigtigt for mig er at den nye top kunne bruges reelt, altså at det ikke “bare” var en top, men et reelt dæk som også var sikkert at færdes på.
Det har betydet at en del montering er lavet stærkere og mere stabilt. Jeg er meget i tvivl om hvordan amerikanerne har set på det, men jeg har følt at der var behov for ekstra afstivning og "monterings-punkter", den vejer trods alt i sig selv omkring 250 kg..
Bl.a. har vi tilføjet to støtter under den forreste del af toppen der hvor den fæstes til det originale udhæng på flybridgen.

Støtterne er svejset på trappen op til flybridgen (billede længere nede), en løsning som gav en del diskutioner, for der var ikke nogen naturlig løsning hvor, og ingen var interesseret i at fæste to stolper i dørken. Det hele kom nemt til at se “kluntet” ud, men alt i betragtning syntes jeg vi ramte meget godt..

495527408_HardtopstoebningMontering3.jpg.ad4d7f5c3b0fa49d8eecc08a52e0ecb4.jpg

 

Til venstre ses den - næsten færdige ræling monteret på toppen og de gøres klar til at blive løftet op. Det er godt der er en truck på værftet…

Tredje billede er arbejdet igang med at fastmontere toppen så rælingen også kan gøres færdig.

Sidste del af rælingen er ikke lavet på de her billeder, og vi diskuterede en del frem og tilbage omkring løsningen.

 

1330514077_HardtopstoebningMontering4.jpg.c713b026841d357aa175eb426ad5fc09.jpg

 

Toppen monteret og løsningen med rælingen blev ført rundt så den fulgte hardtoppen og festet på hardtoppen. Det er blevet ekstremt stabilt, og føles også sådan. Ved nedgangen kan man lige skimte den nye ræling der skal sikre at man ikke falder ned i “hullet” ved stigen.

1902000213_HardtopstoebningMontering5.jpg.b2e5162f9d79ea3ad7bf889691639ecf.jpg

Til venstre og i midten ses de nye afstivninger som går op og støtter hele konstruktionen. Som det ses er afstivningen svejset på den eksisterende stige så diskret som muligt. Lige umiddelbart virker det til at de helt naturligt også vil blive brugt som håndtag.
Til højre ses rælingen omkring nedgangslugen fra hardtoppen/øverste dæk. Der kommer en luge over, som vil sikre at man ikke falder en etage ned :eek:
Heldigvis er vi ved at være færdige med denne del af prosjektet, nu mangler montering af indvendige teak-lister rundt kanten mv. mv...

Mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen Tak for de pæne ord, ja, det begynder at ligne noget :-)

Det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller, og jeg har selv tænkt tanken. En ændring af sofaerne er en lidt større ting, ikke mindst fordi der er en niveau-forskel også. Det kan være at det bliver aktuelt på et tidspunkt, men ikke i år.
I første omgang bliver løsningen at man går over lugen, sådan som det er tænkt, vil den også sikre at man ikke falder ned i hullet.

Vi for se hvor elegant det bliver og om jeg er tilfreds med løsningen...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er der lidt mere nyt, for der sker en del i øjeblikket, og der er flere projekter samtidig....:smash:

Hardtop montering af kanter i teak, lille opgave med stor betydning. Efter møde med "kalechemanden" blev det klart at der skulle noget mere "tykkelse" på kanterne rundt for at han kunne montere knapperne for montering af kalechen. Alternativet med at "nitte" dem fast var ikke en option:crazy:.
Løsningen er at montere teaklister hele vejen rundt, det ser både pænt ud og giver den nødvendige tykkelse.

 

Limes med Tex 7 lim - den stærke - så holder det.

 

760372019_HardtopstoebningMontering6.jpg.52c3f7e18843554b6c446cf344e6c30a.jpg

 

En opgave jeg har brugt en del tid på at tænke over er lugen over nedgangen fra flybridge/nye hardtop-agterdæk. Lugen er nødvendig for at man kan gå over, og ikke mindst ikke falde ned. Udfordringen ligger i at den skal have nogle specielle mål, og kunne holde til belastningen.

 

Tagluge.jpg.1a6a8636ad7f0ed44f7e7d3efa7c6a63.jpg

 

Det var nødvendigt at få lavet en præcis skabelon, og til det brug er tykt pap udemærket..

 

På trappen går gelænderne hele vejen op, så det skal der tages højde for. Lugen blive ikke helt vandtæt, men vil dog kunne tage det meste. Det er meningen at kalechen skal gå bagom og dække af, så hovedformålet er at skabe sikker adgang til agterdækket.

 

Tagluge1.jpg.261d7c77c1fe81b9a891a804b89e0e0d.jpg

 

Her er pladen skåret, det er krydsfiner i 16mm, kanterne rundt laves af teak, det ser pænt ud og sikre at vand ikke løber ind under lugen.

Lugen males to gange med Hempel High Protect Primer (to-komponent) som sikre mod vandgennemtrængning og der afsluttes senere med hvid topcoat og teak.

 

En anden lille opgave var at montere plexiglas som planlagt på de 3 bagerste fag på rælingen. Det blev 8 mm "bronzefarvet" polycarbonat som kan tåle UV. Utroligt hvad sådan nogle kan veje, ca. 4 kg stykket. Beskytteslsesfilmen bliver på for nu...

Plexiglasmontering.jpg.2006b8f637460589e4db57bed3772084.jpg

 

Selvom filmen er på får man alligevel en ide om udseendet...


Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Her hadde det gjort seg med en luke i glassfiberarmert polyester. Gjerne med Divinycellkjerne for litt tykkelse og styrke. Jeg hadde ikke stolt på den plata der etter et par måneder ute i vær og vind...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@indexenig, men tiden er ikke til det i år. Der er ingen tvivl om det ville være bedste og hvis lavet ordentligt - mest elegante løsning. Jeg er dog af den overbevisning at det nok skal holde og ikke blive mørt. Lugen vil være dækket af kaleche og vil ikke blive udsat for direkte vejr og vind, yderligere bliver den belagt med teak, og afstivning på undersiden.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke været helt tilfreds med agterkahytten, og ville gerne have noget mere skabsplads of noget af “tæppet” på skrovsiden udskiftet.

 

Det er en lidt større opgave…

 

Agterkahyt.jpg.051b271b95c22464486d5459de0455b3.jpg

 

Trækket var i god stand, det var skiftet for ca. 10 år siden, men det var fortsat tæppe-stof, og det ville jeg gerne gøre noget ved…

Som det ses på midterste billede var det meget tykt, så det var noget af en opgave at få af og komme ind til skrov-isoleringen. Og ja, der er reel skrov-isolering på sådan en 3288 af denne årgang.
På sidste billede er beklædningen fjernet ind til isoleringen og klar til montering af den nye beklædning.

 

992115505_Agterkahyt1.jpg.cd736dd5786f5714ad603fabeec43d14.jpg

 

Her er arbejdet igang, udfordringen er ko-øjerne - det kræver lidt at få det pænt. Inderrammerne er afmonteret og sættes først på til sidst. (sidste billede). Jeg benytter samme type som i andre projekter, leveret med selvklæb på bagsiden.

Efter den omgang blev det tid til skabet… Sengepladsen agter er 2 meter bred, så der er ca. 20 cm. der kan  bruges til nyt skab og mere stuve-plads så det skal udnyttes.

 

1589804222_Agterkahyt2.jpg.5d7295b7ae53ec79601825b2e0d619d2.jpg

 

Liste til montering af skabssiden monteres på første billede (der er flere).
I midten selve skabssiden i 12 mm. teak-fineer udskåret i et stykke. Heldigvis kunne den gamle beklædning bruges som skabelon, med enkelte tilpasninger.
 

1435730465_Agterkahyt3.jpg.1bdcb60343973189e7e720f859848d08.jpg

 

Skabssiden og toppen monteret, og inderrammerne til lågerne limet i.
Sidste billede lågerne monteret og første gang lak (stadig vådt) - det bliver samme silke-matte overflade som brugt i resten af båden.

 

mere følger…

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

pam skrev 11 minutter siden:

Jeg er dog af den overbevisning at det nok skal holde og ikke blive mørt. 

 

Det er mulig. Jeg ville i det minste ha brukt en plate av ordentlig vannfast finer, ikke en OSB plate som du viser her. Man skal ikke ta for lett på sikkerheten, det kan fort bli en alvorlig situasjon om luken svikter og noen faller gjennom. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen tak, ja, det bliver meget godt og giver ekstra plads som man jo altid kan bruge :-) nu mangler bare montering af lamperne og lidt detaljer.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er det bare å bøye seg i slipestøvet @pam ingen foran, ingen ved siden. Yachten blir utrolig fin og jeg gleder meg til fortsettelsen. Takk for at du deler dette med oss 👍😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

@Fyrlykten takker for de pæne ord, godt for motivationen:thumbsup:
 

Det er vist blevet tid til lidt opdatering, det er efterhånden længe side. Det betyder dog ikke at projektet står stille…

Tagluge2.jpg.e9982f3330bea78245d0d151bd69cb1c.jpg

 

Den efterhånden meget omtalte luge i hardtoppen nærmer sig at være færdig. Som det var planen fra begyndelsen skulle den have teak-plywood på ydersiden, så efter tørring af epoxymalingen var det tid til at lime. Der benyttes 0,5 cm for-noddet teakplade, kanterne laves i massive teak-planker på 9,5 cm. Til højre prøvemonteres pladen før enelig færdigmontering.
Der bliver monteret gas-støddæmpere så det bliver nemt at åbne lugen, og som kan holde den åben også.

 

1041007085_HardtopstoebningMontering8.jpg.81a0356b4daf52fcf255ccfb8401cd89.jpg

 

Indvendig på hardtoppen monteres de sidste teak-detaljer, bla. de brede langsgående planker i hver side og dem der går på tværs.
Det får hardtoppen til i langt højere grad at virke som en integreret del af båden, både ude og inde, og samtidig, på sidste billede får man lidt indtryk af hvor meget det betyder.

Styrepladsen...

Styrepladserne både oppe og på fly er et af de lidt større projekter der er igang lige nu.

Det er første gang vi kaster os over sådan et projekt, selvom det er noget der har været på bordet i en del år, helt tilbage til Nidelv-projektet faktisk.
Projektet stammer fra at jeg ønskede at få digitaliseret begge motorene, dvs. at alle data som omdrejninger, olie-tryk ect. ect. bliver sendt digitalt fra motorene som NMEA 2000 data. “Hjernen” bag bliver en Actisense EMU-1. De fleste sensorer er fortsat analoge, og det er jo også tilfældet her med de ældre Hino/US-Marine. Derfor gav det god mening at få opgraderet og ændret styrepladserne i samme omgang, som nogen måske husker så blev der trukket netværkskabler sidste år som en delvis forberedelse til netop dette projekt. 

Mere om denne del senere…

 

Styreplads.jpg.a5b198ffd115d31ba8ccd439b411a74c.jpg

 

Til højre ses styrepladsen nede efter afmontering af de gamle instrumenter, de var monteret på en aluplade - som mange værfter gjorde tilbage i slut ´80 erne og start ´90 erne.
Der laves først skabeloner af de nye plader i krydsfiner så placering mv. lige kan tjekkes inden endelig udskæring i plexiglas.

Styreplads1.jpg.4414a1e1597381129ab8af285fc94899.jpg

Her ses første udskæring af det blanke plexiglas monteret med de løse instrumenter. Vigtigheden af lige at få tjekket placering før endelig udskæring var tydelig, da det viste sig at motorkontrollerne helt ude i højre side ramte vinduet…. den eneste ting der ikke var tjekket inde udskæring, så det er igang igen med en ny plexiglas plade…
Man får dog en god ide om det endelige design af styrepladserne… Nu kommer arbejdet med opkobling og kabling...


Det var alt for nu... mere følger..:thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Det blev endellig tid til kaleche, det var nødvendigt alt lave helt nyt og der var ikke noget der kunne genbruges fra tidligere desværre, med undtagelse af presenningen på flybridgen der kunne tilpasses til den nye nedgangsluge.

Kaleche.jpeg.727943a76431a8c81deac88f5320ae5d.jpeg

Først skulle knapperne sætte i, da det er helt nyt kunne placeringen vælges frit og tilpasses hvordan lynlåse og opdelinger bliver lavet. Oprindelig var der brugt tryk-knapper, men de er efter min mening et onde der bør undgås, så det er kun en løsning der er beholdt nogle enkelt steder hvor “vridere” kunne give problemer. Der laves skabelon i noget relativt stift stof (de to første billeder), det er ikke en opgave jeg selv tager mig af, men giver selvfølgelig en hjælpende hånd ;-) Kaleche-mageren er den samme som jeg har brugt i snart 25 år, så han ved relativt godt hvordan tingene skal laves efter mit hoved.

Skabelonen danner grundlag for en “grov-syning” i det rigtige Sunbrella-stof..

Kaleche2.jpeg.f65d7149228b2e370fe3276c84e9e307.jpeg

 

Her er de enkelte grovsyede stykker, knapperne er markeret med kridt og klippes efterhånden som stykkerne sættes på plads. Vi bruge meget tid på skabelonen, og det lønner sig, det var meget få steder at tingene ikke stemte med den oprindelige opmåling.
Bliver spændende at se det færdige resultat med ruderne monteret mv…
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...