Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

 

@husky dane 85 EMU-1 bliver installeret i de her dage så det er ikke testet endnu. Der har været travlhed og en del forsinkelser, skal nok give update på den del når jeg har nyt ;-)


Motorluger.

En af de ting der har irriteret en del er at de store motorluger har manglet gas-dæmpere. Lugerne vejer en del, mit gt er omkring 35-40 kg., så det skulle være kraftige dæmpere, efter noget research fandt jeg frem til hvad jeg regner med er de originale. Det vil sige at der kommer 2x28 kg. tryk pr. luge. Beslagene på selve rammen sad der stadig, men det var et lille job at få skåret gennem dæmpning og få monteret beslagene oppe på selve lugen.

 

Motorluger.jpg.e2cb9337e512b2900a667467b658176e.jpg

 

Det gik dog med noget stædighed, og resultatet blev som det skulle, lugerne kan fint holde sig oppe og det er en kæmpe hjælp når de skal lukkes og åbnes.

Luge i hardtop.

Tagluge5.jpg.d49b06dd62205ab9bb7bed871c8d7be4.jpg

 

Taglugen er nu færdig og med de sidste håndtag monteret. Der er monteret gas-dæmpere som hjælper med at åbne og lukke lugen og kan holde den åben også. En lidt anden type dæmpere end til motorrummet, og noget mindre - 2x10kg tryk.

 

Koøjer i agterkahyt

Jeg ville gerne have noget mere lys og luft ned i afterkahytten, og tilbage til Nidelv´en havde vi god succes’s med at lave ekstra koøjer som vendte ind i båden.

 

Kooeragterkahyt.jpg.b76797ba423e6a5c08726394ceb275cb.jpg

 

Det er nærmest en kopi af dette setup, men dog med en del større åbninger og mere lys. Det blev Borma i rustfrit stål og i størrelse på 20x40 cm.

Som det kan ses på billedet så er glasfiberen tyk, og man skal være obs på at det “spiser” stiksavs-klinger, ca. 4 stå pr. koøje… Opmærkning og og udskæring tog tid, tålmodighed er en god ting:smash:

 

"Småting" i lange baner...

Endnu et lille job med en ny føler til septi-tanken, den originale viser kun en advarsel når den er fuld, ikke niveau. Lav opgaven på en kølig dag....:wink:

 

SmaatingTankmaalermv.jpg.6e6ae436a94cf3bd92d61df0329008ad.jpg

 

Ikke det store job, men dog noget der skulle laves ligesom flagstangholderen bag på hardtoppen mv…

 

En anden irriterende ting var den løsning jeg oprindelig havde fundet til de to motorluger i afterkahytten, den var ikke optimal, og ikke videre pæn nødløsning fra Biltema..
 

LaaseMotoradgang.jpg.e80653b535e76992d379053db2a27e36.jpg

 

Heldigvis fandt jeg nogle beslag fra Bavaria som var lige det der skulle til, og det er både pænt, simpelt og giver god adgang…

Kantlister på det nye skab i agterkahyt…

354916348_kantlisterprobning.jpg.d66cdf8ec37954732ac9de8094f083dc.jpg

 

Biltema har boret som man kan se på billedet til venstre, det er en kæmpe hjælp nå der skal forsænkes og proppes… (jeg har slidt et op allerede…)

Det vrimler med småjobs lige nu…

 

Kalechen ankom endelig og det kom jo til at se meget fint ud.

 

Kaleche3.jpg.cfff445fd32ea08407eba2fb61f5285c.jpg

 

Den passer godt til båden, og pasformen følger hardtop og overbygning fint. (den er ikke festet nederst på billederne men det giver et indtryk).

 

Det var en lille update for nu…

 

 

Link to post
pam skrev for 22 timer siden:

Kantlister på det nye skab i agterkahyt…

354916348_kantlisterprobning.jpg.d66cdf8ec37954732ac9de8094f083dc.jpg

 

Biltema har boret som man kan se på billedet til venstre, det er en kæmpe hjælp nå der skal forsænkes og proppes… (jeg har slidt et op allerede…)

Det vrimler med småjobs lige nu…

 

 

SMÅPENT ARBEIDE!!! Det gleder en hobbymøbelsnekker å se bra detaljfokus som det der!

Link to post

@Vidar F.H. tak, ja, man kan jo lige så godt gøre det ordentligt så man kan glæde sig over det i mange å:smash:r. Det tager lidt længere tid, men man kommer jo ind i rutinen.

Link to post

Mere arbejde er blevet klart…

 

Det er blevet til en del træ-arbejde igen, og man klan da godt begynde at mærke at priserne på teak er for opadgående…

 

Oppe over styrepladsen er der originalt bare en hylde, som egentlig er vanskelig at bruge ordentligt..Der var lavet nogle “kasser” til højtalerne, men tidlligere ejer havde lavet kantbånd af tov-værk og noget af loftbeklædningen havde løsnet sig. Jeg fik ikke set på det sidste år, og tidligere var der også monteret en plotter på den hylde, så det hele var sådan lidt “so-so”..

 

Styreplads2.jpg.d71cd4a9e72579fe60c49784851f88a2.jpg

 

Der kommer ikke til at være monteret noget deroppe, så der skulle laves nyt panel og nye kantlister. Til gengæld bliver radioen monteret inde bag ved. Det er en Fusion black-box, som er koblet på bådens NMEA2000 netværk, så der er ingen “faceplate”. Jeg valgte dog at sætte en lille fjernkontrol over styrepladsen, om det kommer til at blive brugt er nok lidt tvivlsomt, men vi får se…

På første billede ses en af de ikke særligt pæne højtalerkasser, der måtte gøres noget...
Midterste billede de mange kabeltræk til det nye Fusion system og noget støjdæmpning blev der også plads til. sidste billede de nye paneler sat op.
 

Komfur…

Komfuret i køkkenet blev aldrig rigtig monteret sidste år, og jeg var aldrig helt tilfreds med det indkøbte italienske CAN, som ser ekstremt lækre ud, men også lidt “style før det praktiske” så vi valgte at udskifte med det kendte ENO sæt som bl.a. Marex bruger der er delt i to.

Det oprindelige komfur var et sammenbygget, og Bayliner havde lavet en custom rustfri ramme som det var monteret i. Det var relativt praktisk, men ikke videre kønt.

Komfur4.jpg.a6441ee0a7b5d03ff2a6d59c429a433a.jpg

 

Selve pladsen med vinkler mv. besværliggør montering en smule, men ikke mere end så mange andre installationer. Det var vigtigt for mig at selvom bolognaisen kogte over så kunne der gøres rent efter det…:smash::eek:

 

Komfur1.jpg.4ca55c3f531c5623bf1d0cb3ce7a0e8c.jpg

 

Første job var at fjerne alt overflødigt fra pladsen og tage nogle mål. På første billede sidder den forhøjning der var lavet til CAN.komfuret for at det kom op i højden, den måtte naturligvis væk, lister til montering af ovnen monteres på midterste billede, og selve ovnen prøvemonteres på sidste billede.
De blå ledninger går til den lille batteriholder som driver den elektriske tending til ovnen, batteriet monteres i skabet under ovnen så man kan komme til det.

 

Komfur2.jpg.b08d871a64654798ef14593ee1781a17.jpg

 

Til venstre ses den nye “top” og udskæringen af laminatbordpladen. Og ja, jeg har sagt det før, spånplade høre ikke til på en båd, men ingen regel uden undtagelse ;-) så det blev en laminatplade fra Ikea da den ikke skullevære større end her, og passede i farven…

Til højre ses prøve-fitting, der er visse anbefalede afstande til ex. bagvæg og sidevæg som man lige skal være obs på, 8-9 cm. også være obs på overskabene. Det betød foreløbig "døden" for em-hætten, så den måtte væk.

 

Komfur3.jpg.b8e0a421e6837105d117d5f157d4f21b.jpg

 

Her er ovnen monteret. Der blev overvejet flere løsninger omkring samlingen af laminatpladerne. Målet var at det skulle være nemt at rengøre og holde, så det første oplæg med en liste af teak eller stål blev droppet. Løsningen lå faktisk lige for og var simpel, at bruge et laminat-kantbånd der passede i farven og overdække/lukkede samlingen.

Sidste ting der skulle på plads var en større rustfri stænkplade bag komfuret, og så er der selvfølgelig den vanlige lakering af teak…
 

Link to post

@Faxen takker:thumbsup:  - byggebeskrivelse ligefrem bliver det jo nok ikke til, men forhåbentlig nogle gode ideer til andre som kan bruges også på andre både:smash:

Lige nu kæmper vi med de nye styrepladser.... mere kommer..

Link to post
Posted (edited)

Lidt mere opdatering, jeg er kommet en del bagud med dem, men her kommer nogle af de seneste.

 

336834876_Hardtop10.jpg.19bde9737ee5d4a122cb477236b22e1c.jpg

 

Teakkanterne under hardtoppen er blevet færdige, der manglede nogle afslutninger og lukning af siderne. Det blev jo ganske pænt og meget “factory”.

 

Noget som jeg gerne ville have integreret var kamera-overvågning af bl.a. motorrum. Med de nye Raymarine systemer er det relativt nemt at få det sat op. Det hele køre via RayNet (LAN) og via en hub til de enkelte display.

 

Kameramontering.jpg.0936767be75769a6be4b996e87e09086.jpg

 

Kameraerne får deres strøm via Raynet (LAN), så det kræver kun et enkelt kabel. Dog skal de have strøm også, så der skal bruges POE (Power over ethernet) - det kræver en ekstra boks. FLIR som ejer Raymarine laver deres egen 12V boks til det brug, der skal bruges en pr. kamera. Der findes andre løsninger, men vi valgte at gå med deres egen.

 

Midterste billede med den nye type kabel-samlinger der kan bruges hvor der ikke er fugtigt. De er certificeret, og bedre at bruge end div. fra Biltema.

Kameraet til motorrummet er kugleformet, og med infrarød belysning så man har sort hvid billede selvom der er mørkt i motorrummet.

 

318200019_Baylinerlogo.jpg.3169d6ffcad2414ec14f81ac1164a3f9.jpg

 

Lidt til udseende - bayliner “logo” til hardtoppen.. og til venstre kan man lige se bagerste kamera. 

 

Noget som jeg bestemt ikke har været tilfreds med og spekuleret på hvor dan kunne løses er loft-kanten under forruderne. Bayliner havde taget den nemme løsning her og bare brugt vægstof og med blottede monterings-bolte i overgangen til køkkenet. Det virkede underligt, ufærdigt, og var ikke særligt pænt.

1734631893_Koekkenloft1.jpg.3995f3d9ad5b5a37be8a00b6405cdefb.jpg

 

Efter mange år var stoffet også lidt misfarvet, så nye loftplader blev lavet i 4mm teakfiner. 

Vinklerne er meget skæve men det lykkedes til sidst, og hjalp en del på udseende  :-)

2029871433_Koekkenloft2.jpg.8299722163f59cd3d356f10fda1ff286.jpg

 

Både er kommet i vandet men det er ikke blevet til sejlads.
Der er arbejdet hårdt på at få løst forskellige udfordringer med det elektriske system efter at det har været skilt ad, og få detaljer på plads.
Samtidig viste det sig at der skulle nye “koblinger” på det nye gas/gear-system. De nye kontroller fra Ultraflex passede ikke de gamle kabeltræks-kasser…. 14 dages ventetid på dele… Og lidt frustrerende.
Så motorene kan først startes op i næste uge.

 

Soesaetning.jpg.6338aafb8e84ae074ab9fa3ed49d3620.jpg

 

Lidt billeder fra montering. Der er lavet nye teakpaneler til styrepladsen ned så netværks-hub og forkabling sidder beskyttet og skjult. Alle sikringer (som før var monteret i bedste 90´er stil direkte på instrumentpanelet, er flyttet om til bagsiden af styrekonsollen og kan nu tjekkes via luge på bagsiden.

 

550512461_Styreplads5.jpg.cae0ea07233c31b41974b872646d7c4c.jpg


Mere følger….

Edited by pam
Link to post

Tak @dsm:thumbsup: godt at det kan inspirere lidt..

Lille opdatering fra den seneste uge...

 

Vi venter fortsat på dele, og tid. Det bliver nødvendigt at skifte alle gas/gearkabler desværre. Forhåbentlig kan arbejdet afsluttes i løbet af den kommende uge.

Styrepladserne er ved at være færdige. Der er sket en del siden vi startede.

1445306376_Flybridgestyreplads.jpg.2e6fe91c64c65e58c9b6070baa04bdda.jpg

 

Her er flybridgen hvor det meste faktisk er udskiftet. Jeg har en forkærlighed for Isotta rat, og selvom det er dyrt så er det bare lækkert at have noget ordentligt at holde i. 

Styrepladsen nede er er der arbejdet en del på. Det er ikke den "dybe tallerken" men visuelt giver det meget at få afdækning lavet ind til kabler mv.

452175058_Styrepladssalon.jpg.ccc609b368fb4f709a267520ab626a84.jpg

 

Afdækningen laves i 12 mm marine teakfiner..

Her er pladsen færdig..

1583955437_Styrepladssalon2.jpg.297d61589859c73cd4bf0709b44185a5.jpg

 

Programmeringen af Actisense EMU´en mangler, og har givet lidt knuder, men forhåbentlig kommer det på plads denne uge også...

 

Foreløbig nærmer vi os 4 uger i vandet uden en eneste sømil tilbagelagt... Der må bliver revanche senere..

Link to post

Processen omkring hardtop-prosjektet er ret omfattende og jeg har lavet en lille video der viser lidt om arbejdet og de enkelte trin involveret. Bør måske bemærke at hardtoppen vejer ca. 250-300 kg færdig inklusiv rælingen.
 


Jeg vil forsøge at lave lidt flere om nogle af de enkelte del-prosjekter.

Mere følger..

Link to post

@Faxen Tak, Det er umuligt at tælle tror jeg, men det er blevet til en del efterhånden over de seneste godt 2 år. og der kommer flere til er jeg bange for:smash::rolleyes::smiley:

Link to post

Da er det vist tid til lidt mere update. Arbejdet med fornyelse og opdatering af styrepladserne har været omfattende, og for at give en ide om hvor meget der er ændret er her en lille video af projektet: 
 

 

Håber den kan give lidt inspiration.

Link to post

Da er det vel tid til lidt opfølgning og tilbagemelding på sæson 22 .-) Det blev en meget forsinket start pga. div. problemer med marine-elektrikker, og båden var først klar 1. uge af juli. 

Det bliver en lang post, så er du advaret:crazy:

 

Hele styrepladsen er jo ændret og opdateret, det betød at Volvo måtte ind og trække nye, da man ikke bare kan skifte fra seperarte gas/gear til sammenbygget. Det kræver nye styrekabler, koblingsbokse osv. osv.  Her kommer en lidt mere uddybende post om arbejdet...

image.jpeg.53433518e7b23418baabc379cd042761.jpeg

 

Volvo på arbejde med nye styrekabler, til venstre ses Teleflex L23 kontrolboksen som er nødvendig, eller rettere 4 stk. når der er 2 styrepladser.

Den marine-elektriker (ekstern) der egentlig skulle afslutte projektet gik “MIA” og efterlod det hele halvfærdigt:lipseal:, men i et samarbejde med Volvo fik vi styr på tingene.
Jeg måtte selv til at programmere EMU-1 /NMEA 2000 systemet og de tilsluttede giver. Så indkøb af lille PC og EMU-1 programmerings-interface, NGT1...

image.png.32e105750b59f3a43c161248b9934018.png

Programmeringen er relativt overskueligt, når ellers man har fået sat sig ind i Actisense Omdrejningerne var ikke noget problem, men øvrige blev lidt cirka-programmering.
Giverne skal skiftes til VDO for at blive præcise. Tank-giverne skiftede jeg med det samme, så vi kunne følge forbrug mv. men øvrige bliver projekt her i vinteren 22/23.

image.jpeg.cace43975334f16089a068b01f7d11d4.jpeg

Det blev knap til prøvesejlads før ferien, der i år var kortet ned til 14 dage. Halvdårligt vejr gjorde at det blev lange sejladser på de enkelte dage hvor vejret var rimeligt. Det blev til omkring 500 SM, så nogle skikkelige sejladser.
Vi forsøgte at holde farten omkring 8 knob som er tæt på den mest økonomiske fart med ca. 22 L/t, går vi op på 12,5 som er næste “step” så at sige er forbruget 44 L/t. totalt. Stadig økonomisk forbrug, men dog en del mere…

En uge efter ferien gik turen på en forlænget weekend til Helsingborg (40 sm t/r), en god tur i det bedste vejr… :sailing:...men så weekenden efter hvor vi skulle afsted ville styrbord motor ikke gå i gear, hverken frem eller tilbage. Ingen tur afsted der, og et kald til Volvo…

Efterfølgende blev det konstateret at gearets oliekøler var revnet (pga. alder…) og alt gearolie skyllet ud og erstattet af kølevand (slatvand). Det er desværre ikke noget man sådan lige bemærker før det er forsent…. :-/

 

Ny oliekøler monteret. Jeg valgte at skifte begge, da der flere steder stå at de normalt skal skiftes hvert 10-15 år.

Gearet skyllet igennem med flere omgange olie og påfyldt ny olie, hverefter virkede det som om alt virkede som det skulle. Skulle vi være heldige og gearet havde overlevet???

 

Efterfølgende tog jeg en testsejlads for at få god varme i motorene og testet gearet ordentligt. Det gik godt den første halve time, så begyndte det at drille igen. Gearet begyndte at “fedte” i koblingen, for til sidst helt at slippe ud af gear.


Det virkede til at når motor/gear havde nået drifttemperatur, ja så slap det.
Endnu en testsejlads bekræftede problemet. Efter et par minutters afkøling og genstart virkede gearet igen kortvarigt… Med andre ord, gearet skulle ud og enten gennem-renoveres eller skiftes helt.:smash::headbang:

image.jpeg.0727f46ecb97409d659764fa9e6fde26.jpeg

 

Her ses en af de nye oliekølere monteret til venstre, de to billeder viser styrbord motor efter gearet er afmonteret...

Dommen fra Volvo var klar, 17 bådlapper i reservedele… danske vel at mærke…. og så arbejdstimer oven i… :thumbsdown: Det her er ikke et job jeg selv vil ligge og rode med…
Tjekkede hvad nyt gear ville koste, og kom frem til at forskellen i pris var minimal...
 

De 30 år gamle gear er Hurth HSW630 som i dag er opgraderet og hedder ZF68A… Den danske importør meldte (udover en overpris….) at der var 6-12 mdr. levering, selvsagt ikke holdbart, og virkede iøvrigt ikke videre interesseret i at sælge et...
Efter lidt overvejelse og en del mails, gik bestillingen til den Italienske ZF-distributør og til en mere rimelig pris, de havde et enkelt på lager (og herefter 6-12 mdr. levering). Jeg havde samtidig forhørt mig i US om levering og da jeg samtidig fik et godt tilbud på et derfra, endte jeg med også at købe et der... - dermed med at skifte begge gear til de nye ZF68.. Pheew…:crazy:

 

Lidt af en omgang, en nogen gange må man slå en streg i sandet, og bide i det sure æble…. Meget mere følger...

 

image.jpeg

Edited by pam
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.