Jump to content

Høyesterett: 6k i bot og ett års inndragning etter 1.0 i promille


Ingar

Promille  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå skal det sies at jeg prøvde ikke å få med meg noen, men beskrive situasjonen slik jeg ser den. Og som @Stradivarius så elegant viser så tenker jeg at oppfattelsen min ble ganske fint bekreftet. Jeg tar meg også en øl av og til og fører båt etter en time eller to.

 

Personlig er jeg for 0.5 promille, det er rett og slett for å gjøre det enklere å si i fra til folk at nå kan du ikke føre båt. Jeg ser alt for mye fyll i båt til å akseptere situasjonen slik den er nå. Faktisk så er enkelte situasjoner i båt av en slik karakter at det ikke sømmer seg å ha med barn på dem. Og det er bare trist.

 

Det er ikke det ene glasset med vin eller øl jeg vil til livs, men fylla. Og slik det er nå er aksepten for stor til å være full i båt. Dessverre er det da slik at siden de som fyller i båt ikke blir satt på plass så ødelegger de for alle og vi er nødt å forandre moralen. Situasjonen har dessverre ikke blitt bedre de siste årene, men verre.

 

Så ja, jeg vil forandre moralen og jeg bruker moral som argument.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 6 minutter siden:

Det er ikke det ene glasset med vin eller øl jeg vil til livs, men fylla. Og slik det er nå er aksepten for stor til å være full i båt.

 

Jeg har også opplevd enkelte ganger å sjeneres av fyll og bråk, selv om det ikke er ofte. Men det har aldri vært et problem i min egen båt når vi er underveis. Jeg kan ikke hjelpe for at det å redusere promillegrensen for den som fører båten for meg oppfattes som feil sted å fokusere på hvis målet er mindre fyll når man er i havn. For den saks skyld, vil jo ikke promillegrensen ramme andre enn føreren av båten når man er underveis heller, dvs. meg selv i de fleste tilfeller, så jeg kan ikke se at promilegrensen har noe særlig med dette å gjøre i det hele tatt. For meg er promillegrensen et av mange (mer eller mindre virksomme) verktøy man har for å forebygge ulykker, ikke noe mer enn det.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har feil tolket noe. Men jeg tolket det dit hen at Hper ikke ønsket mere Politi på vannet, men at folk heller tar seg av å snakker med hverandre. Å gi foreninger og lignende begrenset politimakt er jeg nok litt uenig i. Vil ikke gjøre ting bedre, da vil vi bare få en eskalering. Men ofte er noe så enkelt som å prate til folk en god løsning. Foreksempel si, burde du kjøre båt nå? Sier man ting på en ordentlig måte så kommer man ofte langt.

 

Personlig så er jeg hverken for eller i mot 0.5 promille til sjøs. Men ser at det fort kan bli sånn av nødvendighet.

Derimot så er jeg for 0.2 promillegrense for hurtig gående båter.

Synes båter burde vært stillt på lik linje med hjelpemidler for handikapede. 10 - 15 kmt så gjør som du vil.

 

Ja håper også på en moral forandring, så vi alle kan kose oss på sjøen på en trygg og god måte.

Link to post
Share on other sites

I sommer har vi det to anledninger forlatt gjestehavner på grunn av fyll. Den ene gangen var det vi som havnet i to bedriftsfester i samme havn, der var det vi som var på feil plass. I stedet for å spise middag tok vi en is og ble enige om at vi hadde nok bommet litt på hva vi trodde det var vi kom til. Jeg har skjønt at det er ikke slik bestandig, og det er mulig vi drar tilbake dit en gang for det var kjempefint der, vi var bare der til feil tid.

 

Andre ganger var det direkte utrivelig og vi måtte gå forbi båter som hadde satt ut stoler og okkupert store deler av brygga.

 

Begge gangene endte vi på svai og var i ettertid enig om at det var jo mye bedre å svaie enn og ligge til kai.

 

Nå har ingen av disse episodene noe med det å føre båt i fylla gjøre, men det har litt å gjøre med at enkelte ser på båtliv som en friplass for fyll. Og jeg liker det ikke. Helt rent personlig så trives jeg bedre i et miljø som venter med drikkinga til utpå kvelden. Jeg tenker at jeg vil ha dem over i bobil så kan de dra til campingplassene og drive på slik, for der er ikke jeg. :lol:

 

Ja, jeg vet, kjip gammel moralist, jeg skal til og med innrømme det. Samtidig er det litt igjen i meg, jeg hadde foretrukket at de fyrte opp ei pipe med eventyrtobakk. 

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 1 minutt siden:

I sommer har vi det to anledninger forlatt gjestehavner på grunn av fyll. Den ene gangen var det vi som havnet i to bedriftsfester i samme havn, der var det vi som var på feil plass. I stedet for å spise middag tok vi en is og ble enige om at vi hadde nok bommet litt på hva vi trodde det var vi kom til. Jeg har skjønt at det er ikke slik bestandig, og det er mulig vi drar tilbake dit en gang for det var kjempefint der, vi var bare der til feil tid.

 

Andre ganger var det direkte utrivelig og vi måtte gå forbi båter som hadde satt ut stoler og okkupert store deler av brygga.

 

Begge gangene endte vi på svai og var i ettertid enig om at det var jo mye bedre å svaie enn og ligge til kai.

 

Nå har ingen av disse episodene noe med det å føre båt i fylla gjøre, men det har litt å gjøre med at enkelte ser på båtliv som en friplass for fyll. Og jeg liker det ikke. Helt rent personlig så trives jeg bedre i et miljø som venter med drikkinga til utpå kvelden. Jeg tenker at jeg vil ha dem over i bobil så kan de dra til campingplassene og drive på slik, for der er ikke jeg. :lol:

 

Ja, jeg vet, kjip gammel moralist, jeg skal til og med innrømme det. Samtidig er det litt igjen i meg, jeg hadde foretrukket at de fyrte opp ei pipe med eventyrtobakk. 

 

Oi, det der liker jeg! :thumbsup: Du tar faktisk hensyn til "fyll" fordi det er ett avtalt bedriftsfest. Skulle ha vært flere slike som deg.

 

Folk som breier seg og synes det er helt greit å gjøre akkurat som de vil er aldri greit. Fyll er fyll, hverken pent på land eller til vanns.

Nå skal jeg ikke si at jeg aldri tar meg en fyll, for det gjør jeg. Men trives ikke med å være for nære andre når jeg er på en fyll. Untaket er når det er arrangert en festival eller lignende. Da er det jo mitt eget valg om jeg vil oppsøke det eller ikke. Eller så liker jeg å finne meg en "egen" plass sammen med mine venner når jeg skal ha flat fyll. Helst langt inne på fjellet på ei hytte. Da plager jeg ingen og bare mine gode venner har sjanse til å plage meg. Har også hendt at vi har funnet oss plasser i uthavn for å ankre opp med båt når vi skal fylle. Men tar ikke de beste plassene hvor alle vil ligge. Legger vi oss litt ukurant til så vet vi at vi får være i fred for alle untatt de som vil være med på festen.

 

Bobil var en god ide! De som fyller på campingplasser blir fort irettesatt. Om det ikke er campingplasser som er ungdoms camping / fylle plasser. Kanskje vi båtfolk (Burde kanskje sagt, dere båtfolk, siden jeg er folk i båt for å regne). har litt å lære av campingplasser her? Hadde havneverter vert flinkere til å si i fra at fyll og støy ol. ikke er greit, så hadde det vært koseligere for alle.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 22 timer siden:

Nå har ingen av disse episodene noe med det å føre båt i fylla gjøre, men det har litt å gjøre med at enkelte ser på båtliv som en friplass for fyll. Og jeg liker det ikke. Helt rent personlig så trives jeg bedre i et miljø som venter med drikkinga til utpå kvelden. Jeg tenker at jeg vil ha dem over i bobil så kan de dra til campingplassene og drive på slik, for der er ikke jeg. :lol:

 

Enig i at fyll kan være noe som dreper idyllen på sjøen, som alle andre steder. Og ja, for oss båtfolk er det jo bedre at de som holder på med slikt drar til campingplasser i bobil isteden, men bare fordi de da ikke plager oss. Hvis de isteden hadde drevet med fyll og spetakkel mens de var utpå og ikke i havn/uthavn i nærheten av meg, ville det samme problemet også være løst. :lol: Man kunne sågar hatt en promillegrense for å være i havn i nærheten av andre. Kommer man over grensen, må man kaste loss og komme seg bort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...