Jump to content

Høyesterett: 6k i bot og ett års inndragning etter 1.0 i promille


Ingar

Promille  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

quantumduck skrev 27 minutter siden:

 

Deg om dét, som man sier. Edit: Jeg for min del tror nok brorparten av alkoholkonsumet tross alt foregår i havn, så jeg forstår over hodet ikke poenget ditt med å vente med å drikke til man kommer i havn dersom du mener man drikker for mye. 

 

 

Jeg ser jo av svaret ditt her at du ikke forstår spørsmålet/argumentet. Spørsmålet blir altså i relasjon til det du skriver nå om du mener nattklubber skal forbys fordi du ikke forstår hensikten med dem?  Edit: Eller for å være enda mer tydelig; når du skriver at du ikke forstår hvorfor folk skal ta seg en pils underveis, mener du da din manglende forståelse er et argument for å forby folk å ta en pils underveis?

 

Du får nå mene hva du vil om min forståelse. Jeg kan jo si det samme tilbake. Uten at det forandrer på noe som helst. Jeg nærmer meg å kalle deg en kverulant. En som argumenterer for argumentets skyld, ikke saken.
Jeg tenker ikke å forby noe som helst. Menneskene har behov for å hygge seg på forskjellig vis. Har ikke noe problem med det.
Men min MENING er like fullt at alkohol har en for sentral rolle i oppfatningen/holdningen til hva som er kos.

Jeg tror ikke at èn pils underveis gjør noe særlig negativt utslag. Men det er ikke der problemet ligger. Det er for mange som ikke klarer seg med en. Selv nyter jeg min Claustaler underveis. Det er mer enn godt nok. Eller Aass uten osv.

 

Og når det gjelder å drikke for mye er det fylla jeg referer til. Ikke det å bruke alkoholen som jeg også har beskrevet over. Kanskje du rett og slett ikke vil skjønne argumentasjonsrekken min?

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 7 minutter siden:

Kanskje du rett og slett ikke vil skjønne argumentasjonsrekken min?

 

Det gjenstår vel å se dersom den skulle dukke opp, i motsetning til beskyldninger om kverulering når den etterlyses. Det at du "syns" folk drikker for mye og "ikke forstår hvorfor de ikke kan vente" er ikke argumenter. 

Link to post
Share on other sites

For omkomne i fritidsbåtulykker som er ruspåvirket til sjøs er gjennomsnittlig promille 1,4. Disse gir blaffen i om grensen er 0,2 / 0,5 eller 0,8.

 

Endring av promillegrensen er bare tull, det er holdninger og adferd som må endres for å bedre ulykkesstatistikken. Men man kommer fortsatt ikke vekk fra det faktum at majoriteten av alle ulykker, både fatale og mindre ulykker skjer under 100% edruelighet.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev On 8.8.2020 at 12.21:

Faktisk så vet jeg ikke om et eneste uhell på havet der alkohol var inne i bildet som er blitt registrert.

Da ville jeg fulgt bedre med (gitt du definerer havet som sjøen). Taxi saken i Kragerø for noen år siden og vannscooter saken for 2 år tilbake er to veldig profilerte saker som de fleste som er opptatt av temaet burde ha fått med seg. 

Solbris II skrev for 22 timer siden:

Er det virkelig så fordømt vanskelig åse fornuften i 0,2 i promillegrense?

Jeg prøver vanligvis å moderere språkbruken min når det gjelder å omtale andres meninger.

Men i denne sammenheng er jeg av den klare oppfatning at bare idioter og dumskaller er motstander av 0,2 i promillegrense!:cheers_wine:

Utfordringen med argumentasjonen er at alle ulykker har en årsak. Å forby alt som er en medvirkende bakenforliggende årsak for alle ulykker vil til slutt forby det meste. 
 

Hilsen idiot og dumskalle.  

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 35 minutter siden:

For omkomne i fritidsbåtulykker som er ruspåvirket til sjøs er gjennomsnittlig promille 1,4. Disse gir blaffen i om grensen er 0,2 / 0,5 eller 0,8.

Det tror jeg også. Kan jeg spørre hvor du har statistikken fra og om ulykken skjedde i mørket. Av pressoppslag får en inntrykk at ulykkene skjer sent på kvelden eller natten av folk som skal hjem fra fest eller pub.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 41 minutter siden:

For omkomne i fritidsbåtulykker som er ruspåvirket til sjøs er gjennomsnittlig promille 1,4. Disse gir blaffen i om grensen er 0,2 / 0,5 eller 0,8.

 

Om det var 0,8 for bilkjøring ville langt flere kjøre til festen, og også kjøre hjem i rus. Noen med 0,8, og flere med høy promille enn om en ikke kan kjøre bil med rus i utgangspunktet. 

 

Det store skillet går mellom hvorvidt det er sosialt akseptert å føre båt i rus eller ikke. Nå er det lov å føre båt i rus, det bidrar ikke til at det blir sosialt uakseptabelt, tvert i mot, det står i veien for holdningsendringer som reduserer andelen som fører båt i rus. 

--------

De få du viser til hele tiden som uansett vil... de vil være der hele tiden. Men kanskje noen færre, alt lett å bomme på 0,8 all den tid det åpner for at en kan drikke og føre båt.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 19 minutter siden:

Kan jeg spørre hvor du har statistikken fra og om ulykken skjedde i mørket.

Ikke direkte staistikker, men viser næringskomiteens instilling til stortinget og deres vurderinger av tallmaterialene som foreligger.

Kap. 1.7 og 2.6 gir innblikk i hvordan politikere vurderer de statistikkene som foreligger.

 

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/innstillinger/stortinget/2019-2020/inns-201920-203s.pdf

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 32 minutter siden:

Ett snitt på bare 1,4 betyr at veldig mange er rett over 0,8. 

 

0,8 er en felle for båtfolket som gjør de til lovbrytere. 0,8 gjør det lov å drikke og føre båt, så bommer man og er lovbryter. 

 

Slike reguleringer må selvsagt fjernes. 

 

Bommer du er du lovbryter, uansett grense. Hvor mange vil klare å unngå dagen derpå-fella du legger ut for oss, tror du? 

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 4 minutter siden:

Nei, anta en normalfordeling av f.eks. 100 og tell opp.

 

Nå må du ikke være kjip og ødelegge et godt argument med kjedelig matte og statistikk her. :lol:

 

 

 

Poenget forblir. Ett snitt på 1,4 betyr også at det er en god del som blir tatt med promille mellom 0,8 og 1,4. Personlig har jeg ikke fjerneste aning om jeg har 0,8 eller 1 eller 1,2 i promille. 

 

En grense som gjør det lov å drikke og føre båt er en felle for båtfolket som gjør de til lovbrytere. 

 

Men jeg regner med at usedvanlig mange i denne tråden har stålkontroll på om de har 0,8 eller 0,9.

-----

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 minutt siden:

 

Bommer du er du lovbryter, uansett grense. Hvor mange vil klare å unngå dagen derpå-fella du legger ut for oss, tror du? 

 

0,5 syns jeg er en løsning. Som det var i gamledager med bil. En kan ta en pils og føre båt, en kan vente til utpå ettermiddagen med å gå videre om en har festet noenlunde normalt natta før. 

 

Og en kan selvsagt la være å drikke, eller la frua/partneren ta roret i stedet, eller la båten ligge, eller ta taxibåt, eller, eller osv. Utrolig mye som gikk greit når en gikk fra 0,5 til 0,2 i bil også. Til tross for alle vanskelighetene en så for seg. 

 

Syns 0,5 er en grei mellomløsning. 0,8 er en felle. 0,2 er veldig upraktisk. Pest og kolera. 0,5 er beste balansen mellom de to. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 37 minutter siden:

 

Syns 0,5 er en grei mellomløsning. 0,8 er en felle. 0,2 er veldig upraktisk. Pest og kolera. 0,5 er beste balansen mellom de to. 

 

 

Da gjenstår bare ett spørsmål; Hvorfor? Noen innvirkning på ulykkesstatistikken vil det ikke ha. For min del syns jeg det viktigste må være å redde liv, ikke å mikro-regulere folks promille. 

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 22 minutter siden:

Det med felle er jeg usikker på, men 0,5 hadde vært helt OK for meg. 

 

Jeg er i hvertfall "dum nok" til å syns det er helt ok med et par glass vin, eller et par pils på uterestaurant, og kanskje jeg kan presse inn ett glass til under 0,8... osv. 

 

0,5 er enklere å forholde seg til syns jeg. 

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 2 timer siden:

Da ville jeg fulgt bedre med (gitt du definerer havet som sjøen). Taxi saken i Kragerø for noen år siden og vannscooter saken for 2 år tilbake er to veldig profilerte saker som de fleste som er opptatt av temaet burde ha fått med seg. 

 

Jeg formulerte meg feil, trodde det kom fram av sammenhengen.

 

Jeg har aldri vært involvert i, eller hatt å gjøre med, ulykker/hendelser i båt eller bil som har involvert alkohol og som har blitt registrert.

Jeg har vært involvert i, eller hatt å gjøre med, ulykker/hendelser i båt eller bil som har involvert alkohol og som ikke har blitt registrert.

 

Jeg kjenner til de ulykkene du viser til.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt fri meg fra den tanken at de som argumentere så hatsk mot regjerigens 0.8 grense,  muligens har et traumatisk forhold til alkohol...

Det være seg eget, eller omgivelsene håndtering av alkohol...

Jeg har forståelse for en slik reaksjon...men å dømme alle som koser seg med et glass eller to, og nærmest idiot erklære dem sammen med regjering og Stortingets grensesetting, faller på sin egen urimelighet..   

 

Ta en poll her om dere er så sikker i deres sak... 

Spørr båtfolket her, om de ønsker en justering av denne promille grensen...

Jeg gidder ikke, for jeg vet svaret....

Den tause majoritet har et avslappet forhold til alkohol...og lever greit med dagens grense...

Men de gjør ikke så mye vesen av seg, og blir dermed fraværende i slike diskusjoner...

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 2 timer siden:

Det tror jeg også. Kan jeg spørre hvor du har statistikken fra og om ulykken skjedde i mørket. Av pressoppslag får en inntrykk at ulykkene skjer sent på kvelden eller natten av folk som skal hjem fra fest eller pub.

 

Det står her men kvalitetssikringen kan jeg ikke stå inne for:

 

https://forskning.no/fritid-hav-og-fiske-havet/dette-tar-liv-pa-sjoen/1358532

Link to post
Share on other sites

I Storbritania er promille grensen for å kjøre bil 0,8 i promille.
Ser man på ulykkesstatistikken for Europa i nyere tid(25 år) ligger de gjerne på andre plass,plassen bak oss men har også ved noen få anledninger vært foran oss.
Dette får de til med høy promille grense,høyere generell fartsgrense uten for tettbygd strøk og ett mye lavere kontroll og straffereaksjons nivå.
Hvordan disse tilsynelatende klarer å håndtere dette når vi nordmenn ikke klarer å håndtere en båt engang har ikke jeg noe svar på annet enn at ulykkesrisikoen må være betydelig  lavere enn flere her inne mener ved promille under 0,8.
Det er tross alt endel mer krevende å kjøre en bil enn en båt.  
Jeg ser for meg med Storbritannia sin pub kultur at mange kombinerer ett par øl og kjører bil etterpå.
  

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 2 timer siden:

Personlig har jeg ikke fjerneste aning om jeg har 0,8 eller 1 eller 1,2 i promille. 

Det har ikke de fleste men derfor så drikker man så lite at man er sikker på å holde god klaring til 0,8 grensen.
Er ikke vanskelig i det hele tatt og har man problemer med det så får man kjøpe seg en Drager promille tester.
Er jo mange båter uten knopp måler og når grensen er 30 knop så må man enten skaffe seg enn måte å måle på eller gå med større margin.
Det er alltid føreren som er ansvarlig så da for man sette inn de tiltakene man må for å kunne følge loven

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 3 minutter siden:

 

Sikkert. Men det som ikke gikk så greit før, fortsatte å ikke gå så greit etter. Altså de alvorlige ulykkene.

Ja nettopp.
Man stoppet nesten alle de som kunne ta seg en øl til maten før grensen gikk ned til 0,2 men de som skapte problemene fortsatte som før.
Det er nettopp det som kommer til å skje hvis man setter ned grensen til 0,2.
Men politiet kan jo hanke inn endel som forlater båthavnene på søndag før lunsj for der vil det være alltid være noen som ikke helt viste hvor gøy det var i går

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...