Jump to content

3 dager før ferien og motor streiker: Eksos i kjølevæske, og kjølevæske forsvinner. VP TMD40A


Grand Banks jr

Recommended Posts

Ja, da. Båten er topp, men akkurat nå er jeg ikke helt fornøyd med motoren... Sist søndag måtte vi inn til havna, og det var mye regnvær. Etter å ha vært ute og tømt septik la jeg merke til at motoren gav mer damp enn vanlig. Tenkte kanskje det kunne være at luften var så rå at det ville gi mer damp, men fikk en magefølelse med at motor ikke var helt topp. Gikk derfor veldig rolig inn. Temp var ok, og oljetrykk uendret. Men ærendet som gjorde at vi hastet inn tok mye tid, og jeg nesten glemte det med motoren... Dvs jeg postet her om rust/ brunfarge på kjølevæsken. Men det har båten hatt før, så det var i seg selv ikke veldig alarmerende. Er en gammel motor dette.

 

I går fikk jeg tid til å undersøke nærmere, og jeg fylte først opp litt vann i kjølevæske-ekspansjonstanken. Satte en rød strek med tusj for å ha en referanse og startet motoren. Planen var å legge fra og ta en tur med åpent motorrom for å se hva som skjedde. - Innen kort tid, og lenge før motor er varm så begynte det å boble i ekspansjonstanken. Jeg hadde bare startet opp, og ikke engang hatt tid til å gå ut av båten for å løsne fortøyningene.

Først forsiktig, så tok det av. Det begynte å skumme, den fylte seg helt til topp og det begynte å slippe ut skum fra lokket.

20200708_213155.jpg.dff03b30ba3101efc77715953af1f21a.jpg

 

Dette så ikke bra ut. Stoppet motoren. 

 

Etter kanskje ett minutt begynte det å boble og klunke, og vipps forsvant kjølevæsken ned i motor. Ble ca 10 cm lavere nivå enn jeg hadde fylt til. Dvs ca 1-2 liter som er borte. 

 

Jeg la merke til at det virket som litt hvit eksos som kom ut fra tanken først, så når dette hadde roet seg fant jeg frem Sylinderlekkasjetesteren som har en blå indikatorvæske. Ved å holde den over hullet i ekspansjonstanken kan man pumpe "luft" igjennom væsken. Hvis den forblir blå så er det vanlig luft. Men blir den grønn så er det eksos i luften.

 

Før:

 

20200708_213813.jpg.85808104457873f57291ac45006477a1.jpg

 

Etter:

 

20200708_213919.jpg.2129ec47b68f905337163f9499892d44.jpg

 

Så da har jeg 3-4 dager på å redde årets båtferie...

 

Hvor kan motoren lekke inn eksos og ut kjølevann?

 

Jeg finner ingen vann i oljen (ikke tappet ut alt, bare sett på peilepinne.)

 

Ikke vannlås. Motor starter normalt lett/ tungt/ normalt.

 

Jeg har tidligere hatt lekkasje i overgang turbo/ eksosmanifold, så jeg mistenker det. Planen er å skru av turbo etterpå og se hvordan dette ser ut. Sist var det en ødelagt pakning og en turbo som var tæret der. Denne ble slipt ned litt på flensen, samt byttet pakning og benyttet en type myk eksospakning også. Denne holdt tett etterpå. Dette var vel for to år siden. 

Hva bør jeg gjøre nå?

Hva bør testes / demonteres først?

 

(Ulempen min er at jeg for tiden ikke har noe annet sted å stå enn i båten. Vi leier ut huset, og dermed er både garasje og snekker/ mekkebod opptatt av andre. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

i tillegg til toppakning, kan man ved lekkasje i manifold få eksos i kjøleveske og omvendt. Kjølevesken kan således også havne tilbake i sylinderne ved avstengt motor, Så en sjekk før du tar av toppen (som du uansett bør gjøre) er å se om motor kan tørnes for hånd.

 

Lykke til! Er ikke sikkert det er så gale :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk @sap_2000, det er heldigvis ikke vannlås. Sjekket. Og den starter som vanlig med nøkkel også (gjorde det før jeg fikk tenkt meg om). Så jeg holder en knapp på at det er pakningen i turboen. Skal demotere turbo senere i dag, og vil gi en del svar. Hvis det er den er det håp om å få fikset dette på 3 dager... :rolleyes:

 

Har også ringt en venn som kan trykkteste. Jeg har hverken utstyr eller gjort det før ;-)

 

Hvis jeg skal ha av manifold, hva annet må av da først? Turbo er selvklart, samt det røret fra manifoild til blokka (under turbo). Må varmeveksler etc også av? Ser det ikke helt for meg akkurat nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Håper på det enkleste :thumbsup: 

Husker ikke helt, men varmeveksler og manifold er vel forbundet på 40-serien? Uansett en gylden sjanse til å sjekke tilstand inne i manifold å få tatt opp og renset kjøleren ordentlig i og med at du har slitt litt med varmgang tenker jeg. Og har man først av alt det, så kunne det vært fristende å bytte toppakning i samme slengen å fortsette sommeren med blankest mulige ark...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Turbo er demontert. Slik ser det ut. Ser ut som den ene (gummi?) pakningen har forskjøvet seg...

 

Vet ikke om den da kan gi lekkasje. Er deformert.

 

20200709_161702.jpg.4ad93cadaf047720d26f5ca6a5e7b7f6.jpg

 

Ser det tydeligere her

 

20200709_162310.jpg.0c541f2b6c72ff5f00be2cce81db9714.jpg

 

Ellers ser det for mine utrenede øyne greit ut, selv om det er tæring på turbo.

 

Men eksosmanifolden er ikke 100% plan. Litt ujevn, og det er på samme sted som pakningen er deformert. Øverst på bildet her:

 

20200709_161929.jpg.59c8ba6d6ce0080c1902228aa645e293.jpg

Hvordan angriper jeg dette best? Er det mulig å prøve med slik halvmyk "lag selv eksospakning" her? Altså i rekkefølge fra eksosmanifold: 

 

-halvmyk eksospakning

- org metallpakning

- halvmyk eksospakning

 

Lagde en slik halvmyk eksospakning forrige gang det lakk, og da mot turboen. Den ser fin ut ennå, og sitter tight på. 

 

Vi snakker altså om å redde en båtferie som skal starte til mandag...

20200709_161929.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 43 minutter siden:

 

20200709_162310.jpg.0c541f2b6c72ff5f00be2cce81db9714.jpg

 

 

 

Men eksosmanifolden er ikke 100% plan. Litt ujevn, og det er på samme sted som pakningen er deformert. Øverst på bildet her:

Vi snakker altså om å redde en båtferie som skal starte til mandag...

20200709_161929.jpg

Er vel ikke usannsynlig at du har funnet årsaken til problemet ditt her, deformert pakning og tæring i kjølekanalen på eksosmanifold.

 

Kan det være en nødløsning å legge i kjemisk metall på flensen på eksosmanifold som planslipes/files til etter herding og deretter montere sammen med nye pakninger?? Eventuelt sveise?

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå hatt mekaniker innom , og konklusjonen er at vi skal prøve med en selvlaget pakning av typen som føyer seg til ujevnheter. Blir nok laget i løpet av kvelden, så får vi se om facit kommer i løpet av kvelden eller i morgen formiddag.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jepp, da er jeg i gang. 

 

Lager i 1,5 mm pakning for å ha litt åntryjje sammen med. Samt prøve å få ekstra støtte der det er litt ujevnt.

 

20200709_205006.jpg.6452d1a104a1a7340374cddec316eb69.jpg

 

20200709_205119.jpg.0dcbf3b1444cdc03fd8a8407689ca76f.jpg

 

20200709_210155.jpg.217949dc23a214cc493b812f089c21cb.jpg

 

Så er det å få laget hull til boltene. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mulig kjemisk metall tåler dette. Mekaniker sa at han foreslo å prøve med en myk eksospakning i sommer,  og i høst demontere turbo og eksosmanifold og sende eksosmanifold til planing.  Koster visst ikke all verdens. Da blir det 100%. 

 

I samme slengen blir det å rense alt av kjøling mekanisk. Jeg forventer at varmeveksler er ok da den var ny i 2011. 

 

Nå er turbo montert med ny pakning, og jeg skal ettertrekke om i underkant av en timen. Så må jeg vente nesten ett døgn før jeg kan starte opp. Så får jeg facit på kveldens jobb. 

 

Da blir det prøvestart med rent vann i motoren. Hvis (når!) dette viser at boblene er borte blir det å tappe ut og skylle motor innvendig før jeg fyller med frostvæske.

 

Håper dette redder sommerferie i båt. :yesnod:Hverken kona eller ungene har lyst til å finne på en alternativ ferie. Ikke jeg heller selvsagt. 😎

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@index, jeg har det. Det er derfor jeg må vente så lenge før jeg kan prøve 🙂

 

Står i bruksanvisning at man bør vente 24 timer etter at det er påført.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 22 minutter siden:

@index, jeg har det. Det er derfor jeg må vente så lenge før jeg kan prøve

 

Høres bra ut. Da tipper jeg sesongen er berget. 

 

Vær obs på at det kan bli en del bobler etter oppstart, det er en del luft som skal ut. Etterfyll til all luft er ute, så bør dere være klar for ferie igjen. Lykke til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index, takk for innspill.

 

Jeg kommer nok til å teste med bare rent vann i morgen tidlig. Når det viser at alt er tett så vil jeg tappe ut av motoren igjen og på med frostvæske.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Blandingsforhold frostvæske. Jeg må fylle på ny frostvæske og bruker Maritims G48 grønn frostvæske. Min motor er en VP TMD40A.

Hvilket blandingsforhold anbefaler du? Jeg bor på Sørlandet og det hører til sjeldenhetene at det blir kaldere enn -10C her. Men det kan jo bli kaldere. Båten står da på land så er ingen varme fra sjøen. Samtidig tenker jeg på smøreegenskaper og sikkerhetsmarginer. Vet ikke om blandingsforholdet påvirker dette i særlig grad?

Bør jeg blande 1,5 deler vann og 1 del frostvæske? Hva ville du gjort?

 

1143882919_Skjermbilde2020-07-10kl_10_53_56.png.37b4aee760383d83c28db304c7e222a3.png

Link til produktet jeg bruker: https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bland 50%. Kjøleveskens korrosjonshindrende egenskaper er minst like viktig som frostbeskyttelsen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg, jeg det var det jeg tenkte på med "smøreegenskaper". På FB gruppen for VP Norge var det helt enighet med deg, så da blir det 50-50. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...