Grand Banks jr Startet 9.Juli.2020 Del på Facebook Startet 9.Juli.2020 Ja, da. Båten er topp, men akkurat nå er jeg ikke helt fornøyd med motoren... Sist søndag måtte vi inn til havna, og det var mye regnvær. Etter å ha vært ute og tømt septik la jeg merke til at motoren gav mer damp enn vanlig. Tenkte kanskje det kunne være at luften var så rå at det ville gi mer damp, men fikk en magefølelse med at motor ikke var helt topp. Gikk derfor veldig rolig inn. Temp var ok, og oljetrykk uendret. Men ærendet som gjorde at vi hastet inn tok mye tid, og jeg nesten glemte det med motoren... Dvs jeg postet her om rust/ brunfarge på kjølevæsken. Men det har båten hatt før, så det var i seg selv ikke veldig alarmerende. Er en gammel motor dette. I går fikk jeg tid til å undersøke nærmere, og jeg fylte først opp litt vann i kjølevæske-ekspansjonstanken. Satte en rød strek med tusj for å ha en referanse og startet motoren. Planen var å legge fra og ta en tur med åpent motorrom for å se hva som skjedde. - Innen kort tid, og lenge før motor er varm så begynte det å boble i ekspansjonstanken. Jeg hadde bare startet opp, og ikke engang hatt tid til å gå ut av båten for å løsne fortøyningene. Først forsiktig, så tok det av. Det begynte å skumme, den fylte seg helt til topp og det begynte å slippe ut skum fra lokket. Dette så ikke bra ut. Stoppet motoren. Etter kanskje ett minutt begynte det å boble og klunke, og vipps forsvant kjølevæsken ned i motor. Ble ca 10 cm lavere nivå enn jeg hadde fylt til. Dvs ca 1-2 liter som er borte. Jeg la merke til at det virket som litt hvit eksos som kom ut fra tanken først, så når dette hadde roet seg fant jeg frem Sylinderlekkasjetesteren som har en blå indikatorvæske. Ved å holde den over hullet i ekspansjonstanken kan man pumpe "luft" igjennom væsken. Hvis den forblir blå så er det vanlig luft. Men blir den grønn så er det eksos i luften. Før: Etter: Så da har jeg 3-4 dager på å redde årets båtferie... Hvor kan motoren lekke inn eksos og ut kjølevann? Jeg finner ingen vann i oljen (ikke tappet ut alt, bare sett på peilepinne.) Ikke vannlås. Motor starter normalt lett/ tungt/ normalt. Jeg har tidligere hatt lekkasje i overgang turbo/ eksosmanifold, så jeg mistenker det. Planen er å skru av turbo etterpå og se hvordan dette ser ut. Sist var det en ødelagt pakning og en turbo som var tæret der. Denne ble slipt ned litt på flensen, samt byttet pakning og benyttet en type myk eksospakning også. Denne holdt tett etterpå. Dette var vel for to år siden. Hva bør jeg gjøre nå? Hva bør testes / demonteres først? (Ulempen min er at jeg for tiden ikke har noe annet sted å stå enn i båten. Vi leier ut huset, og dermed er både garasje og snekker/ mekkebod opptatt av andre. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Er nå bare å skifte topppakningen. Om toppen ikke har slått seg fikser det problemet. Er toppen skjev er det bare å kjøpe ny motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 i tillegg til toppakning, kan man ved lekkasje i manifold få eksos i kjøleveske og omvendt. Kjølevesken kan således også havne tilbake i sylinderne ved avstengt motor, Så en sjekk før du tar av toppen (som du uansett bør gjøre) er å se om motor kan tørnes for hånd. Lykke til! Er ikke sikkert det er så gale Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Takk @sap_2000, det er heldigvis ikke vannlås. Sjekket. Og den starter som vanlig med nøkkel også (gjorde det før jeg fikk tenkt meg om). Så jeg holder en knapp på at det er pakningen i turboen. Skal demotere turbo senere i dag, og vil gi en del svar. Hvis det er den er det håp om å få fikset dette på 3 dager... Har også ringt en venn som kan trykkteste. Jeg har hverken utstyr eller gjort det før ;-) Hvis jeg skal ha av manifold, hva annet må av da først? Turbo er selvklart, samt det røret fra manifoild til blokka (under turbo). Må varmeveksler etc også av? Ser det ikke helt for meg akkurat nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Håper på det enkleste Husker ikke helt, men varmeveksler og manifold er vel forbundet på 40-serien? Uansett en gylden sjanse til å sjekke tilstand inne i manifold å få tatt opp og renset kjøleren ordentlig i og med at du har slitt litt med varmgang tenker jeg. Og har man først av alt det, så kunne det vært fristende å bytte toppakning i samme slengen å fortsette sommeren med blankest mulige ark... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Turbo er demontert. Slik ser det ut. Ser ut som den ene (gummi?) pakningen har forskjøvet seg... Vet ikke om den da kan gi lekkasje. Er deformert. Ser det tydeligere her Ellers ser det for mine utrenede øyne greit ut, selv om det er tæring på turbo. Men eksosmanifolden er ikke 100% plan. Litt ujevn, og det er på samme sted som pakningen er deformert. Øverst på bildet her: Hvordan angriper jeg dette best? Er det mulig å prøve med slik halvmyk "lag selv eksospakning" her? Altså i rekkefølge fra eksosmanifold: -halvmyk eksospakning - org metallpakning - halvmyk eksospakning Lagde en slik halvmyk eksospakning forrige gang det lakk, og da mot turboen. Den ser fin ut ennå, og sitter tight på. Vi snakker altså om å redde en båtferie som skal starte til mandag... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Hei! Sjekk turboen godt, jeg hadde sprekk i turbohuset på min TMD40A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev 43 minutter siden: Men eksosmanifolden er ikke 100% plan. Litt ujevn, og det er på samme sted som pakningen er deformert. Øverst på bildet her: Vi snakker altså om å redde en båtferie som skal starte til mandag... Er vel ikke usannsynlig at du har funnet årsaken til problemet ditt her, deformert pakning og tæring i kjølekanalen på eksosmanifold. Kan det være en nødløsning å legge i kjemisk metall på flensen på eksosmanifold som planslipes/files til etter herding og deretter montere sammen med nye pakninger?? Eventuelt sveise? Redigert 9.Juli.2020 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Ja, jeg studerte turboen godt i stad og tok noen bilder... @Kweelhouse Er Dette en sprekk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 @Olepo, jeg lurer også på om kjemisk metall tåler forholdene i en turbo. Andre med innspill? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 13 minutes ago, Grand Banks jr said: @Olepo, jeg lurer også på om kjemisk metall tåler forholdene i en turbo. Andre med innspill? Belzona tåler opptil 200 grader Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Har nå hatt mekaniker innom , og konklusjonen er at vi skal prøve med en selvlaget pakning av typen som føyer seg til ujevnheter. Blir nok laget i løpet av kvelden, så får vi se om facit kommer i løpet av kvelden eller i morgen formiddag. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Håper at du får fikset dette slik at ferien ikke går i vasken!🙏🙏🙏 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Jepp, da er jeg i gang. Lager i 1,5 mm pakning for å ha litt åntryjje sammen med. Samt prøve å få ekstra støtte der det er litt ujevnt. Så er det å få laget hull til boltene. 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Almvik Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Slip ur litt der det er hull og legg i kjemisk mettall. Vannkjølet så blir ikke for varmt det der?? Finnes mange sorter tror alle tåler dette, ellers så har wurth bra utvalg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Mulig kjemisk metall tåler dette. Mekaniker sa at han foreslo å prøve med en myk eksospakning i sommer, og i høst demontere turbo og eksosmanifold og sende eksosmanifold til planing. Koster visst ikke all verdens. Da blir det 100%. I samme slengen blir det å rense alt av kjøling mekanisk. Jeg forventer at varmeveksler er ok da den var ny i 2011. Nå er turbo montert med ny pakning, og jeg skal ettertrekke om i underkant av en timen. Så må jeg vente nesten ett døgn før jeg kan starte opp. Så får jeg facit på kveldens jobb. Da blir det prøvestart med rent vann i motoren. Hvis (når!) dette viser at boblene er borte blir det å tappe ut og skylle motor innvendig før jeg fyller med frostvæske. Håper dette redder sommerferie i båt. Hverken kona eller ungene har lyst til å finne på en alternativ ferie. Ikke jeg heller selvsagt. 😎 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Tror jeg ville prøvd med litt pakningssilikon rundt vannkanalene der. Den fyller godt og tåler høy nok temperatur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Havelle Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Det hjelper vel kanskje ikke så mye, men krysser fingre og tær for deg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 (redigert) @index, jeg har det. Det er derfor jeg må vente så lenge før jeg kan prøve 🙂 Står i bruksanvisning at man bør vente 24 timer etter at det er påført. Redigert 9.Juli.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 @Havelle, takk! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 22 minutter siden: @index, jeg har det. Det er derfor jeg må vente så lenge før jeg kan prøve Høres bra ut. Da tipper jeg sesongen er berget. Vær obs på at det kan bli en del bobler etter oppstart, det er en del luft som skal ut. Etterfyll til all luft er ute, så bør dere være klar for ferie igjen. Lykke til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 @index, takk for innspill. Jeg kommer nok til å teste med bare rent vann i morgen tidlig. Når det viser at alt er tett så vil jeg tappe ut av motoren igjen og på med frostvæske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Blandingsforhold frostvæske. Jeg må fylle på ny frostvæske og bruker Maritims G48 grønn frostvæske. Min motor er en VP TMD40A. Hvilket blandingsforhold anbefaler du? Jeg bor på Sørlandet og det hører til sjeldenhetene at det blir kaldere enn -10C her. Men det kan jo bli kaldere. Båten står da på land så er ingen varme fra sjøen. Samtidig tenker jeg på smøreegenskaper og sikkerhetsmarginer. Vet ikke om blandingsforholdet påvirker dette i særlig grad? Bør jeg blande 1,5 deler vann og 1 del frostvæske? Hva ville du gjort? Link til produktet jeg bruker: https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Bland 50%. Kjøleveskens korrosjonshindrende egenskaper er minst like viktig som frostbeskyttelsen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 @Brigg, jeg det var det jeg tenkte på med "smøreegenskaper". På FB gruppen for VP Norge var det helt enighet med deg, så da blir det 50-50. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.