Jump to content

3 dager før ferien og motor streiker: Eksos i kjølevæske, og kjølevæske forsvinner. VP TMD40A


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå driver jeg med å flytte flytebrygga. Ligger på 750 o/ min i forover. God HMS og løpe rundt i båten barføtt, shorts og bar overkropp nå. Holder god avstand til både reimer og aksling...

 

Temp nå ca 55 c. Har etterfyllt ca 2 liter

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 6 minutter siden:

Hadde ikke funnet roen hvis jeg satset på en slik nødreparasjon med båten på sommerferie. Tenk deg selv å vente på den store smellen absolutt hele tiden. Uffa meg. Men det kunne sikkert blitt helt problemfritt. Men nå er jo jeg generelt litt skeptisk, blir verre for hvert år....

Jeg er av den skolen jeg også så skjønner godt din skeptisk.
Sneake oil reparasjon klinker ikke særlig godt og spesielt ikke før man drar på båtferie. 

Link to post
Share on other sites

Nå gikk jeg ut og la opp to ekstra tau uten rykkdempere på hver side foran. Gjør et mer alvorlig forsøk på å flytte flytebrygga...

 

..Temp ville ikke lenger opp, så nå økte jeg turtall til 1000. 

 

Samme frekvens på boblene. Kjølevæske forsvinner ikke. I alle tilfelle svært lite.

 

@Bjørn Løvjomås, det er bra i alle fall! 😀

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det fungerer med min båt, men med din kunne det jo gått... 😂🤣😂😂

 

Nå luktet det plutselig feil i båten...

 

..Men oppdaget at veivhusfilteret gir fra seg sin gode dubst og med motorrommet åpent blir hele båten velsignet med duften...

 

Nå tar jeg meg et knekkebrød @Bjørn Løvjomås

 

20200711_124706.jpg.c67b017bca2e7886825a7b8fd8a53e04.jpg

 

Temp måler står fast på 73 C ca, og det stemmer med laveste termostat.

 

Og ett til...

 

20200711_125326.jpg.011e674fa2eaf802c6dd1e1a500fa4a6.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det kaller jeg helgardering med Kaviar. 

Et tegn på at du er en klok mann. 👍

 

Det er jo mye som tyder på at du faktisk har klart å tette lekkasjen. 

Synd jeg ikke er i nærheten, så kunne jeg vært følgebåt på en testtur. Mener faktisk at det er neste punkt på programmet. Kast loss,  på en alenetur en time eller to. Skulle det gå galt, så finnes det jo noen helter i en rød båt i Arendal. De er faktisk ganske greie👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 1 minutt siden:

Den eksossjekkeren du har - Hva er det for noe? 

Denne saken. 

 

Det er en blå væske man heller oppi verktøyet. Så setter man gummikonen på verktøyet ned mot radiatoråpning eller i dette tilfellet åpning på ekspansjonstanken. Så trykker man på belgen og pumper luften eller eksosen i ekspansjonstanken igjennom væsken. Skifter den farge til grønn er det påvist eksos (CO). 

 

Når den er brukt kan man pumpe luft igjennom væsken igjen og den blir blå. Man kan bruke væsken mange ganger. Det følger med væske i en flaske, og en flaske til for å helle væske man vil bruke igjen. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/sylinderlekkasjetester/sylinderlekkasjetester-2000020969

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Denne saken. 

 

Det er en blå væske man heller oppi verktøyet. Så setter man gummikonen på verktøyet ned mot radiatoråpning eller i dette tilfellet åpning på ekspansjonstanken. Så trykker man på belgen og pumper luften eller eksosen i ekspansjonstanken igjennom væsken. Skifter den farge til grønn er det påvist eksos (CO). 

 

Når den er brukt kan man pumpe luft igjennom væsken igjen og den blir blå. Man kan bruke væsken mange ganger. Det følger med væske i en flaske, og en flaske til for å helle væske man vil bruke igjen. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/sylinderlekkasjetester/sylinderlekkasjetester-2000020969


Stilig :) En sånn en må man jo ha :thumbsup:

Visste ikke at det fantes noe sånt. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Tror du har rett @Bjørn Løvjomås. Nå har jeg styrket meg med 3 knekkebrød. 2 med kaviar oppå osten.

 

Det er knapt bobling nå. Ingen eksos påvist. Motor holder 73C dead on med belastning over tid 1000 o/min i gir. 

 

Tusler bort og topper styrbord dieseltank, tømmer septik og tusler en tur inn i elva tenker jeg. Da er jeg jo rimelig sikret om motor gjør et pek. 

 

Det fine med å studere ned i motor over tid med belastning er at jeg ser jeg må gjøre noe med topodekselpakningen. Har uansett tenkt til å etterse ventilene. Men ikke lysten på å åpne noe før ferien. If it isn't broken, don't fix it!

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...