Jump to content

3 dager før ferien og motor streiker: Eksos i kjølevæske, og kjølevæske forsvinner. VP TMD40A


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg blir ikke klok på motoren... :confused:

 

I dag har jeg drenert ut vannet og helt på frostvæske. That's it. 

 

Og nå sier den det er CO (eksos) i ekspansjonstanken. 

 

Kan det produseres CO i kjølesystemet uten at det er eksos?

 

20200713_172759.jpg.b906573c36d3a62246293978345a091d.jpg

 

Jeg lar nå motoren rusle seg varm. Så får vi se. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå er motor driftsvarm. Boblene har sluttet. 

 

Bare forstår ikke hvor CO kommer fra...

 

For øvrig har jeg fått mye trening på å flytte flytebrygga 🤣😂🤣

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Spørs om du har kjøpt for mye klimakvoter.  Fått med litt ekstra CO på kjøpet. 

Kan det være overfølsom måling du driver med? Jeg har ingen erfaring med slike målingsgreier, så kun et skudd fra hofta.

Jeg syntes jeg så ei flytebrygge på full fart ut forbi her isted...🤣🤣🤣

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ha ha!!!

 

Må få gjort noe med de moringene synes jeg! 🤣😂🤣

 

Nja, det er snodig. Det boblet hvitt ut av ekspansjonstanken. Så dermed lurte jeg på om det var eksos.  Noe det også slo raskt ut på. 

 

Men etter en stund stoppet boblene helt. 

 

Så nå kjører jeg (fremdeles i lekterbransjen) med lokket påskrudd. Så skal jeg teste etterpå. Får det ikke til å stemme.  Var absolutt ingen bobler siste 3 timer forrige gang. 

 

Nå holder jeg meg nok i nærheten hjemme den første uken. Er jo mye flott å oppsøke her lokalt, og best badevann i elva. Så blir her, så sjekker jeg ved kaldstarter om det er forskjell fra når motoren er driftsvarm. 

 

Jeg forstår at en motor ikke bobler ved kald motor, men bobler ved varm. Sprekk som utvides ved varmt. Men ikke motsatt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Eller sprekk som utvides og tettes når varm. 

 

Ta ferie nå. Bruk båten, ta det rolig og følg med på motoren så blir dette bra. Så får du heller fortsette etterforskningen etter ferien om det viser seg at motoren ikke er helt i form. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Huff. Slike sprekker kan være vanskelig å lokalisere. Det vises bare nå og da. Offshore brukte vi diverse remedier som 'Eddie Current' (elektromagnetiske greier), DyePen (kjemiske greier) og røntgen for å finne dem. Som regel fant vi dem. Noen ganger ikke. Forholdet er at det krever en viss praksis for å kunne benytte metodene med sikkert resultat. Og i ditt tilfelle kan det være vanskelig å vite hvor. Bare at det er en forbindelse som har kontakt med motorens kjølevann. Turbo, om denne er vannkjølt, er vel en kandidat som kan sjekkes ut. Etter ferien. Vinterprosjekt. 

Link to post
Share on other sites

On 7/11/2020 at 12:50 PM, Grand Banks jr said:

 

Nå tar jeg meg et knekkebrød @Bjørn Løvjomås

 

20200711_124706.jpg.c67b017bca2e7886825a7b8fd8a53e04.jpg

 

 

 

Og ett til...

 

20200711_125326.jpg.011e674fa2eaf802c6dd1e1a500fa4a6.jpg

 

Synes du tar vel store sjanser med blings nummer to :giggle:

 

On 7/11/2020 at 3:04 PM, Bjørn Løvjomås said:

@sap_2000, ser du her. To ordentlige knekkebrød,  så løste problemet seg:giggle:

 

 

Hmm jeg så bare ett ordentlig, jeg :crazy:

 

8 hours ago, Grand Banks jr said:

Jeg blir ikke klok på motoren... :confused:

 

I dag har jeg drenert ut vannet og helt på frostvæske. That's it. 

 

Og nå sier den det er CO (eksos) i ekspansjonstanken. 

 

Kan det produseres CO i kjølesystemet uten at det er eksos?

 

20200713_172759.jpg.b906573c36d3a62246293978345a091d.jpg

 

Jeg lar nå motoren rusle seg varm. Så får vi se. 🙂

 

Kan det være den 2. blingsen som skaper så mye CO i hele området?:rolleyes::crazy:

 

Blir spennende i morgen om dette gjentar seg ved kald motor og gir seg ved varm, eller aller helt ingen CO utslag. Tvi tvi :thumbsup:

 

 

On 7/11/2020 at 10:05 AM, Grand Banks jr said:

Før dommen skulle felles holdt jeg på å gjøre en GENERALTABBE i dag: 

 

Ladet først i dag opp med 3 knekkebrød med gulost (Ingen kaviar @Bjørn Løvjomås, hverken over eller under,  selv om jeg nok heller mot under...)...

 

Hadde ikke turd noe annet enn å holde kaviaren i midten fremover :giggle::cheers:

 

Så litt seriøst, om det viser seg at du fortsatt har CO lekkasje eller om ting forverrer seg og vann blir borte, kan man jo vurdere å prøve litt radiatortett. Vet det er mange menginger og noen bakdeler, men om ferien skal gjennomføres kan det være noe å ha i bakhodet da du i så fall mest sannsynlig må/ bør plukke fra hverandre topp, varmeveksler og manifold senere og få permanent orden på dette.

 

Lykke til GB Jr :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

Andora skrev for 23 timer siden:

Hvordan går det med motoren og kjøleproblemene?

Okkaby skrev for 21 timer siden:

Ja er sikkert mange som lure på hva som ble resultat her.

Motor fikset eller brukt som moring?

 

Martine29 skrev for 18 timer siden:

Alltid kjekt med tilbakemeldinger. Men alltid noen som kun har seg selv i fokus. I dette tilfellet kan jo mye ha skjedd, men litt takknemlighet er på sin plass....

 

Det gikk vist ikke så bra etter denne tråden som  også rant ut i sanden

 

Grand Banks jr skrev On 27.7.2020 at 15.31:

Som ufaglært hobbymekaniker med begrenset økonomi må jeg nå skru selv. Håper å få hjelp av dette eminente hjelpepanelet her på Baatplassen :yesnod:

Jeg forventer bratt læringskurve i denne tråden :cheers:

Da er ferien i egen båthavn over: Tror jeg tilbragte 24 av 28 dager i egen båtplass. Det er definitivt ny rekord! Slik er det når man leier ut huset og motoren i båten streiker. Jeg skrudde noen dager, men med familien i båten med 3 unger, derav 2 under 10, så er det ikke veldig kult om pappa skrur motor hele tiden (og båten er ufremkommelig fordi dørken er borte). 

 

Så vi gjorde det beste ut av det og etablerte "hytte på sjøen"-konseptet med ferie i nærmiljøet. Tar vel 10-15 minutter å gå hjem til eget hus, men det var jo opptatt 😅Så vi hadde "nær-ferie"! :giggle:

 

🤫

 

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 15 minutter siden:

Minner litt av disse taskekrabbefiskerne som mest sannsynlig endte opp som landkrabber....

Tenker GBjr har for mye fartstid her inne til å sammeligne.

Men mulig han gikk lei hele greie etter alle problemene(Eller kona gikk lei båtlivet)

 

PS: Savner jo flere av disse berømte Taskekrabbefiskerne hehe Var jo skikkelig moro de tråder

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev On 11.10.2020 at 15.30:

Men alltid noen som kun har seg selv i fokus.

 

Ikke mye medfølelse med folk med motorproblemer ser jeg:nonod:. Er det viktigere at du blir oppdatert enn at trådstarter får løst sine problemer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev On 11.10.2020 at 15.30:Men alltid noen som kun har seg selv i fokus. I dette tilfellet kan jo mye ha skjedd, men litt takknemlighet er på sin plass....

 
Må si jeg reagerte på denne, jeg også. «...kun har seg selv i fokus»?
GB jr har da bidratt med hjelp og råd i diverse tråder, blant annet minst en jeg startet. Synes dette var ufint. 

Link to post
Share on other sites

Andora skrev On 11.10.2020 at 10.22:

Hvordan går det med motoren og kjøleproblemene?

 

Okkaby skrev On 11.10.2020 at 12.57:

Ja er sikkert mange som lure på hva som ble resultat her.

Motor fikset eller brukt som moring?

 

Hei, så hyggelig at dere er nysgjerrige og bryr dere :cheers:

 

Som @Roger jo siterte så ble faciten at jeg hadde 24 av 28 overnattinger i båten i egen havn i år. Og vi forsøkte å gjøre "hytte i egen båthavn" til et koselig konsept for hele familien. Da var det lite plass til å skru, og dermed skrudde jeg bare en dag eller to når kona tok med de tre barna våre på utflukt. Det ble ikke tett. 

 

Etter at vi flyttet hjem i eget hus så fikk jeg båten mer for meg selv, og åpnet opp motorroms-luker og prøvde litt til. Jeg er overbevist om at problemet ikke kan skyldes turbo eller pakning. Har prøvd to turboer, bygget opp med epoxy og lagt på pakninger som ikke bør kunne lekke etc.

 

Så tenkte jeg å prøve en quick fix. Brukte da type "radiatortett" liknende sak: 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/tetning-til-topplokkpakning-003912/

 

Problemet med eksos i kjølevannet er borte! (Måler ingen CO.)

Men, det lekker ut kjølevann...

 

Nok til at det ikke er bekvemt å kjøre langt. Men så har vi veldig flotte turområder rett utenfor båthavna. Dvs mellom Hasseltangen og Merdø og Arendal/ Nidelva for dere som er kjent. Dette er områder som jeg er trygg på å bevege meg i, selv om motoren plutselig skulle gi signal om at den er for varm. Så jeg tok noen små turer med familien om bord på noen flotte sensommer dager. Ble ingen signal fra motor om at den ble for varm. Men den var heller ikke presset, samt at jeg åpnet opp luken ver hver stopp og etterfylte ved behov.

 

I september glemte jeg hele båten. Tror det var 3 uker jeg knapt tenkte på den. (Var heller ikke uvær.) Så kom oktober med mye østavind, og jeg la ekstra spring på båten og hadde dobbelt med tau foran for å holde presset. Doblet fendring på styrbord side for fendrene ble presset flate pga vinden. 

 

Da hadde hverdagen startet med travel jobb, 3 unger i barnehage, barneskole og ungdomsskole, speideren og håndball - og alt annet.

 

I går ble båten pakket inn i presenning, og står nå i hagen for 2. uken. Motoren er ikke konservert ennå. 

 

Foreløpige tanker:

 

1) Jeg må tappe ut av kjølevannet (rent vann, ikke frostvæske nå). Bør jeg da fylle den med frostvæske igjen, for så å tappe dette ut igjen? Eller holder det å bare tappe ut vannet, og da la motoren stå "tørr" i vinter?

 

2) I høst tenker jeg å demontere turbo (igjen), eksomanifold, varmeveksler og oljekjøler. Både for å sjekke pakninger, samt inspisere og rense. (Derfor må jeg tømme motoren for kjølevann.)

 

3) Hvis jeg ikke finner noen åpenbare feil der så er det toppen som står for tur. Da vurderer jeg heller å finne en brukt motor jeg kan bytte i. Helst en TAMD40B eller evt en VP41.

 


PS: VI i familien vil veldig gjerne på tur igjen, men har lyst på en motor som vi stoler på. Av den grunn vurderer jeg å finne en brukt motor å putte i båten. Ny motor er for dyrt, og nyere VP41 holder seg uforskammet høyt i pris. Lå en på Finn til 148000,- , og det er uaktuelt nå. Men å finne en godt holdt 40B hadde vært kjekt. Den kan jo bare puttes rett i, og jeg kan beholde gir etc. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr
skriveleifer (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om du har MS4 gir, så går det fint å bruke det videre på en 41, så lenge du ikke kjøre som en vildmann.

Men du må bytte propell, siden du får betydelig mer HK. Det må du også om du går for en TAMD40B, siden den også har mer HK enn din gamle TMD40.

Men tar du tiden til hjelp. så kan det fort komme en 41/42 til pris under 100k ila vinteren.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Feilsøking og skruing på egen hånd er billig. Så jeg ville ha vurdert å demontert og nøye inspisert alt ned til og med toppen. Finner du en åpenbar feil kan den da ofte fikses med enkle midler. Jeg er sånn satt sammen at jeg liker å finne ut hvorfor feil oppstår, og da blir det lett litt skruing. Men båten øker neppe i verdi om du putter nedi en annen brukt motor til 148000,-, så det å få liv i den du har kan være et lurt trekk. 

 

Angående frostvæske så må jo vannet ut. Det kan være lurt med litt frostvæske etterpå så ikke den skvetten som ikke kommer ut fryser med sprukket blokk som resultat. Men  om motoren skal demonteres for feilsøking har det lite for seg å fylle den helt opp. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk :-) Jeg har MS3 @Okkaby. Usikker på utveksling. 

 

Jeg er klar over at det kan være nødvendig å bytte propell. Med en TAMD40B så vil jeg teste først, og evt se om jeg kan få justert gammel propell. Mulig det kan gjøres noe med stigning på den. Den er litt tung for nåværende motor (eller hva den yter i alle fall). Med en 40B vil jeg få ca 40 hk ekstra, så da får jeg se. Winrace er jo under en halvtime unna, så det går an å spørre dem :-)

 

En VP41 er nok å strekke strikket litt lang, spesielt med samme girkasse og også det at jeg har 35 mm aksling. Selv om jeg har hørt folk som har gjort det med god erfaring.

 

Enig i at det er billigst å mekke selv @index. Jeg har også tilgang på en mekaniker som har skrudd på alt mulig av motorer, og også før jobbet med å montere motorer hos Marex. Så jeg kan få hjelp til å vurdere feks toppakning etc. Det som er vanskeligst akkurat nå er begrenset med ledig tid. Men jeg har jo båten i hagen og dermed går det jo ingen tid til å kjøre til og fra. Har dermed også tilgang på strøm, og dieselvarmeren jeg monterte i år varmer veldig godt :yesnod:

 

Hvis jeg skal fikse denne motoren så blir det å skru av alt som nevnt, samt sjekke over de delene. Deretter å lakkere/ male motoren der jeg kommer til. Den ser ikke pen ut slik den er. 

 

Deretter bytte glødeplugger, få sjekket eller byttet dysene samt justere ventilene. Meget mulig ventilseter burde slipes også. Jeg har ingen historikk på hva som er gjort med den før, og den er jo nå 40 år gammel. Så det å åpne den kan nok være en god ide, samt få en mekaniker med trente øyne til å se på situasjonen.

 

Jeg kjøper i alle fall ikke inn noen deler før motoren er åpnet nok til å se hvorfor den lekker ut kjølevann, og hvor den kan ha lekket inn eksos.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@index, da er det vel best å fylle på med 8 liter frostvæske (tappe ut litt vann først) og deretter starte motor og la ting blande seg? 

 

Jeg kom på at jeg har jo en varmtvannsbereder som også må konserveres (motorsløyfen). Så uansett må jeg få frostvæske inn i den. Deretter tappe ut frostvæsken før demontering av motordeler. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Hulda, vil det være ok å bare tappe ut av vannet og la motoren stå tørr? 

 

Og samtidig skru av varmtvannsbereder og helle i ferdigblandet frostvæske i den? (Altså i slangen som går fra termostathuset?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

@index, da er det vel best å fylle på med 8 liter frostvæske (tappe ut litt vann først) og deretter starte motor og la ting blande seg? 

 

Jeg kom på at jeg har jo en varmtvannsbereder som også må konserveres (motorsløyfen). Så uansett må jeg få frostvæske inn i den. Deretter tappe ut frostvæsken før demontering av motordeler. 

 

Det kan du gjøre. og om du tapper frostvæsken på rene kanner etterpå kan du fylle den på igjen etter at motoren er reparert. Til våren kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...