Jump to content

3 dager før ferien og motor streiker: Eksos i kjølevæske, og kjølevæske forsvinner. VP TMD40A


Grand Banks jr

Recommended Posts

Før dommen skulle felles holdt jeg på å gjøre en GENERALTABBE i dag: 

 

Monterte i går sammen motor med innsugsmanifold, luftfilter og alt det der så motor skulle være klar til å startes i dag morges...

 

Ladet først i dag opp med 3 knekkebrød med gulost (Ingen kaviar @Bjørn Løvjomås, hverken over eller under,  selv om jeg nok heller mot under...)...

 

..så fant jeg frem ferskvann og lot dreneringen av motoren stå åpen og jeg lot den skylle gjennom med ferskvann i hvert fall i 5 minutter. Målet var å få ut mest mulig av det brune vannet. Da det kom ut bare klart vann stengte jeg igjen drenering, pumpet ut vannet fra bunnen av båten (jeg skrev ikke "kjølen" eller "kjølsvin" he he) og fylte motoren med vann.

 

..mens jeg satt der og ventet fikk jeg en følelse av at noe var feil. Kunne bare ikke sette fingeren på hva. Så gikk jeg igjennom tankene en gang til.

 

Jo, alt var montert på plass...

 

..Så så jeg plutselig klemmen til eksosbendet. Den lå akkurat der jeg hadde lagt den for at jeg skulle huske å montere den på plass...

 

Eksosbendet holdes nesten på plass av relativt stiv eksosslange og tilførsel av kjølevann fra girkassen, så det er lett å overse akkurat det...

 

Hadde vært gøy å starte en kald VP TMD40A med pådrag uten eksosbendet på, med kalesjen på og alle dører åpne inn til kabiner... 😮😮😮

 

Snakk om eksosbombe...

 

Da hadde kona synes godt om meg 😂🤣 

 

Så montere eksosbend, sjekke 5 ganger at det sitter skikkelig (!) Og deretter gjøre klar nøkler. 

 

Fjerne en liten papirlapp jeg hadde satt i nøkkelhullet for å minne meg selv på å fylle kjølevæske på motoren  (ivrig etter å starte motor må vite), så gløde...

 

..mens jeg glødet gikk tankene igjen igjennom sjekklisten. Denne gangen var alt på plass- og jeg vred om nøkkelen.

 

Motoren startet med sitt sedvanlige litt uvillige turtalls opp og ned jag de første sekundene. (Ja, jeg må bytte en glødeplugg eller to.) 

 

Og som nevnt fra en annen så ville det nok boble i starten. Er litt luft som må ut. 

 

..Men det gav seg ikke og ganske raskt bygget det opp mye trykk og jeg stoppet motoren rett før det rant over...

 

..så det blir nok alternativ ferie i år...

 

 

..og min båt får nok ingen hjemlengsel i år...

 

Veldig kjedelig! Dette skulle vært et år med 2 uker sammenhengende båtferie. Målet var Søgne tur / retur. Blir kanskje gjort med bil i år. 

 

Så får vi se hva som skjer. Sommeren gjør vi til å bli bra uansett. Vi må bare finne ut hvordan.

 

Inntil videre har vi "hytte på vannet", tilgang til landstrøm, god do på land og ferskvann så mye vi måtte ønske. Videre har båtplassen gratis parkering til bil, det beste badevannet Sørlandet kan oppdrive (selv om det per nå etter min standard er for kaldt 😱), og mye underholdning hver eneste dag!

 

Sosialt er det også. Mange som kjører forbi med en motor som fungerer og skal "ud på skjæra".

 

I tillegg til trygg fortøyning, og garantert ikke dårlig søv pga dårlig dreggfeste 😂🤣😂

 

-

Kjenner jeg meg selv rett demonterer jeg turbo så snart jeg kan, bare for å se om det var noe feil med pakningen jeg satte inn. 

 

Og jeg får sikkert en venn ombord for å trykkteste sylinderne for å sjekke om det er toppakningen eller sprekk i toppen denne gangen. Mer rekker jeg nok ikke før på mandag da ferien starter, og både ungeflokk og konemor ønsker å gjøre noe annet enn å se pappa skru motor og ha en båt som er komplett ufremkommelig fordi dørken ikke er der.

 

Hvis du vet om noen som skal selge en VP41 med gir, alternativt en TAMD40 med gir, så er jeg muligens interessert i en slik - så sant den er i god form.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 11 minutter siden:

 

Og jeg får sikkert en venn ombord for å trykkteste sylinderne for å sjekke om det er toppakningen eller sprekk i toppen denne gangen

Det høres ut som en god plan. 

Jeg mener og at du kan trykksette kjølevannet, kan fort få en indikasjon på lekkasje da. 

 

Når det gjelder kaviar, så skuffer du meg litt:giggle: men det må desverre meldes at min venn østlendingen,  mener  å påstå at han har vunnet den diskusjonene. Mot de vantro sliter selv den allmektige:giggle:

 

Båt uten dørk, er ganske kjedelig. 

 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 21 minutter siden:

Det høres ut som en god plan. 

Jeg mener og at du kan trykksette kjølevannet, kan fort få en indikasjon på lekkasje da. 

 

Når det gjelder kaviar, så skuffer du meg litt:giggle: men det må desverre meldes at min venn østlendingen,  mener  å påstå at han har vunnet den diskusjonene. Mot de vantro sliter selv den allmektige:giggle:

 

Båt uten dørk, er ganske kjedelig. 

 

Ja, båt uten dørk kjenner du også alt for godt til...

 

Ha ha. Østlendingen er nok den som vinner min stemme. Men det kan jo hende at vi har praktisk tilnærming mens du har kulinarisk tilnærming?

 

Jeg lurer på hvor kjølevæsken tar veien. Dvs nå forsvant det ingenting. Nivået steg derimot med 5 cm (nå over max). Så det kan jo tyde på at eksos kommer inn, men vann renner ikke ut. Eksos må da vøre fanget inni motoren et sted.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvor varm ble motoren før du stoppet? Kan nivåendringen i ekspansjonstanken skyldes luft i systemet som utvider seg med varmen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kanskje, i det minste for ikke å ha det uprøvd, starte motoren og stoppe igjen før det flommer over. Så gjenta dette og se om det etterhvert kommer ut luft. Min erfaring er at det tar tid å få ut luften av et nylig fylt ferskvannsystem. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er eksos...

 

Skifter farge, selv om det ikke er så tydelig... Er nok fordi det er ganske lite luft igjen i ekspansjonstanken (ikke plass til så mye eksos), og litt mye testevæske o glasset.

 

Før:

 

20200711_110411.jpg.48774a7ec774fd8dcc1b5de801d7c34d.jpg

 

Etter...

 

20200711_110154.jpg.4de0a9efd7f8432741cdaf2139b6e8ba.jpg

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Med mindre det er fanget masse gammel eksos i motor da. 

 

Nå fylles ikke tanken lenger. Det bare bobler. Jeg har ikke latt motoren gå lenge. Kun max ett minutt av gangen. 

 

Har varmtvannstank. Ingen måte å stenge den på. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Motoren bør opp i temperatur slik at termostatene åpner. Jeg ville latt motoren gå så lenge det ikke flommer over. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ok, da får jeg la den gå en stund på høy tomgang. Den blir som regel ikke varm nok til at begge termostater åpnes på høy tomgang, men det holder jo med at én åpner for å få ut luft.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hos meg er vann-nivået stabilt nå. Men det kommer eksos. Hvit luft kommer ut og fyller cockpit med en fornemmelse av eksos selv om (svak) vind fører eksosen ute vekk fra båten. 

 

Dårlig magefølelse med dette. Skal se om jeg kan få lastet opp video så dere kan se. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

La motoren gå og se hvordan dette utvikler seg. Kanskje bare gammel luft som kommet ut. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

Rimelig skittent der nå, men det får bare stå sin prøve. Her ser dere hvordan dette ser ut. Motor er ikke driftsvarm her.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en tempsensor eller noe annet du kan skru ut som er på toppen av motoren for å lufte den?
Jeg også heller til defekt topp eller toppakkning når det flommer over etter 1 min.
Riv av toppen i dag.
Det tar bare noen få timer og så får du tak i toppakkning på mandag.
Avreise på tirsdag.
Kona og ungene klarer seg fint uten at du må underholde de noen få timer ganger to.

 

 

Link to post
Share on other sites

@pipe, jeg har aldri åpnet en motor så mye før så det kan jo hende jeg gjør det. Nysgjerrig og med relativt mye pågangsmot. Men samtidig er det mange som sier at hvis jeg først skal gjøre det så må jeg planslipe toppen og det ene med det andre, ellers vil jeg angre...

 

Da løper både tid og penger. Men hvis ikke topp må planslipes og det ikke er annet enn å fjerne gammel pakning og legge på ny så er det jo overkommelig kanskje.

 

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro og tenke om det. 

 

Skal først la motor gå seg varm. Så får vi se. Kjølevannet er jo i tanken sin, så det finner i alle fall ikke veien inn i motoren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 15 minutter siden:

Da løper både tid og penger. Men hvis ikke topp må planslipes og det ikke er annet enn å fjerne gammel pakning og legge på ny så er det jo overkommelig kanskje.

Med en rettholdt og bladsøker finner du ut om toppen må planslipes.

Jeg hadde dumpet ei flaske Rislone Headgasket Sealer i ekspansjons tanken som en nødrep.
Blir det tett varer dette veldig lenge og fint ut sesongen. 
Har en kamerat på Mekonomen som selger dette til kunder med gamle biler som ikke er verdt en topplokk jobb.
Har ikke helt detaljene men vet de har gitt bort de første flaskene mot tilbakemelding og siden har solgt flere med gode tilbakemeldinger.
Det ligger også endel youtub videoer av dette og liknende produkter der boblingen i kjølevæsken stopper etter noen minutter.
 

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke funnet roen hvis jeg satset på en slik nødreparasjon med båten på sommerferie. Tenk deg selv å vente på den store smellen absolutt hele tiden. Uffa meg. Men det kunne sikkert blitt helt problemfritt. Men nå er jo jeg generelt litt skeptisk, blir verre for hvert år.....  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...