Martine29 Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Sommerbilen på NRK er ingenting i forhold til dette..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 (redigert) Redigert 11.Juli.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 @OddArild og @Martine29, det har vært spennende her også. Fremdeles. Var mer svartrøyk enn jeg er vant med i stad da jeg gav på litt for å snu nesa. Men det kan jo være pga mye daukjøring i forbindelse med testing. I alle fall ikke kjølesystemet... Nå ligger jeg på 2000 o/Min på nesten flatt hav. Tømme septik neste. Instrumenter ser bra ut. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
OddArild Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Får håpe alt er bra nå og det blir båtferie på dere. 😃 tipper deg samme som deg ang svartrøyken. Forsvinner nokk fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Fantastisk tråd! Godt jobbet og lykke til på testtur 👍 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 (redigert) Dette ser jo riktig så bra ut. Ikke mas så mye med høye turtall nå, det kan du ta etter ferien. Jeg heier på deg ! Redigert 11.Juli.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Takk! Utrolig takk for hjelpen alle sammen! Nå blir det nok et knekkebrød til med ost og kaviar på topp 😁😂🤣 Status: Nå har jeg vært ut på og tømt septik og på vei inn dro jeg på litt mer. Samme febertendenser så jeg må være veldig forsiktig over 3000 o/Min. Max er ca 3500. Rundt 2950 stabiliserer temp seg litt høyere enn den skal tror jeg: (Disse instrumentene bør byttes. Glassene er så som så.) Jeg ser ingen flere bobler og det ser ut til at kjølevæsken (dvs 100% vann akkurat nå) har stabilisert seg. 🙂 Men den største ulempen er at når motor har gått slik en stund så er oljetrykket veldig lavt på tomgang... Farlig lavt. Mellom 0,5 og 1 bar. Gir da på litt på tomgang og den går I alle fall opp til 1-1,5 bar. Kjøre litt på lavere turtall så stiger oljetrykk. Kan vel tyde på dårlig oljekjøling? Kan jeg montere sjøvannspumpen til TAMD40 på en TMD40? Vil slanger og varmevekslere tåle det? Har inntrykk at TMD40A alltid har hatt feber unntatt da den var helt ny... Øke vanngjennomstømning kan vel hjelpe? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 85 grader er vel ikke så ille. Du skal på ferie og har det ikke travelt. Hold turtallet på et beskjedent nivå gjennom ferien, så kan du heller spekulere mer på mulige utbedringer etter ferien. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Ser veldig lovende ut dette, håper virkelig at dere får gjennomført ferien som planlagt. Vi er mange som heier på deg, og det er hyggelig å se slikt engasjement. Mangler i alle fall ikke moralsk støtte. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Bra at det har stabilisert seg da....men det blir vel samme operasjonen igjen når du skal bytte kjølevæske...synes du har gjort en god jobb, og veldig lærerikt. Ta dæ ei årntli brøsjiv no. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Jepp, tar det rolig i ferien. Alltid egentlig. Skjeldent over 8 knop. Men det er en turbomotor så den vil gjerne ha litt utblåsing av og til. Trenger også å vite at den tåler det dersom jeg må dra på litt pga overraskende vær eller slikt. Nå tusler jeg i 4,5 knop i elva. Mye folk. Hyggelig det! På sett og vis koselig å mekke motor, men kan jeg velge vil jeg heller se dette: 😁 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Herlig!!! Gratulerer! Snakk om en "næra øga" som Svensken sa når han ble skutt i panna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 @sap_2000, ser du her. To ordentlige knekkebrød, så løste problemet seg. Legg inn en ekstra sikkerhetsfaktor med tanke på været. Kjør ekstra ubersafe så blir dette en bra ferie. Det ryktes om godvær i løpet av neste uke Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Bjørn Løvjomås skrev Just now: @sap_2000, ser du her. To ordentlige knekkebrød, så løste problemet seg. Legg inn en ekstra sikkerhetsfaktor med tanke på været. Kjør ekstra ubersafe så blir dette en bra ferie. Det ryktes om godvær i løpet av neste uke Dagens beste Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Ref helter i rødt (og svart): På baksiden her ligger en Master 820 som nok ikke har det så fint akkurat nå. (Tok ikke bilde av båten av hensyn til personvern.) Håper det ordner seg raskt og bra! Status for meg er at dagen er mye bedre nå enn den så ut som før i dag 😁. Koser meg på sjøen! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 God ferie! Gjør som Hulda, ta med verktøykasse og et utvalg bolter, skruer, tape og ståltråd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 85 grader er innafor. God tur og god ferie. Godt jobbet! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Godt jobba!! Og god «underholdning» for oss andre, selv om det er på din bekostning Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 (redigert) Foreløpig, og forhåpentligvis endelig, konklusjon: Nå har motoren kjørt uavbrutt i 5 timer. Først leeeenge med å flytte flytebrygga. Deretter en tur ut og bli kvitt brunvann, og så en rundtur gjennom Nidelva på kryss og tvers, via Arendal og Galtesund, ut ved Hove, elva igjen og ut. Mest mellom 4 og 8 knop. Dvs fra 1000 til 2500 o/min. Noen få ganger over, og da mer som en utblåsning og ikke lenge. Hyppigere i starten, og stadig sjeldnere har jeg sjekket ekspansjonstanken. Nå sist da jeg kom hjem til hjemmebåsen (mye triveligere å være her frivillig), og da sjekket jeg både etter bobler ved 1000 o/min og nivå. Det ser veldig bra ut, og vi satser på en rolig ferie sørover i år 🤩 (ikke often jeg bruker den emojien. Første gang faktisk!)! Knekkebrød med ost og kaviar @Bjørn Løvjomås, det er tingen! Nå finner jeg snart frem grillen 🌭🍔 Siste måling: Redigert 11.Juli.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Dette var bare fantastisk lesning. Det ordner seg for de som fortjener det! Veldig glad på dine vegne @Grand Banks jr, og stor kred til alle som har hjulpet deg!:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Så bra at det ser ut til å løse seg med ferie. Det får meg til å tenke på en lignende episode jeg selv har hatt. Kjøpte en båt i 1994, som jeg faktisk fortsatt har. Hadde lite erfaring, var betatt av båten, hadde liten erfaring og glemte litt det tekniske da den ble kjøpt. I båten satt en marinisert Bedford, trolig tatt fra en gammel lastebil. Det var slik man gjorde den gangen. Fikk sjøsatt båten og brukt den noen helger før sommerferien sto for døren. Da forsvant oljetrykket. Båten på land og motor ut. Av men bunnpanna. Der fant jeg skjørta på to stempel. Da ble gode råd dyre. Vi hadde jo tenkt oss på ferie i ny båt. Dette var lenge før Baatplassen var et sted man kunne søke hjelp. Men hadde den vært der, hadde den nok blitt brukt. I hvert fall, kjente en som hadde en gammel Bedford lastebil. Eieren var litt motvillig til og selge, men fikk jeg kjøpt den. Motoren var riktignok et hakk større enn den jeg hadde, men målte meg til at mariniseringsutstyr og gearkasse kunne passe. Startet opp bilen og flyttet den til et sted jeg hadde tilgang til skjærebrenner. Av med hytte, motorfester og diverse annet, og ut med motor fra bil. Vask og lakk av motor og på med alt utstyret fra den gamle, og det passet, med unntak av manifold som ikke var plan. Kjente noe med fres som fikset den biten. I løpet av en uke var vi klare for å sjøsette, med lånt tilhenger etter traktor, sent en fredagskveld. Båten måtte tranporteres to mil med traktor for sjøsetting. Etter 15 kilometer ryker det ene hjullageret på hengeren. Kjenner den lokale pusheren av mulige lager, får låne nøkkelen til butikken hans og finner et lager likt det jeg mangler. Snakk om flaks. Båten blir sjøsatt og fyrt opp den kvelden og det blir faktisk båtferie det året også, selv om den ikke ble lang. Så moralen er. Gi ikke opp, det finnes muligheter uansett hvor svart det ser ut. Historien høres kanskje litt spesiell ut, og det var den, men den er sann. Har samme båten i dag, men Bedforden forsvant ut i 2006 og inn kom en helt ny Yanmar. God ferietur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Litt av grunnen for jeg hev ut den tmd40A som lå i min. Var enkelt å greit ikke fortrolig med den gamle motoren, å hadde nettopp dette med havari når en skulle på ferie i tankene. Så overhalte en 41A i vinter å satte i. Men problemer er der fremdeles heheh Nu bare med propell som faen ikke vil bli rett samme hva. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Det der med propellen din lurer jeg på. @Okkaby. Høres virkelig ut som at den spinner. Spesielt at det ikke er forskjell i knop på 1200-2000 eller hva det var. Kunne godt tenkt meg en 41 motor 200 hk ja. Lavere drivstofforbruk og god marsjfart når man skal rekke før været. Eller hvis det blåser ettermiddagsbris (som det gjør hver ettermiddag her på varme dager). Ellers trives vi godt i 5-8 knop. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 22 minutter siden: Det der med propellen din lurer jeg på. @Okkaby. Høres virkelig ut som at den spinner. Spesielt at det ikke er forskjell i knop på 1200-2000 eller hva det var. Kunne godt tenkt meg en 41 motor 200 hk ja. Lavere drivstofforbruk og god marsjfart når man skal rekke før været. Eller hvis det blåser ettermiddagsbris (som det gjør hver ettermiddag her på varme dager). Ellers trives vi godt i 5-8 knop. Har 45 sjømil nordover uten noe annet enn hav å flat jærkyst. Så orker ikke å tøffe der i 8 knop. Der må en opp i goe marsj fart Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Dixie 2100 Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Dette ble hyggelig lesing på lørdagskvelden . God båtferie! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.