Jump to content

3 dager før ferien og motor streiker: Eksos i kjølevæske, og kjølevæske forsvinner. VP TMD40A


Grand Banks jr

Recommended Posts

@OddArild og @Martine29, det har vært spennende her også. Fremdeles. 

 

Var mer svartrøyk enn jeg er vant med i stad da jeg gav på litt for å snu nesa. Men det kan jo være pga mye daukjøring i forbindelse med testing. I alle fall ikke kjølesystemet...

 

Nå ligger jeg på 2000 o/Min på nesten flatt hav. Tømme septik neste. Instrumenter ser bra ut. 

 

20200711_134940.jpg.fffa88ec61c8a9cc819f10fbf5d9a939.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk! Utrolig takk for hjelpen alle sammen!

 

Nå blir det nok et knekkebrød til med ost og kaviar på topp 😁😂🤣

 

Status:

Nå har jeg vært ut på og tømt septik og på vei inn dro jeg på litt mer. Samme febertendenser så jeg må være veldig forsiktig over 3000 o/Min. Max er ca 3500. 

 

Rundt 2950 stabiliserer temp seg litt høyere enn den skal tror jeg:

 

20200711_140625.jpg.f34164aa611116698718b1699a492ce1.jpg

 

(Disse instrumentene bør byttes. Glassene er så som så.)

 

Jeg ser ingen flere bobler og det ser ut til at kjølevæsken (dvs 100% vann akkurat nå) har stabilisert seg. 🙂

 

Men den største ulempen er at når motor har gått slik en stund så er oljetrykket veldig lavt på tomgang... Farlig lavt. Mellom 0,5 og 1 bar. Gir da på litt på tomgang og den går I alle fall opp til 1-1,5 bar. 

 

Kjøre litt på lavere turtall så stiger oljetrykk. Kan vel tyde på dårlig oljekjøling? 

 

Kan jeg montere sjøvannspumpen til TAMD40 på en TMD40? Vil slanger og varmevekslere tåle det? Har inntrykk at TMD40A alltid har hatt feber unntatt da den var helt ny... Øke vanngjennomstømning kan vel hjelpe?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

85 grader er vel ikke så ille. 

 

Du skal på ferie og har det ikke travelt. Hold turtallet på et beskjedent nivå gjennom ferien, så kan du heller spekulere mer på mulige utbedringer etter ferien. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jepp, tar det rolig i ferien. Alltid egentlig. Skjeldent over 8 knop. Men det er en turbomotor så den vil gjerne ha litt utblåsing av og til. 

 

Trenger også å vite at den tåler det dersom jeg må dra på litt pga overraskende vær eller slikt. 

 

Nå tusler jeg i 4,5 knop i elva. 

 

Mye folk. Hyggelig det!

 

På sett og vis koselig å mekke motor, men kan jeg velge vil jeg heller se dette: 😁

 

20200711_143937.jpg.4cf282ae20f11cf080d89f337945f0c4.jpg

 

20200711_144916.jpg.3de510c29f83225f6184e3e3e4781d86.jpg

 

20200711_145108.jpg.3a9726a95fac98717d5b0ce93679ecc4.jpg

 

20200711_145133.jpg.85c881e5ed8b09a510cb05141d535311.jpg

 

20200711_145217.jpg.8dc3cc2c0c1ec8f9dffbc4fe52256406.jpg

 

20200711_145234.jpg.9c6d8b2ba2523f541be8872d05d230fe.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev Just now:

@sap_2000, ser du her. To ordentlige knekkebrød,  så løste problemet seg:giggle:

Legg inn en ekstra sikkerhetsfaktor med tanke på været. Kjør ekstra ubersafe så blir dette en bra ferie. Det ryktes om godvær i løpet av neste uke 

Dagens beste  :giggle:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ref helter i rødt (og svart):

På baksiden her ligger en Master 820 som nok ikke har det så fint akkurat nå. (Tok ikke bilde av båten av hensyn til personvern.)

 

Håper det ordner seg raskt og bra!

 

Status for meg er at dagen er mye bedre nå enn den så ut som før i dag 😁. Koser meg på sjøen!

 

20200711_151636.jpg.fdbfd4aaafeb64378af72f6ac4fdc92f.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Foreløpig, og forhåpentligvis endelig, konklusjon:

 

Nå har motoren kjørt uavbrutt i 5 timer. Først leeeenge med å flytte flytebrygga.  Deretter en tur ut og bli kvitt brunvann,  og så en rundtur gjennom Nidelva på kryss og tvers, via Arendal og Galtesund, ut ved Hove, elva igjen og ut. Mest mellom 4 og 8 knop. Dvs fra 1000 til 2500 o/min.  Noen få ganger over, og da mer som en utblåsning og ikke lenge. 

 

Hyppigere i starten, og stadig sjeldnere har jeg sjekket ekspansjonstanken.

 

Nå sist da jeg kom hjem til hjemmebåsen (mye triveligere å være her frivillig), og da sjekket jeg både etter bobler ved 1000 o/min og nivå.

 

Det ser veldig bra ut, og vi satser på en rolig ferie sørover i år 🤩

 

(ikke often jeg bruker den emojien.  Første gang faktisk!)!

 

Knekkebrød med ost og kaviar @Bjørn Løvjomås, det er tingen!

 

Nå finner jeg snart frem grillen 🌭🍔

 

 

Siste måling:

20200711_164235.jpg.0c1a5cf0f931c70d01874a0313aa2fff.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Så bra at det ser ut til å løse seg med ferie. Det får meg til å tenke på en lignende episode jeg selv har hatt. Kjøpte en båt i 1994, som jeg faktisk fortsatt har. Hadde lite erfaring, var betatt av båten, hadde liten erfaring og glemte litt det tekniske da den ble kjøpt. I båten satt en marinisert Bedford, trolig tatt fra en gammel lastebil. Det var slik man gjorde den gangen. Fikk sjøsatt båten og brukt den noen helger før sommerferien sto for døren. Da forsvant oljetrykket. Båten på land og motor ut. Av men bunnpanna. Der fant jeg skjørta på to stempel. Da ble gode råd dyre. Vi hadde jo tenkt oss på ferie i ny båt. Dette var lenge før Baatplassen var et sted man kunne søke hjelp. Men hadde den vært der, hadde den nok blitt brukt. I hvert fall, kjente en som hadde en gammel Bedford lastebil. Eieren var litt motvillig til og selge, men fikk jeg kjøpt den. Motoren var riktignok et hakk større enn den jeg hadde, men målte meg til at mariniseringsutstyr og gearkasse kunne passe. Startet opp bilen og flyttet den til et sted jeg hadde tilgang til skjærebrenner. Av med hytte, motorfester og diverse annet, og ut med motor fra bil. Vask og lakk av motor og på med alt utstyret fra den gamle, og det passet, med unntak av manifold som ikke var plan. Kjente noe med fres som fikset den biten. I løpet av en uke var vi klare for å sjøsette, med lånt tilhenger etter traktor, sent en fredagskveld. Båten måtte tranporteres to mil med traktor for sjøsetting. Etter 15 kilometer ryker det ene hjullageret på hengeren. Kjenner den lokale pusheren av mulige lager, får låne nøkkelen til butikken hans og finner et lager likt det jeg mangler. Snakk om flaks. Båten blir sjøsatt og fyrt opp den kvelden og det blir faktisk båtferie det året også, selv om den ikke ble lang. Så moralen er. Gi ikke opp, det finnes muligheter uansett hvor svart det ser ut. Historien høres kanskje litt spesiell ut, og det var den, men den er sann. Har samme båten i dag, men Bedforden forsvant ut i 2006 og inn kom en helt ny Yanmar.  God ferietur.

Link to post
Share on other sites

Litt av grunnen for jeg hev ut den tmd40A som lå i min.

Var enkelt å greit ikke fortrolig med den gamle motoren, å hadde nettopp dette med havari når en skulle på ferie i tankene.

Så overhalte en 41A i vinter å satte i. Men problemer er der fremdeles heheh Nu bare med propell som faen ikke vil bli rett samme hva. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det der med propellen din lurer jeg på. @Okkaby. Høres virkelig ut som at den spinner. Spesielt at det ikke er forskjell i knop på 1200-2000 eller hva det var. 

 

Kunne godt tenkt meg en 41 motor 200 hk ja. Lavere drivstofforbruk og god marsjfart når man skal rekke før været. Eller hvis det blåser ettermiddagsbris (som det gjør hver ettermiddag her på varme dager).  Ellers trives vi godt i 5-8 knop. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 22 minutter siden:

Det der med propellen din lurer jeg på. @Okkaby. Høres virkelig ut som at den spinner. Spesielt at det ikke er forskjell i knop på 1200-2000 eller hva det var. 

 

Kunne godt tenkt meg en 41 motor 200 hk ja. Lavere drivstofforbruk og god marsjfart når man skal rekke før været. Eller hvis det blåser ettermiddagsbris (som det gjør hver ettermiddag her på varme dager).  Ellers trives vi godt i 5-8 knop. 

Har 45 sjømil nordover uten noe annet enn hav å flat jærkyst. Så orker ikke å tøffe der i 8 knop. Der må en opp i goe marsj fart

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...