Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Ser at hvis navnet Bavaria nevnes her på forumet så er diskusjonen i gang.

Bavaria har fått mye pepper for enkle billige løsninger. Og det virker som dette ingen ende vil ta.

Det jeg lurer på er om dette også gjelder motorbåtene. Eller er kvaliteten bedre på disse?

Er selfolket mer opptatt av kvalitet enn motorfolk?

Har fått inntrykk av at seilbåtene ikke seiler så bra heller. Hvordan er motorbåtene på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Synes 'fokk' uttrykte dette bra i en annen tråd:

 

Har truffet endel Bavaria eiere, fellestrekket mellom disse er at de er fornøyd med båtene sine. Som med andre båter er det alltid noe men dog........

 

Har også truffet noen som ikke er fornøyd med Bavaria, ingen av disse er Bavaria eiere.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nei jeg er ikke Bavaria eier selv. Bavaria selger desidert mest seilbåter her til lands. Det vil kansje pga. dette også være mer klager og misfornøyde kunder. Det vil sikkert også være mange fornøyde eiere uten om at det kommer så lett frem. Omtale i diverse seilblader har det den senere tiden hvert mye av. Tøft av bladene det, siden Bavaria er den største annonsøren.

Men negativ omtale av motorbåt er ikke så vanlig her på forumet.

Og det er det jeg synes er rart.

Link to post
Share on other sites

Alle de bavariaeierne jeg har pratet med er storfornøyd med båtene sine..

Nå skal det sies at det stort sett er familier, og at båten kanskje brukes mest som en moderne snekke, med seil de prøver en gang innimellom.

Men det er også folk som alltid bruker seil, og er veldig fornøyd, den eneste kritikken jeg har hørt er fra en med en Bavaria 32 greie, han klager fælt på at den er underrigget, og likte ikke at jeg dro såpass heftig fra ved lite vind.

Jeg derimot, jeg storkoste meg når jeg dro fra med 1-1,5 knop høyere hastighet enn han!

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du være misfornøyd hvis du ikke er Bavaria eier lurer jeg på... :rolleyes::eek:

Jeg har seilt og stått til rors på Bavaria 31 (2001 mod.), Bavaria 42 (2000) og Bavaria 32 (2003).

I tillegg har jeg pratet med en rekke folk som har seilt mye i forskjellige båter.

 

Jeg er fortsatt skeptisk til Bavaria`s seilegenskaper og i særdeleshet sjøegenskaper i tøft vær. Jeg snakker da i første rekke om Cruising serien deres. Etter min oppfattning er et av de største ankepunktene; for høyt tyngdepunkt / for lite kjølvekt. Og det har vært alvorlige uhell med Bavaria båter de senere årene.

 

Ønsker ikke å provosere til debatt for nn...te gang, men vi som ikke eier og aldri vil eie en Bavaria må også få lov å mene noe om Bavaria og andre båter.

 

mvh.

 

Barsk II

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke Bavaria eier - men vi har leid Bavaria 32 en sommer og vi har leid franske båter noen andre somre. Om jeg skulle kjøpt meg seilbåt i dag hadde jeg nok tenkt mye på Bavaria. Jeg synes seilbåtene gir masse bår for pengene

 

Motorbåtene har jeg ikke annen erfaring fra enn å ha vært ombord i dem og lest tester. Jeg opplever at seilbåtene gir betydelig mer verdi for pengene enn motorbåtene. Bavaria har produsert seilbåter i mange år. Motorbåter er de ganske nye på. Etterhvert blir de nok bedre og bedre på motorbåter også. Men i dag synes jeg at motorbåtene er for dyre sammenlignet med konkurrentene

 

Men feilen på de nye Match båtene med kjølen som falt av - det var et skikkelig skudd for baugen for merkets troverdighet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med Sebaldus at det sikkert var mye av det samme med Fenixen i sin tid.

Jeg har positive og negative synspunkter om den. Det blir selfølgelig feil hvis alle skal skryte uhemmet av sine egne båter. Verftene bør i det minste få beskjed om hva vi kjøpere ikke synes er bra. Skal de kun se på salgstall vill en hver volumsalgsvare virke som noe helt fantastisk. Det er pris som er det sterkeste argumentet.

Mens noen ekstra lapper brukt på kvalitetsheving kansje hadde gjort båtene desto mer aktuelle.

Det med kjølen på Bavaria kommer helt sikkert til å bli rettet opp. Men honteringen av dette har hvert uproff. At Fenixen kun har 7,5 hk er heller ikke så bra. Saltvannskjølingen har og fått kritikk, men de går som bare det 20 år etter.

Link to post
Share on other sites

Men feilen på de nye Match båtene med kjølen som falt av - det var et skikkelig skudd for baugen for merkets troverdighet.

Det problemet der viser vel først og fremst at ettermarkedsbiten og PR-avdelingen ikke funker som de skal.

 

Hadde de gjort ting riktig kunne det der gått veldig bra for Bavaria, de skulle tatt inn alle solgte båter, destruert de, og erstattet kjøpssum.

Det hadde de tjent enormt på.. Istedet har de gjort noe som ihvertfall for meg virker usedvanlig klønete, og uten en helhetlig politikk som fungerer.

Link to post
Share on other sites

Leste i Finansavisen i dag at Lunde Båt (litt usikker på om det er rett forhandler) hadde enorm økning på salget av Bavaria båter inneværende år.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det problemet der viser vel først og fremst at ettermarkedsbiten og PR-avdelingen ikke funker som de skal.

 

Hadde de gjort ting riktig kunne det der gått veldig bra for Bavaria, de skulle tatt inn alle solgte båter, destruert de, og erstattet kjøpssum.

Det hadde de tjent enormt på.. Istedet har de gjort noe som ihvertfall for meg virker usedvanlig klønete, og uten en helhetlig politikk som fungerer.

Tja - først og fremst er det vel en utviklings- og kvalitetssikringsfeil. Men enig med deg - når det først gikk feil da ble det håndtert dårlig

Leste i Finansavisen i dag at Lunde Båt (litt usikker på om det er rett forhandler) hadde enorm økning på salget av Bavaria båter inneværende år.....

Og det er sikkert fordi at hele det norske markedet synes at Bavaria er pest og/eller kolera. De omsatte for nesten 300 millioner i fjor i Norge. Markedets dom er at de elsker Bavaria båtene og Lunde båt. Enkelt og greit en stor sukess. Og de har gjort en bra jobb gjennom mange, mange år. Rett produkter til rett pris med rett service. Da jeg leide båt av Lunde båtcharter var jeg imponert over hvor profesjonelle og bra de var. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vi som ikke eier og aldri vil eie en Bavaria må også få lov å mene noe om Bavaria og andra båter.

 

Se det er jeg enig i. Men det jeg kommenterte var hvordan det går an å være misfornøyd når en ikke eier en slik båt som er omtalt ? Jeg liker ikke Polar feks,men siden jeg ikke eier en så kan jeg ikke være misfornøyd heller. Men meninger kan jeg jo ha ?

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du være misfornøyd hvis du ikke er Bavaria eier lurer jeg på... :rolleyes::eek:

 

Les teksten "ikke fornøyd"

Siden man er så oppsatt på å kritisere et produkt er det vel fordi man ikke er fornøyd med det, hvorfor ellers kritisere.

 

Toyata er forøvrig en meget god bil ikke mye feil der i gården.

 

 

Er ikke lett å finne en misfornøyd Bavaria eier.............ei heller meg.

:lol:

 

Test i Seilas nr. 2 05 bavaria 42.

Utdrag fra Seilmagasinet nr 6 05: Færderen 2005 "Bavaria banket røkla" Bavaria 38, jøss.

Utdrag fra Seilmagasinet nr. 7 05: Bavaria 36 er en tiltalende og rommelig turseiler med utmerkede og overraskende raske seilegenskaper med rullemast.

Kommer forøvrig en test av Bavaria 33 i neste nummer av seilmagasinet (24 nov.)

 

Ship o hoi

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som fornøid Bavaria eier vil jeg gjerne utfordre medlemmene med Bavaria båter att stå frem hvis du ikke er fornøid med båten du har.

 

Begynner og bli drita lei, all denne synsingen om ett spesifikt merke, mye dritt kasting. Og utifra det jeg kan se så er det kun fra ikke Bavaria eiere.

 

Så hvis fyller følgende kriterie:

1. Bavaria eier / tidl. Bavaria eier

2. Du er ikke fornøid med den båt du eier / har eid

3. Finnes på dette forumet.

 

Med andre ord så er det lite interesant med noen som kjenner noen som har hørt om en som ikke er fornøid, uten her vil jeg prøve og få frem konkrete saker.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så er det lite interesant med noen som kjenner noen som har hørt om en som ikke er fornøid, uten her vil jeg prøve og få frem konkrete saker.

Hulda har ikke Bavaria. Hulda har bare vært ombord i en eneste Bavaria, det er en ca 4 år gammel 38 Ocean. Eieren rapporteres fornøyd. Ut fra det jeg kan fatte, er dette en meget bra båt med topp innredning. Seilenes kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, jeg tror ikke de har vært rulla ut særlig ofte.

 

Blir du forbanna nå?

Link to post
Share on other sites

Er ikke lett å finne en misfornøyd Bavaria eier.............ei heller meg.

Tror jeg nok.

 

Sett litt fra den andre siden, når jeg var ute og så meg om for å bytte båt, så la jeg litt til grunn.

Det sagt, jeg har råd til Bav på både 32 og 38 fot. Og de ble studert nøye.

Jeg ville ha en båt som primært er en seilbåt og jeg legger vekt på at den lett skal kunne seiles single-handed, siden det er det jeg mest driver med. Noen die-hard regattaseiler er jeg dog ikke.

Noen av mine kriterier for soloseiling er alle skjøter innen rekkevidde for rormann, alle fall og hal til cockpit og dass og bysse i nærheten.

Den skal være stiv med god formstabilitet og fornuftig kjølprosent og kunne bære mye seil.

Jeg vil også ha mye stueplass ute slik at jeg kan få vekk påhenger, gummibåt, fendere, tauverk og alt mulig annet slik ting og tang man har i båt.

Jeg ville ha ett slett og reint dekk å jobbe på. Jeg var lei av å smyge meg rundt vant.

Jeg ville ha en stor cockpit uten dette rattet man hekter på båter i alle størrelser nå om dagen. En cockpit som funker som et stort ekstra oppholdsrom i havn. Jeg var lei av det fordømte brodekket med løygang på.

Etter mye leting og tenking endte jeg opp med en båt som er 23 år gammel. Mulig jeg har tabba meg ut.

Kall meg gjerne merkefantast, men alternativet mitt idag som nybåt er en 35-foting fra samme verftet. Og den har jeg ikke råd til.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hulda har ikke Bavaria. Hulda har bare vært ombord i en eneste Bavaria, det er en ca 4 år gammel 38 Ocean. Eieren rapporteres fornøyd. Ut fra det jeg kan fatte, er dette en meget bra båt med topp innredning. Seilenes kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, jeg tror ikke de har vært rulla ut særlig ofte.

 

Blir du forbanna nå?

:wink: Nei da jeg blir ike forbanned. Men begynner og bli lei all synsing og spørsmål om båtene som sånne. Jeg har ennå ikk elest ett eneste innlegg her inne der en Bavaria eier er missfornøid med båten som sånn.
Link to post
Share on other sites

Men begynner og bli lei all synsing og spørsmål om båtene som sånne. Jeg har ennå ikk elest ett eneste innlegg her inne der en Bavaria eier er missfornøid med båten som sånn.

Var egentlig det jeg prøvde å si med inseratet mitt Joelle.

At vi har forskjellige krav til båten. Jeg fant egentlig ikke noen ny båt jeg hadde lyst på.

Men du må finne deg i litt synsing og kritikk fra andre som ikke mener det samme.

Er liksom litt av hensikten med et diskusjonsforum.

Det kan heller ikke forlanges av en båtjournalist at han skal kjøpe en Beneteau for å kunne skrive om den, selv om de fleste av disse står frem som rene mikrofonstativ for de forskjellige produsentene.

Lenge leve April og sjøsetting. :yesnod:

Da skal jeg fortsette med å seile fra alle Bavariaene. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra Seilmagasinet nr 6 05: Færderen 2005 "Bavaria banket røkla" Bavaria 38, jøss.

Minner om at han vant på såkalt utseilt tid i forhold det lystallet som er satt på båten, selvfølgelig var det mange båter som seilte fortere.

Han Helgesen med den 38`n tør jeg påstå hadde vunnet i enhver båt. Og han har ikke akkurat originalseil... for å si det sånn, antagelig har han betalt mellomlegg for blykjøl også.

 

Jeg tillater fortsatt å mene noe om Cruising serien til Bavaria, og vær så snill å lese innleggene før dere svarer; er det ikke godt nok at jeg faktisk har seilt 3 forskjellige Bavaria`r?? Kan ikke jeg få mene noe da? Eller kaller dere det synsing.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Er ikke lett å finne en misfornøyd Bavaria eier.............ei heller meg.

 

Tror vi snakker litt forbi hverandre jeg :yesnod: Nå har jeg overhodet ikke noe forhold til tekstilcruisere,ferie på skrå gidder jeg ikke. Men mine plattføtter har faktisk trådd dekket

på en Bavaria :eek: . Syntes den var ålreit innredet og gav et bra inntrykk på meg ihvertfall.

Utover det jeg så i denne ene båten vet jeg null og ingenting om Bavaria i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Tester i båtblader sier ikke så mye. Det fortelles om fin L-salong eller C-salong.

Lite toalett, fine hyller osv.

Når det gjelder seilegenskaper var det lite vind (eller kansje litt kalt) og vanskelig å bedømme denne dagen.

Forfatter antar at seilene er bra nok for den vanlige seiler bla bla.

Skulle jeg kjøpt båt utfra dette kunne jeg kjøpt omtrent hva som helst. Det ene er like bra som det andre.

Hallberg- Rassy virker som bra båt. Men der mener forfatteren at man er er bra dum som hiver ut penger i hytt og pine.

Det blir synsing her og. Ja kan disse båtekspertene synsei vei, ja så kan jeg og.

Når det gjeldet reggata etter Lys så er det jo her meningen at alle skal kunne vinne med sine båter enten det er Bavaria eller X-yachts.

Og "overraskende raske seilegenskaper" I forhold til hva. Forfatteren hadde altså trodd båten seilte enda dårligere.

Nei syns i vei folkens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

j

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...