Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Pest eller kolera ? Svar: Begge deler !! :puke:

:crazy: dette er vel et godt eksempel på nivå på en del av disse Bavaria-diskusjonene.

 

Det er Bavaria en mener mye om og ikke "alle båtmerker", Oteren. Personlig har jeg aldri eid en Bavaria, men jeg har seilt litt med noen av båtene. Det som skjer er en vedvarende hakking på et båtmerke hvor mange innlegg røper svært moderate kunnskaper om båter generelt og seilbåter spesielt. En skulle nesten tro at noen var sponset for å gi negativ omtale av Bavaria. Jeg kan ikke se at andre båtmerker, og slett ikke norske, er i nærhete av denne type dårlige innspill. Slike diskusjoner gjør vel ikke baatplassen til noe stor inspirasjonskilde skulle jeg tro.

 

:yesnod::yesnod: Har også undret meg over engasjement hos enkelte når det gjelder å finne feil på Bavaria. Hva er motivasjonen? Skal være den første som ønsker en debatt om gode å dårlige sider ved ulike båter velkommen. Det er nyttig for oss alle. Men Bavaria-debatten har fått en fullstendig slagside. Mine referanser sier meg at både norske, svenske, finske,franske, italienske og amerikanske båter har minst like mange feil og mangler. Og hvorfor er ikke dette interessant å diskutere? Min teori er at Bavaria er kommet inn som en meget sterk aktør. Dette provoserer en del. Båtmiljøet er konservativt og rynker på nesen av båter som lages milevis fra salt sjø. I tillegg er det i Norge en naiv og nesten sjarmerende tillitt til at alt norsk er best. Jeg velger heller å se på rene fakta fra min egen båtomkrets. Den sier meg at Bavaria-eier er mer fornøyd, har gjennomsnittlig færre feil en eier av nye norske, svenske og finske båter.

 

Ikke alle båteiere er like erfarne og oppdager feil når nybåten ankommer. M;an kan lett bli blendet av det nye og lekre.

:lol::lol: det er rart, men noen svekker stadig sin troverdighet og autoritet.. arrogansen lenge leve! Med 25 års erfaring på sjøen og som eier av 10 ulike båter kjenner jeg meg ikke helt igjen, skipper Astor :flag:

Link to post
Share on other sites

Swande:

 

Bare for å bli ferdig med denne vindusviskeren som stadig dukker opp :wink:

Er det mulig å:

 

a) Bestille båt med ekstra vindusvisker?

b) Ettermontere vindusvisker selv?

 

I såfall forstår jeg ikke at dette kan være noe særlig å diskutere.

Link to post
Share on other sites

Swande kan mene akkurat hva han vil, men jeg og flere jeg har diskutert dette med nede i havna som hevder det samme.

 

En båt til oppunder 2 mill. SKAL det være to vinduspussere på. At Bavaria ikke kan levere mer enn 1 stk. pusser, forteller at noe er riv røskende galt.

 

Fortsatt er det ingen som kan fortelle oss at man kan ettermotere en pusser til. Og hva dette vil koste.

 

Jeg har gjennom et langt båtår hatt god bruk for samtlige tre pussere ombord når regn og ruskevær slår mot rutene. Dette har vi diskutert i en annen tråd, hvor vi selvagt har ulik oppfatning av akkurat dette problemet. Noen føler dette er en bakatell andre mener det er et must å ha begge på plass.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen Bavaria-eiere som tror at de kjører rundt i havets Mercedes? En bedre sammenligning er kanskje en Toyota og ingen er vel dumme nok til at de i år 2007 kaller det for en dårlig bil. Den har til og med færre feil enn en Mercedes. Allikevel kunne nok de fleste Toyota-eiere tenkt seg en Mercedes hvis prisen hadde vært en annen eller hvis de hadde mer penger enn de trengte. For de fleste av oss er det vel slik at mann stadig må veie for eller imot når saker og ting skal kjøpes inn. Derfor er det jo fint at noen også lager biler og båter som er av god kvalitet til oss også.

Link to post
Share on other sites

Tror Lano3 er en Bavaria.............oxo bare en vindusvisker :wink:

 

:yesnod: , og Regina-verftet kunne dessverre ikke ettermontere vindusviskere, pga manglende vindusviskerkompetanse. :yesnod:

Da fikk jeg beskjed om å prøve å ringe Lundebåt. :yesnod: Der fikser de det meste. :lol: ....bortsett fra kjøl og rorproblemer... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom et langt båtår hatt god bruk for samtlige tre pussere ombord når regn og ruskevær slår mot rutene.

 

Det er det jo fastslått, beyond reasonable doubt, at Bavaria er noe dritt og sikkert ikke laget for å være utendørs om sommeren, så hva skal du da med to vindusviskere? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke at noen er betalt for å mene noe negativt om Bavaria, selv om det til tider kan virke slik. Det at enkelte gjør det er nok mere fordi de nok føler av at de må forsvare at de sitter med båter som er dobbelt så dyre, halvparten så store og ikke noe bedre. Noe annen god grunn for kritikken kan ikke jeg se.

 

De var som en krabat skrev i Seilas eller Seilmagasinet...

De som kritiserer Bavaria høyest og mest er gjerne de som sitter med gamle Orustbåter de ikke for solgt

 

Nå skal ikke jeg stå inne for dette som er sitert over, men mitt inntrykk er at det nok ikke er langt unna sannheten, i alle fall om også legger til etter solgt ... "eller har betalt for mye for"

 

Det er jo gjerne slik at noen mennesker har behov for å forsvare sin egen investering, det kan jo enkelt gjøres ved å rakke ned på andre. Dette er jo kjent retorikk i samfunnet for øvrig.

 

Personlig så synes jeg slikt er bare morsomt, smiler jo litt for meg selv når jeg leser slike "velfunderte seriøse" innlegg om Bavaria som enkelte har liret av seg her opp gjennom tidene..

 

Jeg seiler Bavaria og er stolt av det... Det er en billig og god båt som nok passer de som har kjøpt dem. Det er sjelden vi Bavaria eiere føler behov for å rakke ned på andre seilbåter i samme grad som de andre rakker ned på oss... men det sier vel mest om eierne.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Swande:

 

Bare for å bli ferdig med denne vindusviskeren som stadig dukker opp :wink:

Er det mulig å:

 

a) Bestille båt med ekstra vindusvisker?

b) Ettermontere vindusvisker selv?

 

I såfall forstår jeg ikke at dette kan være noe særlig å diskutere.

 

:lol: Veldig enig. Vindusvisker-diskusjonen begynner å få et ganske morsomt preg. Særlig når den blir gjort til et spørsmål om liv og død :lol: Og la det være klart; Ingen er imot to, tre eller ti viskere for den del!

 

Må si at bekymringen er en smule større når det gjelder fulle 40 åringer i åpne sjærgårdsjeeper nattesstid, 8-åringer som freser rundt i joller kveldstid eller for den del gamle svaksynte som sitter i sine innebygde cocpiter med svært så begrenset utsikt :lol:

 

Men jeg tror mye dette handler om måten en bruker båten på. Mange bruker båten som helårsbåter i all slags vær og da kan jeg skjønne at tripple vindusviskere er et must. Bavaria er, i tillegg til de fleste andre cabincriusere vil jeg påstå, en båt som fungerer best i sommerhalvåret og når været er greit (selv om den faktisk er kategorisert i klasse B noe de færreste andre konkurentene er). Av de 65 døgn jeg bruker i båten i fjor har jeg loggført 2 dager med regn og 1 dag der jeg gikk noen distanse av betydning i noe større sjø. Da sier det seg selv at mangel av en vindusvisker liksom ikke blir et like viktig argument som det sikkert er for vår eminente kaptein Astor som jeg vil tro krabber rundt i kjølsvinet i storm og stille året rundt. :lol:

 

a) Med de produksjonsprosessene Bavaria har tror jeg det er en komplisert affære å bestille båt med ekstra vindusvisker. Jeg vet ikke, men blir overrasket om det er mulig

b) Alt er jo mulig - muligens også å ettermontere ekstra vindusvisker i en Bavaria. Du vil jo sannsynligvis få en diger klump nedfelt i stikkkøya.

 

Å sammenlikne Bavaria med Toyota er en hån mot riskokern (jeg liker ikke riskokere heller.)

 

De nye kinabilene vil vel være en mer naturlig sammenlikning..

Eller Fiat 126, greia alle har.

Nok ett av disse menigsfulle, og godt funderte innleggene. :crazy:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

 

Jeg synes du overdriver dette veldig. Hver gang ordet Bavaraia dukker opp i en eller annen sammenheng så hagler det med beskyldninger om nedrakking. Jeg gikk gjennom hele denne tråden + diverse andre i går for å finne all nedrakkingen det klages på, men klarte ikke ikke å finne noe særlig. Derimot finner jeg innlegg etter innlegg der det klages på nedrakking, og jeg finner også mange innlegg der Bavaria får godt skussmål - også fra folk som ikke selv har bavaria + en del fleip.

 

Jeg mener disse stadige beskyldingene om nedrakking - spesielt fra deg, for en stor del oppkonstruerte, og de bidrar desverre til å ødelegge diskusjoner.

Link to post
Share on other sites

Derimot finner jeg innlegg etter innlegg der det klages på nedrakking, og jeg finner også mange innlegg der Bavaria får godt skussmål - også fra folk som ikke selv har bavaria + en del fleip.

 

 

Siden jeg nok er en av dem som har tolket flere innlegg som ren nedrakking, må jeg inrømme at jeg kanskje ikke har skjønt fleipen. Hadde jo en mistanke om at det umulig kunne være seriøst ment :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette er en morsom diskusjon, med sinnsykt mye lavmål :boxing:

 

Det som er litt artig med den er at den beskriver hvor enkle vi er.. Hvis noen fulgte med i pressen på midten av 70 tallet, så ble også maxi båtene (spesiellt 77), beskyldt for å miste kjølen ved første og beste grunnstøting, de var ikke stive nok, hadde dårlig for seg gjort innredning, og de hadde helt forferdelig dårlig seilegenskaper i forhold til konkurentene.

 

Maxi båtene med Pelle Petterson revolusjonerte designet på seilbåter, og det er selvsagt ikke lov når det gjelder båt.. Føler at bavaria gjør litt det samme, mtp pris og hvor mye plass man får. Det er familiebåter, og familier vil ha mye plass.

 

Sånn var det i 1975, og sånn er det fortsatt i 2007. Og kritikerne sier det samme (enkelt). Kritikerne er også de samme, de som sitter på gamle, trauste, dyre og umoderne konstruksjoner av noen slagskip( ikke for å fornærme deg, slagskibet) som de ikke får solgt, pga at de fleste heller vil foretrekke en nyere bavaria til den samme prisen.

 

Om man tar en titt på bruktmarkedet nå, 30 år etter at maxi 77 kom på markedet, er det også litt artig å se at den holder seg dobbelt så godt i pris som feks albin vega (som også er en fin båt, men gammeldags i forhold til maxien..). Blir spennende å se om den samme utviklingen vil følge bavaria. Jeg tror det, og jeg skal kjøpe :flag:

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til innlegg som du oppfatter som ren nedrakking Mathilde?

 

Jeg ser da bort fra f.eks lano2's :puke: som jeg oppfatter som ren fleip. Jeg påstår ikke at det ikke en eller annen gang har forekommet nedrakking, men finner veldig lite.

 

Jeg har ikke lest alt som har vært skrevet, men det kunne vært fint å fått mer klarhet i dette.

Link to post
Share on other sites

Bavaria er, i tillegg til de fleste andre cabincriusere vil jeg påstå, en båt som fungerer best i sommerhalvåret og når været er greit (selv om den faktisk er kategorisert i klasse B noe de færreste andre konkurentene er). Av de 65 døgn jeg bruker i båten i fjor har jeg loggført 2 dager med regn og 1 dag der jeg gikk noen distanse av betydning i noe større sjø. Da sier det seg selv at mangel av en vindusvisker liksom ikke blir et like viktig argument som det sikkert er for vår eminente kaptein Astor som jeg vil tro krabber rundt i kjølsvinet i storm og stille året rundt. :lol:

 

Å bruke sommeren i fjor som eksempel på at behovet for (flere enn en) vindusvisker ikke er tilstede blir litt spesielt. På vår 3 1/2 ukes sammenhengende båtferie i fjor, hadde vi også kun en eller to dager med regn, og da blåste det samtidig så mye at vi like godt ble liggende i havn. Slik pleier imidlertid ikke sommeren i Norge å være. Flere av gangene vi har vært på båtferie på Sør- og Østlandet i juli har vi opplevd regn nesten daglig, så for meg er det viktig med hjelpemidler for godt utsyn selv om jeg kun bruker båten i sommerhalvåret.

 

For halvannet år siden vurderte jeg sterkt å kjøpe en ny Bavaria 29 Sport. Jeg kikket nøye på båten og likte mye av det jeg så. Designmessig synes jeg den var relativt vellykket, og bomessig virket den veldig bra, ikke minst takket være en romslig stikkabin. Jeg fikk også et meget godt tilbud fra Lunde Båt. Det var imidlertid en del løsninger som gjorde at det endelige valget falt på en nesten ny Nidelv 300 Sport i stedet (noe jeg ikke har angret på). Noe av min bekymring gjaldt sikten. Med mørke ruter, kun en vindusvisker og ikke opplegg for defroster, var jeg bekymret for det. På nyere modeller har heldigvis Bavaria gått bort fra sotede ruter (på flere av modellene), men jeg synes de burde tilby flere viskere og opplegg for defroster (mulig de har defroster nå). Jeg diskuterte dette med representanter fra Lunde Båt, og de svarte da at disse båtene fortrinnsvis brukes i godt vær, og da er ikke behovet for viskere så stort. Jeg "kjøper" imidlertid ikke dette helt, for jeg vet at når en båt benyttes som tur-/feriebåt, vil den ofte komme utfor regn, og da ønsker jeg å kunne se godt ut. Likevel: Jeg synes mange av motorbåtene fra Bavaria er flotte, men jeg tror Bavaria (eller den norske importøren) ville tjent på å kunne tilby opplegg for bl.a. ekstra viskere.

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Noen her som har lest siste PÅ KRYSS bladet der en fagmann sammenligner bavaria 30 mot HR etter 1års bruk (for å se om det faktisk er så stor forskjell om man betaler en mill ekstra) , der tas det opp feil,mangler og dårlige løsninger på den enkelte båt.

Lista over ting som ikke er 100% var lang på bavariaen.

 

Ting som at kjøkkenbenken måtte demonteres og fuges opp på nytt for å unngå framtidig råte , rekkestøtter som hadde tykt sikalag mellom støtta og dekk slik at rekkestøttene var vinglete , motorlufting gikk rett under køye i akterkabin og ville med dette nok sette diesellukt i sengetøy osv osv.

Rorstamme som var skjevt montert ?? eller husker ikke helt , de mente ihvertfall dette måtte utbedres for å bli bra.

Link to post
Share on other sites

Valget av båt er inviduelt. Noen kjøper brukt, nytt, kostbart, rimelig. Men hva skal båten brukes til?. Skal det være en

bruksgjenstand, møbel osv.

 

Bavaria er en racer på masseproduksjon. Ikke mange alt å velge på hver model. Velger mellom lyst eller blått, eller mørkeblått intreiør. Men for oss er det greit. Vi fant vår båt som vi liker veldig godt. Å velge er inviduelt. Man kjøper det

som man liker. Begrensningen er gjerne lommeboken, eller ens egen oppfatning av "value for the money".

 

Men jeg er ikke blind for andre båter. Men ser at vi står i ett skille. De store produsentene kommer for fullt, som nevnte

Bav, Bentau, Jeanneu, Hanse osv. Her vil det nok komme flere båter med forskjellige navn, og bruke stordriftsfordelen de

har. Når det gjelder kvaliteten så det etter min mening bra nok. Og ut i fra salget, mener flesteparten av kjøperne dette.

Seffern vil andre selge også, men hvilke kvantiteter?

 

Hva skjer ved salg, når tiden er omme? Så mange av samme type, uansett vet man at dette er masseprodusert, kjente

merkelevrandører av alt kritisk utstyr. Føler meg derfor sikker at de også vil være populære på bruktmarkedet. Fall-høyden

er ikke stor, når inngangsbilletten er rimelig.

 

Men fortsatt har jeg ikke vinduspusser, men jeg har kjøpt rimelig båt, så jeg har en på timebetaling som gjør jobben.

 

Er jeg farget, nei kun fornøyd :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det som er litt artig med den er at den beskriver hvor enkle vi er.. Hvis noen fulgte med i pressen på midten av 70 tallet, så ble også maxi båtene (spesiellt 77), beskyldt for å miste kjølen ved første og beste grunnstøting, de var ikke stive nok, hadde dårlig for seg gjort innredning, og de hadde helt forferdelig dårlig seilegenskaper i forhold til konkurentene.

 

Maxi båtene med Pelle Petterson revolusjonerte designet på seilbåter, og det er selvsagt ikke lov når det gjelder båt.. Føler at bavaria gjør litt det samme, mtp pris og hvor mye plass man får. Det er familiebåter, og familier vil ha mye plass.

At Bavaria lager rimelige og romslige turbåter tilpasset "vanlige menneskers" behov, er vel hevet over en hver tvil. Å sammenlikne dem med Maxi-båtene blir derimot litt feil, i hvertfall hvis man diskuterer design. At Pelle Petterson og Bavaria-verftet hadde samme motivasjon om å tilby rimelige båter stemmer. Men Pelle Petterson designet 77 som en båt som skilte seg radikalt fra veldig mange andre båter på den tiden. Ikke var den langkjølt, overbygget var trukket helt ut i sidene for å få mest mulig plass under dekk, kjølen hadde en bulb og hekken var bred og uten et langt overheng. Mao langt fra datidens skjærgårdskrysserideal.

 

Min mening er at Bavaria har revolusjonert måten å produsere båter på, ikke selve båtene. De skiller seg ikke stort fra Sun Odyssey, Cyclades eller Oceanis i så måte. De har bare en lavere pris (og i manges øyne en enklere standard).

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til innlegg som du oppfatter som ren nedrakking Mathilde?

 

Jeg ser da bort fra f.eks lano2's :puke: som jeg oppfatter som ren fleip. Jeg påstår ikke at det ikke en eller annen gang har forekommet nedrakking, men finner veldig lite.

 

Jeg har ikke lest alt som har vært skrevet, men det kunne vært fint å fått mer klarhet i dette.

 

 

Det er mange eksempler på at diskusjonene her på båtplassen absolutt kan karaktiseres som drittslenging/nedrakking.

Tidligere har det vært nevnt:

- klokke på messe som klinger når en ny idiot har kjøpt Bavaria

- en av arrangørene av en av båtplassentreffene vil ikke ha Bavaria liggende utenpå sin båt

 

hvis du mener dette er saklige innlegg som beskriver/veier fordeler bakdeler med en båt eller en modell så har vi ulike oppfatninger.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal være litt seriøs... ( for en gang skyld..) :lol:

 

Så mener jeg ikke Bavaria er noe dårligere enn : Hanse, Beneteau, Jeanneau, Dufour, ..hva de nå heter ....

 

ALT av utstyr ombord kommer fra samme leverandører, og skroget er bygd opp med innerliner på samme måte...osv

Dvs: Rorinnfeste på en Dufour er akkurat likt med Bavaria ; En bolt som holder hele skiten... :crazy:

( Regina'en har 3 bolter )

 

Det jeg mener er at jeg aldri mer ( JA, jeg har hatt disse båtene tidligere ) skal ha båt med innerliner, eller ror som lett kan svikte.

 

Jeg vil ha solid båt, som tåler en grunnstøting, men er klar over at det kan gå utover seilegenskapene.

Link to post
Share on other sites

Dette er diskusjoner som gjør folk nyskjerrige, sjekker båtene og vips flere salg. Ref: meg selv. Var innstilt på å kjøpe

en ny Jeanneu 40.3 SO. Leste litt om neg ang Bavaria, sjekket opp mer. Snakket med eksiterende eiere, ble positiv.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal være litt seriøs... ( for en gang skyld..) :lol:

 

Så mener jeg ikke Bavaria er noe dårligere enn : Hanse, Beneteau, Jeanneau, Dufour, ..hva de nå heter ....

 

ALT av utstyr ombord kommer fra samme leverandører, og skroget er bygd opp med innerliner på samme måte...osv

Dvs: Rorinnfeste på en Dufour er akkurat likt med Bavaria ; En bolt som holder hele skiten... :crazy:

( Regina'en har 3 bolter )

 

Her er vi helt enige. Vi snakker om masseprodusentene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ulempen med masseprodusentene er at du ikke kan velge å bytte ut standard ting med ting som er bedre.

 

F.eks:

 

Benkeplater ( Corian er det eneste som holder ),

Alcatara stoff i salongen,

toalett ...hvis du er kresen... ,

større rom til batteribanken, osv...

elektronikk som holder...

Link to post
Share on other sites

Ulempen med masseprodusentene er at du ikke kan velge å bytte ut standard ting med ting som er bedre.

 

F.eks:

 

Benkeplater ( Corian er det eneste som holder ),

Alcatara stoff i salongen,

toalett ...hvis du er kresen... ,

større rom til batteribanken, osv...

elektronikk som holder...

 

 

Du har rett i at valgene er færre - det er det som er masseproduksjon, men vil tro at det samme vil skje på båter som biler gjeldende masseproduksjon. Man vil få flere valg etter hvert som produsentene behersker masseproduksjon.

Henry Ford sa om T- ford - du kan få den i alle farger så lenge du velger sort, mener å ha lest at nå har man ca 80 kombinasjonsmuligheter (farge, motor, utstyr osv.) når man velger nybil.

 

Tipper du får de som sverger til kvaliteten på 80 talls båtene på nakken når du påstår at det er kun Corian som holder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...