Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Vi har vel noe ulike båtbehov alt etter alder, erfaring, økonomi m.m. Jeg tror Bavaria er et bra båtvalg for mange, mye båt for pengene, helt opplaget mer en HR, Najad og andre båter bygget etter mer tradisjonelle metoder. Jeg seilte en stor Bavaria charterbåt 51 eller 52 fot en uke, en utmerket båt til det bruket. Det var lite å sette fingeren på i forhold brukskvalitet. Er forøvrig enig i at mange båtjournalister gjør en slett jobb, særlig sammelignet med tester en kan lese i engelske båtblad.

Jeg ønsker alle Bavariaeiere et hyggelig båtliv.

Link to post
Share on other sites

Det ligger i sakens natur at man sjelden vil være negativ til sitt eget valg. De fleste liker den båten man har, inntil man selger den ihvertfall. På den annen side vil jeg som HR-eier mene at Bavaria etter alt å dømme er gode båter, også pr kvalitet. Det har i år vært en omtalt ulykke med en Match 42, men husk hvor mange båter de har solgt uten feil og som dertil ofte seilt med nybegynnere. Har lest den siste testen i Seilas av den nye 37 foteren. Ser meget bra ut. Også 42 foteren har fått mye skryt i engelske tidsskrifter.

 

Bavaria er offer for mainstream hets. Det er ikke ekslusivt lenger når så mange har. Bavaria er et godt valg etter min mening, dersom fornuften råder.

Men det også ting enn ren fornuft som råder når man velger båt...

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Begynner og bli drita lei, all denne synsingen om ett spesifikt merke, mye dritt kasting. Og utifra det jeg kan se så er det kun fra ikke Bavaria eiere.

Bavaria er vel seilbåtenes motstykke til Princess. Forskjellen er at her er det kvaliteten på båten det blir rakket ned på, mens hos Princess er det eieren som det er noe galt ved.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Og markedets dom har gjort Toyota Corolla til Norges mest solgte bil.

Ja, og det er et eksempel på at Toyota er usedvanlig dyktige på å lage bilder markedet vil ha. I motsetning til f.eks. Saab som lager det de selv synes er verdens beste biler - men som de taper 3-5 mrd kroner pr år på å lage., og som de selger færre og færre av hvert år Poenget for en bedrift er etter min mening å lage og selge det produktet som markedet vil ha. Toyota er den raskest voksene bilprodusenten i verden, og de tjener i snitt dobbelt så mye pr bil som den nest mest lønnsomme bilprodusenten. Men det er klart - alle er ikke fornøyd med en Corolla - men da har jo Toyota også andre modeller - eller Lexus som er deres prestisjemerke. Er man ikke fornøyd med det - da velger man noe annet. Akkurat som at mange kjøper Bavaria og noen kjøper HR. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det mye Toyota og markedskrefter! Selv har jeg ikke Bavaria, men har noen meninger om hvorfor JEG ikke ville kjøpt en. Som familie/godvær/havnebåt vil en Bavaria såklart gi mye båt for pengene. Seilbåter har tradisjonelt vært bygd for å tåle mere vær enn mannskapet og min mening er at Bavaria har gått litt vekk fra det prinsippet. En venn av meg seilte til Skagen i dårlig vær og opplevde at interiøret i hans nye Bavaria falt fra hverandre. Og masten ble presset ned gjennom dekk. Han er en erfaren seiler så han mente ikke at han presset båten for mye. Og det vil jeg helst ikke oppleve. Har du kommet ut for dårlig vær, så har du nok problemer og bekymringer fra før og bør da kunne stole på båten. Lunde reparerte båten på garantien, men ville helst ikke ha noe negativt om hendelsen ut til andre. Greit for ham, kanskje ikke så greit for andre. God service, da seilturen til Skagen kom på over 100 000,-. Det har ikke jeg råd til etter at garantien er over, så jeg har en annen (eldre) båt. Dette er en konkret hendelse og ingen synsing. Eieren er svært så fornøyd med sin båt og hvordan Lunde reagerte, men vil i fremtiden se an værmeldingen bedre. Greit nok, men hva om du får kastet på deg dårlig vær når du er langt fra land? De av oss som har seilbåt vet at du da må seile for å ha fart i båt/styring. Ikke særlig god magefølelse å ikke kunne stole på båten 100%. Men til week-end seilas innenskjærs? Flott båt.

Link to post
Share on other sites

Hm, ja det der hørtes ikke bra ut. Det skal ikke mange slike eksempler til før en blir betenkt. Det er også en Hanse 37 som gikk ned utenfor den engelske kysten i år. Ble plutselig fylt med vann pga mulig rordefekt. Tror ikke at årsaken er avklart ennå. Men sett i forhold til det store antallet båter som selges, synes storprodusentene å ha kommet godt fra det uten mange sår. Heldigvis fungerer markedskreftene slik at en omtalt ulykke gir store skadevirkninger for salget.

 

Jeg er enig i at de gamle båtene må være meget sterke. Se bare på antallet jordomseilinger med havseilere fra 70 tallet. En Monsun seiler 5 ganger jorden rundt. En Hero 101 reiser videre rundt jorden etter å ha blitt kastet på land osv. Mange langseilaser med vanlige serieproduserte båter er foretatt. Selv har jeg en 35 Rasmus fra 1978. Alt virker bånnsolid i materialdimensjonering.

 

Et spørsmål for seg gjeldet båttestene av de store merkene. Produsentene bidrar med store annonseinntekter for bladene. Klarer de samme bladene å forholde seg helt nøytale? Det er sjelden å lese mye negativ omtale.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

og som de selger færre og færre av hvert år

Litt lettvint omgang med argumentene her?

 

Sakset fra carpages.uk

 

As the brand moves further into the premium segment, Saab production milestones are being reached with increasing regularity. The millionth car - a Saab 99 Combi Coupé - was rolled out in January 1976, the two millionth - a Saab 9000 Turbo - in March 1987 and the three millionth - a Saab 9-5 Saloon - in October 1997. Now the four million mark has been reached less than eight years later, proving that Saab’s unmistakable brand values of aircraft heritage and Swedish design are more popular than ever with drivers all around the world.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Litt lettvint omgang med argumentene her?

 

Sakset fra carpages.uk

 

As the brand moves further into the premium segment, Saab production milestones are being reached with increasing regularity. The millionth car - a Saab 99 Combi Coupé - was rolled out in January 1976, the two millionth - a Saab 9000 Turbo - in March 1987 and the three millionth - a Saab 9-5 Saloon - in October 1997. Now the four million mark has been reached less than eight years later, proving that Saab’s unmistakable brand values of aircraft heritage and Swedish design are more popular than ever with drivers all around the world.

Javisst er det lettvint. Men det er jo også et faktum. Saab mister volum hvert eneste år, de produserer færre og færre biler. Særlig mister de markedsandeler i sitt hovedmarket som er Sverige. I USA har de jo prøvd seg med 9-7 som er en GM SUV med Saab grill. Samme gjelder en 9-2 som er en Impreza med saab grill. Og hvorfor legges fabrikken i Trollhättan ned - jo fordi GM taper tusenvis av millioner kroner på Saab hvert år. Saab har ikke lykkes med det Volvo har lykkes med. Volvo har svingt seg fra et medelSvensson merke til å bli et internasjonalt prestisjemerke som om 2-3 år konkurrerer med Audi. De øker volumer hvert år og tjener tusenvis av millioner kroner (overskudd på 4 mrd siste år). Men er man mest interessert i det tekniske da er nok Saab fine biler - men kommersielt er de en katastrofe for eierne - og det har de vært i mer enn 10 år.

 

Med fare for å bli retusjert, skutt, utelukket og redigert ut.

 

Yesss. Med V6 og sekvensiell kasse.

Som å fly.

O du hildrande du.

Og jeg som trodde poenget med bil var at den skulle holde seg på bakken. :lol:
Link to post
Share on other sites

Fabrikken i Trollhättan skal ikke legges ned.

Cadillac og 9-5 skal produseres der.

9-3 skal produseres i Tyskland paralellt med Vectra.

Javisst - det er den offisielle versjonen. De skal lage Cadillac for det Europeiske markedet, og der er det jo store volumer :rolleyes: . Og Når 9-5 går ut av produksjon om 2-3 år (for det bør den om du sammenligner med konkurrentene) hva er det da igjen av Trollhättan? Jo en fabrikk som lager noen titusen biler i året. Og den har nok stor gjennomslagskraft i GM som lager millioner av biler i året. For den nye 9-5 skal ikke lages Trollhättan. Den lages nok i Rüsselheim for å skape stordriftsfordeler.

 

Erfaringsmessig er det første spikern i kassa for en fabrikk når produktutviklingen flyttes bort fra fabrikken. Det har skjedd på Saab nå.

 

Og for å dra dette tilbake til Bavaria. De har et produksjonssystem som er basert på erfaringer fra bilundustri. Det er en svært kapitalkrevende virksomhet ettersom maskinene koster masse penger å kjøpe. Men de er ganske billige å drive - derfor er Bavaria et volumselskap. De produserer stort antall båter for massemarkedet. Bra verdi for pengene og lave priser er nøkkelord i det markedet. Det er også derfor Bavaria er de mest agressive på produktutvikling. De skaper hele tiden behov hos eksisterende Bavaria eiere til å bytte 2-3 fot opp - og det sikrer store volumer i fabrikken. Og tanken bak den nye 30 foteren er jo genial. De lanserer et produkt der en ny og moderne båt konkurrerer med 10-15 år gamle brukte båter. På hver båt tjener nok ikke Bavaria så mye penger - men på totalvolumet blir det bra lønnsomhet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du sitter med intern informasjon i GM, er det jo ikke noen vits i å argumentere.

Jeg har ikke informasjon fra GM - men har vel et inntrykk av at jeg "kjenner lusa på gangen". Man må ri to hester samtidig inntill alt er klart for nedleggelse. Min personlige tro er at Trollhättan fabrikken blir i beste fall en liten spesialfabrikk. I værste fall blir den lagt helt ned. GM har store finansielle problemer - det snakkes i USA om konkursmuligheter for GM! Og i en slik situasjon bruker ikke en amerikansk ledelse kniv for å kutte kostnader. Da brukes det motorsag og skarp øks. Og en liten fabrikk i Sverige som man har tapt penger på i mer enn 10 år står nok ikke så høyt i kurs da. Men Saab merket kommer nok til å overleve - og det er der verdien ligger for GM - ikke i fabrikken.

 

Samme tanken som Bavaria har: de pusher volumer for å ha bra belegg på fabrikken sin. De må ha store volumer for å få fordelt de faste kostnadene på et stort antall båter. Da er de ekstremt konkuransedyktige.

 

Og det var linken til båt. :blush:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også derfor Bavaria er de mest agressive på produktutvikling.

Hvordan produktutvikling? At de skryter av å bruke dekksutstyr fra Rutgerson? Blokker ol. som Bavaria bruker fra Rutgerson er foreldet teknologi (10-20 år).

 

Kan ikke dy meg til å trekke en (OT) paralell til noe jeg har jobbet med i 15 år; sykler: Mange "billig/Kina-sykkelmerker" skryter av at de har Shimano gir. Ja hvilket Shimano gir; ofte absolutt laveste kvalitets modell av 7-8 kvalitetsnivåer som Shimano leverer. Og ikke nok med det; ofte laveste, laveste modell som gikk ut av sortimentet for 3-10 år siden.

 

Selvfølgelig produserer/selger Rutgerson også langt mer nyutviklet og dyrere dekksutstyr også, hvordan skulle de ellers oppretthold sitt merkenavn i konkurranse med Harken, Lewmar, Spinlock m.fl.??

 

Forøvrig må jeg få si som en kommentar til det innlegget om Bavaria`n som delvis gikk i stykker i innredningen ved hardt vær; det gjelder ikke bare Bavaria. Det er vel en følge av at båtene skal være billige, lette, høy bokomfort osv...

Mange har spurt (og ristet på hodet) hvorfor koster Najad, Hallberg Rassy, Comfortina, Sweden Yachts m.fl. 2-3 ganger mer. Jeg kan ikke forsvare hele prisforskjellen, selvfølgelig er vesentlig lavere volum/ mindre kostnadseffektiv produksjon mye av grunnen, MEN; de ovenfor nevnte og andre kvalitetsbåter er mer robust bygget og sikrere i dårlig vær.

 

mvh

 

Barsk II

:sailing::flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om Bavarias kvalitet, men denne dras ofte opp mot svenske "kvalitetsbåter". Jeg har nylig kjøpt en C&C 30E produsert av Runnbåt i Sverige i 1981. Noen som har peiling på kvaliteten på denne i forhold til andre. Det virker helt ok på meg, meg så var min siste seilbåt en Killing for 34 år siden, så sammenligningsgrunnlaget er litt tynt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvordan produktutvikling? At de skryter av å bruke dekksutstyr fra Rutgerson? Blokker ol. som Bavaria bruker fra Rutgerson er foreldet teknologi (10-20 år).

 

Selvfølgelig produserer/selger Rutgerson også langt mer nyutviklet og dyrere dekksutstyr også, hvordan skulle de ellers oppretthold sitt merkenavn i konkurranse med Harken, Lewmar, Spinlock m.fl.??

 

mvh

 

Barsk II

Hulda kjøpte dekksutrustning fra Rutgerson for fem år siden, top of the shelf. Man er ikke imponert. Det underlige er at man enkelte steder blander sammen syrefast stål og aluminium i samme dingsen uten isolasjon. Da er det noe av barnelærdommen som har uteblitt.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om Bavarias kvalitet, men denne dras ofte opp mot svenske "kvalitetsbåter". Jeg har nylig kjøpt en C&C 30E produsert av Runnbåt i Sverige i 1981. Noen som har peiling på kvaliteten på denne i forhold til andre. Det virker helt ok på meg, meg så var min siste seilbåt en Killing for 34 år siden, så sammenligningsgrunnlaget er litt tynt.

 

mvh tuffff

Jeg trodde C&C var canadisk produserte jeg. Er vel en C&C 38 som Andreas Holo seilte jorda rundt med i 5 år, og rapporterte masse artikler til Seilmagasinet?

 

Tror de er kjent for å være solide.

 

Mer info om mange forskjellige båtmodeller finner du her:

 

www.sailguide.com

 

På endel modeller har også brukere lagt igjen sine erfaringer.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Jo de fleste er canadisk produserte, men E'en står for Europa og det var en modell som først ble produsert ved et canadisk eid verft i Kiel, men så ble produksjonen overtatt av Runnbåt - samme som produserte B 31. Det står veldig lite om båten på sailguide.com dessverre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...