Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Jo de fleste er canadisk produserte, men E'en står for Europa og det var en modell som først ble produsert ved et canadisk eid verft i Kiel, men så ble produksjonen overtatt av Runnbåt - samme som produserte B 31. Det står veldig lite om båten på sailguide.com dessverre.

 

mvh tuffff

Her er det iallefall 3 danske eiere:

 

http://www.udkik.dk/app/ownerlist.jsp?l=C

 

Ellers så skriver www.seilmagasinet litt om den, men der må du være innlogget.

 

mvh

 

Barsk II

 

:flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Barsk II. Der fikk jeg i hvert fall litt i forhold til Bavaria!!. Les hva en nederlandsk C&C 30E-eier skriver om båten sin: The 30E is a nice sailboat. She sails like a dinghy and must be reefed quite soon. This certailnly is not a comfortcontainer like a Bavaria. Hehe.....

Ikke mine ord...!!!

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

... Det er også derfor Bavaria er de mest agressive på produktutvikling. De skaper hele tiden behov hos eksisterende Bavaria eiere til å bytte 2-3 fot opp - og det sikrer store volumer i fabrikken. ...

En annen grunn til de nokså hyppige modellskiftene er (har jeg hørt) formenes holdbarhet. Etter 1500 - 2000 båter er formene utslitt. Når man så skal lage nye former er det økonomisk gunstig å gjøre designendringer samtidig - for det medfører selvfølgelig også at nye former må lages. Andre båtfabrikanter har ikke nødvendigvis samme 'problem', at en form som holder for 1500-2000 støp blir utslitt i løpet av et par år.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er om dette også gjelder motorbåtene. Eller er kvaliteten bedre på disse? Er selfolket mer opptatt av kvalitet enn motorfolk?

Har fått inntrykk av at seilbåtene ikke seiler så bra heller. Hvordan er motorbåtene på sjøen?

Som avataren viser så her jeg en BMB 25 Sport. Jeg er godt fornøyd med kvaliteten. Selvsagt er det noen ting som kunne vært anderledes, men hadde det vært viktig så hadde jeg kjøpt en annen båt. Selvsagt til en høyere pris. Utstyret som brukes i båten er fra de store kjente leverandørene av båtutstyr.

 

Sjøegenskapene er svært gode, i alle fall på min båt. Noe som også tester viser.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli retusjert, skutt, utelukket og redigert ut.

 

Yesss. Med V6 og sekvensiell kasse.

Som å fly.

O du hildrande du.

Mja, minner kanskje litt om spinnakerseiling i for mye vind ? Frydfull skrekk, over krefter helt på kanten av det kontrollerbare ? Sånn sett er ikke bindingen fjern..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mja, minner kanskje litt om spinnakerseiling i for mye vind ? Frydfull skrekk, over krefter helt på kanten av det kontrollerbare ? Sånn sett er ikke bindingen fjern..

Tja, en Skabb 9-5 med V6 er ikke noen rå opplevelse akkurat, vil heller sammenlikne det med en seilas i underrigget båt i tilnærmet vindstille.

Og det samme gjelder selvsagt 9-3.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rask utskifting av modellene er selvfølgelig positivt for produsenten når det gjelder å skaffe nye kunder. Der har Bavariaverftet vært flinke. Hvert år har det kommet nye modeller eller store endringer på de eksisterende. Det er vel ikke mange andre seilbåtmerker det det er så store forskjeller på "2002-" eller "2003-modellen.." Samtidig har de gjerne laget nye modeller 1 fot lenger og allikevel billigere enn forgjengeren. 38-foteren som kom for noen år siden kom i salg nesten uten at noen visste det, - plutselig var det noen nye kjøpere som fikk den nye 38-foteren i stedet for den 37-foteren de hadde bestilt. De var sikkert fornøyd,- større båt og billigere, - men hva syntes de kundene som hadde fått de siste 37- foterne? Lundebåt må være dyktige selgere for å klare å holde alle kundene sine fornøyd når slikt skjer, - ikke bare en gang.. Med slik utskiftingstakt og modellutvikling skal det også bli spennende å følge bruktprisene på Bavariabåtene..

Link to post
Share on other sites

Rask utskifting av modellene er selvfølgelig positivt for produsenten når det gjelder å skaffe nye kunder. Der har Bavariaverftet vært flinke. Hvert år har det kommet nye modeller eller store endringer på de eksisterende. Det er vel ikke mange andre seilbåtmerker det det er så store forskjeller på "2002-" eller "2003-modellen.." Samtidig har de gjerne laget nye modeller 1 fot lenger og allikevel billigere enn forgjengeren. 38-foteren som kom for noen år siden kom i salg nesten uten at noen visste det, - plutselig var det noen nye kjøpere som fikk den nye 38-foteren i stedet for den 37-foteren de hadde bestilt. De var sikkert fornøyd,- større båt og billigere, - men hva syntes de kundene som hadde fått de siste 37- foterne? Lundebåt må være dyktige selgere for å klare å holde alle kundene sine fornøyd når slikt skjer, - ikke bare en gang.. Med slik utskiftingstakt og modellutvikling skal det også bli spennende å følge bruktprisene på Bavariabåtene..

Det er en sak med utvikkling på brukt priser på Bavaria, men hva med disse hangar skip fra 80 tallets svenske verft? Må inrømme att jeg haddevart litt flakkende med blikket hvis jeg hadde en av dem. (nå stikker jeg ut nakken litt) :flag::flag::flag::flag::flag:
Link to post
Share on other sites

Som Fenix eier bør man jo være forsiktig med å mene noe om Bavaria. Da Maxibåten solgte som varme hvetebrød var det vel mye den samme debatten rundt dem som man i dag ser om Bavaria.

Dette er vel en god observasjon, hva jeg synes er en ting,

om båtene over tid holder hva som loves/ forventes er testen på om det er pest eller kolera.

 

Maxibåtene solgte som enormt på 70 tallet, tusenvis av båter. De ble kraftig kritisert og meningene var mange. Nå, mange år senere, er de fortsatt i salg, og brukes som referanseprodukter.

Slik er det jo blitt fordi de har vist sine styrker over tid.

 

Dette kan jo utmerket godt bli tilfellet med Bavariaene også.

Link to post
Share on other sites

Det er en sak med utvikkling på brukt priser på Bavaria, men hva med disse hangar skip fra 80 tallets svenske verft? Må inrømme att jeg haddevart litt flakkende med blikket hvis jeg hadde en av dem. (nå stikker jeg ut nakken litt) :flag::flag::flag::flag::flag:

For såvidt enig, men jeg skal ikke selge. Vi som er fornøyde med båtene våre trenger ikke å selge hele tiden.

 

Bruktbåter synker i pris nå, men det som synker mest av seilbåter er; 70-talls, norske og ikke fabrikksbyggede båter.

 

På 80-talls båter ser vi også et fall, men her tror jeg det vil skje en diffrensiering utifra om det er foretatt jevnlige oppgraderinger og at båten er godt vedlikeholdt.

 

mvh

 

Barsk II

 

:flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Legger ved et par bilder for å illustrere svenske 80-talls hangarskip.

 

BildeBilde

 

Jeg regner med, på grunn av den agressive produktutviklingen, at Bav'ene her på Baatplassen greit seiler fra begge to. De er sikkert også bedre bygget, mer bovennlige og bedre sjøbåter.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har nå fulgt litt med i denne tråden og morsom lesing er det jo til tider også. Det ligger nok i en normanns natur at ingen skal komme her og kritisere det som man har selv eller at andre komme med påstander om det som de har er bedre enn det en selv har..

 

Slikt blir det bråk av :boxing:

 

Vi er noen rare dyr, enten det er svensker, tyske eller fransle verft som står bak produktet. Det har nå blitt slik at å kritisere svenske båter er synnonymt med å banne i kirka, franskmannen kan jo lage greie seilbåter siden de har gjort dette i årevis, men tyskeren kan ioverhodet ikke dette siden han er så dum at han plasserer verftet sitt i en kålåker sammen biler og annnet rask fra Bayern.

 

Når det gjelder motorbåter så er jo visa slik at norske båter er det som er best, mens amerikaneren opverhodet ikke har peiling på dette med å lage båter. Tyskeren i kålåkeren slipper unna det tunge skytset fra de som vet denne gangen, men det varer nok ikke lenge.

 

Videre så elsker jo vi nordmenn å fremheve at vi ikke har pysevisp som noen kaller sikkerhetsutsyret som andre har, vi elsker jo også å fremheve gjerne med store bokstaver at vi har selvsagt ikke TV om bord i skuta, det er selvsagt bannlyst... og man er omtrent ikke med i det gode selskap. Har man tv, ja da bruker man den selvagt ikke til annet enn værmeldingen, da er man delvis med i selskapet igjen.

 

For noen år siden så var det ankervisnjen som fikk gjennomgå, hadde man det så var man i samme bår som de som i dag har baugpropell....

 

Jeg registrer også at mye av kvalitetstempelt til en god seilbåt er om en med eldre båt klarer å seile fra en med nyere seilbåt.... Det virker som dette er hovedpoenget, kanskje for en regattaseiler for en turseiler spiller vel ikke dette så stor rolle, men det er nå en enkel vurdering fre min enkle sjel her på morgenkveisten.

 

Hvorfor er vi nordmenn slik mon tro :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har nå fulgt litt med i denne tråden og morsom lesing er det jo til tider også. Det ligger nok i en normanns natur at ingen skal komme her og kritisere det som man har selv eller at andre komme med påstander om det som de har er bedre enn det en selv har..

 

Slikt blir det bråk av :boxing:

 

Vi er noen rare dyr, enten det er svensker, tyske eller fransle verft som står bak produktet. Det har nå blitt slik at å kritisere svenske båter er synnonymt med å banne i kirka, franskmannen kan jo lage greie seilbåter siden de har gjort dette i årevis, men tyskeren kan ioverhodet ikke dette siden han er så dum at han plasserer verftet sitt i en kålåker sammen biler og annnet rask fra Bayern.

 

Når det gjelder motorbåter så er jo visa slik at norske båter er det som er best, mens amerikaneren opverhodet ikke har peiling på dette med å lage båter. Tyskeren i kålåkeren slipper unna det tunge skytset fra de som vet denne gangen, men det varer nok ikke lenge.

 

 

 

Hvorfor er vi nordmenn slik mon tro :flag:

Det er ikke bare vi nordmenn som er slik.

Denne diskusjonen har jeg sett flere ganger på fora i USA hvor "kampen" gjerne er mellom Bayliner og Sea Ray.

Ofte er det slik at båter som er rimelige i pris grunnet faktorer som materialvalg i innredning, redusert produksjonskostnad grunnet høyt salgsvolum, mindre "fancy" ekstrautstyr og til dels undermotorisering fremstilles av kritiske ikkeeiere som dårlige pga en pris som er til dels langt lavere enn det vedkommede har betalt for sin egen båt.

Klin også til med ett eller flere skandaleoppslag av typen "brannfarlige Dracoer" så er mølla i gang.

Disse diskusjonene dukker opp med jevne mellomrom, og ofte har "merkeklubbene" et lager av argumenter til bruk i slike diskusjoner.

 

BTW, GM kjøpte vel SAAB for at de skulle ha et prestisjemerke for å konkurrere med Mercedes, Audi og BMW, siden de ikke har bilmodeller som ligger i det skiktet når det gjelder pris og kvalitet, og ikke for å drive intravenøs veldedighet.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, nå brøt jeg sammen i krampegråt og tilstår: Jeg har pysevisp på Slagskipet. Og TV også. Bare en Clas Olson TV,men er jo TV det og.Men stereo anlegg er det ikke ombord. :lol: Og en Saab kunne jeg også tenke meg å ha også.

Enhver får gjøre som de lyster for min del.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er vi nordmenn slik mon tro

Kanskje fordi vi er et land der misunnelsen er sterkere enn seksualdriften?

 

 

 

Hvorfor er det sånn, at hver eneste gang noen uttaler seg ufordelaktig om et produkt man ikke liker alle/ flere av egenskapene ved, så er man "misunnelig" ? Er man "misunnelig" om man heller velger en 20 år gammal HR, enn en flunk ny Bavaria ? Er man ikke berettiget til å påstå at forstillingene til Audi A4 i lange perioder, var regelrett søppel, selv om man ikke eier en selv ? Er man da misunnelig ? Er jeg misunnelig, fordi jeg synes privatpersoner som kjører matpakka si til jobb i en Chevrolet Suburban er duster ? Eller at 7 av 10 trakfikkforseelser i Oslo området ( guesstimate ) , foretas av grønnskiltete stasjonsvogner med turbomotor ?

 

Min påstand, er at dere vanner ut begrepet misunnelse noe alvorlig, når dere omtaler kritikere som misunnelige.

 

med unnende hilsen;

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Morsomt innlegg Sydvesten, og du har nok noe en del rett i det du skriver. Men du knebler ikke debatten fra min side allikevel.

 

Og til (noen av) dere som kritiserer oss "kritiske"; les innleggene først!

Det virker faktisk som man ikke gjør det alltid. Å mene noe om kvaliteten på Rutgerson blokker, viktigheten av kjølprosent, laminattykkelser osv..betyr vel ikke automatisk at vi slenger dritt om andre på bekostning av ens egen båt, har mindreverdighetskomplekser, er misunnelige mm.? Og innimellom når en debattant slenger litt bensin på bålet må det vel være lov å lirke av seg en fleip tilbake?

 

Fortsatt god debatt!

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er man ikke berettiget til å påstå at forstillingene til Audi A4 i lange perioder, var regelrett søppel, selv om man ikke eier en selv ?

Det var ikke bare A4. Det var Passat og A6 ogsaa.

 

Jeg syens vel at man boer ha en visse egen erfaring foer man sier at et produkt er unoedvendig eller noe dritt. Og misunnelsen er sterk i Norge. Jante ruler fortsatt i mange hjem

Link to post
Share on other sites

Min påstand, er at dere vanner ut begrepet misunnelse noe alvorlig, når dere omtaler kritikere som misunnelige.

 

med unnende hilsen;

 

Suzuki

Nå har vel ikke jeg skrevet noe om misunnelse i mitt innlegg, i allefall ikke som jeg kan huske, men det kan jo selvsagt være jeg tar feil.

 

Men du knebler ikke debatten fra min side allikevel.

Jeg håper ikke at noen lar seg kneble av mitt innlegg, så det er jeg meget glad for. Jeg ville bare påpeke noen observasjoner som jeg mener å ha gjort i de siste månedene her på baatplassen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...