Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Ja, 1

 

Og du kan ikke få flere

 

At nye, norske båter har mange feil er de fleste som har kjøpt ny båt klar over. Jeg hadde selv lange smørbrødlister over store og små ting på mine 2 nye Nidelver. Det var en av grunnene til at vi prøvde Windy denne gangen. Her har listen vært svært kort og bare bagatellmessig. Faktisk meget meget positivt overrasket. Om Windyen er verdt prisen ved at den koster 50% mer enn en tilsvarende stor Bavaria? Det er subjektivt - og det må hver enkelt vurdere. Også restverdi kommer inn i bildet her. For oss var valget helt rett i hvertfall.

 

Det kanskje pussige med meg er at jeg gjerne kunne kjøpt meg en Bavaria seilbåt. Men motorbåtene liker jeg ikke - og det er mange grunner til det - og alle er helt subjektive :smiley:

 

Swande - jeg er ikke så sikker på at Bavaria tar markedsandeler - for totalmarkedet for båter i Europa øker kraftig. De franske konkurrentene vokser også så det knaker. Akkurat som Princess, Fairline og Sunseeker også har fulle ordrebøker.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tja... har en i familien som kanskje skal kjøpe en.. Både positive og negative :yesnod:

 

 

Vi har solgt 4 33-fotere så langt, og d eneste jeg har vært borti av negativt var en gelcoat skade på størrelse med en femtiøring fra fabrikken. I tillegg så var det en kabin-dør som måtte rettes litt på får å kunne lukkes

 

Ellers så kan jeg fortelle at 33-fotern seiler meget bra :sailing: med tanke på at den standard leveres med Rulle-genoa og rulle-Storseil og hvis jeg ikke husker helt feil så var det akkurat denne modellen som vant færderen i år ?? Rett meg hvis jeg tar feil her folkens :wink:

 

Nei jeg tror nok Familie-medlemmet av deg vil bli storfornøyd med en 33-Cruiser :yesnod:

 

Kom forresten fra båtmessa i Sandnesjøen i går i en 37-Cruiser,og med en frisk Nord-Øst kuling midt i Vestfjorden så fikk jeg også konstatert at båtene er gode i litt ruskevær også :wink:

Link to post
Share on other sites

Nei jeg tror nok Familie-medlemmet av deg vil bli storfornøyd med en 33-Cruiser :yesnod:

Kom forresten fra båtmessa i Sandnesjøen i går i en 37-Cruiser,og med en frisk Nord-Øst kuling midt i Vestfjorden så fikk jeg også konstatert at båtene er gode i litt ruskevær også :wink:

 

Får håpe det gjør at familiemedlemmet (som er i svært nær familie :lol: ) kjøper en sånn da.. Den så fin ut på båtmessen iallfall.

Link to post
Share on other sites

g hvis jeg ikke husker helt feil så var det akkurat denne modellen som vant færderen i år ??

 

Mener du tar feil ja, det var en 32 med rullestor, det var nok flere en meg som ble overrasket ja. Tror nok dette var hard kost for enkelte blant oss som ikke kan nedverdige seg til å sette sine bein i en Bavaria. Snakk om religion :crazy: Nei, det er nok mer morro å diskutere Bavaer som mister kjølen og annen elendighet. At det samme har skjedd med betydelig mer velrenomerte merker har jo mange gode forklaringer.

 

Vel, lykke til videre i diskusjonen :yesnod: Har forresten ikke fått brukt så mye tid i mitt planlagte arbeid om å få tak i dokumentasjon på hvordan de enkelte produsentene bygger sine båter, det har jeg stor interess for selv ifht fremtidig seilbåtkjøp...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter et par runder på brygga har jeg fått inntrykk av at en utfordring som ikke er mindre i år enn den var i fjor er å få respons fra importør og dennes verksted dersom du har noe som skal rettes eller endres som ikke er en garantisak eller reklamasjon. Jeg har en mistanke om at de har mer en nok med å klargjøre båtene som skal leveres i løpet av året.

 

De fleste båtkjøpere opplever kanskje ikke dette problemet i det hele tatt, men noen er det vel. Nye serieproduserte båter har en del løsninger og utstyr som er spesialtilpasset, og det er greit å få rettet opp småskader både innvendig og utvendig med riktig materiale og farge. I allefall de første årene av båtens levetid.

 

Kjøper jeg ny eller nesten ny båt igjen tror jeg at jeg kommer til å legge enda større vekt på dette enn ved forrige båtkjøp. Med det som utgangspunkt er jeg spent på hvordan Bavarias representanter i Norge vil framstå. (Om de gode tidene fortsetter. Kommer det nedgangstider blir vi vel nedrent av tilbud om vedlikehold, service , reparasjoner og oppgraderinger.)

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt ny båt før så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Må imidlertid si meg meget fornøyd med servicesjefen Sjur på Lunde båt. Det har vært noen ting som måtte utbedres etter leveranse men det har kommet svar på mail i løpet av samme dag og dingser i posten innen to dager fra jeg meldte fra (en strekkavlaster som røk, noen skruer som manglet etc.) Fikk også byttet et kjøleagregat i fellesferien med rask levering. Ingen sure miner og alltid positive og hyggelige.

 

Min svoger kjøpte ny norsk cabincruiser for fire år siden. Det var mye tull mange og lange reklamasjoner, uten båt i lange perioder, krangel mellom båt og motorleverandør etc, etc. De kjøper ikke det merket om igjen for å si det sånn.....

Dette er selvsagt bare enkeltstående tilfeller så man må ta det for det det er, men dog.....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Må imidlertid si meg meget fornøyd med servicesjefen Sjur på Lunde båt.

 

Tiltredes. Har ringt Sjur flere ganger ifb. med praktiske spørsmål om båten. Alltid hyggelig på telefonen :flag: Har også hatt et par reklamasjonssaker (her legges til umiddelbart at samtlige reklamasjonssaker har dreid seg om montert merkeutstyr. Har ikke hatt en eneste rerklamasjon på båten som sådan ...ikke en eneste en...) og Sjur har ordnet opp på en glimrende måte. Sist var det loggen som straks og med en gang ble sendt i posten.

 

Vet ikke hvor mye andre vektlegger slik service, men for meg er slikt MEGET viktig.

Link to post
Share on other sites

Mener du tar feil ja, det var en 32 med rullestor, det var nok flere en meg som ble overrasket ja.

 

 

Hyggelig lesning dette. Men selv vet jeg godt at B32 er rett så morsom å seile. Har nylig fått båten på vannet og hadde en herlig og heftig seilas i helgen. Da jeg stod til rors og red båten så bølgene fosset rundt baugen i ca 7 knop - kom jeg til å tenke på et par innlegg her på "plassen" - hvor det bl.a. nevnes Bavarias dårlige ( :nonod: ) seilegenskaper. Det skulle vært morsomt å fått med et par av disse på en tur :lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg hatt behov for noen reklamasjoner, noe som forøvrig er forventet når man kjøper en kvalitetsbåt. Men jeg har vært i kontakt med Lunde Båt noen ganger for tekniske spørsmål, alltid like behjelpelig med svar. Har kun fått tilsendt en del fra dem, det var når jeg mistet mutteren til rattet i sjøen.. Ny mutter pluss en reserve kom selvsagt i posten dagen etter uten noen forsinkelse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lunde Båt er en meget viktig faktor for at Bav selger som de gjør. Men klart, flere har sett det og er er blitt større konkurrenter i år en i fjor. Selvfølgelig i tilegg til et meget godt produkt :cool:

 

Blir spennende å følge fremover hva som skjer.

 

Når det gjelder den Bav 32 som seilte så bra ifjor er det Stein Erik på baatplassen(her) sin.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Swande - jeg er ikke så sikker på at Bavaria tar markedsandeler - for totalmarkedet for båter i Europa øker kraftig. De franske konkurrentene vokser også så det knaker. Akkurat som Princess, Fairline og Sunseeker også har fulle ordrebøker.

Tror nesten vi er bortimot enige, gitt. Alle meninger og vurderinger her inne er høyst subjektive - ikke minst hvor mye en synes det er verdt å legge i båt. Jeg klarer f.eks. ikke med min beste vilje å se at innfelt kompass-rose i teakbordet er verdt en halv mill. ekstra, men synes selvsagt at Windy lager noen dritfine båter- og joda de ligger et hakk og to over når det gjelder finsh.

 

For egen del har vi vært gjennom vurdering av hele spekter av båter i størrelsen - inkl. Windy Scirocco, men konkluderte ganske entydig med at litt over 1 mill. fortøyd i en brygge er mer en nok - så lenge det gjør nytten i monn.

 

Når det gjelder markedsandeler tenkte jeg primært på det norske markedet. I Europa har du nok helt rett.

 

Ellers mins jeg at jeg å ha hørt at du ikke liker Bavaria motorbåter en gang eller ti før? :wink: Men noen budskap må gjentas - og jeg er alltid nysgjerrig på hvorfor. :lol:

 

Etter et par runder på brygga har jeg fått inntrykk av at en utfordring som ikke er mindre i år enn den var i fjor er å få respons fra importør og dennes verksted dersom du har noe som skal rettes eller endres som ikke er en garantisak eller reklamasjon. Jeg har en mistanke om at de har mer en nok med å klargjøre båtene som skal leveres i løpet av året.

Har også samme inntrykk. Har hatt noen praktiske spørsmål til Lunde og de er svært imøtekommende, men tilgjengeligheten har vært heller laber. Dette må de skjerpe seg på.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt og stått til rors på Bavaria 31 (2001 mod.), Bavaria 42 (2000) og Bavaria 32 (2003).

I tillegg har jeg pratet med en rekke folk som har seilt mye i forskjellige båter.

 

Jeg er fortsatt skeptisk til Bavaria`s seilegenskaper og i særdeleshet sjøegenskaper i tøft vær. Jeg snakker da i første rekke om Cruising serien deres. Etter min oppfattning er et av de største ankepunktene; for høyt tyngdepunkt / for lite kjølvekt. Og det har vært alvorlige uhell med Bavaria båter de senere årene.

 

Ønsker ikke å provosere til debatt for nn...te gang, men vi som ikke eier og aldri vil eie en Bavaria må også få lov å mene noe om Bavaria og andre båter.

 

Jeg har aldri eid Bavaria, men har ved to anledninger seil en uke med en 42 og en 51 fot B. Begge var meget funksjonelle turbåter som seilte bra og med mange gode og praktiske løsninger. Vi seilte ikke i all verdens vær, men en liten kuling hadde vi 42 foteren og båten virket tilstrekkelig stiv.

Etter min mening må denne Bavariadiskusjonen være ren tidtrøyte.

Der en påtar seg å være kritiker i forhold til både design og kvalitet så er det definitivt mer å hent ved å se på en del av våre egne motorbåter. For her på bjerget finnes ikke en eneste kritisk båtjournalist.

 

Som Fenix eier bør man jo være forsiktig med å mene noe om Bavaria. Da Maxibåten solgte som varme hvetebrød var det vel mye den samme debatten rundt dem som man i dag ser om Bavaria.

 

Enig. Historien gjentar seg.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening må denne Bavariadiskusjonen være ren tidtrøyte.

 

Ja for all del slutt å mene noe om alle båtmerker, det er vel bare tidtrøyte.... :crazy:

Slutter aldri å forundre meg over hvor hårsåre enkelte blir når Deres båtmerke er nevnt, gjerne i kritiske vendinger.

 

For meg er baatplassen en inspirasjonskilde, nyttig med råd og tips, om både utstyr og båter....og omkring bl.a Bavaria....

Link to post
Share on other sites

Det er Bavaria en mener mye om og ikke "alle båtmerker", Oteren. Personlig har jeg aldri eid en Bavaria, men jeg har seilt litt med noen av båtene. Det som skjer er en vedvarende hakking på et båtmerke hvor mange innlegg røper svært moderate kunnskaper om båter generelt og seilbåter spesielt. En skulle nesten tro at noen var sponset for å gi negativ omtale av Bavaria. Jeg kan ikke se at andre båtmerker, og slett ikke norske, er i nærhete av denne type dårlige innspill. Slike diskusjoner gjør vel ikke baatplassen til noe stor inspirasjonskilde skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

For meg er baatplassen en inspirasjonskilde, nyttig med råd og tips, om både utstyr og båter....og omkring bl.a Bavaria....

 

Så enig, så enig!

 

At Bavaria får så det holder i disse dager er den responsen de har fått i markedet. Bavariaeiere får vel også noe nyttig ut av dette vil jeg tro. Ikke alle båteiere er like erfarne og oppdager feil når nybåten ankommer. M;an kan lett bli blendet av det nye og lekre.

 

Sier Astor, som fortsatt undrer seg over at de kun leverer 1 stk. vinduspusser til en båt som koster godt oppunder 2 mill!! Da hadde jeg gått ut døra fra forhandleren uten kontrakt under armen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...