Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

En episode fra bornholm i sommer:

 

Vi seiler ut fra Allinge havn og ser en bavaria bli slept inn mot havnen av en HR. Idet bavariaen passerer roper skipperen til oss: "Køpa aldrig sånher båt!" :crazy:

 

Vet ikke grunnen til hvorfor den ble slept, kan jo like gjerne ha vert skipperen (svensk flagg) sin feil som båtens, og det hadde blåst ganske kraftig, med noen skumle tordenskyer som leverte meget kraftige råser.

Men vi syntes dette var hysterisk morsomt ettersom vi vi hadde snakket mye om bavariaens kvaliteter i løpet av ferien.

 

Vi traff også mange seilere som hadde negative erfaringer med båtene etter å ha vert ute i mer eller mindre hardt vær: Interør og tanker som flyttet på seg, dørkarmer som ble vrengt, dårlige egenskaper i unnavind når det blåste opp, dekk som "gynget" når man gikk på det osv.

 

Vi ble vel egentlig enige om at bavaria er mye båt for pengene hvis man skal drive med søndagsseiling, men ikke er egnet for havseiling.

 

Blir jo litt spennende å se i årene fremover hvordan det går med disse båtene. Er jo flere som har lagt ut på jordomseiling med bavariaer nå.

Redigert av breiflabben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref:

Vi traff også mange seilere som hadde negative erfaringer med båtene etter å ha vert ute i mer eller mindre hardt vær: Interør og tanker som flyttet på seg, dørkarmer som ble vrengt, dårlige egenskaper i unnavind når det blåste opp, dekk som "gynget" når man gikk på det osv.

 

Vi ble vel egentlig enige om at bavaria er mye båt for pengene hvis man skal drive med søndagsseiling, men ikke er egnet for havseiling.

 

--------------------------------

 

Det er det Bavaria båtene er.

Men tiden vil vise hvor gode de egentlig er.

 

Jeg har mange seilervenner i england, og de der borte trekker nøyaktig samme konklusjoner som "vi" gjøre på denne siden av nordsjøen.

 

"VI" = Havseilere.

 

"noen kjøper bil, andre kjøper Lada."

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Synes denne diskusjonen handler om den litt umulige i å sammenlikne epler og pærer. Her dreier det seg vel om ulike prioriteringer hos både båteiere og produsenter. Har laget en liste med fordeler og noen ulemper med Bavaria og de svenske 80-tallsbåtene. Her mangler det sikkert mye, og mange vil trolig være dypt uenige. Men det kan være et mer konkret utgangspunkt enn de litt generelle synspunktene som fremkommer.

 

Bavarias cruisingserie:

Vekt på bokomfort. Stor bredde og høyde under dekk. Kan virke som om skroget er tilpasset innredningen. (Slik Pelle Petterson også tegnet mange av sine Maxi’er) Utmerkede i havn der de fleste tross alt tilbringer mest tid i en ferie eller weekend. Godt utnyttet plass under dekk. Praktisk og familievennlig.

 

Relativt lette og flatbunnende med ganske lang vannlinje. Den store bredden reduserer behovet for stor kjølvekt på kryss. Slører og lenser bra. Dog en noe større broachefare.

Ikke tilsvarende flott på kryss. Flatere bunn og stor bredde kan gjøre en familieseilas noe ubehagelig i bidevind.

God fart for motor

Dimensjonert etter internasjonale standarder, men heller ikke så mye mer. Gir lavere byggekostnader og lavere vekt. Kostnadsfokus har generelt gitt lavere finish (f.eks manglende lakk og toppcoat bak innredninger etc), men for de fleste holder det mer enn godt nok. Kort levetid for hver modell har gitt mindre rom for justeringer underveis.

Lav pris per fot båt.

Solid serviceapparat gir et enklere båtliv.

 

Hva man mener om Bavarias linjer er en smakssak. Likevel er det sjelden man hører noen velge Bavaria av estetiske grunner. Men seilere er konservative, og ”det vakre” endrer seg gjerne med tiden.

 

 

Svenske 80-talls båter

Veldimensjonerte, grensende til overdimensjonerte. Først og fremst konstruert for å være under seil. Innredningen tilpasset skrog, og ikke omvendt. Seilegenskapene prioritert (ofte innenfor gitte måleregler). Stor kjølvekt. Gjerne kjølsvin med bredere finnekjøl og solide kjølinnfestinger. Generelt gode bidevindsseilere, med myk gange i sjøen. Lar seg enkelt seile med lite mannskap, gjerne alene. (Lite forbehold her for de som ble konstruert med et lite storseil og kjempegenoaer)

Innredning og cockpit konstruert først og fremst for seilas, trygge til sjøs nærmest uansett vær.

Kortere vannlinje og større relativ vekt reduserer fartspotensialet. Ofte kompensert med større seilføring. Lavt fribord og lite vindfang ved havnemanøvre.

 

Trangere i havn. Men innredningen generelt utsøkt utført. Mye bruk av heltre. Enkelte innredninger har litt preg av mørk kjeller. Stive og stabile.

Har generelt vist seg å holde gjennom flere tiår. Har til nå holdt seg meget godt i pris.

 

Det estetiske er en smakssak, men mange har sans for disse klassiske linjene, det lave fribordet, baugen, og begrenset bredde.

(Ser bort fra enkelte konstruksjoner i perioden, der måleregler ble utnyttet med bulper og buler på bekostning av ikke minst sjødyktighet.)

 

Har selv en svensk båt som er produsert og modifisert gjennom 15 år. Valgt pga. sjødyktighet, seilegenskaper, og det jeg ser som resultater av konstruktørens kjærlighet til sin konstruksjon, over og under dekk. (Han seiler fortsatt rundt i den). Og ikke minst valgt ut fra det som for meg er estetisk vakre linjer.

Men synes likevel det er flott at Bavaria og andre greier å produsere så pass gode båter med en nye og spennende løsninger til en rimelig pris. Noe som har gjort sjølivet tilgjengelig for mange flere.

Ikke alt nytt er topp, men det er neppe noen grunn til å tro at den ultimate båt ennå er konstruert.

Link to post
Share on other sites

Bavaria seilbåter er helt greie båter, og jeg har mange kjente som er veldig fornøyd. Flere av de er nå 2. gangs kjøpere av Bavaria. :cool:

Selv seiler jeg en solid svenskbygget båt fra 80-tallet, som vi fortsatt er strålende fonøyd med.

Vi lider også endel av å være den nostalgiske typen som vil ha vakre linjer og denne romantiske feelingen som seilingen hadde mer av før.

MEN, hadde vi skullet kjøpe oss en ny båt, så hadde nok jeg også tatt en tur innom Bavaria i evalueringsfasen :flag:

:cheers:

Link to post
Share on other sites

BAVARIA er livsfarlig dårlig konstruert. Se følgende rapport:

http://team.sailing.hu/Accident%20in%20Croatia.pdf

 

Kundens skyld sier Bavaria Yachtbau.

Dessuten må du ikke si slik. Det er bare de misunnelige som sier noe kritisk om Bavaria.

er blander vi korta litt. dette er Match båtene man har hatt dette uhellet med, og videre må ju og sies att dette ble gransket av vår motsvarighet av haveri komisjon og bavaria ble frikjent fra feil. Att verftet siden har håndtert dette på en klønete måte er en annen diskusjon, og det ir ikke misunnelse att ta opp en sak som denne som krapyl :wink: skriver men man må kalle en spade for en spade og att ta in en extrem båt i diskusjonen rundt Bavaria båter generellt blir litt feil.
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er mange så opptatt av å kritisere andres valg???

 

Jeg tror at årsaken er veldig enkel. Vi har alle behov for anerkjennelse og bekreftelse på at vi har valgt rett.

 

Når vi får for lite anerkjennelse i forhold til det vi ønsker, begynner vi å fiske etter det på finurlige måter.

 

Istedet for å si rett ut at "jeg har valgt rett båt, har ikke jeg vært lur????", sier vi istedet på en eller annen kamuflert måte: "du har valgt feil, jeg har valgt rett....." og jeg fremstår som enda smartere når mitt lure valg fremstår som enda lurere ved at jeg samtidig påpeker at ditt valg var dumt.....

 

Hvorfor ikke anerkjenne at de fleste av oss har valgt rett på bakgrunn av egne muligheter, begrensinger og prioriteringer.

TMS

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er mange så opptatt av å kritisere andres valg???

 

Jeg tror at årsaken er veldig enkel. Vi har alle behov for anerkjennelse og bekreftelse på at vi har valgt rett.

Hulda, verdens nest beste båt, kjenner igjen en av markedsføringens grunnhypoteser her. Det gjelder særlig behovet for anerkjennelse når man har investert i kapitalvarer. Noen kan impulskjøpe ganske dyre saker. Når alvoret siger inn, kommer behovet for økonimisk og sosial anerkjennelse av handlingen. Velkjent fenomen, Admiralen er i særklasse. Hun giftet seg med meg for 40 år siden (kjempeinvestering), og har deretter fundert på om hun gjorde rett. Dette er ikke fleip, det er bare sånn det er.

 

Ellers så har jeg ikke tenkt å hive meg på Bavaria-greia. Jeg vil dog anta at flesteparten flyter greit.

Link to post
Share on other sites

.....Det gjelder særlig behovet for anerkjennelse når man har investert i kapitalvarer. Noen kan impulskjøpe ganske dyre saker. Når alvoret siger inn, kommer behovet for økonimisk og sosial anerkjennelse av handlingen............

 

Riktig, og etter å ha impulsskjøpt f.eks en Bavaria, har man behov for bekreftelse på at man har gjort noe lurt. I denne søkende etter bekreftelse, reagerer "alle" som ikke har gjort tilsvarende valg med å si "hei, hva med meg, hvis det var så lurt å kjøpe Bavaria, så må jo det bety at du mener at jeg har valgt feil ?! - det kan jeg ikke være med på.... mitt valg var/er bedre.... osv" En bekreftelse på at Bavaria ikke er så mye dårligere valg enn andre båter, er det jo at mange velger nettopp Bavaria om igjen. Hvis det bare hadde vært en tankeløs impulshandling, ville man ikke ha valgt Bavaria på nytt.

TMS

Link to post
Share on other sites

jeg har valgt rett båt

Ja vel. Da sier alle det i kor, og så slutter vi helt med å diskutere båt.

 

Jeg har ikke noe problem med Bavaria. Super markedstilpasset. Høyt fribord og stor bredde gir kjempeplass under dekk. Seiler akseptabelt etter hva jeg kan se.

Serieproduksjon og store innkjøp gir lav pris.

Men det må da være lov å stille spørsmålstegn ved kjølvekta? Min båt er like bred og like tung som B30, men har nesten dobble kjølprosenten.

Jeg synes også det er en noe rar besparelse å utelate hovedbryter på startbatteri og lading av samme fra landstrømslader. Og sette et spørsmålstegn ved kvaliteten på skruer siden rusta renner av de syrefaste beslaga på nesten alle sammen.

Til tross for slike ting og de tyrkiske seila, så får du mye båt for penga. Absolutt.

Jeg har heller ikke problemer med å se svakheter på min antikvitet av en båt. Rekkestøtteinnfestninga er tragisk. Roroppbyggingen er en katastrofe. Innerlineren holder svært slett kvalitet. Batterirommet er ikke ventilert, og slik kan jeg fortsette.

Jeg har stor glede av å diskutere fiksing av slike ting.

Slik Bavaria fikser kjølinnfestningen på B42M, ser for mitt amatørøye forbilledlig ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Rent hypotetisk kunne man jo forestille seg et seilbåtmarked uten en aktør som Bavaria. Hvilket annet merke ville da ha blitt offer for saklig og usaklig kritikk? Lunde Båt har vel forsynt det norske seilbåtmarkedet med rundt 800 Bavaria seilbåter. Imponerende salgstall som ganske sikkert ikke ville ha blitt fanget opp av andre produsenter. Uten Bavarias suksess ville det vært færre nordmenn som seilet. Forholdet valuta for pengene har blitt endret slik at andre båter også har blitt både bedre og billigere. Dette har selvsagt kommet kjøpere av andre båtmerker tilgode.

 

Det finnes mange paralleller til Pelle Petterssons suksess med Maxibåtene. Det var også båter som mange elsket å rakke ned på og som ble spådde en svært kort levetid. Historien kjenner vi. Maxibåtene har fortsatt sine fans og de har gjort seilingen tilgjengelig for mange som ellers ville ha funnet inngangsbillett for kostbar.

 

Så gjenstår det å se om sammenligningen og så holder mål om noen år. Og fremfor alt venter mange kanskje på at Bavaria på et eller annet tidspunkt presenterer nyvinninger. Kvaliteten blir bedre og bedre men de fortsetter jo å kopiere hva andre har gjort før dem. Det er jo også billigst. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

................Men Saab merket kommer nok til å overleve - og det er der verdien ligger for GM - ikke i fabrikken.

veldi OT i en Bavaria pest elle kolera emne

 

Hej Bitteliten

tenkte att du skulle få med dig denne

Bilde

GP förste Cadilacen byggd på 9-3an

 

 

 

Gunga Din som ikke er SAAB-frälst, kör VAG :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

 

Er ikke så opptatt av å løpe etter stimen, men det må åpenbart være en grunn til at Bavaria stadig tar markedsandeler.

Mye båt for pengene kort og godt. For egen del har jeg vurdert stort sett det meste som finnes i det norske markedet og vært om bord og prøvekjørt de båter som har vært aktuelle. SAMTLIGE har sine svakheter og styrker - også Bavaria. MEN i sum kom Bavaria best ut totalt sett denne gangen, så får vi se.

 

Nå skal jeg etter 14 dager med Bavaria være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner, men jeg har til gode å oppdage de svakhetene flere har påpekt (og jeg lover å komme tilbake med ev. negative erfaringer! :wink: ). Ikke en løs skrue (kan heller ikke finne noen), godt sammenskrudd (ingen knirk), ingen lukt fra plast-tank, mindre støy fra motorrom osv. osv. Jeg er faktisk så langt meget positivt overrasket!

 

Har eid flere norske båter. Den siste (-04 mod, Nor Star) hadde jeg flere feil og mangler (store og små) en på noen annen båt. Jeg har en nabo med samme erfaring. Nå har imidlertid hatt en annen Nor Star i flere år uten noen vestenlige problemer, så jeg har ingen problemer hverken med å kjøpe eller anbefale hverken Nor Star, Scand, Joda eller Marex for den del. En kompis som kjøpe seg en ny Nidev 300 i fjor var 3 ganger i Arendal med lange lister på feil som skulle rettes. Poenget er at svakheter og feil oppstår på de fleste båter. Jeg har ikke tro på at Bavaria er i noen særstilling i så måte.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...