Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

Utrolig trist at sånne møkkafolk holder på. Skjønner ikke at de tør, for blir de tatt på fersken av rett person, som har blitt utsatt for dette for mange ganger, kan det bli stygt. Håper du fortsetter å kose deg med fisket, @NilsPils, og klare å legge det bak deg. Før, når vi fisket med ruser, hendte det at dykkere skjærte de opp og tok fangsten. Mye jobb å lappe. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 14 timer siden:

Og da hendte det meg også. Ble robbet på krabbefeltet.

 

For et par uker satte jeg fire krabbeteine og fikk 25 fine krabber på ett drag. I går kveld satte jeg teinene igjen på samme plassen. I dag var alle teinene tomme og ingen lå på samme plass der de ble satt. De var stort sett tomme for åte også, så der har det nok vært krabber . . . .

 

Det verste er ikke at fangsten blir stjålet, men at man mister motivasjonen   . . .

 

Er det noe mat i krabbene nå?

 

På Nesodden, da jeg var gutt, merket vi aldri fiskeredskapen. Både redskapen og fangsten ville garantert blitt stjålet. Alle som fisket brukte kun merker på land og dregget opp redskapen. I og for seg greit også, ikke mulighet for å kjøre seg fast i bøyer og redskaper. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Er det noe mat i krabbene nå?

Opp og ned. Tok en gigantisk hankrabbe her om dagen, og den var faktisk smekk full! Tror det er første gang jeg har tatt en stor hannkrabbe som har vært helt full. Tok også en annen stor, men den var dårlig. Ellers holder jeg stort sett en knapp på mellomstore hokrabber, synes de smaker best.

 

20200806_125756.jpg.6b846acd130c09e3f20572cd419a7572.jpg

 

20200806_125939.jpg.fe2d46dac628be3ff42e42c02a69d715.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Var ute og trakk i går igjen.

Nå var det igjen fire teiner fulle av krabber, og alle lå på riktig plass. 25 stk på fire teiner.

 

Hulda skrev On 9.8.2020 at 11.26:

På Nesodden, da jeg var gutt, merket vi aldri fiskeredskapen. Både redskapen og fangsten ville garantert blitt stjålet. Alle som fisket brukte kun merker på land og dregget opp redskapen. I og for seg greit også, ikke mulighet for å kjøre seg fast i bøyer og redskaper. 

Langs Nesoddlandet er det som regel ganske brådypt og greit å sette nær land. Det er ikke sånn der jeg setter. Der bør du heller ikke gå for nære land med båten . . . . Men så er det smekkfult av krabber. Merkelig nok er det få som setter krabeteiner der nå. Men i hummersesongen . . .

 

Hulda skrev On 9.8.2020 at 11.26:

Er det noe mat i krabbene nå?

Som regel lite i skallet. Som Komodo nevner er ofte de halvstore hunkrabbene best.

Men de store monsterkrabbene har ofte mye god mat i klørne. Noen gange spiser vi bare krabbeklør uten annet tilbehør.

 

Når jeg får for mye setter jeg noen i samleteine og mater dem kraftig med krabbekropper, fisk eller blåskjell. Da kan de bli ganske bra bare etter et par uker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev for 7 timer siden:

mengder å snakke om, eller mest slengere

 

Her på Larkollen er det mest slengere av de store for min del. Fiska en drøy halvtime og fikk 3 med litt størrelse og 7 mindre. Fisket på dorg med en lenke med tyttebærkroker. 

Kan være at man må ha litt større kroker/sluker for å få de store interessert. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Her på Larkollen er det mest slengere av de store for min del. 

Har vært mest slengere her ute så langt også, men fikk noen store fine forrige ute. De ble kokt og røkt, agn har jeg ikke begynt å fiske ennå. Har forresten ganske mye agn fra i fjor fremdeles.... Foreslår uansett at du tar deg en tur ut hit i september. Hvis vi får noen dager med fint vær i den rette tia vet jeg om noen plasser hvor vi kan få mye makrell. Da får du fylt opp agntønna di på en tur :thumbsup:

 

Kokt makrell er skikkelig snadder! Skjærer opp løk i store biter som trekker sammen med fisken, og bruker hel pepper, laubærblad og litt eddik i vannet.

20200813_193209.jpg.a793ceead9a6bc119eb67e43c8fe00ae.jpg

 

Her er en vendig fileter klar for røyking. Foretrekker å drysse over litt sukker i tillegg til salt, lar dem deretter ligge i kjøleskapet over natta før røyking. Strør en neve med einebær i røykovnen i tillegg til spon. 

20200813_193246.jpg.eea58e8248999b62136058e61fc87f80.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Foreslår uansett at du tar deg en tur ut hit i september. Hvis vi får noen dager med fint vær i den rette tia vet jeg om noen plasser hvor vi kan få mye makrell

 

Det må vi definitivt få til !!

 

Jeg har fryst ned fangsten så langt. Tenkte tine den  å legge den i saltlake når oktober nærmer seg og la den ligge noen uker for så å fryse ned «porsjoner» til agn. Så for meg at en frossen porsjon til angposen, ble mindre klin ved agning forutsatt at man fikk den ut til fiskeplasser i nogen Lunde frossen tilstand.  Hva tenker de erfarne hummerfiskerne om dette ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Vi burde hatt lignende lovgivning som i Skotland - ulovlig å bruke blåser som ikke er designet for bruken (altså tomme spyleveskekanner, en gammel fender, o.l.) og som både i farge og oppdrift er egnet, slik ar du enkelt kan se blåsa selv i litt sjø, samt at oppdriften er slik at om du kjører på den med båt vil den sprette opp på siden av skuta

https://marineindustrynews.co.uk/scotlands-order-for-marking-lobster-pot-buoys-leaves-ca-urging-rest-of-uk-to-follow-suit/

Link to post
Share on other sites

Når man snakker om egnete blåser synes jeg at jeg må nevne denne:

 

For noen år siden rodde kompisen og jeg ut en line med jolla. Da vi kom til enden av lina oppdaget vi at vi hadde glemt blåsa. Hva gjør man da . .? Jo, jeg ofret redningsvesten. Det hører med til historien at vi etterpå rodde tilbake og monterte en skikkelig blåse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Apropos fangst. I går var jeg ute og dykket og fant ei hummerteine. Ikke så uvanlig i seg selv, men det rare var at teinetauet var kveilet sammen og delvis puttet inn i teina! Blåsa manglet, tauet var helt tydelig kappet, og så var nesten alt tauet stappet inn i teina. Har spekulert litt på hva som kan være årsaken til dette noe merkelige funnet. Først tenkte jeg at her har noen tjuvtrekt teina, og deretter stappet tauet inn i teina før de hev den ut i vannet. Men det er jo litt jobb å få alt tauet inn i teina, og hvorfor i all verden skulle de ta seg det bryet? Lurer derfor på om det kan være noen som har stjålet teina, kappet av blåsa, og lagt tauet inn i teina. Men at de så har blitt overrasket av noen nærgående båter (eller noe), og fått kalde føtter og kastet teina ut i vannet. Litt merkelig greie var det i alle fall, men at det har vært tjuvpakk på ferde er i alle fall klinkende klart.

Link to post
Share on other sites

Den er fisket i DK og det er ikke vår fangst, en av de lokale. Vi spiser en del hummer gjennom sommeren og føler oss litt som forbrytere når vi får servert stor rognhummer. Men, sånn er reglene her. Det fiskes med garn og teiner. Ruser etter 1 august og det er da de store fangstene kommer på land. Litt merkelig at dette fisket ikke er samordnet med Norge og Sverige. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hvordan går det med forumets hummerfiskere, begynner dere å blir klare? 

 

Sitter og titter på værmeldingen framover, og det ser ikke veldig bra ut. Kommer meg alltids ut, men 7-10 m/s (som de melder nå) er litt i overkant av hva jeg liker. 

Link to post
Share on other sites

Det ser kanskje ikke så værst ut for 1. oktober . .

 

Jeg tror jeg satser på å sette teinene torsdag morgen og ta første trekket på fredag. Den første teina slipper jeg der jeg fikk tre hummere på en gang i krabbeteina. Jeg vet hvor de bor . . . .

 

Ellers er utstyret stort sett klart, og jeg har nok saltet makrell til å holde på en stund. Men det blir nok værforholdene som bestemmer når jeg gir meg. Jeg har relativt stor båt som tåler litt sjø, jeg setter i god avstand fra holmer og skjær og jeg har egen styrmann som holder utkikk. Men blir det for tett med teinetau føler jeg meg likevel utrygg i urolig sjø. Jeg har vært i vannet med brødkniven i november før. Det frister ikke til gjentakelse . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hadde forbud mot tyngre løft i fjor, men har funnet frem noen gamle teiner nå.

Husker jeg var positiv til dette med råtetråd helt til ny måtte monteres etter bare fire uker.

Håper årets tråd holder ut sesongen, for å bøte i drittvær er ikke moro.

Har mer enn nok med å holde meg på beina da.

Det har vært lite sild å få så i år blir det makrell som agn. Kanskje ikke like bra, men gjør et forsøk likevel.

 

Selve hummeren er ikke den jeg setter sørst pris på, men skallet er uunværlig når man koker 

kraft til fiskesuppe. 

Link to post
Share on other sites

Var ute å satte 4 teiner i vannet i dag morges kl 0810. Når jeg kom frem til stedet rett før kl 0800. Var det allerede satt lange rekker (teiner med like blåser) med teiner på stedet der jeg skulle sette. 

 

I går ettermiddag så jeg også at det på en kjent hummerplass som man kan se fra land, var lagt ut en rekke teiner. 
 

I følge noen av lokalbefolkningen i området, så er det visst mange som legger ut «hummerteiner» med 8cm fluktåpning dagen («krabbefiske») før for å sikre seg de beste plassene og for å eventuelt plukke opp det som kommer inn i løpet av natten, for så å trekke opp 1 okt og ta evt. Fangst og sette i 6cm fluktåpning. 
 

Hva tenker menigheten om denne praksisen ???

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 9 minutter siden:

Hva tenker menigheten om denne praksisen ???

Rett og slett helt bånn i bøtta :thumbsdown:

 

Noe av det mest idiotiske fiskeridirektoratet har funnet på er å åpne for å sette krabbeteiner grunnere enn 25m. Jeg har lagt merke til at de par siste årene har det vært mye "krabbeteiner" på de kjente hummerplassene her ute hele sommeren. 

 

Men nå er teinene i vannet, så da blir det spennende å se i morgen. Det er meldt mye vind noen dager nå, så det kan jo bli en utfordring å få kommet seg ut og trekt. Det skal jo være koselig også :giggle: Mindre vind fra mandag, så da blir det vel mye folk utpå.

 

Link to post
Share on other sites

Den første teina gikk i vannet 8:00 presis. Nøyaktig der vi satte ut tre fine hummere som gikk i krabbeteina for et par uker siden.

 

Det var mange båter ute, men alle jeg så lå bi og ventet på riktig klokkeslett. Synes det var flere på feltet en det pleier første morgenen. Kanskje det er fodi det har blitt flere fredete soner. Vi gikk ut fra Hankøsundet, men observerte at det kom ganske mange båter fra Tønsberg-siden av fjorden.

 

På veien hjem passerte vi skuffende mange nesten usynlige blåser. Og innkjøringen til hankøsundet var pepret med teiner. Noen bruker faktisk gråfargete korker som såvidt flyter. Der bør man gå forsiktig, selv i dagslys.

 

Et av tauene våre hektet seg fast under båten da vi satte. Ikke i propellen, men jeg måtte ut vannet for å hekte løs. Og det mens undommene står å ser på . . :nonod:  Uheldigvis hadde jeg lagt igjen tørrdrakten hjemme. Den blir med på neste tur . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...