Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

VegJoh skrev for 1 time siden:

følge noen av lokalbefolkningen i området, så er det visst mange som legger ut «hummerteiner» med 8cm fluktåpning dagen («krabbefiske») før for å sikre seg de beste plassene og for å eventuelt plukke opp det som kommer inn i løpet av natten, for så å trekke opp 1 okt og ta evt. Fangst og sette i 6cm fluktåpning.

 

Komodo skrev 1 time siden:

Noe av det mest idiotiske fiskeridirektoratet har funnet på er å åpne for å sette krabbeteiner grunnere enn 25m. Jeg har lagt merke til at de par siste årene har det vært mye "krabbeteiner" på de kjente hummerplassene her ute hele sommeren. 

 

Vi satte krabbeteiner på hummerfeltet i år. Men vi ble enige om å ta dem opp i god tid før hummersesongen, nettopp for ikke å bli mistenkt for sånt juks. Vi fikk tilsammen 5 hummere i september, som alle ble satt tilbake. Men vi merket posisjonen . .  Og vi fikk masse krabbe. For oss er krabbefisket blitt vel så populært som hummerfisket, så vi setter stor pris på den nye ordningen. Og det var bra med mat i noen av krabbene i høst.

 

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 26 minutter siden:

Et av tauene våre hektet seg fast under båten da vi satte. Ikke i propellen, men jeg måtte ut vannet for å hekte løs. Og det mens undommene står å ser på . . :nonod:  Uheldigvis hadde jeg lagt igjen tørrdrakten hjemme. Den blir med på neste tur . . .

Hva slags materiale er de ungene dine laget av da Nils? Ikke samme kryptonitten som faren i alle fall :lol: Gikk du i vannet i badebuksa? Merket meg 13,7 grader i vannet da jeg fortøyde...

 

 

NilsPils skrev 16 minutter siden:

Vi satte krabbeteiner på hummerfeltet i år. Men vi ble enige om å ta dem opp i god tid før hummersesongen, nettopp for ikke å bli mistenkt for sånt juks. Vi fikk tilsammen 5 hummere i september, som alle ble satt tilbake. 

Jeg skjønner jo poenget ditt Nils, men krabber får du dypere enn 25m også. Og nå er jo du en ordentlig kar, så det er ikke du og slike som deg som er trusselen for hummerbestanden. Men at det foregår en anseelig innhøsting av hummer utenfor sesongen bør du ikke lure på. Her på Hvaler er det ca 5000 innbyggere, og på sommeren nærmere 15000. Rett ved her vi bor er det et enormt antall hytter pluss tre campingplasser. Det står redskap i sjøen her ute hele året, og jeg ser jo at camping- og hyttefolket er rikelig representert med div utstyr. Når jeg dykker utenfor her finner jeg enorme mengder med søppel og dritt. Det som går igjen er billige klappteiner uten fluktåpning som gjerne har viklet seg fast i bunn. Skikkelig tau er det få som bruker. Det fiskes jo etter krabbe, men av og til er de heldige og får hummer også. Det er mange som ikke kaster den ut igjen. Og slik det har blitt nå er det altså lovlig å pepre alle holmer og skjær på alle dybder med "krabbeteiner". 

 

Link to post
Share on other sites

Nå sitter jeg oser ut over fjorden mens det blåser småjævler rundt hjørnet. Håper det roer seg litt til i morgen ettermiddag, når jeg skal trekke. Her er noen bilder fra forberedelsene. Det god plass til teiner på slagskipet. Jeg fisker bare med åtte i år, jeg har mistet ei teine til en tråler tidligere i sommer og så har en nisse kjørt av tauet på en annen, som ligger sånn at jeg skal få den opp med soknedregg etter hvert. Den hadde en stor oransje bøye, en stor gul bøye og en liten flaggbøyer med rødt flagg, og den lå sånn til at hvis det var noe større enn en frititdsbåt som gikk der, så gikk den også gjennom Ellingstønna, så jeg regner med at det er tyske fisketurister som har tatt den. De er en plage på denne tiden av året, finner ofte tyske sluker i teinetauene. De eier ikke respekt for stående bruk.

 

Når det gjelder merkingen, har alle mine krabbe/hummerteiner to gule blåser, så de er iallfall synlige når det er lyst. Og de står aldri på steder der båter normalt vil gå i mørket (som det stort sett bare er yrkesbåter som gjør).

120620778_359482162127709_8456563111248001867_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=YiEqFGUew9sAX-GLfgp&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=fbd41b9b3feb47de3d4f8f3b390fbfdd&oe=5F9BD0DE

 

120706415_330658634695862_1351609179947467335_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=pCNG4KObgtwAX_k5d4L&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=7babd320fd49b768089baf28510cbeae&oe=5F9A896B

 

Med hjelp fra @Dreuf her på forumet har jeg koblet en Rapsberry Pi til kartplotteren, så den kan dele NMEA-data over trådløst nett. Så har jeg den forrige mobiltelefonen min stående i en RAM Mount ved den fremre styreplassen, så jeg slipper å løpe bak for å sjekke dybden mens jeg holder på. Så her er det 13,5 grader i vannet, jeg kjører i 8 knop, klokka er 08.40.30, og det er 13,4 meter ifølge ekkoloddet.

 

120667597_3301534443255624_4764426067283857856_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=HEKVSpm-0AYAX-CZuNh&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=a87769184e77ea74d6e42ee9453b2c34&oe=5F99C13B

 

Jeg dro ut i dag klokka åtte med Mad Max for å sette ute ved Ryvingen, men det var rundt to meter bølger så jeg ga opp det prosjektet og satte innaskjærs. Det merkes iallfall når jeg kommer, jeg tror aldri jeg blir lei av å kjøre Alestorms "Tortuga" på full guffe på båtanlegget! 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sprek båt @Mastiff :thumbsup:  Tipper det blir en fryd å reise ut for å trekke teiner med den der :yesnod:

 

For de som ikke har fått det med seg har det blitt noen nye reservatområder denne sesongen, samt utvidelse av enkelte. Hele Rauøyfjorden (Onsøy, Fredrikstad) har blitt fredet, det samme med Mossesundet. Her på Hvaler hadde vi allerede et reservat i Løperen, det har nå blitt vesentlig utvidet. Legger ved et kartutsnitt her:

357503457_Lperen-reservat.PNG.47a10664560a9b688429a23188069bd3.PNG

 

Da jeg var ute og satte teiner i morges fikk jeg øye på en politibåt som sirklet rundt på grunnene. Trodde først det var noen som drev og satt teiner, for de lå lenge i ro på ett sted. Men da de vendte breisiden til så jeg at det var en politibåt. Så lenge som de lå i ro så har de nok trekt opp teiner for å sjekke fluktåpninger, råtnetråd osv. 

 

I kveld kunne Fredrikstad Blad melde om at politiet hadde vært ute og kontrollert, og flere har blitt anmeldt:

https://www.f-b.no/klokken-08-00-i-dag-startet-arets-hummerfiske-flere-personer-er-allerede-anmeldte-for-ulovlig-fiske/s/5-59-2003558 

 

Siden det er en plussartikkel limer jeg inn litt av teksten:

 

Bare noen timer etter at sesongen for hummerfiske åpnet, har Fredrikstad-politiet allerede anmeldt flere personer for ulovlig fiske i distriktet.

Det forteller ordenssjef i Fredrikstad, Inge Jensen, torsdag ettermiddag.

– Vi har vært ute i noen dager for å følge med på hummerfisket. Onsdag og torsdag har patruljen på politibåten anmeldt fem personer for ulovlig fiske, sier Inge Jensen.

Det dreier seg om feil på utstyr, for dårlig merking og fisking i fredningssoner.

– Vi vet at mange gleder seg til sesongen, men det er viktig at det gjøres etter regelboka. Vi kommer til å være ute på sjøen i distriktet mye den neste måneden, sier han.

Som Fredriksstad Blad omtalte tidligere denne uken, er politiet forberedt på å «kjøre slalåm» i skjærgården den neste tiden etter at hummerfiskesesongen startet for fullt klokken åtte torsdag morgen.

– Erfaringsmessig vet vi at det er en del som fisker hummer ulovlig i vårt område. Det gjelder både fiske utenfor sesongen, men vi ser også mange regelbrudd rundt teiner og registrering, sier han.

Det er også flere områder i distriktet som er såkalte fredningsområder for hummeren. Her er det strengt ulovlig å sette ut teiner. https://www.f-b.no/to-nye-omrader-i-distriktet-er-fredet-for-hummerfiske/s/5-59-1999929

 

Sikkert mange som fisker ulovlig, men det hadde også vært ønskelig om de kunne fått has på noen av de som driver med notorisk plyndring av andres teiner. 

Link to post
Share on other sites

Håper det er få som gjør slik...

 

https://lunchstriper.no/hummertime/?v=c2f3f489a005

 

Til de som ikke kjenner til "Lunsj". Kjell er en karakter som i alt er egoistisk, så stripen må ikke tolkes som at dette er ok. 

 

Jeg klarer ikke å forstå folk som "jukser" på hummerfiske. Det er så egoistisk å bryte fredningsbestemmelsene. 

 

Blir spennende å høre resultatene de neste dagene!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Blir spennende å høre resultatene de neste dagene!

 

Dagens resultat herfra:

6 lovlige på første trekket. Det er fin sesongåpning for oss og ny pers. Ingen med rogn, ingen for stor og ingen for små.Bare 5 tomme teiner, fire med en hummer og og en med to stykker.

IMG_8958.JPG.204c7814b4a110bb43e52ed8f482b81a.JPG.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Regner med at det røsket litt i luggen utpå der i dag @NilsPils 😁 Det gjorde det i alle fall her 😊  

 

Godt fornøyd med årets første trekk jeg også. Fikk syv hummer på de tre første teinene, hvorav to hadde rogn. De siste teinene derimot var under middels til første trekket å være. Uansett fornøyd alt i alt.

 

Det jeg ikke var så fornøyd med er at jeg har mistet ei teine allerede :thumbsdown:  Det var rett og slett tauet som røyk idet teina kom opp og hektet seg i skroget. Slet litt med vind og strøm, så tauet ble stående under båten. Men jeg har waypoint på teina, så jeg får dykke og lete. Har mistet flere teiner i området, så det er jo mulig å finne flere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heldiggriser! Tragisk begynnelse her, iallfall hummermessig. En eneste rognhummer, og den var av ukjent grunn død da jeg trakk den opp! Men nå har jeg nettopp forspist meg på Mandalsloff og krabber (faktisk flere med godt med innhold) og delt en hvit satanvin (altså Wongraven) med fruen, så livet er ikke så aller verst uansett. Men luftig ble det! Selv om jeg ikke merket at vinden rusket i håret, da måtte jeg brettet ned buksa... :lol:

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg fikk ikke mye krabber, det var vel 12-15 stykker. Så hadde jeg noen i ei sanketeine. Hadde jeg ikke brukt surnet agn, renger jeg med at det bare hadde vært plass til et par eremittkreps igjen. :lol: Selv om det er mindre krabber i år enn i fjor, men så er det også mer i dem. Snakket med en annen fisker, han hadde fått tre stykker i dag. Men han har drevet på noen år lenger enn meg og kjenner noen plasser jeg ikke kjenner.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

 Men luftig ble det! Selv om jeg ikke merket at vinden rusket i håret, da måtte jeg brettet ned buksa... :lol:

 

:lol: :lol: :lol: 

Men du får trøste deg med at krabbe egentlig er grådig snadder :yesnod: Selv åpnet jeg måltidet i kveld med to loffeskiver med en diger haug med krabbekjøtt! Sa akkurat til frua at det er jo egentlig ingen krise om hummeren skulle bli totalfredet, krabbe er jo skikkelig snadder. I tillegg kan vi jo gafle innpå store mengder kreps hele året. 

 

Det med død hummer var imidlertid merkelig. Noen ide om hva det kom av? Har aldri opplevd det. Men jeg har mange ganger hatt rester av hummer i teinene, men da har det vært kanibalfest...

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Regner med at det røsket litt i luggen utpå der i dag @NilsPils

 

Egentlig ikke så ille. Med stor båt og kastekrok (anbefales sterkt) går det bra. Vi setter ikke nær land. Og jeg har styrmann som holder utkikk og vi er to mann som håndterer teinene. Dette hadde jeg ikk greid alene i båten.  Skal blåse litt mer i dag, men vi planlegger å gå ut. I morgen står vi over pga. meldt vindstyrke.

 

Jeg ser tydelig tegn på at med saltet makrell blir det mindre krabbe og mer hummer. Men det ble nok krabbe likevel . Krabbekroppene går i samleteina til hummeren og klørne går hjem . . ..  Hva mater dere andre med i samleteina . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I dag går jeg ikke ut, det blåser verre her enn i går, og jeg må fikse propellen etter at jeg dultet borti et skjær da jeg skulle legge til etter turen i går. Jeg skal også prøve om jeg kan lure på en reservepropell jeg har liggende til den forrige motoren min (men det er en annen tråd). Det blir nok firebladers etter hvert, jeg var kjempefornøyd med det på Optimaxen.

  

Komodo skrev for 9 timer siden:

Sa akkurat til frua at det er jo egentlig ingen krise om hummeren skulle bli totalfredet, krabbe er jo skikkelig snadder. I tillegg kan vi jo gafle innpå store mengder kreps hele året. 

 

Det med død hummer var imidlertid merkelig. Noen ide om hva det kom av? Har aldri opplevd det. Men jeg har mange ganger hatt rester av hummer i teinene, men da har det vært kanibalfest...

 

 

Enig der, det var et herremåltid i går med krabber som det faktisk var noe i (til og med en av de store!), Mandalsloff fra Edgars bakeri (den beste loffen som fins til skalldyr - er dere i nærheten av byen, må dere kjøpe en på Coop, Rema eller Meny, Kiwi har den ikke) og en 2017 riesling fra Wongraven. Og nei, jeg har ingen som helst anelse om hva som skjedde. Det var noen krabber i sovekammeret også, men ingen av dem var store nok til å ha tatt den, syns jeg. Og jeg har egentlig aldri vært ute for at krabber dreper hummer i teinene, bare andre hummer. I så fall ser man veldig tydelige spor etter det! Og kreps er fantastisk. Jeg har ute en minilenke som jeg skal sjekke i morgen, når det stilner litt. Fruen skal lage sin spesielle smörgåstårta neste helg (selvsagt med Mandalsloff som kake), når sønnen min kommer på besøk fra Oslo. Blåskjell på toppen, russerkrabbe i første lag, så et lag med klomat fra krabber (innmat blir for sterkt i den sammenhengen), et med kreps og nederst et med reker. Snadder!

 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Kanskje du har forklaringen på antall hummer der...

 

Jeg fisker alltid med sursaltet makrell, og det er det de fleste gjør her i området. Ferskt agn er totalt håpløst, da får man bare krabber. Det samme med hvitfisk. Men jeg har lagt et stykke saltet makrell (ikke sursaltet) i hver teine nå for å se hvordan det funker med en kombinasjon.

 

NilsPils skrev 45 minutter siden:

Jeg ser tydelig tegn på at med saltet makrell blir det mindre krabbe og mer hummer. Men det ble nok krabbe likevel . Krabbekroppene går i samleteina til hummeren og klørne går hjem . . ..  Hva mater dere andre med i samleteina . . ?

 

Jeg har sluttet å kjøre hummeren i samleteine, jeg koker med en gang og vakuumfryser den når den er sjokknedkjølt i vann med masse isbiter i. Da er den tilnærmet like god lenge etter. Vi hadde den siste hummeren fra i fjor i en smörgåstårta på en fest i begynnelsen av september, og den var helt fin. De to før det hadde vi på skalldyrbor på Airbnb på beste Oslo vest med forloverne våre på 30-årsbryllupsdagen 1. august, og det var ingen som kunne merke at den hadde vært fryst ned. Ikke jeg heller.

 

hanto1 skrev 17 minutter siden:

 Nok av krabber her i Sør, en full murerbalje på ti teiner, var 25 bare i den ene teina. Agnet er sur- saltet for å ikke få krabber. Fikk kun en hummer som var lovlig og en med rogn.

 

Det var litt av en krabbefangst med sursaltet agn! Hvilket område fisker du i, og hvor dypt?

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 1 time siden:

 Nok av krabber her i Sør, en full murerbalje på ti teiner, var 25 bare i den ene teina. Agnet er sur- saltet for å ikke få krabber. Fikk kun en hummer som var lovlig og en med rogn.

 

Mastiff skrev 1 time siden:

Jeg fisker alltid med sursaltet makrell, og det er det de fleste gjør her i området. Ferskt agn er totalt håpløst, da får man bare krabber. 

 

Hvordan går dere fram for å lage sursaltet agn? Jeg foretrekker å salte ned makrellen mens den er nyfisket. Salter den så hardt at den holder seg i årevis om det så er.

Link to post
Share on other sites

Å salte fersk makrell er en grei teknikk med krepseagn. 3-4 never salt mellom hvert lag i en tønne, så holder den. Jeg brukte nettopp opp ei tønne, og den har jeg hatt i to år nå. Fikset fremdeles like godt. :yesnod: Men for ikke bare å få krabber i hummerteinene lar jeg makrellen stå i en lukket dunk i noen dager, til den stinker skikkelig. Hvor lenge avhenger av temperaturen der den står. Jeg fisket for tre uker siden, og da lot jeg dem stå i en knapp uke. Det skal være akkurat på det punktet der man ikke kan lukte nedi bøtta uten å få brekningstendenser. Så er det over i en helt tett tønne og skikkelig salting for å stoppe forråtnelsesprosessen.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg skjønner. Men da er jo egentlig forråtnelsesprosessen i gang. Hvis du legger fisken i kjøleskapet lenge nok kan den bli sur uten å råtne. Når makrellen begynner å råtne synes jeg den blir veldig løs i kjøttet. Jeg synes dessuten det er udregelig å håndtere råtten agn, foretrekker derfor å salte makrellen med det samme. Kan ikke si at jeg synes det er noen ulempe i forhold til hummerfisket. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en form for forråtnelse, men hvis den er blitt ordentlig løs i fisken, har den ligget et par dager for lenge. Det varierer nok fra sted til sted hva som funker. De aller fleste jeg kjenner her, bruker halvråtnet agn på grunn av krabbene. Egentlig funker det visstnok med alle former for råttent kjøtt. Jeg har til og med hørt at i "gamle dager" (50-tallet og tidligere) forsvant det en del katter rett før hummersesongen... Og agnhåndtering gjør jeg med tjukke gummihansker og en kraftig pølseklype, så det plager ikke meg. :lol:

Link to post
Share on other sites

I år har jeg saltet makrell i hummerteinene, ikke sursaltet. Den gikk fra sjøen og rett i fryseren ombord, og senere rett fra fryser ned i dunken med godt med salt mellom lagene. Har fått mer hummer i starten av sesongen i år enn noen gang før. Det ble seks stykker i dag også, men hvorav to med rogn. Og mindre krabbe en vanlig før om årene . . :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 2 minutter siden:

Det er kanskje mindre krabber i Buvatnet i Gjerdrum enn i Mandal... :giggle: Eller har du kanskje båtene i litt saltere miljø? :wink:

Har aldri sett krabber i Buvannet, nei.

 

Båten ligger i Hankøsundet. Vi har relativt stor båt for teinefiske og liker oss best langt utpå. Der er det plenty med krabber.

Det  ser også ut til å være småtorsk på gang på grunnene. Blåskjellene gror også godt igjen og østersen ser ut til å være på retur.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...