Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Sitter og blar på Finn og Baatnet for å se etter en ny Astor.

 

Kriteriene er flg:

Prutet ned til maks 375.000.

Diesel.

Ikke drev.

Bredere enn 3 meter.

28 fot eller større.

Marsjfart min. 13 - 14 knop.

Helst ikke akterlugar.

Gjerne pentry nede.

En god bobåt og sjøbåt.

Ikke helt nedslitt. Men tar gjerne en runde med pussepapir og lakkkost.

 

Finn og Baatnet har jeg styring på selv. Men lokalmarkedene rundt om tar jeg gjerne tips i fra.

:sailing:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du har jo en del av de større båtprodusentenes hjemmesider. Viksund, Scand, NB osv osv legger jo ofte ut bruktbåter de har tatt i bytte og har sett at f.eks Scand aldri legger ut på finn.no. De får antakelig solgt dem uten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du har jo en del av de større båtprodusentenes hjemmesider. Viksund, Scand, NB osv osv legger jo ofte ut bruktbåter de har tatt i bytte og har sett at f.eks Scand aldri legger ut på finn.no. De får antakelig solgt dem uten...

Det har jeg ikke tenkt på. Nyttig info!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skjønner at jeg ikke får noe bedere alternativ enn hva jeg solgte.

 

Legger derfor inn et nytt kriterie. Båten skal koste maks 575000.-.

 

Kriteriene er flg:

Prutet ned til maks 575.000.

Diesel.

Ikke drev.

Bredere enn 3 meter.

28 fot eller større.

Marsjfart min. 13 - 14 knop.

Helst ikke akterlugar.

Gjerne pentry nede.

En god bobåt og sjøbåt.

Ikke helt nedslitt. Men tar gjerne en runde med pussepapir og lakkkost.

 

 

Sitter å grubler på en Årø 30 med Fly/AC. Noen som har erfaring med en slik båt?

En Scand Baltic er også en grei båt sier Rederinnen?!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden du har økt prisen en del, så begynner vel utvalget å øke også skulle jeg tro.

 

Årø'en kjenner jeg ikke, men synes det ser ut til å være en båt med mye plass. Men ønsket ditt om marsjfarten tror jeg ikke holder, hvis det er den som ligger på Finn du har sett på. 200 hk på såpass stor båt blir vel litt i minste laget tenker jeg. Tipper ca 10 knop er grei fart på den?

 

Det hender at det averteres noen Nord West 900 for en pris litt i overkant av det du hadde tenkt deg. Så det kan hende det går å prute litt? Dette er ihvertfall en båt jeg kunne tenkt med selv, og de er jo kjent for å være gode sjøbåter. Det eneste er vel at du må ha en motor på en del over 200 hk for å få den marsjfarten du vil ha.

 

Ser også at Westbas 29 selges til priser rundt det du nevner.

 

Eldre Sandvik 945 ligger ikke så langt unna på pris heller. Dette er fine båter med masse plass! Absolutt verdt å se på etter min mening.

 

Ellers ønsker jeg deg lykke til med letingen. Var selv i akkurat samme situasjon i våres, og grublet fælt en periode. Hadde satt omtrent de samme kriteriene som deg, men fant ut etterhvert at jeg måtte begynne å se på andre alternativer, siden økonomien satte en stopper for mine ønsker. Fartet en del rundt og så på båter, og endte jo opp med Fjord'en til slutt. Madammen var litt avventende til denne båten, men etter noen turer så begynte også hun å trives. Hadde aldri hatt båt med pantry under dekk før, men dette fungerer aldeles utmerket. Og da blir uteplassen større også. Eneste "minuset" med båten er at det er færre køyeplasser enn vi var vant med fra den gamle, men det er sjelden vi har behov for så mange plasser. Vi er jo stort sett bare 2 personer på tur, og da passer båten oss veldig bra.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner at jeg ikke får noe bedere alternativ enn hva jeg solgte.

 

Legger derfor inn et nytt kriterie. Båten skal koste maks 575000.-.

 

Kriteriene er flg:

Prutet ned til maks 575.000.

Diesel.

Ikke drev.

Bredere enn 3 meter.

28 fot eller større.

Marsjfart min. 13 - 14 knop.

...........................

Princess 30 DS

 

 

Finn.no

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Var i din situasjon for et år siden og satte den gang disse kriteriene:

Lukket båt

Sjøsterk båt

God plass

4 faste sengeplasser

Full ståhøyde i hele båten

Maks pris 550000

 

Plukket ut endel utvalgte båter så som Årø 30, Årø 33, Fjord 34 fly , Sandvik 945, Kragerø 32 pluss at jeg også tittet på en motorseiler. Det som gikk igjen i mange av båtene var lekkasje og at alderen begynte å bli høy på mange av båtene. Tilslutt sto jeg igjen med en Kragerø 32 som jeg har blitt veldig glad i på bare en sesong.Har denne sesong logget 750 nm, og har 65 overnattinger ombord. Det er ikke produsert så menge av disse , kun 48 stk , men mange av dem går på østlandet. Vi bruker båten som hytte på sjøen og ville derfor ha en lukket båt. Vår båt er en av de siste som ble produsert under navnet Kragerø,den ble sjøsatt første gang i 1990. Etter dette heter båten Skagerak 1000.

Båten måler 975 , Bredde 330, vekt 6000kg. Min erfaring etter fjorårets båttitting er ihvertfall at det er utrolig mye lekkasjer i båter rundt omkring. Lykke til!

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

En Scand Baltic er også en grei båt sier Rederinnen?!

 

Å kjøpe en slik forutsetter at du først melder deg inn i Den kgl. Norske Statsautoriserte Hekksjø-foreningen. :lol:

 

Princess 30 DS Finn.no

 

Sabla grei båt. Snuste litt på denne typen selv for snart et år siden (tiden flyr). Mener å huske at dette var Bernard Olesinski sitt første design for Princess. 30DS produseres ennå, under navnet Haines 31, selges som elve- og kanalcruiser i England.

 

Hvis du trenger en speider på tur til Sotra for å se på denne, så skal jeg melde meg frivillig. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe en slik forutsetter at du først melder deg inn i Den kgl. Norske Statsautoriserte Hekksjø-foreningen. :lol:

 

 

 

Sabla grei båt. Snuste litt på denne typen selv for snart et år siden (tiden flyr). Mener å huske at dette var Bernard Olesinski sitt første design for Princess. 30DS produseres ennå, under navnet Haines 31, selges som elve- og kanalcruiser i England.

 

Hvis du trenger en speider på tur til Sotra for å se på denne, så skal jeg melde meg frivillig. :yesnod:

Glimrende!! :flag:

Venter litt med innspeksjonen herr. Worse, selv om fyren var klar allerede i morgen for mottagelse av Dem. Han hadde en liten båttur ut til Sotra 2-5 min. Som nevt, dette haster ikke. Ser meg om etter flere objekter. Fruen er klar for denne, men.....

 

jeg har snakket med rederen av Princessen. Har fått endel opplysninger. Det som vegrer meg er motorene. Begge VP 40A på hver 159 hk. . På marsjfart drikker de tilsammen 56 liter pr. time!!

 

Mye syntes jeg. Marsjfarten er 16-17 knop. På fulle pådrag 24 knop. Båtens vekt er oppgitt til 4.5 tonn.

Dette gjelder skipet som ligger ved Sotra. Pris 650.000 men gikk ned til 575.000. Syntes fortsatt den er for høyt priset. Rundt 525.000 er kanskje mer riktig.

 

I Bergen, hos Norsk Båtsenter ligger også en Princess 30 DS. Denne skal ha en vekt på 6 tonn!? Litt ulik innredning men dette skulle ikke skille så my på vekten. Denne har 2 x 124 hk TAMD 40. Fart er oppgitt til 18/24. Mindere motorer og større båt og samme fart???? Denne har noen flere mangler enn den på Sotra.

Pris 575.000.

 

Noen som har sett på denne?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det som vegrer meg er motorene. Begge VP 40A på hver 159 hk. . På marsjfart drikker de tilsammen 56 liter pr. time!!

 

Direkte sykt. Hangarskibet veier 8,5 tonn ekskl. bunkers og ca. 10,5 tonn ferielastet og fullbunkret. Og bruker 46,5 liter pr. time på marsjfart som er 19-21 knober @ 2.400 rpm (max er 2.800). 2XTAMD 60 C 5,5 liter slagvolum, 255 hk. pr. stk.

 

Du hellige jul for en forskjell på effektivitet i skroget!! (og motorene, forsåvidt).

 

Du får gi en lyd pr IM om du vil ha hjelp til å se på noen av disse i øvrigt meget greie båtene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Prinsessa hos Norsk Båtsenter er en liten TV-stjerne hersteds. Eieren heter Jan Andal og han hadde et båtmagasin på BTV i sommer. Her er en av innslagene fra serien, skuta er å se der....

 

I sin tid lå alle innslagene på web-TV, men er ikke kar om å finne dem nå lenger.

 

Mvh,

Kjell.

 

Addendum: Kan også dra og kikke på den, men Worse har meldt seg allerede, han er ovenikjøpet connoiseur når det gjelder slike skip. Dessuten har jeg en heftig fårikålaften for døren i morgen, med dertil hørende indretjeneste søndag. Og er bortreist resten av uken....

 

D.S

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Åja, er det Jan Andal sin båt!! Trodde han hadde solgt den for lengst, han begynte jo å avertere den en gang i vinter som var. Synes å erindre at prisen da var 675.000 eller deromkrings.

 

Andal er en snill og ærlig mann ... tror det er trygt å kjøpe hans skute. Hva venter du på, Astor? Medlemskap i Hekkbølgeforeningen følger med båten ... :lol:

 

Med hensyn til å ta en titt, så er jeg kvitt QB og Chrapylerne en stund i morgen ettermiddag, de skal på kino og far skal stellehjemme ... tror de!!

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

så er jeg kvitt QB og Chrapylerne en stund i morgen ettermiddag, de skal på kino og far skal stellehjemme ... tror de!!

Kan tenke meg det ja. Furuno og Yamaha - det er det "mistressene" heter :wink:

Astor: når jeg ser i hvilken takt du øker prisen du er villig til å betale kan jeg kanskje diskret foreslå at du venter til våren? Kan jo være at du ender opp med en Nidelv 300 :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm ... hvis valget sto mellom Bittelitens favorittbåt og en klassisk engelsk skjønnhet, INKLUSIVE medlemskap i Hekkbølgeforeningen, så måtte vel valget være enkelt? Til og med når skjønnheten også har de forjettede grønne svenske flickorna på lur i kjelleren?? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Synd du ikke sa det litt før da. Kanskje jeg har valgt helt feil?

 

Fare for det, ja. :yesnod:

 

Brede, flate hekkpartier har sine fordeler, ser De!! Krever mindre krefter for å komme i plan og holde seg der ... tåler mer last ... bruker mindre av de dyre dråper ... og tar seg selvsagt bedre ut enn en sylfideslank greier som ser ut til å kunne tippe rundt når som helst.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så var det dette med tiltrekningskraften da Worse. Og da snakker jeg ikke om hekbølgene, men selve urkraften vi menn av de store hav gjennom våre havgående redskap nærmest magnetisk trekker vakre skapninger til oss med. Og her kommer laaange fordekk og slanke linjer inn i bildet - men gjerne også litt bæring i hekken slik at ekvipasjen løftes raskt og elegant ut av vannet når det er dags for å utforske nye områder.

 

Se bare hvordan det går når formene er tilstede

Bilde

 

Hilsen Bitteliten som nettopp har besøkt stranda der Kaptein Cook "oppdaget" Australia, og derfor kan synes noe inspirert - om det ikke også skyldes en og annen Conjager på flyet jeg nå befinner meg på :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...