Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Det må sendes inn en godt begrunnet og dokumentert søknad, håndskrevet, i fire eksemplarer uten gjennomskrift, attestert a vnotarius publicus eller lokal politimyndighet, ledsaget av fotos i A4 format til underbyggelse av søknadens berettigelse. :lol:

Lovtilpasseren fra Strilelandet underslår at det også må underskrives på en "waiver" hvor man fraskriver seg enhver rett til kompensasjon eller erstatning som følge av utskjelling, beskytning, tomflaskekasting eller juling.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Lovtilpasseren fra Strilelandet underslår at det også må underskrives på en "waiver" hvor man fraskriver seg enhver rett til kompensasjon eller erstatning som følge av utskjelling, beskytning, tomflaskekasting eller juling.

Nei, den biten kommer som en overraskende forutsetning for medlemskapet, "pakket inn" i en såkalt "shrink-wrap"-klausl. Dvs. at på samme måte som programvare er medlemskortet pakket inn i krympeplast og ved å åpne godtas alle vilkår, forutsetninger og plikter for medlemskapet. :smash:

 

 

 

Jepp - munnkurv og skrivesperre :wink:

 

Ehh ... da fraskriver jeg meg premien. Du kan heller få den, Bitteliten! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så er første innspeksjonsetappe gjort.

 

Nor_West og undertegnede var på fire steder å så tre Balticer og en Sea Ray.

 

Sea Rayen forkastet vi ganske raskt. Vi følte at her lå det mye jobb foran oss.

 

Den første Balticen hadde jeg størst forventninger til. Mye utstyr og litt fin å se på, iflg. bildene. Her kom skuffelsen fort. Motorrommet virket uoversiktelig og rotete. Mye av det forlokkende utstyret var godt ut på dato. S/H-skjermer holder ikke dagens standard. Noe av utstyret skulle også eieren ha med seg over i ny båt. En liten lekkasje i hardtoppen kom også fra. Vi la inn et bud, men på veien derfra ble vi enige om å glemme denne 29-foteren.

 

Det siste stoppestedet ble også en skuffelse. Høy pris og nok en rotete båt, men en VP-motor som min konsulent kunne fortelle en liten historie om. Her tror vi eieren ville skjule noe. Her la vi ikke inn bud i det hele tatt.

 

Båt nummer to i dag var en strøken Baltic. Rent og prydelig over alt. Et motorrom som jeg selv hadde i Elwaroen. En flott båt fra en ryddig selger. Denne var priset 58.000 over det jeg hadde til rådighet.

Vi spurte eieren hvor smertegrensen lå ved et tilslag. Vi fikk gøre hvor det høyeste budet lå. Jeg la på 10.000 og ga han telefonnummeret mitt. Får jeg tilslaget vil dette ligge 25.000 over det jeg har satt av til båtkjøp. Men jeg tror pengene er verdt hver krone. Godt utstyrt var båten også.

 

I mens følger jeg med på Finn og andre steder etter objekter som er verdt å reise å se på. En båt helst uten akterkabin. For plassmessig ligger Balticen langt tilbake fra min gamle Elwaro 30. Men så var det dette med farten da!

Før vi reiste fikk jeg noen formanende ord av rederinnen. Ikke tepper i båten for ellers må du legge gulv på nytt. Husk å se på fargevalg på gardiner og puter. Og nettopp det siste glemte jeg jo helt bort. Dette vet ikke rederinnen helt, så ikke et ord her på BP om dette for fruen. Jeg har tatt en hvit løyn, så for vi heller reise å se på det jeg får tilslaget på og ta diskusjonen med fruen i bakkant.

 

Nå ser jeg etter båter rundt fjorden for en tur midt i uka. Med min gode venn Nor_West med som faglig konsulent. For den kunnskapen han har om båter og ikke minst motorer er gull verdt. Han viste akkurat hvor han skulle finne fellene ved et dårlig båtkjøp. Og ikke minst, det ble en hyggelig, sosial dag blant båtfolk.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ringte i dag til eieren av den peneste Balticen. Jeg bød 30.000 under det han hadde annonsert for. Han kunne gå ned 10.000. Dermed er utbytte fra søndagens tur lik null.

 

Så er det bare å følge med på Finn om det skulle dukke opp noe i prisleiet 400.000 til 600.000 ferdig prutet.

 

Kunne godt tenke meg å ha båten på vannet denne vinteren.

 

Trenger fortsatt speidere til å se etter BÅTEN!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Føler jeg har kontroll på Finn nå etter noen tørninger fram og tilbake en ukes tid.

 

Jeg har flg. båter som kan være av interesse:

 

1. Nord West 900

2. Scan Baltic

Deretter flre båttyper som jeg enda ikke har vært ombord i.

 

Ringte på en i dag i Harstad. En Fjord 1001 AC/FLY. Det som bekymrer meg her er 2 tørste diselmotorer. Trolig med et forbruk i marsjfart på rundt 30 liter hver i timen pr. motor.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det som bekymrer meg her er 2 tørste diselmotorer. Trolig med et forbruk i marsjfart på rundt 30 liter hver i timen pr. motor.

Med to motorer velger du forbruket sjøl Astor. Fra et forbruk tilsvarende eller lavere enn hva du oppnådde på Gammelelwaron og opp mot det du antyder over. Mitt forbruk varierer fra 5l/t og 0,86l/nm og opp til 55l/t ved marsjfart. Snittforbruket i hele årets sesong ble 16l/t. Dette på en båt på 8500 kg. To motorer gir bare fordeler, ihverfall hvis man snakker om planende båter over 30 fot. Unntak fra regelen gjelder de som anvender gasshendelen som en on/off bryter. :wink: De vil nok komme rimeligere ut med en motor.

Lykke til med jakten på ny båt. Ser forresten at du vurderer Baltic. Var ikke kravene lukket båt uten akterkabin, og fart slik at du parkerer Bendik på vei hjem gjennom Drøbaksundet på søndag ettermiddag?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har flg. båter som kan være av interesse:

 

1. Nord West 900

2. Scan Baltic

Deretter flre båttyper som jeg enda ikke har vært ombord i.

 

Ringte på en i dag i Harstad. En Fjord 1001 AC/FLY. Det som bekymrer meg her er 2 tørste diselmotorer. Trolig med et forbruk i marsjfart på rundt 30 liter hver i timen pr. motor.

2 Halvplanere og nå en helplaner ?? Hører jeg "kjekt å ha" litt ekstra fart ?? Men trenger jo ikke å bruke..

 

For å hjelpe deg litt... vedr estimert forbruk på begge maskinene for denne Fjorden....

 

På fult pådrag, så vil du sikkert gå 25 knop +, men bruke rundt 70 L/T

 

Reduser til 70% hk uttak og rundt 20 knop, og du vil bruke rundt 55 L/T

 

Regner også at med 60 - 65 % så vil du gjøre mellom 16 - 18 knop, og ha et forbruk på ca 55 L/T

 

Kan ha litt feil her, men lett å regne ut hvis du har max fart og marsjfart ved hvilket RPM tilgjengelig...

 

Har du vurdert en Nimbus 3100 ?? synes å ha sett en av disse til salgs med vegg bak på Finn.no

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er fristende å foreslå Sandvik 945. Det er ett par stykker på finn.no . Men så var det farten da, du øker stadig, også på prisen og det er en der til 900#

men hva med denne http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...310&pos=2&tot=3

Bakvegg og lukket. Kan man bedre ha det.... :sailing:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...672&pos=6&tot=6

Lagt til:Fant denne også

Og denne: http://www.finn.no/finn/viewimage/;pdc=113...+VURDERES+SOLGT

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Mørejet 30, hva vet vi om denne? 79 modell, grei å se til, pris 480.000.

Ny motor: VP KAD 43 218 hk. Fart. Litt lite med utstyr, men det kan jo kjøpes.

Ligger i Fyllingsdalen. Her må det vel være mye båt for pengene.

Denne er vel en båt for litt ruskevær?

 

 

Hui 900 fallt i smak. Kun prisen gjorde oss passive.

 

Baracuda 30 er også en fin båt, selv om den har AC. Godt utstyrt til en pris av 485.000.

Sjøegenskaper?

220 hk Iveco. Fart?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mørejet er bra sjøbåt. Av de jeg har sett synes jeg imidlertid innredning varierer mye både i løsninger og kvalitet. Det er dessuten en drevbåt, noe jeg ikke ville ha satset på.

 

Enig i at HUI 900 kan virke dyr for deg, http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...287&pos=3&tot=5

 

Jeg ville imidlertid mye heller kjøpt den hvis du kan ta deg råd til det.

 

I prisklasse opp til 500 000,- var vi godt fornøyd med vår forrige båt, Scand Nordic. Selv om den hadde AC noe vi satte stor pris på, så hadde den ok uteplass også. Ikke minst stor solseng (på aktekabin). Finner ikke mange 27 fotere som er større (brutto er det jo ca 30fot).

Link to post
Share on other sites

Mørejet er bra sjøbåt. Av de jeg har sett synes jeg imidlertid innredning varierer mye både i løsninger og kvalitet. Det er dessuten en drevbåt, noe jeg ikke ville ha satset på.

 

Enig i at HUI 900 kan virke dyr for deg, http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...287&pos=3&tot=5

 

Jeg ville imidlertid mye heller kjøpt den hvis du kan ta deg råd til det.

 

I prisklasse opp til 500 000,- var vi godt fornøyd med vår forrige båt, Scand Nordic. Selv om den hadde AC noe vi satte stor pris på, så hadde den ok uteplass også. Ikke minst stor solseng (på aktekabin). Finner ikke mange 27 fotere som er større (brutto er det jo ca 30fot).

 

Da faller Mørejeten fra.

 

Huièn likte jeg godt. Men så var det prisen.

Først så vi etter en båt til rundt 375. Deretter gikk vi opp til 575. Nå har vi låst oss til max: 600.

 

Nok er nok. Komer sikkert noen som ønsker å selge.

 

Det er bare å ha litt tålmod. Men så var det dette å være UTEN båt da.

 

Er allerede noe rastløs. Men fortsatt er jeg kritisk til det jeg ser. :headbang::headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis du er heldig får du en nyere Nordic med motor for ca 600`. Jeg fikk 500`for vår -86 modell /TAMD 40B.

 

En fyr i havna der jeg ligger har en som ble bygget i -97 såvidt jeg husker. Den har 222 Hk Yanmar og han ga ca 600`for den. Det er bra pris m.h.t. alder. Så en tilsvarende til salgs for 670000,- i våres.

Disse er helt hvite uten stripe, eller farget hekk.

 

Nordic har byssa nede.

 

Kan sende deg noen bilder av vår gamle hvis du ikke kjenner båten godt. Bare gi meg din e-mail adr i en IM:

Link to post
Share on other sites

Mørejet 30, hva vet vi om denne? 79 modell, grei å se til, pris 480.000.

Ny motor: VP KAD 43 218 hk. Fart. Litt lite med utstyr, men det kan jo kjøpes.

Ligger i Fyllingsdalen. Her må det vel være mye båt for pengene.

Denne er vel en båt for litt ruskevær?

Mørejet har lenge stått langt oppe på "ønskelisten" min og gjør det fortsatt. Var ein bruktbåt-test av den i båtmagasinet for ein tid tilbake om dette kan "hjelpe" deg inn på sporet igjen :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...