Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Jeg har IKKE lagt inn bud. Kun jobbet prisen ned til et nivå som gjør det mulig å ta fly opp til Florø. Det eneste jeg savner på denne båten er invalidepropellen forut. Den kunne vært grei å ha i et slik vindfang. Jeg har klart meg uten hittil og vil vel muligens klare meg uten i fremtiden også.

 

Turen til Kr. sand var av stor verdi. Scand Balticen der nede var ikke noe for oss. Bildene var atraktive. Men båten "live" var ikke noe glansbilde. 50.000 for høyt priset etter min mening. Men vi fikk den ut av tankene og det jo viktig.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For min egen del ville jeg adri lagt in bud usett, men det er faktisk en del som gjør det.

Ja, det er lett å si selvfølgelig. Da har du neppe kjempet om atraktive modeller med en rekke andre interessenter. Å gi bud usett er helt ok, og som sakt ofte nødvendig hvis du skal gjøre deg håp om å skaffe deg akkurat den båten.

Vær imidlertid omhyggelig med å dokumentere det dere er enige om. Superlativene som selgeren ofte strør om seg med er veldig greit å få med i avtalen. Likeens oppnådd fart, motorens tilstand, generell tilstand, utstyr osv. Stemmer ikke dette den dagen du kommer for å se på båten har du rett til å trekke budet.

Lykke til Astor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:blush: OK, beklager - mulig jeg tok litt hardt i. Andre sitat i ditt siste innlegg var forøvrig ikke til deg, men til de som ramser opp alterantive båter etter at jeg fikk inntrykk av at Astor har lagt inn et bud. Når man legger inn et bud så bør etter min mening man stå for det. Bare mangler, feil som ikke er oppgitt kan gjøre at du kan trekke budet. Hvis Astor ikke har lagt inn bud stiller det seg selvfølgelig annerledes.

For min egen del ville jeg adri lagt in bud usett, men det er faktisk en del som gjør det.

 

Uansett håper jeg at Astor får en båt han blir fornøyd med.

 

No hard feelings OLPI :cheers:

 

Jeg deler forøvrig helt klart ditt generelle syn om man ikke bør legge inn bud usett. En mulig måte å gjøre det på, er å avtale en forkjøpsrett til avtalt sum. Denne er gjeldende et antall dager, inntil man har fått sett "herligheten". Er båten slik selger har framstillt den, kan man kjøpe. I motsatt fall avstå, eller til en redusert pris om selger aksepterer. Dermed slipper man lange reiser, og med fare for at båten er solgt i mellomtiden. Har praktisert denne måten både i forbindelse med salg og kjøp av båt selv.

 

Hadde ellers en lang og hyggelig samtale med Astor tidligere i dag, for å utdype mine positive og negative opplevelser med NW'en.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er lett å si selvfølgelig. Da har du neppe kjempet om atraktive modeller med en rekke andre interessenter. Å gi bud usett er helt ok, og som sakt ofte nødvendig hvis du skal gjøre deg håp om å skaffe deg akkurat den båten.

Vær imidlertid omhyggelig med å dokumentere det dere er enige om. Superlativene som selgeren ofte strør om seg med er veldig greit å få med i avtalen. Likeens oppnådd fart, motorens tilstand, generell tilstand, utstyr osv. Stemmer ikke dette den dagen du kommer for å se på båten har du rett til å trekke budet.

Lykke til Astor.

Skrev ikke selvfølgelig. Jeg snakker gjerne pris og prøver å få ned den, men jeg har "kjempet" om båter uten å gi BUD usett. Jeg har imidlertid dratt raskt til selger og besiktiget båtene. På båten vi har nå skrev jeg kontrakt med en gang etter besiktigelse og prøvetur. Hadde da med kontrakt som ble skrevet og undertegnet. Selger har ofte ikke kotraktformular i 2 eksemplarer klart. Forrige båt reiste jeg Skien dagen etter jeg så annonsen. Fremgangmåten var omtrent den samme. Selger hadde den gang fått bud usett fra en som jobbet i Nordsjøen og som kom hjem 14 dager senere. Jeg fikk kjøpt båten for lavere pris. Som selger ville jeg heller ikke stolt 100% på et muntlig bud over telefon. Måtte hatt det skriftlig.

De tre siste båtene har vært NB`er og Scand og jeg har kjøpt til bra pris så jeg vet ikke helt om min frengangsmåte er så feil. Båtmarkedet var hetere da enn det virker som det er i øyeblikket.

 

Jeg sier ikke at andre ikke må gi bud usett. Man kan jo ta eksemplaret sv Scand som Astor nettopp har kikket på. Han hadde vel ikke vært så happy hvis han hadde bydd på den ut fra bildene og så funnet ut at den ikke var så bra som forventet? Den var jo 50`for dyr iflg han selv

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at andre ikke må gi bud usett. Man kan jo ta eksemplaret sv Scand som Astor nettopp har kikket på. Han hadde vel ikke vært så happy hvis han hadde bydd på den ut fra bildene og så funnet ut at den ikke var så bra som forventet? Den var jo 50`for dyr iflg han selv

Poenget mitt er at Astor må sikre seg at han kan trekke budet hvis båten ikke er i den forfatning selgeren har fortalt.

Min nåværende båt kjøpte og betalte jeg faktisk usett etter selgers (meklers) beskrivning. Grunnen var at jeg hadde sett at atraktive objekter stadig ble snappet foran nesa på meg. Mekler skulle feks. få inn en båt fra UK som jeg var interessert i. Jeg hadde kjøpt flybillett for å kunne se på båten og eventuellt skrive kontrakt dagen etter at båten ankom. Jeg ringte mekler på ettermidagen for å sjekke at båten virkelig var ankommet og fikk da høre at båten var solgt!! Faktisk hadde det ifølge mekler stått 14 mann og kranglet om hvem som var først da båten klappet til kai på formiddagen. Dette stemte og ble bekreftet av den nye eieren som faktisk viste seg å ha båtplass i nabohavna vår. Jeg holder følgelig på mitt. Skal du skaffe deg en atraktiv båt må du ofte både gi bud, skrive kontrakten og betale usett. Men, nok en gang, ikke slurv med papirarbeidet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg deler forøvrig helt klart ditt generelle syn om man ikke bør legge inn bud usett. En mulig måte å gjøre det på, er å avtale en forkjøpsrett til avtalt sum. Denne er gjeldende et antall dager, inntil man har fått sett "herligheten". Er båten slik selger har framstillt den, kan man kjøpe. I motsatt fall avstå, eller til en redusert pris om selger aksepterer.

 

Poenget mitt er at Astor må sikre seg at han kan trekke budet hvis båten ikke er i den forfatning selgeren har fortalt.

 

Helt enig med begge! Da jeg kjøpte Hangarskibet, gikk det etter BEG-metoden. Jeg å båten på nettet kl. 10 på formiddagen, ringte megleren og fikk litt info. Tenkte meg om en times tid, diskuterte såvidt med QB, og ringte megleren tilbake. Da hadde han et bud. Jeg økte på med 25K og sa at til den pris tar jeg båten, hvis den ved undersøkelse ikke har store stygge overraskelser. Men da skulle jeg ikke ha noe av at noen andre kom inn i mellomtiden. Altså reserverte jeg meg båten, med den enkle betingelse at den skulle være OK.

 

En rask flytur til Stavanger og besiktigelse av båten, ga beskjed om at jeg tar den, prisen står fast, take it or leave it. Da jeg kom av flyet i Bergen, ringte megleren med en gang og forkynte at vi hadde en avtale.

 

Dette var en helt grei måte å handle båt på ... ut fra pris og omstendigheter ellers ante det meg at her var det om å gjøre å være kjapp i avtrekket.

 

Har ikke angret en dag!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at Astor må sikre seg at han kan trekke budet hvis båten ikke er i den forfatning selgeren har fortalt.

Min nåværende båt kjøpte og betalte jeg faktisk usett etter selgers (meklers) beskrivning. Grunnen var at jeg hadde sett at atraktive objekter stadig ble snappet foran nesa på meg. Mekler skulle feks. få inn en båt fra UK som jeg var interessert i. Jeg hadde kjøpt flybillett for å kunne se på båten og eventuellt skrive kontrakt dagen etter at båten ankom. Jeg ringte mekler på ettermidagen for å sjekke at båten virkelig var ankommet og fikk da høre at båten var solgt!! Faktisk hadde det ifølge mekler stått 14 mann og kranglet om hvem som var først da båten klappet til kai på formiddagen. Dette stemte og ble bekreftet av den nye eieren som faktisk viste seg å ha båtplass i nabohavna vår. Jeg holder følgelig på mitt. Skal du skaffe deg en atraktiv båt må du ofte både gi bud, skrive kontrakten og betale usett. Men, nok en gang, ikke slurv med papirarbeidet.

 

Jeg er nok kanskje mer forsiktig. Det er på bakgrunn av mange "bomturer" hvor jeg har blitt "lurt" av eiere og ikke minst meglere som absolutt ikke har gitt korrekt beskrivelse av båten. Bilder lyver ofte, og det som ikke er bra blir ikke tatt bilde av. Skal man gi bud usett er jeg ellers enig i din fremgangsmåte med kontrakt og forbehold om feil, mangler etc... .

Ved import stiller det seg også kanskje litt annerledes?

Som nevnt snakker jeg imidlertid gjerne pris (pruter) for å føle litt om selger og jeg kan bli enige.

Jeg kan også innrømme at jeg har kommet for sent til tilsynelatende gode båtkjøp. Båtene jeg har kjøpt har imidlertid vært bra, og prisen har også vært bra (med ref i markedspris).

 

Nok om det, det er jo litt avsporing av tråden.

 

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

En nyttig avsporing spør du meg.

 

Jeg har en muntlig avtale i Florø om en gitt pris. Har ringt han senest i kveld. Reiser med fly oppover tirsdag med retur med kveldsflyet. Da har jeg tid til besiktigelse og prøvetur. Har med egen GPS for å måle fart.

Skjekker vann og drivstofftang og tar hensyn til det på vekten. Skjekker også om det finnes mye annet som opptar vekt ombord.

 

Motoren har gått rundt 3000 timer.

 

I Ålesund ligger en tilsvarende skute. Den har i tillegg baupropell og sluregir. Ellers ganske identisk pluss at den er 2 år nyere. Har noe mer utstyr. Den må ha ny kallesje omgående. (10 lapper) Ellers samme pris som den i Florø. Ingen av båtene har kartplotter. Trenger forsåvitt ikke det i Indre Oslofjord.

 

Tanken var å forsyve turen oppover til fredag og ta bilen til Ålesund for deretter å kjøre til Florø og deretter hjem. Eieren i Ålesund hadde ikke tid til å ta i mot oss denne uken. Da hadde jeg tatt med Nor_West som konsulent.

 

Dermed blir det å vurdere Florø-båten etter prøvetur og besiktigelse.

Puhhhhh, for et tempo. Men du verden for spenning. Kona syntes det blir mye båtprat. Vi tar alle avgjørelser sammen. Dermed blir det ro i heimen også.

 

Ny kallesje på Ålesund-båten sprenger budsjettet.

 

Maks fraktpris hjem til Oslofjorden er satt til 10 lapper.

 

Ellers er det å vente på nye tilbud.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du trenger da vel strengt tatt ikke kalesje på en slik båt? Den brukes vel stort sett bare i sommersesongen?

 

Noe av kosen er å sitte bak, under den vesle kallesjen, kanskje rullet opp bak og på sidene sent en kveld. Fin båt å fiske fra. Ingen kallesje i veien når den er rullet opp.

Denne vinteren skal skipet brukes når været tillater det. Blir det uggent og kaldt er det bare å gå innendørs, skyve igjen døra og nyte varmen. Nå vil vi kunne velge hva vi ønsker. I tillegg en fin røykeplass for Mørepapegøya, som sikkert vil trive i en båt fra Møre. :yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt så er vel baugpropell, sluregir og 2 år nyere båt betydelig mer verdt enn 10 lapper...

 

Så jeg ville vurdert alvorlig heller å kjøpe denne, bruke den uten kalesje i vinter og så tatt kalesje opp til vurdering når sommersesongen starter.

 

Men valget er jo ditt da! Bare husk at med en såpass stor motor uten sluregir så er nok dorging utelukket i alle fall. Og baugpropell er jo alltid stas, fint å vekke naboene med for eksempel :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk for alle lykkeønskninger! :flag:

 

Har nå fått bekreftet at den gamle eieren kjører båten fra Florø til Bergen på søndag. Han var midre bekymret for været. Fem timers kjøring.! Tøff kar som virkelig står på for den nye eieren.

 

Går alt som planlagt så ligger Astor i havnen på Sætre neste onsdag. I mellomtiden gjelder det å få unna andre ikke-båt-ting. Deretter gjelder det å få ombord all messingen som nå står ferdigpusset, vester og annet nyttig og unyttige ting. (Som sikkert bremser toppfarten flere knop) :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt på været til uken. Det ser bra ut fram til Onsdag. Mildværet gir seg på Torsdag og det blir gradvis kaldere mot Lørdag 12.11 . kan hende det blir snø på Lørdagen. :eek:

Sjekket her: http://www.wetterzentrale.de/pics/avnpanel1.html

Men for sikkerhets skyld bør dette sjekkes med skjæra til Thor på Tjøme :wink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hva er dieselprisen i Fredrikstad-distriket? Kjøkøy f.eks.

Shell ved Kråkerøybrua tar 7.74 / ltr for tiden. Når det gjelder Kjøkøysund Marina så vet jeg faktisk ikke, Astor - til tross for at jeg ligger i vinterhavn tvers overfor. Du skjønner at INGEN av de innfødte (ja, ja - jeg er innflytter, men likevel....) fyller hverken bensin eller diesel der. Har dårlig rykte om å være "dyrest" i området.

 

Ikke si at jeg har sagt det, vil ikke bli saksøkt........ ;o)

 

Men jeg kan finne ut for deg de nærmeste dagene. Det er jo synd at du er litt sent ute fordi tankbåten ved Nøkledypet båthavn hadde områdets rimeligste diesel - kr 6.65 hele sommeren gjennom. Men båten skulle bare ligge der ut oktober, så da så........

 

Stikker innom der i morgen for å se om den har stengt.

 

Forreseten, kjør pent gjennom Kjøkøysundet - fare for elg!!!! :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det med snø er jeg uenig i W945 :nono: Lørdag blir det rundt +11 men til uka faller tempen pent ned mot +9 på dagtid. Blir ikke enig med meg selv om det vil holde seg sånn i 2 eller 3 uker fremover. Heller mest mot 3 uker akkurat nå. Hvis vinteren kommer så er det i siste halvdel av januar. Trur eg.

Link to post
Share on other sites

Shell ved Kråkerøybrua tar 7.74 / ltr for tiden. Når det gjelder Kjøkøysund Marina så vet jeg faktisk ikke, Astor - til tross for at jeg ligger i vinterhavn tvers overfor. Du skjønner at INGEN av de innfødte (ja, ja - jeg er innflytter, men likevel....) fyller hverken bensin eller diesel der. Har dårlig rykte om å være "dyrest" i området.

 

Ikke si at jeg har sagt det, vil ikke bli saksøkt........ ;o)

 

Men jeg kan finne ut for deg de nærmeste dagene. Det er jo synd at du er litt sent ute fordi tankbåten ved Nøkledypet båthavn hadde områdets rimeligste diesel - kr 6.65 hele sommeren gjennom. Men båten skulle bare ligge der ut oktober, så da så........

 

Stikker innom der i morgen for å se om den har stengt.

 

Forreseten, kjør pent gjennom Kjøkøysundet - fare for elg!!!! :lol:

 

Dette er BP på sitt beste. Hører fra deg, Walter!

 

Det med snø er jeg uenig i W945 :nono: Lørdag blir det rundt +11 men til uka faller tempen pent ned mot +9 på dagtid. Blir ikke enig med meg selv om det vil holde seg sånn i 2 eller 3 uker fremover. Heller mest mot 3 uker akkurat nå. Hvis vinteren kommer så er det i siste halvdel av januar. Trur eg.

Skal tusle fra Sarp til Hurum på mandag. Hva vet du om været?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva er dieselprisen i Fredrikstad-distriket? Kjøkøy f.eks.

Dieselprammen ved Nøkledypet båthavn har desverre avsluttet sesongen 1. nov. Synd, der var det 6,65 / ltr. helt til det siste. :headbang:

 

Sjekket dieselpris i dag. SHELL Marina, rett ved Kråkerøybrua (sving til styrbord, et stykke etter at du har passert under Fredrikstadbrua, inn ved Tollbodkaien, hold den grønne kosten på din babord-side når du kommer fra Sarpsborg) tar 7,74 / ltr.

 

Når det gjelder Kjøkøysund Marina så ligger de konsekvent 50 øre / ltr. over det Shell Marina tar......har sendt deg en IM ang. dette.

 

Er det mange liter som går på tanken(e), Astor?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...