Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Innvendig var den lun og koslig, men fyyy, for en uyvendig plass.

 

Minner meg om det man forestiller seg av en kanakbåt i England.

 

Noe mer norsk preg med treverk også på uteplassen. Vi er noe vanemennesker i den Astorske familie, skal du vite.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Minner meg om det man forestiller seg av en kanakbåt i England.

Og det er akkurat det som er utgangspunktet til Broom - engelske kanalbåter. Men de har også noen "ocean" båter som har større motorer og litt annerledes lay out. Broom er etter min mening et engelsk fenomen. Ser ikke mange slike i Norge Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Astor - jeg søkte gjennom på Finn, og flere ganger kom det opp en båt som jeg har tenkt på flere ganger men ikke nevnt her . Jeg vet ikke hvor stor båt du er på utkikk etter, men er det ikke så viktig å være over 30 fot så synes jeg Nidelv 28 er en fin båt - gjerne med HT. N 28 Ht på Finn

 

Bra kvalitet. Bra uteplass. Marsjfart rundt 15 knop. Og jeg synes båten er pen sammenlignet med mange andre båter. Dere kan sove og bo i akterkabinen. Salongen under dekk kan man bruke som salong når man er 2 ombord. Eller som sovekabin når man har med seg gjester. Og "kråkefrøknene" (det er en hederbetegnelse for oss mossinger) kan holde til på taket på akterkabinen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valget er tatt!!!! :flag:

 

Reiser til Florø på tirsdag å ser på Nord Westen jeg lenge har siklet på.

 

Nå gjenstår det å få den nedover pr. dekkslast for en rimelig penge.

 

NORD WEST :flag::flag::flag::flag:

Er det Silje fra Florø du skal se på Astor? :rolleyes:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Valget er tatt!!!! :flag:

 

Reiser til Florø på tirsdag å ser på Nord Westen jeg lenge har siklet på.

 

Nå gjenstår det å få den nedover pr. dekkslast for en rimelig penge.

 

NORD WEST :flag::flag::flag::flag:

Hei Astor

 

Som du sikkert husker var min forrige båt en Nord West 900 FB. Et par tips og tanker fra min side;

 

* Denne båten uten FB er jeg skeptisk til. Uansett takluker tror jeg det vil føles ganske så varmt å sitte innomhus og kjøre (kjenner en som har tilsvarende, han påstår dog at det ikke gjør noe). Det er en egen følelse å kunne sitte på taket når været er godt.

 

* Sjekk godt rundt vinduer. Det er et problem at disse lekker. Du må ihvertfall være nøye med å etterstramme skruer et par ganger i løpet av sesongen. Ser at båten er trekt om, så det bør være lett å se om vann kommer inn. Hovedproblemet er vinduet foran styreplass for der er det køl i hampen umulig å komme til med skrutrekker

 

* Båten er trekt om, det er bra. Den originale pusetrekket har en tendens til å løsne på såpass gamle båter + bli råttent

 

* Vær kritisk til toppfarten/marsfarten. Jeg hadde 185 hk. Kunne marsje på 13-14. MEN; Da båten var tom den gangen jeg prøvekjørte, gikk den 2-3 knop fortere på toppfart og ca 2 på marsj. Personen jeg nevnte tidligere har en 217hk og han hadde ikke høyere fart enn meg, selv om båten var uten FB (ekstra vekt). Stiller meg tvilende til 20 knop på topp om båten er normalt lastet!

 

* Perkins er en skikkelig traver. Bråker ganske mye. Vær klar over at det ikke finnes lagerførte deler til olje/luft kjøler. Ryker den, går du på en smell i 40 k klassen. Må spesiallages. Sjekk også lekkasjer ved/rundt impeller. Denne sitter så klønete til at den nesten ikke er til å skifte (noen har laget egen luke fra stikk-lugar)

 

* Gear/gass hendel. Jeg hadde problemer med at dimmensjonen på morse-kablene var små. Etterhvert som tiden har gått blir (kan bli) gearhendelen vanskelig å operere. Altså at det kan være vanskelig å få satt motoren i fri. Underholdt hele Tønsberg gjestehavn som en konsekvens av det. Sjekk grundig hvordan du føler at dette fungerer.

 

* Vær obs på gearet. Det finnes dårlig med reservedeler har jeg fått opplyst.

 

Dette ble sikkert mye negativt. Men, som jeg også tror at du vet; Jeg har alltid synes Nord Westen har vært en flott båt. Skikkelig i sjøen og mye konfort når man tenker på alder. Akterdekket er en fanstasktisk plass for sosiale tilstelninger (regner med å bli invitert).

 

Nord West har kommet med en ny 42 foter, kan det være noe? Leveres blant annet med 2 x VP D6 på 370hk og med VP's nye foroverpekende drev. Så fullspekket av elektronikk at jeg vet det finnes folk på Baatplassen som ikke engang hadde turt å ligge ved siden av en i gjestehavna. Du vet, fugleinfluensaen kan mutere og bli overførbar til mennesker ==> Tanken er dermed at virus i elektronikken kan mutere og smitte over på "mekaniske" motorer (dette blir dog motsatt av fugleinfluensaen, der smittes det fra et laverestående individ og oppover :rolleyes: )

 

Lykke til.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Valget er tatt!!!! :flag:

 

Reiser til Florø på tirsdag å ser på Nord Westen jeg lenge har siklet på.

 

Nå gjenstår det å få den nedover pr. dekkslast for en rimelig penge.

 

NORD WEST :flag::flag::flag::flag:

:smiley:

 

Gratulerer Astor!

 

Husker godt jeg så en NW900 på Håøya(Drøbak) for første gang. Husker jeg reagerte på at den båten skulle jeg gjerne ha hatt... Stor komfortabel salong og mye inneplass.

 

Ser den vel til neste sommer tenker jeg!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Forståt at Astor har gjort et valg.

Synes BEG kommer med mye negativt. At f.eks 217 Hk ikke skal gå bedre enn 185hk må bero på feil propellvalg, eller feil på motor.Du skriver også at det blir svært varmt inne i båten da den ikke har FB, uansett luker. Min erfaring med lukkede båt er man får god gjennomlufting med luke litt oppe og bakdøra åpen. Det får man ikke med FB båt, men da sitter man jo heller på FB. Noen har sidevindu til å åpne og det hjelper. Om båten er isolert eller ikke betyr også en del.

 

Greit å tipse om vanlige feil og andre ting, f.eks vanskelig med deler. Etter å ha lest smørbrødlisten din får man jo inntrykk av at det er absolutt ikke er noe å satse på. Da hjelper det lite å avslutte med at båttypen er flott.

Link to post
Share on other sites

Greit å tipse om vanlige feil og andre ting, f.eks vanskelig med deler. Etter å ha lest smørbrødlisten din får man jo inntrykk av at det er absolutt ikke er noe å satse på. Da hjelper det lite å avslutte med at båttypen er flott.

Ettersom Astor ennå ikke har kjøpt synes jeg BEG's innlegg var helt topp. Det forteller om ting man skal være på vakt mot når man besiktiger. Dette er ting man normalt ikke vet om man ikke kjenner båttypen godt.

 

FB/Ikke FB er smak og behag. Og smaken er delt. Jeg synes FB båter under 40 fot ser ut som sukkerbiter på vannet. Men det er min smak. Andre synes det er fint.

 

Og et tips til Astor igjen: dette blir 3. båten på 2-3 år. Nå er jeg av typen som synes det er morsomt å bytte båt - og jeg legger inn "hvor enkel er båten å få solgt og hvor godt holder den seg i pris" som et valgkriterie. Scand Baltic og Nidelv 28 har kanskje et fortrinn her? Jeg ville også vurdert hvor mange NordWest 900 det går med/uten FB. Er de fleste med FB ville jeg tenkt meg om en gang til før jeg slo til på en uten FB - for å unngå at jeg kjøper en ukurant båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herregud så forskjellige vi er.

Sammenligne disse båtene her, gjerne med en grønn motor i kjelleren med en NordWest med Perkins.

For meg blir dette å sammenligne leketøy med Bruksbåt.

Helt enig. Noen kjører traktor noen kjører bil :wink: Men å kalle Nidelv og Scand for leketøy er vel kanskje å dra det litt langt? NordWest før det ble svensk har jeg ingen erfaring med. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til på Tirsdag, Astor.

Når det gjeller Perkins så søk på goggel på `perkins-diesel-engine` så finner du nok masse om motoren borte i England f.eks denne: http://www.michelecaroli.com/perkins_diesel_engines.htm

Det er dyrt å sende deler hit til Norge fra England men hva med poste Restante til posthuset i Strømstad.

Sverige er jo med i EU

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Ettersom Astor ennå ikke har kjøpt synes jeg BEG's innlegg var helt topp. Det forteller om ting man skal være på vakt mot når man besiktiger. Dette er ting man normalt ikke vet om man ikke kjenner båttypen godt.

 

FB/Ikke FB er smak og behag. Og smaken er delt. Jeg synes FB båter under 40 fot ser ut som sukkerbiter på vannet. Men det er min smak. Andre synes det er fint.

 

Og et tips til Astor igjen: dette blir 3. båten på 2-3 år. Nå er jeg av typen som synes det er morsomt å bytte båt - og jeg legger inn "hvor enkel er båten å få solgt og hvor godt holder den seg i pris" som et valgkriterie. Scand Baltic og Nidelv 28 har kanskje et fortrinn her? Jeg ville også vurdert hvor mange NordWest 900 det går med/uten FB. Er de fleste med FB ville jeg tenkt meg om en gang til før jeg slo til på en uten FB - for å unngå at jeg kjøper en ukurant båt.

Det er jo nettop det jeg skriver. Kom gjerne med tips om svakheter, men la det ikke skli ut. Vi tenker alle forskjellig angående hva som er best, men Astor har slik jeg forstår lagt inn bud på båten. Da har han vel tenkt gjennom om det er en slik han vil ha? Man byr jo ikke på noe man ikke vil ha.... .

For min egen del kikket jeg også på NW, men fant ut at det ikke var båten for meg. FB-utgaven var aldri under vurdering en gang.

 

Nok om det. Ønsker deg lykke til Astor. Vær som BEG skriver obs på svakheter og sjekk det på båten.

Finner du at båt og motor er bra ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal bli fornøyd med ditt valg.

Link to post
Share on other sites

NW 900 har godt ord her på vestlandet. Kraftige saker som tåler mye sjø. Av negative ting har jeg bare hørt to ting, tungdrevet og at den skvetter en god del på rutene.

 

Ikke for å være negativ, men prøv å finne litt mer ut om hvilken fart du kan forvente. Personlig tror jeg ikke du får 20 knop med 217 hk på topp, hører de som sier at den går ikke mye over 20 med 306 hk, men bare rykter. Har ikke prøvd selv. Jeg vil tro den ferielastet ikke gjør mer enn 15-16 på topp... Ergo litt dyr båt å gå lange turer med, men det kan være verdt å betale litt diesel for å ha en skikkelig plugg av en sjøbåt.

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

NW 900 har godt ord her på vestlandet. Kraftige saker som tåler mye sjø. Av negative ting har jeg bare hørt to ting, tungdrevet og at den skvetter en god del på rutene.

 

Ikke for å være negativ, men prøv å finne litt mer ut om hvilken fart du kan forvente. Personlig tror jeg ikke du får 20 knop med 217 hk på topp, hører de som sier at den går ikke mye over 20 med 306 hk, men bare rykter. Har ikke prøvd selv. Jeg vil tro den ferielastet ikke gjør mer enn 15-16 på topp... Ergo litt dyr båt å gå lange turer med, men det kan være verdt å betale litt diesel for å ha en skikkelig plugg av en sjøbåt.

 

Lykke til!

Har en god båtvenn som har den samme båten med den store motoren Farten er som du beskriver.

 

Rederinnen og undertegnede drar i alle fall til Kristiansand i morgen for å ta Balticen i øyesyn. Får liksom ikke ro før jeg har sett begge. Greit syntes vi ettersom 610.000 er mye penger å legge i en båt.

 

Når jeg leser innlegget til vår gode båtvenn "beg" så vet jeg at han vil vårt beste for å få et velykket kjøp. Vi møtes omtrent hver helg i San`Pole`og prater mye båt sammen.

 

Det er pr. tiden ikke det store rennet etter bruktbåter. Derfor har vi tid til denne titterunden. Og hva er vel en flybillett til Florø å regne når vi vet at dette skal bli en båt for noen år fremover.

 

Vel, jeg har byttet båt to år på rad.

Marexen hadde drev.- Følte aldri at dette var båten for meg. Men vi hadde mye glede av båten dette året. Fartsomådet vi tuslet i var mellom 12 og 17 knop, tross 27 på full rulle.

Det er snekkemann jeg alltid har vært. Derfor fallt Elwaroen oss om hjertet ganske raskt. Men så var det dette med farten igjen. Uten den lange sommerferien ble det å "plaske" rundt i det samme området fra fredag til søndag. Ønske var å utvide radiusen. Noe vi får med både Baltic og Nord West.

 

Balticen har den uteplassen vi ønsker. Balticen er allikevel en trivelig båt med noe bedre fartspotesiale.

 

Vel, vel. Mine tanker er blitt til lesestoff her på BP. Den interessen som dere har vist gjør meg mang en gang rørt. Dere besitter mye kunnskap, noe jeg har følt viktig i et båtkjøp jeg nå er oppe i.

 

Hva som skjer etter turen til Palmekysten i morgen får vi se.

 

Vi reiser nedover med endel kunnskap om båten. Vi har flere andre å samenneligne med. Og jeg vet hva jeg skal se etter av feil og mangler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen som vet typebetegnelsen på Perkins 217 hk?

 

Ringer Universal diesel på mandag og tar en prat.

Spør etter Eriksen, han kan det meste som er verdt å vite om Perkins. Har du motornummeret, kan du regne med at de har papirer (log) fra installasjon og testingen ved montasjen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Synes BEG kommer med mye negativt. .........

 

Greit å tipse om vanlige feil og andre ting, f.eks vanskelig med deler. Etter å ha lest smørbrødlisten din får man jo inntrykk av at det er absolutt ikke er noe å satse på. Da hjelper det lite å avslutte med at båttypen er flott.

 

Kom gjerne med tips om svakheter, men la det ikke skli ut. Vi tenker alle forskjellig angående hva som er best, men Astor har slik jeg forstår lagt inn bud på båten. Da har han vel tenkt gjennom om det er en slik han vil ha? Man byr jo ikke på noe man ikke vil ha.... .

 

Foreslår at du leser mitt innlegg på nytt, med redusert hastighet!

 

Ut av 7 stjernepunkter var det ett hvor jeg kom med min subjektive oppfatning av denne båttypen med hensyn på at den ikke har FB.

 

De resterende 6 punktene omhandlet MULIGE svakheter man skal være oppmerksom på. Jeg har overhodet ikke sagt at ALLE slike båter har slike feil!

 

Vil anbefale at kommentarer om andres innlegg baseres på hva som faktisk er skrevet, og ingenting annet.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Foreslår at du leser mitt innlegg på nytt, med redusert hastighet!

 

Ut av 7 stjernepunkter var det ett hvor jeg kom med min subjektive oppfatning av denne båttypen med hensyn på at den ikke har FB.

 

De resterende 6 punktene omhandlet MULIGE svakheter man skal være oppmerksom på. Jeg har overhodet ikke sagt at ALLE slike båter har slike feil!

 

Vil anbefale at kommentarer om andres innlegg baseres på hva som faktisk er skrevet, og ingenting annet.

Mvh. BEG

 

:blush: OK, beklager - mulig jeg tok litt hardt i. Andre sitat i ditt siste innlegg var forøvrig ikke til deg, men til de som ramser opp alterantive båter etter at jeg fikk inntrykk av at Astor har lagt inn et bud. Når man legger inn et bud så bør etter min mening man stå for det. Bare mangler, feil som ikke er oppgitt kan gjøre at du kan trekke budet. Hvis Astor ikke har lagt inn bud stiller det seg selvfølgelig annerledes.

For min egen del ville jeg adri lagt in bud usett, men det er faktisk en del som gjør det.

 

Uansett håper jeg at Astor får en båt han blir fornøyd med.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...